Klub gdańskiego "kokosa" - liderzy w klubie "400" » Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Raptem 120 tys.... "Nie dla slalomu tramwajowego" » "Stop arogancji władzy", "Nie dla slalomu tramwajowego", "Boimy się, że nasze domy się zawalą", "Kto... Jakie prawo, taka jazda » W natłoku, wielu wydarzeń, tych ważnych i takich mniej, wprowadzane są kolejne zmiany, w moim przeko... Tysiące odwiedzających "Wiosnę w ogrodzie" » W dniach 11-12 maja na terenie Pomorskiego Hurtowego Centrum Rolno-Spożywczego Rënk odbyła się 21. e... Dorota Arciszewska-Mielewczyk: Musimy pilnować interesów Polski » O agendzie w wyborach do Europarlamentu, determinacji do wygranej i mobilizacji wyborców do poparcia... Tylko kiosków żal » „W Oliwie do kiosku już nie skoczysz” informuje portal StaraOliwa.pl „To już definitywnie koniec pew... List otwarty w obronie praw księdza Michała Olszewskiego, prezesa Fund... » Dążenie do zemsty nigdy nie będzie sprawiedliwością. Nie będzie nią też żaden wyrok podyktowany zems... Pomorska lista PiS do Brukseli: Fotyga, Smoliński, Drelich, Rakowski..... » Portal wybrzeze24.pl dotarł do nieoficjalnej listy kandydatów Prawa i Sprawiedliwości w tegorocznych... Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone... Genowefa Grabowska: Jaka suwerenność? » Kto wygrał w samorządach, dlaczego relokacja migrantów niczego nie rozwiąże, jakie CV powinien mieć ...
Reklama
Klub gdańskiego
czwartek, 16 maja 2024 11:18
Klub gdańskiego
Ponad 270 tys. zł netto zarobiła w ub. roku prezydent Gdańska
Texom Stal - Energa Wybrzeże LIVE 52:28
piątek, 17 maja 2024 20:18
Texom Stal - Energa Wybrzeże LIVE 52:28
W sobotę o godz. 16.30 w Rzeszowie rozpocznie się mecz Texom Stali
Lechia już świętuje, Arka musi postawić kropkę nad i, jubileusz Budziwojskiego
piątek, 17 maja 2024 17:04
Lechia już świętuje, Arka musi postawić kropkę nad i, jubileusz Budziwojskiego
I LIGA FORTUNA
Szybki powrót Lechii do Ekstraklasy. Po roku
Lechia Gdańsk z licencją na grę w Ekstraklasie
piątek, 17 maja 2024 17:15
Lechia Gdańsk z licencją na grę w Ekstraklasie
Komisja ds. licencji klubowych PZPN pozytywnie rozpatrzyła

Galeria Sztuki Gdańskiej

Noc Muzeów „W Zaułku”
niedziela, 29 sierpnia 2021 15:51
Noc Muzeów „W Zaułku”
Gdańska galeria sztuki „W Zaułku” na Noc Muzeów w sobotę,

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Śpiew morza
środa, 08 maja 2024 12:09
Śpiew morza
Szanowny Panie Łosiu,
piszę do Pana choć znamy się
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Tomasz Nowak, Wojciech Czeszejko-Sochacki: Problematyka usług turystycznych cz.II

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
czwartek, 24 lipca 2014 18:04

altW kolejnym artykule przedstawimy problemy które powstają na linii klient – biuro podróży powstające w przypadku niewywiązywania się lub nienależytego wywiązania się z umowy przez drugi ze wskazanych podmiotów.



Symptomatyczne są przecież sytuacje gdy po przybyciu do określonego miejsca wypoczynku okazuje się, iż pokój z widokiem na morze nie jest w rzeczywistości „upragnionym rajem” ponieważ możemy z niego  zobaczyć ściany przylegającego magazynu, na ścianie jest grzyb a klimatyzacja w ogóle nie działa. W takim wypadku prawo, a konkretnie jego instytucje, przychodzą nam z pomocą.


W sytuacji gdy organizator naszego pobytu nie dotrzymał zobowiązań zawartych w umowie odnośnie wyżywienia, zakwaterowania, programu zwiedzania, etc…, możemy dochodzić określonym roszczeń, które zrekompensują nam powstałe szkody – zarówno te majątkowe (wymierne) jak i te które nie dadzą się „wymierzyć” – tj. szkody na osobie (np. fatalne samopoczucie wywołane nieudanym urlopem).


W sytuacji gdy organizator naszego pobytu nie dotrzymał zobowiązań zawartych w umowie odnośnie wyżywienia, zakwaterowania, programu zwiedzania, etc…, możemy dochodzić określonym roszczeń, które zrekompensują nam powstałe szkody – zarówno te majątkowe (wymierne) jak i te które nie dadzą się „wymierzyć” – tj. szkody na osobie (np. fatalne samopoczucie wywołane nieudanym urlopem).

Odnośnie roszczeń z pierwszej grupy – zawsze możemy złożyć reklamację, ponieważ oferowane nam usługi nie są zgodne z umową i ustalonymi standardami. Reklamację powinno poprzedzać zgłoszenie określonej usterki tj. zawiadomienie (do organizatora usługi lub wykonawcy) o wadliwym wykonaniu tejże usługi (np. brak wody w łazience czy też niedogodności związane podczas wycieczki objazdowej - fatalny stan autobusu). Można powiedzieć, iż owe zawiadomienie to nasz obowiązek. W dalszej kolejności organizator winien zaoferować usługę zastępczą.


Jeżeli jakość świadczenia usługi zastępczej jest niższa, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy. Jeżeli wykonanie świadczeń zastępczych nie jest możliwe lub z uzasadnionych powodów nie wyraziliśmy zgody na proponowane świadczenia zastępcze, możemy odstąpić od umowy. Gdy zdecydujemy się na taki krok ważne jest wskazanie chociażby pilotowi wycieczki wszystkich usterek i okoliczności naszej decyzji, a jeszcze lepiej jeżeli posiadamy podpis przedstawiciela organizatora pod pismem w którym zawarte są zaistniałe usterki oraz dysponujemy dokumentacją np. fotograficzną. Na domiar tego organizator jest zobowiązany zapewnić nam powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy w warunkach nie gorszych niż określone w umowie  –  bez dodatkowych kosztów z tego tytułu.


W sytuacji gdy kontakt z biurem podróży lub jego przedstawicielem jest utrudniony lub niemożliwy, możemy się wówczas skontaktować z Urzędem Marszałkowskim województwa, w którym znajduje się siedziba organizatora wycieczki. Marszałek województwa ma prawo wykorzystać środki z umowy ubezpieczeniowej bądź umowy gwarancji bankowej, aby pokryć koszty powrotu turystów do Polski.


Następnie w dalszej kolejności przysługuje nam żądanie naprawienia wynikłej z tego tytułu szkody poprzez złożenie reklamacji.
Takie żądanie możemy złożyć już po powrocie do kraju w terminie max. 30 dni jeżeli (najlepiej listem poleconym, jeżeli nie składaliśmy go wcześniej – tzn. już podczas pobytu na wakacjach). Co istotne, organizator (biuro turystyczne) musi odnieść się w terminie 30 dni do reklamacji od dnia jej złożenia, w przeciwnym razie jest domniemanie, iż uwzględnił on nasze żądanie.


W reklamacji możemy określić kwotę jakiej się domagamy, poza tym jeżeli w ciągu 30 dni nie otrzymamy odpowiedzi warto wysłać jeszcze jedno (podobnie jak reklamację – listem poleconym, gdzie powinniśmy wskazać jeszcze raz okoliczności zdarzenia, kwotę jakiej się domagamy i przykładowo na jaki numer konta ma zostać przelana). W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony biura podróży, pozostaje nam skierować żądanie na drogę sądową (aczkolwiek z dużymi szansami na sukces). W tym zakresie może też nam pomóc miejski rzecznik konsumentów właściwy dla miejsca zamieszkania.


Niemniej warto pamiętać, że są okoliczności takie jak tzw. siła wyższa czyli np. złe warunki atmosferyczne, które trudno było przewidzieć (tytułem przykładu casus wulkanu na Islandii, którego erupcja miała miejsce w 2010 r.) i które wyłączają odpowiedzialność organizatora wycieczki. Wśród przesłanek wyłączających odpowiedzialność organizatora znajdują się  ponadto działanie lub zaniechanie klienta oraz działanie lub zaniechanie osób trzecich, nie uczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań nie można było przewidzieć ani uniknąć (biorąc pod rozwagę tę ostatnią okoliczność warto pamiętać aby nie korzystać podczas urlopu za granicą z usług organizatorów wycieczek działających w miejscu pobytu i nie współpracujących z biurem podróży).


Gdy jednak złożymy reklamację w takiej sytuacji, to organizator imprezy turystycznej i tak winien wykazać że zaszła okoliczność, która wyłącza jego odpowiedzialność.

Ponadto jak już wyżej wspomniano, klientowi biura podróży przysługuje też prawo do rekompensaty za zmarnowany urlop w sytuacji gdy negatywne konsekwencje z tym związane wpływają na samopoczucie klientów biura. Zawiedzony, poirytowany i rozczarowany turysta może, zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, oprócz roszczeń za szkody majątkowe domagać się także zadośćuczynienia za poniesioną krzywdę (tzw. szkodę niemajątkową).

Podstawa prawna: znajdująca zastosowanie we wskazanych w artykule sytuacjach:
(ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U.2014.196 j.t); kodeks cywilny (Dz.U.2014.121 j.t) oraz (orzecznictwo Sądu Najwyższego w tym uchwała z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. III CZP 79/10).


W kolejnym numerze w dalszym ciągu pozostaniemy w tematyce usług turystycznych postaramy się odpowiedzieć na pytanie co w przypadku gdy podczas urlopu zostaliśmy okradzeni.  


Opracowali członkowie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku:
Tomasz Nowak                         Wojciech Czeszejko-Sochacki
Radca prawny                         aplikant radcowski    

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież