W 2011 premier Donald Tusk miał westchnąć z ulgą po wygranych wyborach, że teraz paliwo może nawet kosztować 7 złotych za litr. Minęła dekada, paliwo w Polsce choć droższe niż kilka miesięcy temu, należy do najtańszych w Europie mimo że podrożały i dolar i baryłka ropy naftowej, a kwoty podatku akcyzowego ustalonego przez UE nie zostały w warunkach popandemicznych obniżone. Polskie koncerny nie spełniają oczekiwań b. premiera...
Tezy i dane:
- W Polsce ceny paliw na stacjach należą niezmiennie do najniższych w Europie. W krajach Unii Europejskiej obecnie zarówno benzyna jak i olej napędowy są tańsze jest jedynie w Bułgarii i Rumunii.
- Dla porównania, średnia cena benzyny 95 w Polsce wynosi 5,91 PLN za litr, a w Grecji 8,04 PLN, czy we Włoszech 8,22 PLN za litr. Obecnie droższa benzyna jest nie tylko w Niemczech czy Francji, ale i np. na Węgrzech, Litwie czy w Czechach.
- Porównując ceny paliw nie można zapominać o czynnikach zewnętrznych, zupełnie niezależnych od koncernów paliwowych, które na przestrzeni ostatnich lat mocno obciążyły ich poziom:
co prawda, dziś za baryłkę ropy płacimy ok. 84 USD, a na przykład we wrześniu 2012 roku było to o ok. 34% więcej, ale kurs dolara w tym czasie wzrósł o ponad 23% . Dlatego porównywanie cen paliw z tych okresów jest niemiarodajne i świadczy o braku znajomości tego rynku.
od 2012 r. nastąpił 3-krotny wzrost kosztu związanego z dodawaniem biododatków, które jest wymagane przez prawo europejskie. Koncerny paliwowe nie mają wyjścia – muszą dostosować się do przepisów UE, które obciążają cenę paliwa.
Do końca 2012 roku PKN ORLEN otrzymywał więcej uprawnień do emisji CO2 niż emitował (emisja w 2012 roku wyniosła ok 14 mln ton, we wcześniejszych latach emisja stanowiła ok. 80% darmowego przydziału – zostawała nadwyżka). Obecnie, koncern otrzymuje uprawnienia do emisji ok. 7 mln ton CO2 (przy ok. 16 mln ton emisji PKN ORLEN), a pozostałe musi kupić. Upraszczając obliczenia to przy obecnym notowaniu uprawnień i kursie EUR/PLN daje to ok. 2,3 mld PLN dodatkowego kosztu rocznie. W przybliżeniu 1/3 tej kwoty odkłada się w rafinerii i wpływa na koszt produkcji paliw.
- Na przestrzeni lat wzrosły też koszty funkcjonowania stacji. W 2014 r. płaca minimalna wynosiła 1680 zł brutto, średnia płaca 3783 zł brutto, a najniższa stawka godzinowa 9 zł. Z kolei w 2021 r. płaca minimalna wynosi 2800 zł brutto, średnia płaca z sierpnia 2021 – 5839 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – 18,30 zł.
- Na przestrzeni ostatnich lat zdecydowanie rosła siła nabywcza Polaków – oznacza to, że dziś w porównaniu do 2010 r., za średnią pensję w Polsce można kupić ok. 66% więcej benzyny i ok. 60% ON. W tym samym okresie, Niemiec za swoją średnią pensję może kupić jedynie ok. 28% więcej benzyny i 23% ON. Słowak z kolei 38% więcej benzyny oraz 44% ON.
- Dzisiaj Polak, za swoją średnią pensję, jest w stanie kupić ponad 500 litrów benzyny więcej niż w 2012 roku. To dwa razy więcej paliwa, co najlepiej pokazuje skalę wzrostu siły nabywczej Polaków.
Parytet wg średniej pensji
- Na koniec pierwszego półrocza 2021 r. w Polsce funkcjonowało 7772 stacji paliw, z czego tylko ok. 20% (1803) to stacje ORLEN (źródło: raport POPiHN). 1568 obiektów należy do operatorów zagranicznych, a 3072 jest w posiadaniu niezależnych operatorów.
Akcyza:
- Obecnie nie ma praktycznie możliwości obniżenia akcyzy na olej napędowy i benzynę. Wynika to bezpośrednio z przepisów prawa UE. W szczególności Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej nakłada na kraje członkowskie, w tym Polskę, określone minimalne poziomy akcyzy. Poziomy te są sztywne i wynoszą odpowiednio 330 euro na 1000 litrów dla ON i 359 euro na 1000 litrów dla benzyn bezołowiowych. Obecnie w Polsce, w przeciwieństwie do większości krajów UE, łączny poziom akcyzy i opłaty paliwowej nieznacznie przekracza te poziomy minimalnie, a w zakresie ON jesteśmy praktycznie na minimum unijnym.ÂÂ
Działania PKN Orlen
- Pamiętajmy, że Orlenowi udaje się skutecznie trzymać ceny paliwa na jednym z niższych poziomów w UE, jednocześnie podejmując ogrom inwestycji. Te inwestycje to często odkręcanie fatalnych decyzji poprzedników. Przykładem niech będzie spółka transportowa Orlenu, która za rządów PO została sprzedana. Daniel Obajtek podjął decyzję o odkupieniu tej strategicznej dla Orlenu spółki.
- W 2018 roku PKN ORLEN rozpoczął realizację największych w historii koncernu inwestycji petrochemicznych, które jeszcze lepiej zintegrują segment petrochemiczny z rafineryjnym i zwiększą dywersyfikację przychodów. Inwestycje obejmują m.in. budowę Centrum Badawczo-Rozwojowego w Płocku.
- Inwestycje prowadzone są też w spółkach z Grupy ORLEN. We włocławskim ANWILU trwa rozbudowa mocy produkcyjnych nawozów. Natomiast ORLEN Południe sukcesywnie przekształcana jest w nowoczesną biorafinerię, w której produkowany będzie m.in. ekologiczny glikol propylenowy oraz wodór.
Jednym z filarów działalności PKN ORLEN jest segment detaliczny, który za kadencji prezesa Obajtka osiąga rekordowe wyniki. Koncern zamierza utrzymać ten trend, m.in. pozyskując nowe grupy klientów dzięki szerokiej, zintegrowanej ofercie pozapaliwowej. Stąd w zeszłym roku decyzja o przejęciu spółki RUCH, na bazie której ORLEN będzie rozwijać m.in. segment usług kurierskich oraz nowe formaty gastronomiczno-sklepowe. Na wzbogaceniu oferty skorzystają klienci, a także akcjonariusze koncernu.
- W dynamiczny rozwój segmentu detalicznego wpisuje się też przejęcie Polska Press. To przede wszystkim biznesowe posunięcie, które będzie się opłacać, ponieważ Polska Press to nie tylko 20 tytułów prasowych, ale przede wszystkim witryny internetowe z ok. 17,5 mln użytkownikami. To zatem doskonałe narzędzie dotarcia do szerokiej grupy klientów.
- Transakcja ta to również potwierdzenie, że PKN ORLEN nie pozostaje w tyle, lecz konsekwentnie podąża za światowymi trendami. Wsparcie sprzedaży i komunikacji poprzez zakup aktywów mediowych nie jest bowiem niczym nowym, tak działają też światowi giganci, m.in. z sektora paliwowo-energetycznego.
- PKN ORLEN prowadzi liczne akcje oraz promocje na swoich stacjach paliw, dzięki którym wyjściowa cena paliwa jest niższa. Dobrym przykładem jest wprowadzony na stałe rabat dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy ponad 400 tys. użytkowników VITAY przynajmniej raz skorzystało z tej zniżki.
- 27/12/2021 09:35 - Biznes się zazielenia
- 22/11/2021 09:45 - Nowoczesny asfalt LOTOSU na Kartuskiej w Gdańsku
- 22/11/2021 09:34 - Zielona księga dla rozwoju CCS w Polsce
- 04/11/2021 20:49 - ORLEN Południe rozpoczyna produkcję zielonego, ekologicznego glikolu
- 29/10/2021 08:43 - 2,9 mld zysku Orlenu
- 10/10/2021 17:53 - Polski Cukier może pobić rekord w produkcji!
- 09/10/2021 10:56 - Klienci Energi Obrotu stawiają na rozwój „zielonej przyszłości”
- 09/10/2021 10:50 - Nowe możliwości i wyzwania dla koncernu multienergetycznego
- 02/10/2021 16:20 - LOTOS rozwija się w kierunku baz olejowych grupy II
- 29/09/2021 13:14 - LOTOS Petrobaltic będzie korzystał z łączności krytycznej TETRA