Sąd wójta karze, wojewoda honoruje? » Czy to nie kompromitacja? Skazany prawomocnie na 25 tys. złotych grzywny za niewypłacenie należnych ... "Wejście w historię": Medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, przyzna... » W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku podczas pierwszej w 2024 roku odsłony cyklu "Wejście w histori... Konkurs wokalnych talentów przedszkolaków » 13 przedszkolaków wzięło udział w Międzyprzedszkolnym konkursie piosenki "Śpiewam, bo lubię".Organiz... Tomasz Rakowski: Gdańsk nie ma gospodarza » O „układzie gdańskim” zmianach w polityce mieszkalnej i inwestycjach drogowych, również tych bardzo ... Mariusz Hoffman – „Plakat malowany poezją” » „Gdańska Galeria Sztuki” … „Gazety Gdańskiej” zaprasza do galerii „W zaułku” na kolejną prezentację ... VIII Międzyszkolny Turniej Logopedyczny Szumiące Zabawy » Po raz ósmy Pomorska Biblioteka Pedagogiczna w Gdańsku oraz Szkoła Podstawowa nr 49 w Gdańsku zorgan... Matysiak i Milewski w Telewizji Republika » W czwartek, 21 marca, o 19:30 gośćmi Danuty Holeckiej będą posłanka Paulina Matysiak z Nowej Lewicy ... Szóstka Szostaka - program KWW Kocham Gdańsk » KWW Kocham Gdańsk przedstawił swój program - "szóstkę Szostaka".Przedstawione postulaty zostały opra... Goście Katarzyny Gójskiej: Tarczyński, Kanthak, Witkowski, Ćwik » W środę o 20:00 gośćmi redaktor Katarzyny Gójskiej w programie "W PUNKT" będą: Dominik Tarczyński, e... Grzywna dla wójta Szemudu - kiedy zapłaci nauczycielom? » Kompromitacja minister B. Nowackiej i wójta Szemudu R. Kalkowskiego. Szefowa MEN gawędziła w lutym o...
Reklama
Tomasz Rakowski: Gdańsk nie ma gospodarza
wtorek, 26 marca 2024 15:12
Tomasz Rakowski: Gdańsk nie ma gospodarza
O „układzie gdańskim” zmianach w polityce mieszkalnej i
AP Orlen odczarowała Polsat Plus Arenę
sobota, 23 marca 2024 19:43
AP Orlen odczarowała Polsat Plus Arenę
Do pięciu razy sztuka. Dopiero w piątym meczu piłkarki AP Orlen
Samodzielna Lechia, zadyszka Jaguara
sobota, 23 marca 2024 08:12
Samodzielna Lechia, zadyszka Jaguara
I LIGA FORTUNA
Dwójka trójmiejskich liderów nadal
Lechia rozbiła outsidera po przerwie
piątek, 15 marca 2024 19:17
Lechia rozbiła outsidera po przerwie
Lider pewnie ograł ostatnią drużynę w tabeli. Lechia bez

Galeria Sztuki Gdańskiej

Estera Karp w Polsce, w Skierniewicach
poniedziałek, 18 marca 2024 19:14
Estera Karp w Polsce, w Skierniewicach
Przejechałem pół Polski, ale warto było. Tak dobrej wystawy dawno

Sport w szkole

Ostatni akcent w piłce ręcznej
niedziela, 24 marca 2024 18:36
Ostatni akcent w piłce ręcznej
Ostatnim akcentem rywalizacji w piłce ręcznej, rozgrywanej w ramach

"Gdańska" w antrakcie

Nagrody teatralne rozdane
środa, 27 marca 2024 14:20
Nagrody teatralne rozdane
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru rozdano jak co roku nagrody
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
poniedziałek, 24 lipca 2023 10:43
Premier: Bogate Pomorze to bogata Polska
To było pierwsze tego typu wydarzenie w regionie. W Wejherowie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Apokalipsa w rytmie tanga według Astora Piazzolli

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
sobota, 12 listopada 2011 14:46

altNa niebanalną wycieczkę wybrali się ci, którzy zdecydowali się odwiedzić Scenę kameralną Teatru Muzycznego w Gdyni. Trzy kobiety Agnieszka Pawlak z Olsztyna oraz Renia Gosławska i Magdalena Smuk z Teatru Muzycznego im. Baduszkowej w Gdyni zabrały ich w podróż w czasie i przestrzeni. Oto przed widzami otworzyła się mroczna sceneria metra. Podziemie miasta po Apokalipsie. Coś pomiędzy „12 małpami”, „Nazajutrz”, czy „Ucieczce z Nowego Jorku” lub może „Blade Runner” i „Księgą Ocalenia”.



Tej podróży towarzyszyła muzyka odnowiciela tanga Astora Piazzolli w wykonaniu zespołu Machina del Tango, do tekstów  Horacio Ferrera i Mario Trejo.  Bo to z tanga płynie siła do odrodzenia – tak bynajmniej wywnioskować można po spektaklu Tango Nuevo.


O dziwo szukamy w spektaklu wyzwolenia od unicestwienia poprzez tango argentyńskie, przez taniec charakteryzujący się improwizacją. A oddający smutek, beznadzieję, zniszczenie, nieszczęśliwą miłość. Poeta tanga Enrique Santos Discépolo nazwał tango „smutną myślą, którą się tańczy”.
Złoty okres tanga w Argentynie to lata 1943-1955 w czasie Juana Domingo Perona, traktującego tango jako muzykę typowo argentyńską. To z tangiem wiąże się osobowość Maríi Evy Duarte de Perón (znanej jako Evita). Renesans tanga zaczął się od 1983.  Tango, jako symbol Argentyny stało się znowu powodem do dumy.


Tango nuevo jako styl tańca powstało pod koniec lat osiemdziesiątych w Buenos Aires. Jego twórcami byli dwaj tancerze - Fabian Salas i Gustavo Naveira.  Dało to początek nowej fali tancerzy.  Tango nuevo w muzyce jest stylem muzyki tanga, stworzonym m.in. przez Astora Piazzolę, wirtuoza bandoneonu, instrumentu nieodmiennie skojarzonego z tangiem. Częste są nawiązania do jazzu. Stosowane są również niekonwencjonalne sposoby gry. Zachowana jest atmosfera melancholii związana z brzmieniem bandonionu. Tanga Piazzoli, nie jest to tango li tylko do tańczenia, lecz to stylizowana muzyka do słuchania. 


alt


Na deskach Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni widzimy  rok 3001. W   opuszczonej stacji metra w Buenos Aires są trzy kobiety o beznamiętnych twarzach. Widać na nich ślady rebelianckiej walki o przetrwanie w brutalnym życiu podziemia. Kobiety tańczą malambo – argentyński taniec mężczyzn, będący obrazem twardej rywalizacji, podkreślanej mocnymi, rytmicznymi uderzeniami butów o ziemię… Parkiet taneczny to zdewastowany dworzec, na którym królują trzy damy – w szarych strojach, jakby z demobilu. Ich przekrwione oczy i makijaż to znaki walki i determinacji. Krzyczą co jakiś czas "guerra", "revolución", "dios", "espera". Mimo, że taniec postaci wykonują niejako samotnie to tworzą sploty i figury w pełnej harmonii.


Porażają słuchaczy wykonania jak np. Kiedy umierać mi przyjdzie o świcie w Buenos Aires
Zetrę łzy i posprzątam okruchy ziemskich chwil...”


A z miejsc na parkiet porywa wykonanie  pieśni z musicalu, lub raczej operetki w rytmie tanga - "Maria de Buenos Aires"  Yo Soy Maria (Eu Sou Maria) autorstwa Horácio Ferrera i  Astora Piazzoli.


Eu sou Maria / De Buenos Aires / De Buenos Aires Maria, não vêm quem eu sou ? / Maria tango Maria do « arrabal » /Maria noite Maria paixão fatal / Maria do amor / De Buenos Aires sou eu / Eu sou Maria / De Buenos Aires / Se nesce bairro as gentes perguntarem quem sou / Cedo o ficarão a saber muito bem / As fêmeas que me hão de invejar / Ecada macho a meus pés / Como um ratão / Na minha armadilha cairá / Eu sou Maria / De Buenos Aires / Sou a mais bruxa cantando e amando também / Se o « bandoneon » me provocar… taratatá / Mordo com força a minha boca…taratatá (…).


 W sobotę o godz. 19.30 i w niedziele o 17.30 ostatnia szansa by zobaczyć w Gdyni ten spektakl.
ASG

Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież