Dobry rok Struka, majętność Bonny, rekord Byczkowskiego - portfele władzy 2021
środa, 04 maja 2022 18:31
Dobry rok Struka, majętność Bonny, rekord Byczkowskiego - portfele władzy 2021
Politycy KO i PSL, tworzący zarząd województwa pomorskiego

Muzeum Stutthof w Sztutowie

KL Stutthof 2077 dni zbrodni
poniedziałek, 09 maja 2022 14:15
KL Stutthof 2077 dni zbrodni
Stosunkowo niedaleko Gdańska, 36 kilometrów od wielkiego ośrodka
Trans MF Landshut Devils - Zdunek Wybrzeże LIVE 47:43
sobota, 07 maja 2022 20:46
Trans MF Landshut Devils - Zdunek Wybrzeże LIVE 47:43
W niedzielę o godz. 14.00 w Landshut rozpocznie się mecz Trans MF
Lechia zapewniła sobie europejskie puchary
sobota, 14 maja 2022 21:24
Lechia zapewniła sobie europejskie puchary
W ostatnim meczu w sezonie 2021/2022 przed swoją publicznością

Galeria Sztuki Gdańskiej

Gdańskie wątki  restytucji obrazów „Łukaszowców”
poniedziałek, 09 maja 2022 14:41
Gdańskie wątki  restytucji obrazów „Łukaszowców”
W końcu po 83 latach nastąpi niebawem powrót do Polski obrazów

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
20 szkół z Pomorza walczy o puchar Drużyny Energii
niedziela, 15 maja 2022 16:04
20 szkół z Pomorza walczy o puchar Drużyny Energii
Rekrutacja do Drużyny Energii zakończyła się imponującym
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
czwartek, 22 lipca 2021 19:17
Koncert „Wolność jest w nas” - wokaliści i muzycy
Fundacja kultury WOBEC, przy pomocy pozyskanych partnerów projektu:
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
czwartek, 30 grudnia 2021 20:01
Elbląg: Duże pieniądze nie wpłyną do kasy miasta?
W środę (29 grudnia) elbląscy radni zadecydowwali o kształcie
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Etnoinspiracje 2011

Wystawa „Etnoinspiracje” jest próbą rejestracji współcześnie powstających przedmiotów, prac, które w różny sposób nawiązują do polskiej kultury ludowej.


Źródłem inspiracji projektantów i artystów są wybrane motywy, surowce, techniki rękodzielnicze, tradycje oraz znaczenie przypisywane kulturze ludowej. Sięga się po nie we wzornictwie, architekturze, modzie, muzyce, grafice, street arcie i wielu innych dziedzinach. Wystawa nie rości sobie ambicji do bycia kompletną inwentaryzacją zjawiska. Ma pokazać prace dobrze zaprojektowane i starannie wykonane, w których istotny jest element przetworzenia źródła, swoista gra z jego pierwotnym znaczeniem. Jej celem jest zgromadzenie materiału, który będzie skłaniał do refleksji, zadawał pytania choćby o przyczyny pojawiania się tego typu obiektów współcześnie oraz o ich funkcje.

Jakie elementy polskiej kultury ludowej stały się inspiracją dla projektantów? Czy jest ich wiele? Dlaczego tylko niektóre mogą obecnie pełnić funkcję źródła inspiracji? Jakie elementy kultury ludowej nie pojawiają się w artystycznych koncepcjach? Czy przedmioty, prace pokazane na wystawie wchodzą w dialog z tradycją? Czy identyfikujemy się z nimi? Czy w jakiś sposób budują naszą tożsamość narodową, regionalną? I wreszcie, co sprawiło, że rzeczy do niedawna kojarzone raczej negatywnie, określane mianem cepeliady, znów są wartościowe dla projektantów, a po przekształceniu także dla odbiorców i środowisk opiniotwórczych? Pytania można mnożyć. Nie chcemy udzielać jednoznacznych odpowiedzi. Ważne jest samo postawienie pytań i stworzenie na wystawie warunków do samodzielnego poszukiwania odpowiedzi, zaproszenie widza do interakcji.

Na wystawie będzie można obejrzeć między innymi: sofę „Wełniak” Katarzyny Hofman – mebel, który łączy w sobie techniki rękodzielnicze, tradycyjny surowiec i industrialność lampy Agnieszki Lasoty odwołujące się do obrzędowości oraz lubiany przez dzieci dywan „Koguty” Agnieszki Czop i Joanny Rusin. Wydawać by się mogło, że motyw wycinanki jest już ograny, a jednak przeniesienie go na inne podłoże, wykonanie w odmiennej technice i – co najważniejsze – nadanie mu nowego znaczenia oraz uczynienie z niego wyrazistego przekazu społecznego oddziałuje bardzo silnie. Dzieje się tak w przypadku muralu „Wycinanie roślin i zwierząt” Galerii Rusz. Na wystawie prezentujemy dokumentację procesu jego tworzenia. Idee ekologiczne promują również prace Katarzyny Herman-Janiec i Patrycji Smirnow. Skrzynia „Pleciuga” i siedziska „Pleciaki”, powstałe we współpracy z Magdaleną Godawą, zostały wykonane w technice plecionkarskiej z nietypowego materiału – niepotrzebnych już gazet. Patrycja Smirnow, pracując w tej samej technice, zamieniła tradycyjny surowiec – wiklinę czy korzeń sosny – na folię. Mowo Studio dało zniszczonemu przedmiotowi nowe życie i funkcję – dawna skrzynia wianna została przekształcona w sofę. Tym samym projektanci Monika Elikowska-Opala i Wojciech Opala sięgnęli w swych inspiracjach, może nieświadomie, do typowego dla kultury ludowej pierwotnego recyklingu. Daleki od jednoznacznego odczytania jest projekt domu jednorodzinnego stworzony przez Pracownię Architektury Głowacki. Ich „Złamana stodoła” może być metaforą naszego stosunku do kultury ludowej, zwłaszcza tej jej części, która jest niżej wartościowana społecznie i w związku z tym nie podlega ochronie. Niemniej ciekawe są także inne projekty architektoniczne, na przykład słynny Pawilon Polski na EXPO 2010 w Szanghaju Pracowni Projektowej Marcina Mostafy oraz drewniany kościół w Tarnowie nad Wisłą zaprojektowany przez Beton, czyli Martę i Lecha Rowińskich, będący próbą przywrócenia tradycyjnego miejsca kultu w przestrzeni wsi. Wystawa daje także okazję do obejrzenia kolekcji ubrań Joanny Klimas – jest to znakomity przykład twórczego łączenia tkaniny wykorzystywanej w ubiorach ludowych i nowoczesnej formy. Inspiracje sztuką ludową mogą czasem zaskoczyć, co dobrze ilustrują choćby świetne tatuaże wykonane przez SIGIL TATTOO/Wiktor Siejka. Dobór utworów muzycznych do odsłuchania na ekspozycji zwraca uwagę na różne stopnie przetworzenia materiału źródłowego – od starających się pozostać jak najbliżej oryginału do takich, dla których źródło jest tylko punktem wyjścia do indywidualnych poszukiwań.

Wymieniłam tu tylko niektóre spośród prac, które można zobaczyć na wystawie – mam nadzieję, że zachęcą do obejrzenia całości. Żaden z prezentowanych przedmiotów nie udaje, że odtwarza lub kontynuuje historyczną już kulturę ludową. Wszystkie są na wskroś współczesne w formie i funkcji, zawierają element indywidualnej kreacji i intrygująco grają znaczeniami zaczerpniętymi z przeszłości. Sięganie po inspiracje do kultury ludowej nie jest zjawiskiem nowym, ale w ramach wystawy można zapoznać się z jego współczesną odsłoną.

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież