Promocja książki „Motława Beat. Trójmiejska scena lat 60.” Romana Stinzinga i Andrzeja Ichy odbędzie się w sobotę, 19 grudnia na poziomie „0” w C.H. Manhattan przy ul. Grunwaldzkiej 82 we Wrzeszczu.
Książka ukazała się w październiku 2009 r. nakładem Gdańskiego Kantoru Wydawniczego. Na 440 stronach ukazana jest historia trójmiejskiej sceny big beatowej lat 60. Bogata jest szata zdjęciowa – zdjęcia ukazujące muzyków i publiczność na legendarnych gdańskich, sopockich i gdyńskich scenach. Do książki dołączone są dwie płyty CD z przebojami z tamtych lat.
Obecni będą autorzy Roman Stinzing i Andrzej Icha oraz zaproszeni goście. Będzie można porozmawiać i kupić książkę po promocyjnej cenie.
„Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych” opowiada o zjawisku, które narodziło się na świecie we wczesnych latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, utrwaliło się w latach sześćdziesiątych i funkcjonuje nieprzerwanie do dzisiaj. Nie ominęło również Polski
– muzyka młodzieżowa, której początki miały miejsce w Trójmieście zmieniła bezpowrotnie krajową scenę muzyczną. Docierała również do innych państw bloku socjalistycznego kształtując gust muzyczny młodzieży w tych krajach. Przynosiła powiew wolności o smaku zakazanego owocu.
Muzyka, która z Zachodu dotarła na polskie Wybrzeże nie mieściła się w obowiązujących w PRL-u standardach kulturowych. Ledwo tolerowana przez władze, entuzjastycznie przyjmowana przez młodzież, z trudem znajdowała swoje miejsce w strukturach organizacyjnych zdominowanych przez tradycyjną rozrywkę.
Polska odmiana rock and rolla znana jest pod nazwą big-beatu. Określenie to było swojego rodzaju kamuflażem łagodzącym w pewnym stopniu stosunek władzy do nietypowej muzyki i rodzących się nowych wyzwań kulturowych.
Miasta polskiego Wybrzeża stały się kolebką nowych trendów. Niezależnie od obcojęzycznych rozgłośni radiowych – polscy marynarze przekazywali wiedzę o tym, co dzieje się w świecie muzycznym zachodniej Europy. Prywatny import stanowił podstawowe źródło zaopatrzenia młodych ludzi w zagraniczne płyty gramofonowe niedostępne w Polsce. Niemożliwe stało się możliwym. Polski rock and roll czyli big-beat narodził się przede wszystkich dzięki pasji i aktywności uczniów i studentów. Inspirowani muzyką zachodnią wzbogacali ją o elementy tkwiące w polskiej tradycji kulturowej zyskując fantastyczny aplauz rówieśników, którzy masowo uczestniczyli w imprezach – od wieczorków tanecznych przez występy klubowe, koncerty plenerowe aż po festiwale o zasięgu ogólnopolskim.
Nowa muzyka tworzyła się w domach, na podwórkach, piwnicach, później w klubach przyzakładowych, domach kultury i wszędzie tam
gdzie młodzi muzycy amatorzy mogli po prostu. . . grać. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów. W części Trójmiejski im puls przedstawiono w zarysie rozwój muzyki big-beatowej w latach sześćdziesiątych, koncentrując się na dokonaniach zespołów Gdańska,
Gdyni i Sopotu. Szerzej, w czterech rozdziałach, ze względu na znaczenie i typowość drogi artystycznej, omówiono formacje: Meteory i Tony z Gdańska, Takty z Sopotu i Złote Struny z Gdyni.
Dużo miejsca poświęcono wyjątkowemu w Polsce zjawisku – letniej scenie muzycznej Non-Stop w Sopocie, która stała się kulturalną wizytówką miasta i była przez lata wielkim świętem muzyki młodzieżowej. Uwagę autorów przyciągnął również gdański finał Wiosennego Festiwalu Muzyki Nastolatków, który odegrał znaczącą rolę w kształtowaniu gustów muzycznych młodego pokolenia i wpłynął na rozwój muzyki big-beatowej w Polsce.
Osobny rozdział w książce dedykowano Jerzemu Kosseli, wybitnej postaci polskiej muzyki, współzałożycielowi zespołów Niebiesko-Czarni i Czerwone-Gitary, które zdobyły popularność w Polsce i zagranicą.
W części Zespoły od A do Z w formie encyklopedycznej przedstawiono trójmiejskie formacje, które działały i tworzyły muzykę w tamtym okresie. W efekcie poszukiwań udało się dotrzeć do informacji dotyczących siedemdziesięciu ośmiu zespołów. Niektóre opisy są bogatsze,
a o niektórych grupach wiadomo dziś tylko tyle, że istniały.
W książce zamieszczono wiele oryginalnych materiałów z minionego okresu – artykuły i anonse prasowe, recenzje, reprodukcje plakatów, a przede wszystkim kilkaset fotografii, które wprowadzają czytelnika w atmosferę tamtych lat i pokazują w zatrzymanym kadrze wydarzenia muzyczne, muzyków i ich publiczność.
Książka jest prawdopodobnie pierwszym tak szczegółowym opracowaniem przedstawiającym narodziny polskiej odmiany rock and rolla czyli big-beatu, nurtu muzycznego i szerzej – kultury młodzieżowej lat sześćdziesiątych w Polsce.
Dodatkowym prezentem dla miłośników polskiej, trójmiejskiej muzyki big-beatowej lat 60-tych, są załączone do książki dwie płyty CD. Na jednej zarejestrowano 23 nigdy nie publikowane utwory trójmiejskich zespołów: Czarne Golfy, Odłam, Pięciolinie, Takty i Tony. Kolejna to autorskie nagrania Jerzego Kosseli.
Katarzyna Korczak
- 13/01/2010 09:09 - Malinovskiy w Kwadratowej
- 12/01/2010 18:00 - Nowa wystawa w PGS
- 12/01/2010 10:25 - Aga Barańska - rozważania o modzie
- 18/12/2009 08:54 - Album dla Gdańska: Nagrody i wernisaż
- 17/12/2009 19:31 - Kartki dla Marleny
- 16/12/2009 17:33 - Święty Józef w Domu Rzemiosła
- 15/12/2009 17:58 - Krytyka Polityczna Świetlica w Trójmieście zaprasza
- 15/12/2009 17:46 - Wernisaż Wojciecha Sęczawy
- 15/12/2009 17:43 - Sopockie stypendia
- 14/12/2009 19:16 - Spotkanie autorskie Sabriny Janesch