Działacze PiS pytają o plany miasta wobec terenów na których miały pow... » Miasto Gdańsk zrezygnowało z planów budowy parkingów kubaturowych w centrum Gdańska nie będzie. Prze... Nie żyje były prezydent Gdańska Franciszek Jamroż » W środę przed południem w wieku 79 lat zmarł Franciszek Stefan Jamroż. W latach 90. ubiegłego stulec... „Wejście w historię”: Enigma » 25 stycznia w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się pierwsze w tym roku wydarzenie w ramach... Gdańsk - nazwy dzielnic, których nie ma » Niedawno z przestrzeni publicznej zniknęły tablice z nazwami niektórych części administracyjnych Gda... IV Rajd Pieszy im. sierż. Wiktora Stryjewskiego ps. Cacko » W sobotę (21 stycznia) odbył się IV Rajd Pieszy im. sierż. Wiktora Stryjewskiego ps. Cacko. W trudny... 75-lecie "Mazowsza" w Gdańsku! » W dniu 20 stycznia w bazylice św.Brygidy w Gdańsku odbył się koncert Państwowego Zespołu Ludowego Pi... W tygodniku „Sieci”: Szokujące kulisy ataków na Polskę » W nowym numerze „Sieci” Marek Pyza i Marcin Wikło analizują informacje na temat afery korupcyjnej w ... Pomorska Golgota więźniów KL Stutthof » Zbliża się niechlubna 78. rocznica „Marszu Śmierci”. Plan przymusowej ewakuacji obozu KL Stutthof op... Mazowsze w Gdańsku! » Proboszcz Bazyliki Św. Brygidy ks. Ludwik Kowalski zaprasza dzisiaj (20.01) o godz 19.00 na koncert ... Pomorska Biblioteka Pedagogiczna dla społeczności z Ukrainy » Pomorska Biblioteka Pedagogiczna zaprasza rodziny, które przyjechały do Gdańska z Ukrainy do swojej ...
Szok dla J. Lewandowskiego? Gdańsk s(po)lonizował wodę...
środa, 11 stycznia 2023 20:14
Szok dla J. Lewandowskiego? Gdańsk s(po)lonizował wodę...
Tylko przez ostatnią dekadę 51 proc. akcji w spółce Saur Neptun
Trefl walczył, ale z Jastrzębia wraca bez punktów
sobota, 28 stycznia 2023 20:23
Trefl walczył, ale z Jastrzębia wraca bez punktów
Siatkarze Trefla walczyli, zwłaszcza w pierwszym secie, ale w
Rusza karuzela...
piątek, 27 stycznia 2023 15:18
Rusza karuzela...
W piątek budzi się z krótkiego, zimowego snu futbolowa karuzela
Durmus i Kubicki na dłużej w Lechii
środa, 25 stycznia 2023 14:11
Durmus i Kubicki na dłużej w Lechii
Ilkay Durmus i Jarosław Kubicki przedłużyli kontrakty z Lechią.

Galeria Sztuki Gdańskiej

Emil Paul Gabel - W pogoni za prawdą
niedziela, 15 stycznia 2023 15:55
Emil Paul Gabel - W pogoni za prawdą
Nadmorska scena w obrazie Emila Paula Gabela wywołuje silne
Półmetek Gdańskiej Olimpiady Młodzieży
sobota, 31 grudnia 2022 12:13
Półmetek Gdańskiej Olimpiady Młodzieży
Rozgrywki Gdańskiej Olimpiady Młodzieży powoli zbliżają się do

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
środa, 16 listopada 2022 09:02
Święto kina w Toruniu – Festiwal EnergaCamerimage
12 listopada rozpoczął się 30. Międzynarodowy Festiwal Sztuki
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
wtorek, 28 czerwca 2022 13:33
„Spotkanie z rolnikami” w Malborku
27 czerwca 2022 roku w Magazynie Malbork Elewarr Sp. z o.o. odbyło
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Podatkowe status quo: Lotos w Gdańsku, Orlen w Płocku

Ocena użytkowników: / 16
SłabyŚwietny 
czwartek, 19 kwietnia 2018 15:34

Z dr Dawidem Piekarzem, ekspertem Instytut Staszica, zajmującym się m.in. problematyką bezpieczeństwa ekonomicznego i energetycznego rozmawia Artur S. Górski


- W latach 90 prof. Jerzy Buzek, premier, podczas demontażu Centrali Produktów Naftowych podzielił majątek CPN między rafinerie Płock i Gdańsk, ale infrastruktura detaliczna stacji benzynowych została przekazana do Płocka, a infrastruktura baz hurtowych włączona do PKN Orlen. Minęło lat 20. Wraca temat państwowego giganta paliwowego – jednego. Czy jest nam potrzebny jeden koncern paliwowy?
Dawid Piekarz: Likwidujemy, w cudzysłowie, pewną fikcję. Otóż mamy dwa duże przedsiębiorstwa, których głównym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Trudno więc by te dwie firmy były wobec siebie straszliwe konkurencyjne. To znaczy rynek polski, rynek paliwowy, jest konkurencyjny, ale na nim robią konkurencje nie tyle rodzime Orlen i Lotos, lecz obecność dużych, ponad kontynentalnych, koncernów paliwowych...


- BP, Shell, Statoil, Gazprom i za rogiem czający się Chevron i chińscy potentaci...
Dawid Piekarz: ...i polskie inne firmy, które organicznie rosną. Kiedy dzieliliśmy koncern CPN i łączyliśmy z Petrochemią w PKN, a Lotosowi już rosły zęby, inne kraje poszły odmienną drogą, wychodząc z założenia, że jeśli mają państwowe, czy para państwowe, przedsiębiorstwa, które produkują paliwa, czy są składnikami bezpieczeństwa energetycznego, to należy zrobić z nich jedno duże, kontrolowane przez państwo, przedsiębiorstwo. Będzie ono efektywniejsze i a firmy się nie zdublują.


- W tej części Europy?
Dawid Piekarz: Mówimy nie tylko o Europie środowej, nie tylko o węgierskim MOL, czy austriackim OMV, ale też np. o francuskiej spółce petrochemicznej, o Totalu.


- Skąd ten ruch?
Dawid Piekarz: Jesteśmy w przededniu rewolucji na tym rynku.


- To znaczy?
Dawid Piekarz: Mam na myśli chociażby elektromobilność, poszukiwanie alternatywnych źródeł napędu. A to wymaga potężnej siły finansowej, gdyż są to elementy, które wymagają finansowej i organizacyjnej sprawności. Jedno duże przedsiębiorstwo znaczy więcej niż dwa mniejsze, ma więc siłę i waży więcej pod względem strategicznym oraz wpływu na bezpieczeństwo energetyczne. Ma więc to swoje plusy i pozwala łatwiej te projekty realizować.


alt


- Gdyż stać je na badania, na wprowadzanie nowych elementów układanki. Ale czy będzie w stanie wykonać zadanie nowy prezes Daniel Obajtek, który porządkował, ba sprzątał, w Enerdze, w ARiMR. Teraz ma przeprowadzić zmiany w sektorze paliw, jednak nie jest nafciarzem...
Dawid Piekarz: Spójrzmy na Orlen. W nim ostatnim twardym nafciarzem był Konrad Jaskóła, inżynier chemik i specjalista rafinacji, prezes i dyrektor generalny Petrochemii Płock.


- Później w Lotosie..
Dawid Piekarz: A już Andrzej Modrzejewski przyszedł z innego biznesu, Igor Chalupec był bankowcem. Prezes Orlenu Jacek Krawiec to też inna historia biznesowa...


- Czy Paweł Olechnowicz, który przyszedł do Lotosu z Zamechu...
Dawid Piekarz: Nafciarzem trzeba być, jeśli w grę wchodzi o przetwórstwo i rozwiązywanie problemów w sektorze technologiczno-produkcyjnym. Ale tutaj oba koncerny mają właściwie niezmienny i sprawdzony zespół inżynierski. Większość problemów, na które tak duże przedsiębiorstwo napotyka, to są te z gatunku strategicznych, finansowych oraz wyzwania na niwie politycznej. To są elementy, co do których niekoniecznie trzeba być nafciarzem, ale należy umieć się w nich poruszać. Ważne, czy lider umie, czy nie umie, tego robić, czy ma talent, czy też mu go brakuje.


- Przyjmijmy, że jest talent, umiejętności. Jakie więc będą kierunki ekspansji nowego koncernu?
Dawid Piekarz: Trzeba by wiedzieć, co ów "nowy" koncern i jego zarząd planują. Nie wydaje się, by ekspansja w branży rafineryjnej była priorytetem. Nie ma za bardzo aktywów rafineryjnych wystawionych na sprzedaż. Nie ma więc i większych możliwości ruchu na tym kierunku. Jest możliwa ekspansja na nowe obszary biznesowe, można np. wprowadzać w Polsce elektromobilność. Koncern, będąc potentatem na rynku w tej części Europy w przetwórstwie ropy, nie będzie miał tutaj z kim się ścigać.


- To jest kwestia innych priorytetów, czyli innowacji?
Dawid Piekarz: Tak, bardziej atrakcyjnych niż terytorialna ekspansja.


alt



- Pomorze straci czy zyska na fuzji Lotosu i Orlenu?
Dawid Piekarz: To stereotyp. Mówiłbym o połączeniu, a nie o włączeniu, czy o wchłonięciu. Czytałem rozmaite komunikaty, które zapewniają, że interes oby firm będzie dobrze zabezpieczony. Będzie"czapka", ale firmy będą funkcjonowały tam, gdzie geograficznie funkcjonują. Lotos będzie w Gdańsku odprowadzał podatki, jak Orlen w Płocku. Takie zapewnienia znamy. I biorę je za dobrą monetę. Są różne rozwiązania. Mamy Możejki. Jest Unipetrol. A na Litwie i w Czechach mają one swoje marki i płacą podatki na Litwie i w Czechach. Wszystko zależy od intencji, a wola i intencja ze strony decydentów jest, Także minister Piotr Naimski, ważna osoba w tym projekcie, zapewnia, że nie zmieni się, nie zostanie nadwerężona, pozycja Lotosu na Pomorzu. Nie zostanie przerwany naturalny obieg gospodarczy. Połączenie nie musi się wiązać z unifikacją. Można zachować status quo, zmieniając strukturę kapitałową na najwyższym strukturalnym poziomie.


- Co dalej z rynkiem ropy w kontekście powrotu nań Iranu i konfliktu w Syrii?
Dawid Piekarz: Kiedy amerykańskie, brytyjskie i francuskie samoloty starowały, w niemal w tym samym momencie wchodził do Naftoportu pierwszy tankowiec z ropą irańską dla Orlenu. Ceny ropy są relatywnie wysokie, ale daleko im do stanu paniki. Wydaje się, że duża część niepokojów inwestorów została już skonsumowana w cenach. Zresztą tu, w Polsce, wykonaliśmy sporą robotę różnicując dostawców. Mamy kontrakty rosyjski, z Saudami, z USA, z Iranem. Nie ma więc powodu do paniki, chociaż sytuacja jest napięta a ceny ropy mogą rosnąć. Rynek mimo to nie wystrzeli w niebo. Nam udało się dywersyfikacja dostaw. Mamy więc miks różnych kierunków, które godzimy, mimo, że USA, Rosja, Iran mają rozmaite własne interesy i inne spojrzenia na świat.


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież