Krzysztof Dośla: Solidarność, rozwaga, kompetencja, siła w dialogu » Z Krzysztofem Doślą, przewodniczącym Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” rozmawia Artur S.... Gala 14. Wielkiego Maratonu Czytelniczego » W audytorium Europejskiego Centrum Solidarności odbyła się Gala Wielkiego Maratonu Czytelniczego, og... Otwarcie ekspozycji „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Funduszu Ob... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otwarto ekspozycję „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Fund... Płace na gdańską miarę... » Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim urzędzie miejskim aż 9 dodatkowo zarabia w ... Artystyczne drogi absolwentów Liceum Plastycznego » 26 maja miał miejsce wernisaż pod nazwą "Nasze Drogi Artystyczne" jako drugiej wystawy z cyklu Wysta... Daniel Obajtek: Wodór to energia przyszłości » Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN ORLEN, rozmawiał Jarosław Popek (Radio Gdańsk)- Kilka dni temu by... Gdański magistrat obojętny na warunki życia mieszkańców » Do redakcji "Gazety Gdańskiej" zgłosiła się Pani Joanna z prośbą o pomoc w opisaniu i nagłośnieniu s... XV Konwent Morski » W poniedziałek, 22 maja, w Gdańsku odbył się XV Konwent Morski. Wielu ważnych ludzi gospodarki morsk... Radio Gdańsk: „Żeby nie było śladów – sprawa Grzegorza Przemyka. Dekal... » Na antenie Radia Gdańsk od poniedziałku do piątku (22 maja-2 czerwca) o godz. 20:40 emitowane będzie... Głos radnych PiS w sprawie ratowania gdańskiego dziedzictwa zieleni » Radni Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska i prof. Paweł Witold Burkiewicz przedstawili r...
Płace na gdańską miarę...
wtorek, 06 czerwca 2023 12:18
Płace na gdańską miarę...
Spośród blisko 30 dyrektorów wydziałów i biur w gdańskim
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
poniedziałek, 05 czerwca 2023 13:52
Energa z Grupy ORLEN sponsorem AWFiS w Gdańsku
Energa z Grupy ORLEN kontynuuje wsparcie pomorskiego sportu. Od
Mandziara wraca do gry*Arka i Chojniczanka zawiodły* Czaja wypunktował Gedanię
piątek, 09 czerwca 2023 14:19
Mandziara wraca do gry*Arka i Chojniczanka zawiodły* Czaja wypunktował Gedanię
EKSTRAKLASA BP
Urlopy. Towarzystwo się rozjechało po
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
sobota, 27 maja 2023 17:40
Skandal na pożegnanie Lechii z ekstraklasą
Kompromitacją zakończył się ostatni mecz Lechii w ekstraklasie.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
sobota, 20 maja 2023 16:33
Tłumy na wernisażu wystawy „Dwa Żywioły”
Obraz rozbijającej się fali morskiej na skalistym Wybrzeżu Zatoki
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
poniedziałek, 29 maja 2023 09:55
Jubileusz MKS „Olimpijczyk” i trenerów
Od trzydziestu lat na siatkarskiej mapie Gdańska, obok takich marek

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
wtorek, 23 maja 2023 13:43
Grupa „Odkrywców” z SP nr 10 w Rumi poznaje tajniki nauki
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 10 w Rumi biorą udział w VII
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Fortepian Buchholtza - dźwięki z przeszłości

Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
sobota, 05 maja 2018 11:34

Odbudowaną kopię fortepianu Buchholtza, wytwórcy który zbudował instrument dla Fryderyka Chopina, po raz pierwszy zaprezentowano 17 marca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej na specjalnym koncercie. Rekonstrukcji dokonano na wzór instrumentu odnalezionego w Muzeum Krajoznawczym w Krzemieńcu na Ukrainie. Prace nad kopią fortepianu zostały sfinansowane przez PKN ORLEN – Mecenasa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.


Koncert w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej upamiętniał pierwszy publiczny występ Chopina w Teatrze Narodowym przy placu Krasińskich, który miał miejsce 17 marca 1830 r. Wówczas na fortepianie Buchholtza został prawykonany Koncert fortepianowy f-moll.

alt


Rok 1830 był przełomowy dla Fryderyka Chopina, który szykując się do kolejnego zagranicznego wyjazdu w celach artystycznych, chciał wcześniej zaprezentować się warszawskiej publiczności jako dojrzały pianista i kompozytor. Datę pierwszego z zaplanowanych występów wyznaczono na 17 marca. Koncert został poprzedzony próbą zorganizowaną 7 lutego w salonie Chopinów, w oficynie Pałacu Czapskich/Krasińskich, podczas której wykonano w kameralnym składzie skomponowany niedawno przez Fryderyka Koncert f-moll. Wśród publiczności znalazła się muzyczna elita Warszawy, w tym Józef Elsner, Wojciech Żywny oraz Karol Kurpiński. Utwór wywarł na gościach ogromne wrażenie i wzbudził podziw. Młody pianista zachwycił słuchaczy grając na fortepianie wyprodukowanym w zakładzie Fryderyka Buchholtza. Przy tym instrumencie nastoletni Chopin tworzył swoje młodzieńcze kompozycje i w takim brzmieniu słyszał je po raz pierwszy. Instrument ten został uwieczniony na szkicu salonu wykonanym przez Antoniego Kolberga w 1832 r.

alt

Rysunek piórkiem „Salon Chopinów w pałacu Krasińskich". Rysunek piórkiem wykonany przez Antoniego Kolberga, 1832 r., reprodukcja w: Leopold Binental, Chopin w 120-tą rocznicę urodzin. Dokumenty i pamiątki, Warszawa 1930. Zbiory Fototeki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.


Fryderyk Buchholtz otworzył w Warszawie zakład produkujący fortepiany około 1815 r., a pierwsza siedziba mieściła się w budynku przy ul. Mazowieckiej nr 1352. Buchholtz należał do najlepszych fortepianmistrzów stolicy. W jego sklepie fabrycznym częstym bywalcem był Fryderyk Chopin, który z wielkim zapałem wypróbowywał eksponowane tam instrumenty. Państwo Chopinowie chcąc zapewnić utalentowanemu synowi znakomity instrument, zdecydowali się na zakup fortepianu z tego właśnie zakładu.

alt


17 marca 1830 r. w Teatrze Narodowym, mieszczącym się wówczas na placu Krasińskich, Chopin wykonał na fortepianie Buchholtza z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Karola Kurpińskiego Koncert f-moll oraz Fantazję A-dur na tematy polskie. Sala była wypełniona do ostatniego miejsca, a zebrana publiczność entuzjastycznie oklaskiwała młodego pianistę. Dzień po koncercie ukazała się w „Gazecie Warszawskiej” taka oto recenzja: „Wszystkie zalety znamionujące wirtuoza na fortepianie łączy pan Chopin w najwyższym stopniu: moc, biegłość, a nade wszystko czucie – stanowią jego główną zaletę, każde uderzenie klawisza jest u niego wyrazem serca. Publiczność warszawska umiała ocenić rzadki talent swego rodaka, mającego wkrótce w dalekich krajach być jej zaszczytem i chlubą; rzęsiste oklaski witały i żegnały występującego artystę, którego skromność ujmująca podwyższyła cenę talentu”.


2 listopada 1830 roku Fryderyk Chopin wyjechał z Warszawy w kierunku Wiednia (przez Wrocław, Drezno i Pragę) – wówczas nie wiedział, że już nie powróci do ojczyzny. Po śmierci rodziców fortepian Buchholtza należał do siostry kompozytora, Izabelli Barcińskiej. We wrześniu 1863 roku carscy żołnierze w odwecie za zamach na carskiego namiestnika Królestwa Polskiego gen. Fiodora Berga, splądrowali pałac Zamoyskich przy Nowym Świecie. Z mieszkania nr 69 należącego do państwa Barcińskich 19 września wyrzucono i zniszczono bezpowrotnie wiele rodzinnych pamiątek, m.in. fortepian Chopina – te dramatyczne chwile opisał w wierszu Fortepian Szopena Cyprian Kamil Norwid.

alt


Do dnia dzisiejszego zachowały się jedynie pojedyncze instrumenty z wytwórni Fryderyka Buchholtza – wszystkie w stanie uniemożliwiającym przywrócenie ich pierwotnej świetności. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zamówił kopię fortepianu, którą stworzył Paul McNulty, jeden z najlepszych obecnie budowniczych fortepianów historycznych na świecie. Nowy instrument jest kopią fortepian skrzydłowego Fryderyka Buchholtza z ok. 1825–1826 r., zachowanego w zbiorach Muzeum Krajoznawczego w Krzemieńcu na Ukrainie. Prace zostały sfinansowane przez PKN ORLEN – mecenasa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.


Prawie dwa wieki po prawykonaniu Koncertu fortepianowego f-moll, które miało miejsce w Teatrze Narodowym przy placu Krasińskich, 17 marca 2018 r. o godz. 20 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej utwór ten zabrzmiał na kopii instrumentu warszawskiego budowniczego. Po raz pierwszy we współczesności było można usłyszeć dźwięk fortepianu, który zajmował tak ważne miejsce w muzycznej wyobraźni Chopina. W programie oprócz Koncertu f-moll Fryderyka Chopina znalazły się również kompozycje Karola Kurpińskiego: Fuga i koda B-dur (na temat „Jeszcze Polska nie zginęła”) oraz Bitwa pod Możajskiem („Wielka symfonia, bitwę wyobrażająca”). Kopia fortepianu Buchholtza zabrzmiała pod palcami Krzysztofa Książka, któremu towarzyszyła czeska orkiestra Collegium 1704 pod dyrekcją jej założyciela, Václava Luksa.


Tego samego dnia w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej została otwarta wystawa Fortepiany Chopina…, na której prezentowana jest znaczna część bogatej kolekcji instrumentów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Zwiedzający mogą zobaczyć instrumenty historyczne (a także kopie) takich producentów jak Buchholtz, Graf, Erard, Pleyel i Broadwood.


Dopełnieniem wieczoru był pokaz filmu dokumentalnego w reżyserii Piotra Stasika, który jest zapisem procesu powstawania kopii instrumentu Fryderyka Buchholtza. Film pokazał złożoności całego projektu, a także prawdziwą pasję i oddanie pracy, co sprawia, że instrumenty tworzone przez Paula McNulty’ego w jego pracowni w czeskim Divišovie są jednymi z najlepszych na świecie.

Foto: Wojciech Grzędziński/NIFC


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież