Sąd wójta karze, wojewoda honoruje? » Czy to nie kompromitacja? Skazany prawomocnie na 25 tys. złotych grzywny za niewypłacenie należnych ... "Wejście w historię": Medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, przyzna... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podczas pierwszej w 2024 roku odsłony cyklu "Wejście w histori... Konkurs wokalnych talentów przedszkolaków » 13 przedszkolaków wzięło udział w Międzyprzedszkolnym konkursie piosenki "Śpiewam, bo lubię".Organiz... Tomasz Rakowski: Gdańsk nie ma gospodarza » O „układzie gdańskim” zmianach w polityce mieszkalnej i inwestycjach drogowych, również tych bardzo ... Mariusz Hoffman – „Plakat malowany poezją” » „Gdańska Galeria Sztuki” … „Gazety Gdańskiej” zaprasza do galerii „W zaułku” na kolejną prezentację ... VIII Międzyszkolny Turniej Logopedyczny Szumiące Zabawy » Po raz ósmy Pomorska Biblioteka Pedagogiczna w Gdańsku oraz Szkoła Podstawowa nr 49 w Gdańsku zorgan... Matysiak i Milewski w Telewizji Republika » W czwartek, 21 marca, o 19:30 gośćmi Danuty Holeckiej będą posłanka Paulina Matysiak z Nowej Lewicy ... Szóstka Szostaka - program KWW Kocham Gdańsk » KWW Kocham Gdańsk przedstawił swój program - "szóstkę Szostaka".Przedstawione postulaty zostały opra... Goście Katarzyny Gójskiej: Tarczyński, Kanthak, Witkowski, Ćwik » W środę o 20:00 gośćmi redaktor Katarzyny Gójskiej w programie "W PUNKT" będą: Dominik Tarczyński, e... Grzywna dla wójta Szemudu - kiedy zapłaci nauczycielom? » Kompromitacja minister B. Nowackiej i wójta Szemudu R. Kalkowskiego. Szefowa MEN gawędziła w lutym o...
Tomasz Rakowski: Gdańsk nie ma gospodarza
wtorek, 26 marca 2024 15:12
Tomasz Rakowski: Gdańsk nie ma gospodarza
O „układzie gdańskim” zmianach w polityce mieszkalnej i
AP Orlen odczarowała Polsat Plus Arenę
sobota, 23 marca 2024 19:43
AP Orlen odczarowała Polsat Plus Arenę
Do pięciu razy sztuka. Dopiero w piątym meczu piłkarki AP Orlen
Samodzielna Lechia, zadyszka Jaguara
sobota, 23 marca 2024 08:12
Samodzielna Lechia, zadyszka Jaguara
I LIGA FORTUNA
Dwójka trójmiejskich liderów nadal
Lechia rozbiła outsidera po przerwie
piątek, 15 marca 2024 19:17
Lechia rozbiła outsidera po przerwie
Lider pewnie ograł ostatnią drużynę w tabeli. Lechia bez

Galeria Sztuki Gdańskiej

Estera Karp w Polsce, w Skierniewicach
poniedziałek, 18 marca 2024 19:14
Estera Karp w Polsce, w Skierniewicach
Przejechałem pół Polski, ale warto było. Tak dobrej wystawy dawno

Sport w szkole

Ostatni akcent w piłce ręcznej
niedziela, 24 marca 2024 18:36
Ostatni akcent w piłce ręcznej
Ostatnim akcentem rywalizacji w piłce ręcznej, rozgrywanej w ramach

"Gdańska" w antrakcie

Nagrody teatralne rozdane
środa, 27 marca 2024 14:20
Nagrody teatralne rozdane
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru rozdano jak co roku nagrody
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Koncert na Boże Narodzenie

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
piątek, 18 grudnia 2009 11:41


Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy pod patronatem prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza odbędzie się w sobotę, 19 grudnia, w bazylice św. Mikołaja przy ul. Świętojańskiej 72 w Gdańsku.


Wieczór wypełnią dzieła Jana Sebastiana Bacha: Magnificat oraz I kantata z Oratorium na Boże Narodzenie. Wystąpią soliści: Anna Mikołajczyk – sopran, Ewa Marciniec, alt, Adam Zdunikowski – tenor, Wojciech Gierlach – bas oraz Pueri Cantores Olivenses, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Polska Filharmonia Kameralna Sopot. Całość poprowadzi Jan Łukaszewski.


Magnificat BWV 243
Pierwotna wersja „Magnificatu” (BWV 243a, wydana w 1811 r. przez Simrocka) powstała w 1723 r. i jeszcze w tym samym roku, w Boże Narodzenie, miała ona w Lipsku swoje prawykonanie. Ponad dziesięć lat później Bach przekomponował jednak utwór, nie tylko zmieniając tonację z Es-dur na D-dur, ale i usuwając cztery wstawki (chorał „Vom Himmel hoch”, chór „Freut euch”, „Gloria” i duet „Virga Jesse floruit”). Zmieniona wersja zabrzmiała po raz pierwszy 2 lipca 1733 r. w Kościele św. Tomasza, w czwartą niedzielę po Święcie Trójcy Świętej (było to wówczas również święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, obecnie obchodzone 31 maja).


„Magnificat” w swej zmienionej wersji (BWV 243) wykonywany jest dziś najczęściej. Łaciński tekst „Magnificatu” (który jest obok „Wielkiej mszy h-moll” BWV 232 jedną z dwóch zaledwie dużych form napisanych przez Bacha po łacinie) pochodzi z Ewangelii św. Łukasza. Jest to radosna pieśń dziękczynna, którą Maryja wypowiedziała krótko po Zwiastowaniu, podczas spotkania ze świętą Elżbietą.


„Magnificat” Bacha ma niezwykle uroczysty charakter, co podkreśla nawet przewidziana przez kompozytora w partyturze obsada. Zbudowany jest z dwunastu części (pięciu chórów, pięciu arii, tria i duetu). Całość utworu, trwająca około trzydziestu minut, jest niezwykle zwarta i dynamiczna, oraz, co w twórczości Bacha jest dość niezwykłe, pozbawiona recytatywów. W ostatniej, chóralnej części „Magnificatu” Bach wykorzystał materiał muzyczny z chóru wstępnego, nadając kompozycji w ten sposób ramową konstrukcję.

Jauchzet, frohlocket! Auf, preiset die Tage

„Jauchzet, frohlocket!” to pierwsza z sześciu kantat składających się na „Oratorium na Boże Narodzenie” BWV 248, przeznaczona na pierwszy dzień Bożego Narodzenia. Kompozycja powstała w 1734 r. i została przez Bacha wykonana w sześciu odsłonach: trzy pierwsze kantaty – podczas trzech dni Świąt Bożego Narodzenia, czwartą – w Nowy Rok, piątą w niedzielę po Nowym Roku, a szóstą w święto Trzech Króli. Autorem libretta do „Oratorium” był przypuszczalnie Christian Friedrich Heinrici (pseudonim Picander), autor wielu wcześniejszych librett dzieł Bacha (łącznie z „Pasją wg św. Mateusza”). Dzieło Bacha pełne jest cytatów, które Bach wywiódł z innych swych dzieł, głównie z kantat okolicznościowych.

 

Praktyka podkładania nowego tekstu do już istniejącej, dobrze znanej muzyki była w epoce baroku powszechnie stosowaną i zyskała miano „parodiowania”. Bach nie tyle szukał powiązań stylistycznych z tradycją wcześniejszych sposobów przedstawienia historii przyjścia na świat Mesjasza, a raczej z własnymi oratoriami pasyjnymi. W rezultacie „Oratorium na Boże Narodzenie” posiada cechy charakterystyczne dla wielkich prekursorów: trzy źródła tekstu (Pismo św., chorały i specjalnie napisane wersy) oraz ogromna różnorodność form muzycznych dostosowanych do tychże tekstów. Podstawę tekstową stanowiły Ewangelie wg św. Łukasza i wg św. Mateusza. Bachowskie Oratorium to „muzyczne przedstawienie świętej historii” (jak Johann Gottfried Walther definiuje ten gatunek w swoim „Musicalisches Lexikon” z 1732 r.), liryczne rozważania poświęcone radosnej tajemnicy przyjścia na świat Chrystusa, przyszłego Zbawiciela.


Wykonawcy:


ANNA MIKOŁAJCZYK - sopran
Jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Wykonuje bardzo rozległy repertuar – od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Artystka dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz brała udział w realizacji płyt CD, z których wiele było nominowanych do nagrody fonograficznej Fryderyk, a pięć tę nagrodę otrzymało. W 2007 roku ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której śpiewaczka wraz z pianistą, Edwardem Wolaninem prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego.


EWA MARCINIEC - alt
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku (wydziały: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno – Aktorski). Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na artystycznych studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie profesor Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem w 1996 roku). Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich. Ewa Marciniec występuje z wieloma orkiestrami, prezentując wielkie formy muzyki sakralnej na estradach koncertowych w kraju i za granicą (m.in. w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Włoszech, Danii, Holandii, Francji, Izraelu). Jej umiejętności wokalno – aktorskie chętnie wykorzystują teatry operowe Włoch, Niemiec i Austrii. Śpiewaczka gości również na festiwalach muzycznych.


ADAM ZDUNIKOWSKI - tenor
Kontakty z muzyką rozpoczął w wieku 7-miu lat, śpiewając w chórze chłopięcym „Lutnia”. Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie śpiewu solowego doc. R. Węgrzyna. W 1990 r. zadebiutował w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Clema w „Małym Kominiarczyku” B. Brittena, a następnie współpracował ze wszystkimi teatrami operowymi w Polsce oraz m.in. hamburską Staatsoper, Operą Narodową w Sofii czy Narodni Divadlo w Pradze. Oprócz bogatego, liczącego około 50 tytułów repertuaru oratoryjno-kantatowego Adam Zdunikowski ma w swoim dorobku również ponad 40 partii operowych.


WOJCIECH GIERLACH - bas
Ukończył Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie Prof. Kazimierza Pustelaka, otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude.
Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 (I miejsce), Bilbao 2000 (II miejsce), Premio Caruso w Mediolanie 2001 (Premio Caruso), F. Vinas w Barcelonie 2004 (III miejsce). Wojciech Gierlach zadebiutował w 1999 roku rolą tytułową w „Imeneo” Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. W kolejnych rolach można go było usłyszeć nie tylko na deskach stołecznego Teatru Wielkiego, ale i na wielu światowych scenach operowych.


POLSKI CHÓR KAMERALNY
Istniejący od ponad 30 lat POLSKI CHÓR KAMERALNY* należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Daje rocznie około 80-100 koncertów, przygotowując ponad 50 różnych programów. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, „orkiestralnym” poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury. Zainteresowania tego wszechstronnego zespołu, składającego się z 24 zawodowych muzyków, koncentrują się głównie na muzyce a cappella, a zwłaszcza na współczesnej i romantycznej. Dlatego nie dziwi fakt, iż wielu światowej sławy kompozytorów dedykuje zespołowi swoje utwory.


POLSKA FILHARMONIA KAMERALNA SOPOT
Polska Filharmonia Kameralna Sopot została założona w 1982 r. przez Wojciecha Rajskiego. Orkiestra składająca się z młodych i pełnych entuzjazmu muzyków szybko zachwyciła publiczność i krytyków, co spowodowało, iż zaczęły napływać zaproszenia na festiwale oraz do najważniejszych sal koncertowych Europy. Od początku swojego istnienia orkiestra zarejestrowała czterdzieści płyt CD. Do ostatnich projektów należy cykl dziewięciu symfonii Ludwiga van Beethovena dla wytwórni TACET (od 2005 r. ukazało się już osiem symfonii).


Chór Chłopięco –Męski PUERI CANTORES OLIVENSES
Chór Chłopięco - Męski "Pueri Cantores Olivenses" został założony w 1972 r. z inicjatywy braci Bogdana i Jana Łukaszewskich.
Początkowo działalność Chóru, gorąco wspierana przez ówczesnego proboszcza Bazyliki Archikatedralnej w Oliwie - Prałata Leona Kossak - Główczewskiego oraz pedagoga i kompozytora Leona Łukaszewskiego, skupiała się głównie na oprawie uroczystości kościelnych. Zespół uświetniał śpiewem m. in. wizytę Kardynała Karola Wojtyły, Prymasa Stefana Wyszyńskiego oraz msze św. i inne uroczystości, odbywające się w Bazylice Archikatedralnej w Oliwie oraz wielu innych świątyniach Diecezji Gdańskiej.


Wkrótce Chór podjął współpracę z gdyńskim Teatrem Muzycznym, biorąc udział w niektórych spektaklach oraz Filharmonią Bałtycką, wykonując muzykę oratoryjną.
Bilety w cenie 30 zł (normalny), 15 zł (ulgowy) do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego, Gdańsk-Oliwa ul. Opata J. Rybińskiego 24 tel. 58 5524173 i na godzinę przed koncertem w kościele.


Mecenas: Miasto Gdańsk , ESK 2016, firmy zrzeszone w Gdańskim Klubie Biznesu
Katarzyna Korczak

 

 


Zdjęcia: Materiały reklamowe Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis

 

 

 

Adam Zdunikowski

 

 

 


Ewa Marciniec

 

 

 


Polska Filharmonia Kameralna Sopot

 

 

 

 


Pueri Cantores Olivenses

 

 

 

 


Plakat informujący o koncercie.

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież