Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę » 800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty budowy linii tramwajowej Gdańsk –... Gdański Wołyń... » 81. rocznica Rzezi Wołyńskiej w Gdańsku była obchodzona przez wiele środowisk patriotycznych i organ... “Nocna zmiana” w Muzeum II Wojny Światowej » Czarna dziura zamiast portretu rotmistrza Witolda Pileckiego, rodziny Ulmów i św. o. Kobego. W nocy ... Koncert symfoniczny w stoczniowej hali CRIST » Stocznia CRIST jest w trakcie przygotowań do nietypowego wydarzenia. Tym razem nie będzie to jednak ... "Gdańska" na przerwie » Pozwolimy państwu odetchnąć chwilę od "złego powietrza i zwierząt drapieżnych" - naturalnego siedlis... Poseł Płażyński u konserwatora upomina się o historię Gdańska » Poseł RP Ziemi Pomorskiej Kacper Płażyński napisał list do nowego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytkó... Zlecenie na Popiełuszkę » 19 października 1984 r. funkcjonariusze SB zamordowali bł. ks. Jerzego Popiełuszkę. To była zbrodnia... Ksiądz Jerzy Popiełuszko, błogosławiony męczennik » To dla mnie zawsze odpowiedzialność i wyzwanie pisać o Księdzu Jerzym Popiełuszce. Odpowiedzialność,... List do ministra Parella - D. Wałęsa nie udzielała się w opozycji » Wojewódzka Pomorska Rada Konsultacyjna ds. Działaczy Opozycji i Osób Represjonowanych w odniesieniu ... PRO LIVE w Gdańsku » Już po raz 12. na gdańskich ulicach odbył się Marsz dla Życia.Marsz ruszył o godzinie 15 spod Kaplic...
Reklama
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
czwartek, 18 lipca 2024 11:22
Drastyczny wzrost kosztów budowy linii tramwajowej na Morenę
800 mln złotych zamiast planowanych 207 mln. O tyle wzrosły koszty
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
niedziela, 23 czerwca 2024 09:31
Energa Wybrzeże - Arged Malesa LIVE: 38:50 70:107
Na godz. 14.00 zaplanowano początek meczu 9. kolejki Metalkas 2.
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
piątek, 21 czerwca 2024 15:31
Transferowa ofensywa w Lechii trwa
Już tylko miesiąc został do inauguracji Ekstraklasy w
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
czwartek, 06 czerwca 2024 13:56
Terminarz PKO Ekstraklasy 2024/2025
Inauguracja nowego sezonu PKO Ekstraklasy odbędzie się w piątek 19

Galeria Sztuki Gdańskiej

Z jazzowej półki
poniedziałek, 17 czerwca 2024 16:28
Z jazzowej półki
Po wielu latach to powrót do amatorskiej fascynacji jazzem, mającej

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Charlie zmienia się w kurczaka
środa, 05 czerwca 2024 13:24
Charlie zmienia się w kurczaka
Od niedawna w Polsce uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych.
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Przybliżyć morze

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 08 lutego 2010 21:48

altRozmowa z Mateuszem Kusznierewiczem, żeglarzem, Ambasadorem Miasta Gdańska ds. Morskich


- Żyjemy nad morzem, ale gdańszczanie, turyści mało korzystają z dróg wodnych w Gdańsku, z możliwości uprawiania żeglarstwa. Brak tramwajów wodnych, pozamykane historyczne zwodzone mosty, za mało miejsc w marinie. Przykłady nie wykorzystania morskiego potencjału można by mnożyć.
Mateusz Kusznierewicz: W ubiegłym roku zaproszono mnie do Gdańska w celu reprezentowania spraw morskich i żeglarskich i jest mi z tego powodu bardzo miło, to wyjątkowy honor. Powstał zespół osób znających się na żeglarstwie, który wybrałem razem z Fundacją Gdańską, z którą bezpośrednio współpracuję. Cały ubiegły rok poświęciliśmy na rozeznanie co się w Gdańsku w żeglarstwie, turystyce i rekreacji, dzieje, zastanawialiśmy się nad opracowaniem projektów – filarów, które pomogły by  ożywić drogi wodne w Gdańsku. Chodzi nam o wzmożenie ruchu nie tylko jachtów z żaglami i masztami, ale także jachtów motorowych. 


- Wnioski?
Mateusz Kusznierewicz: Faktycznie bardzo dużo jest do zrobienia. Miasto Gdańsk ma potencjał, bardzo ciekawe obszary Zatoki Gdańskiej, a także liczne kanały, śluzy. Wiele w Gdańsku w dziedzinie rozwoju turystyki i rekreacji się dzieje, tworzone i realizowane są festiwale, regaty, spotkania, ale każdy sobie rzepkę skrobie, nie jest to złożone w całość. Mnie wyznaczono rolę, aby to połączyć. Potrzebny jest program edukacji dzieci i młodzieży, współpraca ze szkołami. 


- Konkretnie.
Mateusz Kusznierewicz: W tym roku chcemy uruchomić program edukacji morskiej dla dzieci i młodzieży. Chodzi o to, aby każdy gimnazjalista w wieku dwunastu lat wypłynął na łódce z opiekunem, instruktorem, z koleżankami, kolegami i nauczycielami w roku szkolnym z Mariny Gdańskiej żeby zobaczyć miasto od strony wody. Trasa powinna wieść przez Motławę, kanał wokół Stoczni Gdańskiej, obok Twierdzy Wisłoujście, Latarni Morskiej i Kuli Czasu, zobaczyć trzeba koniecznie z wody Westerplatte. W drodze młody człowiek powinien posłuchać opowieści wykładowcy o historii, nawigacji morskiej, jak się żegluje. Może to być dla większości pierwszy żeglarski rejs. Po godzinie byłby przystanek przy Twierdzy Wisłoujście, nastąpiłoby zwiedzanie, a do łódki wsiadałaby druga grupa młodzieży z opiekunami na podobny godzinny rejs. Każdy będzie miał możliwość posterowania, chwycenia za szoty. Po takim rejsie dziecko dostanie dyplom ukończenia, a na drugiej stronie chciałbym, aby były wypisane kluby żeglarskie i organizacje, które prowadzą szkolenia na terenie Gdańska. Jeżeli im się spodoba od razu będą mieli możliwość zapisania się. Zależy mi na tym, żeby spopularyzować żeglarstwo, przybliżyć morze szczególnie dzieciom i młodzieży. 


- Żeby rozwinęło się żeglarstwo, turystyka wodna wokół Gdańska, potrzebne jest otwarcie zwodzonych mostów, jest ich pięć, już dawno Rada Miasta Gdańska podjęła wiele lat temu stosowną uchwałę.
Mateusz Kusznierewicz: Jest to warunek niezbędny. Potrzebne są także nowe mariny. Trzeba przybliżyć biznes do wody, przyciągnąć inwestorów, którzy mogliby zbudować w Gdańsku coś wyjątkowego, żeby służyło mieszkańcom, żeglarzom. 


- Jeżdżąc po świecie rozsławia pan Gdańsk.
Mateusz Kusznierewicz: To moje ważne zadanie. Mam obowiązek promowania wszystkich wydarzeń związanych z morzem w mediach w kraju i za granicą.
- Trwa zażarty spór: budować, czy nie budować kładkę nad Motławą, jak pan to widzi jako żeglarz?
Mateusz Kusznierewicz: Myślę, że za wcześnie jest żeby oceniać, czy jest to pomysł dobry, czy nie dobry. Odrobiłem swoją pracę domową na ten temat, odwiedziłem różne instytucje. Byłem między innymi u dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej imienia Fryderyka Chopina, Romana Peruckiego, który na przykład nie wiedział, że jeżeli powstanie taka kładka, to muszą być wybudowane dość długie nabrzeża na przystanie dla jachtów. A wiec o niektórych rzeczach, warunkach, jakie musiały by być spełnione, osoby, które wpadły na pomysł wybudowania kładki, nie wiedzą. Zrozumiałe, że przy rozwoju Filharmonii musi być zapewniona lepsza komunikacja. 


- Pana zdanie.
Mateusz Kusznierewicz: Ja jako żeglarz jestem przeciwny kładce przez Motławę. Zdecydowanie, bo ona będzie przeszkadzała w żeglowaniu. I tak dla żeglarzy te 40 minut jakie muszą płynąć na silniku do Mariny Gdańskiej jest już problemem. Jak powstanie jeszcze kładka – będzie dodatkowa przeszkoda. Z drugiej strony my nie możemy patrzeć tylko z perspektywy naszej, żeglarzy, trzeba zwrócić uwagę na to, czego potrzebują mieszkańcy. Co nie znaczy, powtarzam, że ta kładka, to dobry pomysł. Trzeba się zastanowić nad różnymi rozwiązaniami. Miasto musi się rozwijać, więc rozumiem patrzenie z perspektywy marszałka, dyrektora Peruckiego, którzy optują za. Nie można jednak zablokować żeglarzom drogi. Jeżeli nawet ta kładka już ma powstać i już nic na to nie poradzimy, bo takie będą decyzje, to niech miasto otworzy most, wybuduje marinę na przykład za Mostem Zielonym czy po drugiej stronie Ołowianki. A więc coś za coś. I my będziemy szczęśliwi bardzo z tego powodu. 


- Z jakimi odczuciami odebrał pan nagrodzone w konkursie Urzędu Miasta Gdańska i Politechniki Gdańskiej koncepcje zagospodarowania terenów wzdłuż Martwej Wisły w Gdańsku?
Mateusz Kusznierewicz: Cieszę się bardzo, że powstały takie projekty. Patrząc na nie można wyobrazić sobie jak by było ciekawie, gdyby zostały zrealizowane w Gdańsku. Jest potrzeba, żeby udrożnić szlaki żeglowne w Gdańsku, stworzyć lepszą komunikację wodną i miejsca postojowe. Mało kto wie jak długo żeglarze czekają na miejsca postojowe w Marinie Gdańskiej. Kilkaset osób nie ma gdzie cumować w Gdańsku! To bodziec do stworzenia nowych podobnych obiektów. Teraz mam nadzieję, że powstanie coś ciekawego na teranie Yacht Clubu Stoczni Gdańskiej, który został kupiony przez Miasto Gdańsk. To wszystko pomoże w rozwijaniu infrastruktury. Gdyby taka marina jaką proponują studenci Politechniki Gdańskiej powstała byłoby wspaniale.
Katarzyna Korczak
Fot. Maciej Kostun

Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież