Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Diesel, czy benzyna?

PDF
Drukuj
Email

altTakie pytanie zadaje sobie dzisiaj każdy, kto ma zamiar kupić czy to nowy, czy używany samochód. Jaki silnik wybrać? Który jest lepszy? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.


Przede wszystkim nie można mówić o absolutnej przewadze silnika benzynowego nad dieslem lub odwrotnie. Obydwie jednostki napędowe mają swoje mocne i słabe strony, o których powinien wiedzieć każdy potencjalny nabywca samochodu. Często decydując się na wybór określonego silnika, działamy się pod wpływem zasłyszanych opinii, niepodpisanych internetowych „specjalistów”, a także utartych w naszym środowisku samochodowych przesądów. Odwieczny spór między zwolennikami silników benzynowych i dieselowskich zdaje się tutaj nie mieć końca. Obydwie strony przerzucają się powtarzanymi jak mantra argumentami. Mało kto słucha w tym sporze argumentów drugiej strony. Decydując się na zakup samochodu, powinniśmy jednak porzucić wcześniejsze uprzedzenia do konkretnych jednostek napędowych i zadać sobie proste pytanie: Czego oczekujemy od naszego samochodu?


Co brać pod uwagę?

Najczęstszym powodem zakupu auta z silnikiem diesla jest kwestia ekonomiczna. Słusznie oczekujemy, że auto napędzane ropą będzie spalało jej nawet kilka litrów mniej na sto kilometrów niż porównywalne osiągami auto benzynowe. Popularny benzyniak nadrabia jednak w kwestii ceny zakupu. Dużo zależy od tego, czy decydujemy się na zakup nowego, czy używanego auta. Tutaj rozpiętość w cenie między obydwiema jednostkami napędowymi będzie największa. Od 5, 6 tys. złotych w przypadku małych aut z segmentu B, do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tys., biorąc pod uwagę najdroższe limuzyny. W przypadku auta używanego różnica w cenie będzie odpowiednio niższa, jednak kilkuletnie używane auta dieslowskie charakteryzują się często dużo wyższym przebiegiem niż ich benzynowe odpowiedniki, co przy dużo większych kosztach naprawy aut jeżdżących na ropę może przysporzyć nowemu właścicielowi znacznych kosztów dodatkowych. Niezależnie od wybranego samochodu, decydując się na określony silnik, powinniśmy przede wszystkim wiedzieć, ile tysięcy kilometrów będziemy przejeżdżać wybranym autem. Jeśli z naszych wyliczeń wynika, że roczny przebieg auta będzie mniejszy niż 20 tys. kilometrów, to ekonomicznie zakup silnika diesla nie ma większego sensu, gdyż zwróci się on dopiero po 10 latach. Biorąc za przykład mały samochód osobowy, np. Fiat Panda z silnikiem benzynowym 1,2 i porównując go z podobnym silnikiem diesla 1,3, przy różnicy 5 tys. złotych w zakupie auta o takim samym wyposażeniu, zauważymy, że taki zakup przy różnicy spalania sięgającej według producenta średnio 5,6 i 4,3 litra na sto kilometrów, zwróci się dopiero przy przejechaniu prawie 100 tys. kilometrów. W niektórych przypadkach ten okres będzie jeszcze dłuższy. Jaki więc zalety ma silnik wysokoprężny?


Diesel: zalety i wady

Współczesne silniki wysokoprężne charakteryzują się dużym momentem obrotowym, niskim spalaniem, a mocą dorównują jednostkom benzynowym. Nie doświadczymy tu już przeraźliwego dźwięku, efektu trzęsienia się auta, czy ruszania w chmurze czarnego dymu. Mimo znacznej poprawy, kultura pracy tych silników różni się jeszcze od motorów benzynowych, przy czym dźwięk przez nie wydawany wielu właścicieli porównuje do klekotu. Najnowsze jednostki wysokoprężne walczą coraz mocniej z tymi stereotypami, są cichsze i dzięki turbosprężarkom dynamiczniejsze. Niestety, rozwój technologiczny ma swoją cenę. Jak pokazałem wcześniej, zasadniczą kwestią jest tutaj koszt samochodu z silnikiem na ropę, który różni się od swego benzynowego odpowiednika o kilka do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Diesel to również większe koszty przeglądów i serwisowania, o czym często zapominają decydujący się na zakup tej jednostki klienci. Coraz częściej zakup diesla nie jest wcale uzasadniony kwestiami ekonomicznymi. Motory wysokoprężne są dzisiaj bardzo częste oferowane w najlepiej i najdrożej wyposażonych wersjach samochodów. Duża elastyczność i moment obrotowy zapewniają komfortowe podróżowanie na długich trasach, a mniejsze spalanie zapewnia dużo większy zasięg niż w przypadku silników benzynowych. Stąd coraz częściej są wybierane do dużych luksusowych limuzyn.


Benzyna: zalety i wady

Silnik benzynowy to ciągle numer jeden wśród jednostek napędowych. Klienci mogą wybierać między wielkimi sportowymi jednostkami, które osiągami przewyższają motory wysokoprężne, oraz małymi, tanimi motorami. Mocną stroną silników benzynowych jest nieduży koszt, zarówno przy zakupie, jak i naprawie. Niestety, silniki te cechują się mniejszym momentem obrotowym (słaba elastyczność) oraz wyższym spalaniem droższej benzyny. Decydując się na dłuższą eksploatację auta, trzeba się liczyć z mniejszą żywotnością popularnego benzyniaka. Sprawę rekompensują tańsze części i koszt serwisu. Nowością wśród silników benzynowych są dzisiaj małe turbodoładowane silniki benzynowe, które przy dużej mocy oferują niskie spalanie. Problemem tych jednostek napędowych tak jak w przypadku turbo diesli jest tutaj wysoki koszt części i serwisu takich motorów. Silnik benzynowy jest ciągle niezastąpiony w autach sportowych. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj wysoka kultura pracy, oraz charakterystyczny dźwięk motoru benzynowego. Najważniejszą cechą są jednak nieosiągalne w dieslach osiągi – zapierające dech w piersiach przyspieszenie i możliwość wkręcenia silnika na nieosiągalne dla ropniaków obroty.


Wybór zależy od nas

Dzisiaj wybór auta z silnikiem diesla bądź benzynowym to wybór coraz mniej nastawiony na ekonomię. Silniki wysokoprężne charakteryzują się co prawda mniejszym spalaniem, lecz ich przewaga finansowa jest niwelowana przez wyższą cenę zakupu i koszt serwisu. Coraz częściej wybór między tymi jednostkami napędowymi będzie zależał od naszych osobistych preferencji odnośnie pracy samochodu. Jeżeli ważna jest dla nas duży moment obrotowy i spokojna jazda na trasie, silnik diesla będzie dobrym wyborem. Jeśli natomiast oczekujemy szybkiego przyspieszenia, przyjemnego ryku silnika wkręcanego na sześć i więcej tys. obrotów, to wybór padnie na auto benzynowe. Wybór zależy od nas!

Tomasz Wrzask

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież