Marek Jakubiak: Nie trwać w okopach! » Trzeba żyć chwilą, ale też planować, mieć elastyczność odreagowywania na zmieniającą się sytuację. T... Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji » Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał zmiany w pierwszej turze był większy n... Mieczysław Jałowiecki patronem Dworca Gdańsk Główny » Agronom i dyplomata, autor operacji zakupu dla Polski terenów na Westerplatte – Mieczysław Jałowieck... Igor Strzok: jest zielone światło na odbudowę mostu w Tczewie » Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator zabytków, poinformował że powiat tczewski może ruszyć z... XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski » XIX Międzyszkolny Konkurs Recytatorski "Opowieści gdańskiego astronoma" odbył się 30 listopada. Jego... Korty SKT - zabytki współczesne » Uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za obiekt objęty ochroną budynek główny Sopockiego ... Paweł Zalewski: Jesteśmy przeciwni zmianom traktatów UE » Z Pawłem Zalewskim, posłem i politykiem Trzeciej Drogi, rozmawia Andrzej Rafał Potocki- Komisja Spra... Obchody 100-lecia archidiecezji gdańskiej » W siedzibie Kurii Metropolitalnej odbył się briefing prasowy poświęcony peregrynacji relikwii św. Wo... W tygodniku „Sieci”: IPN będzie twierdzą nie do zdobycia » W wywiadzie dla tygodnika „Sieci” prezes IPN dr. Karol Nawrocki wyjaśnia, dlaczego Platforma Obywate... Podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podsumowano 10 etapów badań archeologicznych na Westerplatte.-...
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
czwartek, 07 grudnia 2023 17:42
Wasz sejm, nasza gmina - gdańskie szanse opozycji
Z pięciu kampanii samorządowych w Gdańsku, w trzech potencjał

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
poniedziałek, 04 grudnia 2023 18:15
FUDEKO GAS wygranymi kończy grę w 2023 roku
Udanie zakończyli rok 2023 i rundę zasadniczą na swoim lodzie
piątek, 01 grudnia 2023 18:06
I LIGA FORTUNA
Z dużej chmury wielki śnieg. Wyrafinowanego
Lechia wypunktowała Miedź
niedziela, 03 grudnia 2023 19:00
Lechia wypunktowała Miedź
W ostatniej kolejce rundy jesiennej Lechia pokonała na Polsat Plus

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji polskich barw
niedziela, 26 listopada 2023 15:49
W tonacji polskich barw
Przygotowując wystawę „Gdańskie Barwy, Gdańskie Tonacje”

Sport w szkole

Sztafetowe biegi przełajowe
niedziela, 01 października 2023 14:07
Sztafetowe biegi przełajowe
Sztafetowe biegi przełajowe rozegrane 26 i 27 września w Parku im.
Jak się tu znaleźliśmy?
wtorek, 28 listopada 2023 14:22
Jak się tu znaleźliśmy?
Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci mówi

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Nie zwykły Sopot Moniki Knoblauch-Kwapińskiej

Ocena użytkowników: / 17
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 16 marca 2020 14:45

Wystawa malarska w Dworku Sierakowskich sopockiej artystki i architektki na pierwszy rzut oka stanowi jedynie ciekawą prezentację jej talentu. Nic jednak mylnego Monika Knoblauch-Kwapińska pragnąca podzielić się fascynacją i spojrzeniem na Sopot, miejsce swojego pochodzenia, urodzenia i życia zabiera nas rzeczywiście w podróż po Sopocie, również tym już nieistniejącym, ale z głęboko przemyślaną koncepcją artystycznej prezentacji.



Inną sprawą jest to czy akceptowalną czy nie. Poruszająca się w trochę innym bycie twórczym artystka dotyka nieco inaczej materii malarskiej niż pozostała reszta gdańskiego artystycznego towarzystwa korzystającego z już dawno utartych ścieżek. Nie przypuszczam aby powodem wyboru takiej drogi były studia, choć być może, bowiem jednym z jej wykładowców malarskich był prof. Jan Góra, ale artystka idzie dalej.

alt

Monika Knoblauch-Kwapińska, Skwar, 2018, olej, płótno


alt

Monika Knoblauch-Kwapińska


W tym miejscu warto wspomnieć o korzeniach malarskich profesora, którego jednym z pierwszych wykładowców był wychowanek krakowskiej Akademii Stanisław Wójcik. Prawdopodobnie to nie ma żadnego znaczenia dla malarstwa pani Moniki, ale należy przypuszczać, że ten gen krakowskiego malowania zawsze gdzieś się może pojawić i mam wrażenie, że się pojawia, jednak Monika Knoblauch-Kwapińska do malarstwa pokolenia swoich poprzedników dokłada nowe wartości. To sztuka otwierająca nowocześniejszą koncepcję malowania, już przed wielu laty zaproponowaną przez znane nazwiska europejskiego malarstwa. Słabo zauważane w polskim malarstwie choć niedawno podczas zbiorowej wystawy „Gdańsk przez pryzmat” Joanny Śmielowskiej miałem okazję zetknąć się z nimi. Kolorystyczny realizm sopockiej artystki nie jest tak oczywisty jak mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka. Artystka nawiązuje dialog ze starym przed modernistycznym malarstwem reprezentowanym w Polsce przez Jana Stanisławskiego czy we Francji przez Eugena Boudina, jednego z ojców francuskiego impresjonistycznego malarstwa tworzącego urocze obrazy normandzkich plaż w Deauville czy Trouville. Knoblauch łączy tradycję ze współczesnością. Budowanie przestrzeni i koloru następuje poprzez wpisanie w tkankę obrazu fotograficznego nowych wartości malarskich. Artystka odwołuje się do dużej staranności i porządkowania płaszczyzny obrazu nawiązując do realistycznego malarstwa pejzażowego szkoły barbizon.

alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Biała sukienka, 2019, olej, płótno


alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Przed burzą, 2019, olej, płótno


Jednak to nieoczywiste powroty do minionej stylistyki, to coś innego, co wydaje się pewnego rodzaju nonszalancją stylistyczną. Tego typu poszukiwania to nawiązanie do nowoczesnego malarstwa Gerharda Richtera czy Neo Raucha, to przeniesienie twórczości trochę w inny wymiar i na inny poziom. Mam wrażenie, że artystka nie odnosi się do poszczególnych sytuacji, na razie czuje klimat mijającego czasu, myślę, że trwanie jej rodziny w tym miejscu obudzi wspomnienia opowiadań o jej przodkach i zaowocuje malarskim apokryfem.

alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Podwórko Al. Niepodległości, Sopot, 2011, pastel


alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Po deszczu, 2020, olej, płótno


Nam tradycjonalistom, do których akurat w ocenach malarskiego kunsztu należę trudno się zgodzić czy zaakceptować takie spojrzenie, ale nie miałbym nic przeciw takiemu wykorzystaniu kierunku rozwoju talentu sopockiej malarki. Opowiedzeniu historii sopockiego kurortu z uwzględnieniem starej fotografii rodzinnej. Myślę, że wtedy jej koncepcje malowania w mojej ocenie zyskałby jeszcze na większej wartości. Nadmorska rzeczywistość została przedstawiona w mocno wypunktowanej technice współczesności opartej na cyfrowej inteligencji, ale inspiracje pochodzą z odległych technik malarskich i myślenia o tradycyjnej sztuce malowania, co nadal wzbudza moją fascynację nad tematem, co do środków przyjdzie jeszcze czas na akceptację. Takie jest współczesne malarstwo. Rewolucja informatyczna pcha sztukę mocno do przodu i szybciej od myśli umiejscawia ją w innych rewirach nowoczesności. Warto zapoznać się z nowym myśleniem sopockiej malarki i odkryć „Nie zwykły Sopot” w nowej koncepcji malarskiej.

Stanisław Seyfried
Wystawa czynna do 29.03.2020 - Galeria Dworku Sierakowskich w Sopocie


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież