Miasto Gdańsk oraz Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA) są organizatorami Czwartego Kongresu Mobilności Aktywnej, który w dniach 12-13 września odbywa się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku. Jego zorganizowanie ułatwiło zaangażowanie środków europejskiego projektu ABC.multimodal finansowanego z programu Południowego Bałtyku.
To już doroczne wydarzenie ma na celu wykorzystanie doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia dzięki przyjęciu odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, przy jak najpełniejszym wykorzystaniu potencjału aktywnych form mobilności.
Inicjatywa ta ma ścisły związek z przygotowaniem polskich samorządów do owocnego wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w latach 2014 - 2020. Kongres Mobilności Aktywnej adresowany jest głównie do innowacyjnie myślących samorządowców, tj. prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Kongres ma również tworzyć platformę nawiązywania współpracy samorządowców, organizacji pozarządowych i firm.
Aktywna Mobilność to wszelkie formy przemieszczania się związane z zaspokajaniem codziennych potrzeb transportowych, zakładające wykorzystanie naturalnej energii ludzkiej (jak chodzenie pieszo czy jazda na rowerze) w powiązaniu ze środkami transportu publicznego.
Ważną elementem tegorocznej edycji jest zwrócenie uwagi na kwestie uspakajania ruchu zmotoryzowanych w miastach poprzez rozszerzanie zasięgu stref zamieszkania i stref ograniczenia prędkości do 30 km/godz oraz docenienie działań wyjaśniających i promujących korzyści wynikające ze stosowania takich rozwiązań.
Istotnym punktem Kongresu było podpisanie przez przedstawicieli samorządów Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej (EIO) na rzecz 30 km/h, jako standardowego limitu prędkości na terenach miejskich i obszarach zabudowanych. Na powyższym zdjęciu swój podpis składa Piotr Kuropatwiński, dr nauk ekonomicznych Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, Katedra Polityki Ekonomicznej, ekspert i długoletni współpracownik Pomorskiego Stowarzyszenia Wspólna Europa (PSWE).
O potrzebie zmniejszenia prędkości poruszania się pojazdów w terenach zabudowanych mówiła Heike Aghte z Berlina, ukazując bezradność w tym zakresie Unii Europejskiej, która już w 1987 roku podpisała stosowne zobowiązanie. Dopiero po 26 latach zaczęto w państwach europejskich tworzyć strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Takich stref jest już np. 700 w samym Hamburgu i coraz więcej jest ich w Wielkiej Brytanii. W listopadzie 2012 roku poinformowało Unię Europejską siedem wymaganych państw o wznowieniu takiej inicjatywy. Została ona przyjęta, ale do jej rozpatrzenia potrzeba zebrać 7 mln podpisów, po milionie z każdego z państw. Te podpisy są zbierane do listopada 2013 roku, wystarczy wejść na stronę internetową www.30kmh.eu i złożyć swój podpis. Do tej obejmującej coraz większy zasięg akcji już się włączyły 73 organizacje z 17 krajów, w tym i z Polski, jak np. Masa Krytyczna z Poznania czy Polska Unia Mobilności Aktywnej (PUMA). Inicjatorom tej akcji zależy na tym, aby standardowo we wszystkich państwach europejskich obowiązywał nakaż przestrzegania maksymalnej prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym. To z pewnością znacznie zmniejszy ilość wypadków drogowych, których w Europie jest 300 tys. rocznie.
Podczas pierwszego dnia kongresu doszło też do podpisania deklaracji o współpracy pomiędzy Polskim Stowarzyszeniem Rowerowym, a Polską Unią Mobilności Aktywnej.
W okresie trzech lat kongresu jego gośćmi byli wybitni przedstawiciele świata polityki, urbaniści, architekci, samorządowcy, promotorzy aktywnej mobilności z kraju i zagranicy, tacy jak: Jan Gehl, Manfred Neun, Michael Cramer, Randy Neufeld, Hep Monatzeder, Katarzyna Sobierajska, Gerd Axel Ahrens, Piotr Kuropatwiński, Paul Marcel Kurpershoek, Rod King i inni.
Tegoroczny program, to ponad 40 prelegentów z kraju i zagranicy, którzy w ramach sesji plenarnych, paneli tematycznych i debat przybliżają rozwiązania, przekazują swoje doświadczenia w kreowaniu przyjaznej przestrzeni publicznej. Przestrzeni, której celem jest pogodzenie wszystkich użytkowników ruchu zarówno zmotoryzowanych, pieszych i rowerzystów. W ramach sesji plenarnych można było wysłuchać m.in. Clausa Bondam’a – Dyrektora Instytutu Kultury Duńskiej w Brukseli, który mówił o tworzeniu miast dla ludzi z punktu widzenia Kopenhagi.
W tym roku kongres został wzbogacony o BIKE TRADE SHOW - wystawę sprzętu sprzyjającego korzystaniu z różnych form aktywności mobilnej oraz E-BIKE Festiwal, podczas którego goście kongresu i targów mogli, na specjalnie przygotowanym torze, wypróbować rowery ze wspomaganiem elektrycznym.
Pierwszy dzień kongresu zakończył się wspólnym przejazdem rowerowym po Gdańsku, z dojazdem na piknik wieczorny do Miejskiego Ogrodu Zoologicznego w Gdańsku-Oliwie. Mimo silnych opadów deszczu znalazło się wielu chętnych na taką rowerową podróż spod Amber Expo w Letnicy do oliwskiego ZOO.
Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 16/09/2013 10:05 - Piotr Wróblewski nowym dyrektorem szpitala na gdańskiej Zaspie
- 16/09/2013 08:29 - Udana "Jesień w ogrodzie" - GALERIA
- 15/09/2013 14:03 - Ruch związkowy pokazał swoją siłę
- 15/09/2013 11:44 - 10 tysięcy gości na X Koźlakach Bielkowskich - GALERIA
- 14/09/2013 19:03 - Załoga szpitala na Zaspie protestuje przeciw decyzji marszałka
- 12/09/2013 18:24 - Gdańscy liberałowie na służbie SPD?!
- 11/09/2013 18:52 - Pomorskie SLD o zwolnieniu dyrektor Grzeni
- 11/09/2013 18:42 - Gdańska lokalówka Puszką Pandory
- 11/09/2013 18:36 - Lech Wałęsa: Jestem sercem ze związkowcami, ale głowa podpowiada – nie tędy droga
- 11/09/2013 13:50 - Schreiber: Ruszyła lawina protestu. Dni Gniewu w stolicy