Radny dzielnicy Chełm walczy o windy na przystankach tramwajowych » Od prawie 2 lat nie działają windy na przystankach tramwajowych Odrzańska i Pohulanka. Zostały wyłąc... Jak nie zmarnować głosu 26 maja? » W niedzielę wybierzemy naszych posłów do Parlamentu Europejskiego, forum debaty politycznej i podejm... Koncert Wojciecha Karolaka w 80. urodziny artysty » Kompozytor, pianista, saksofonista altowy i tenorowy, jeden z najwybitniejszych muzyków jazzowych w ... NFZ i PFRON podpisały porozumienie o współpracy » W gabinecie dyrektora Narodowego Funduszu Zdrowia w Gdańsku podpisano porozumienie pomiędzy Oddziałe... W sprawie piramidy finansowej Amber Gold: Winni! » Dzisiaj rozpoczęło się odczytywanie w gdańskim Sądzie Okręgowym sentencji wyroku na Marcina P. i jeg... W słońcu i deszczu "Wiosna w ogrodzie" bije frekwencyjny rekord » 17. Ogólnopolska Wystawa Ogrodnicza połączona z kiermaszem "WIOSNA W OGRODZIE" przeszła do historii.... Małgorzata Wassermann: Marcin P. nie wymyślił Amber Gold » Z mec. Małgorzatą Wassermann, przewodniczącą Komisji Śledczej do zbadania prawidłowości i legalności... W maju ścieżki prowadzą do Rënku » W połowie maja od lata wszystkie ścieżki miłośników prac ogrodowych prowadzą do Pomorskiego Hurtoweg... Gdańsk miastem wolności i polskości? » W rocznicę bezwarunkowej kapitulacji Niemiec, kończącej II wojnę światową w Europie, 8 maja br. wyso... Minister Arabski wypaczył instrukcję? Prokurator żąda 1,5 roku pozbawi... » Prokuratora wnioskuje o karę 1,5 roku pozbawienia wolności w zawieszeniu na 4 lata dla Tomasza Arabs...
Reklama
Małgorzata Wassermann: Marcin P. nie wymyślił Amber Gold
czwartek, 16 maja 2019 20:02
Małgorzata Wassermann: Marcin P. nie wymyślił Amber Gold
Z mec. Małgorzatą Wassermann, przewodniczącą Komisji Śledczej do ...
Będzie czwarty mecz Arki z Anwilem
wtorek, 21 maja 2019 18:27
Będzie czwarty mecz Arki z Anwilem
Po dramatycznej walce Anwil Włocławek zdołał zachować szansę na ...
Po historycznym sezonie…. LECHIA W EUROPIE
wtorek, 21 maja 2019 10:23
Po historycznym sezonie…. LECHIA W EUROPIE
W miniony weekend polskie drużyny zakończyły sezon 2018/2019. Lechi ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Profesor Pfuhle i jego uczniowie – obraz drugi
wtorek, 14 maja 2019 14:35
Profesor Pfuhle i jego uczniowie – obraz drugi
Niezaprzeczalnym faktem jest przynależność Fritza Pfuhle do narodow ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gdańsk LOTOS Siesta Festival 2019 – Kto? Gdzie? Kiedy?
niedziela, 07 kwietnia 2019 20:22
Gdańsk LOTOS Siesta Festival 2019 – Kto? Gdzie? Kiedy?
Cztery dni, 10 koncertów i siedmioro artystów, Siesta Festival po ra ...
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
niedziela, 24 lutego 2019 16:54
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
Gala Sportu w Hali widowiskowo-sportowej MOSiR Rumia 22 lutego br., po ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Alternatywne napędy - wyzwanie dla aglomeracji Trójmiasta

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
wtorek, 28 maja 2013 10:12

Na temat trendów rozwoju napędów alternatywnych i jakie z tego względu wynikają wyzwania dla aglomeracji Trójmiasta, mówiono podczas seminarium zorganizowanym 27 maja w  gdańskim Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AMBEREXPO MTG. Jego organizatorem byli Pracodawcy Pomorza – Sekcja Transportu i Motoryzacji, wspólnie z Serwisem Haller, Toyotą Carter oraz Auto-Mobil Wejherowo.


Celem seminarium było m.in. otwarcie dialogu pomiędzy biznesem, nauką i władzami lokalnymi w zakresie miejskiego transportu zrównoważonego, wskazanie perspektyw jego rozwoju w miastach oraz wskazanie najlepszych praktyk w kraju i za granicą.


alt



Józef Haller z Serwisu Opel Haller zwrócił uwagę na to, że aż 84 procent mieszkańców województwa pomorskiego samochody elektryczne uważa za przyszłość motoryzacji, a 71 procent nie ma obaw związanych z takim rodzajem napędu. Ich zdaniem, w rozwój tych aut na naszym rynku powinny się zaangażować samorządy i instytucje państwowe. Według TNS Polska, powinno to dotyczyć dotacji do zakupu takiego auta, ulg podatkowych i bezpłatnego parkowania w mieście. Co ważniejsze, badanie wykazało, że istnieje związek między postrzeganiem samochodów elektrycznych, a innymi zachowaniami proekologicznymi. Ponad 41 proc. Polaków uważa, że samochody elektryczne to nasza przyszłość, gdyż należy ograniczyć emisję spalin. Ci, którzy uważają, że auta elektryczne to chwilowa moda, a jest ich tylko 11 proc., nie oszczędzają energii elektrycznej ani wody, nie segregują śmieci i chętnie używają toreb jednorazowych.


alt


Korzyści płynące z użytkowania samochodów elektrycznych to według mieszkańców Pomorza, głównie ograniczenie ilości spalin w powietrzu (82 proc., w porównaniu do 91 proc. ogółu Polaków) oraz ograniczenie hałasu na drogach (64 proc.). Dla 28 proc. mieszkańców województwa pomorskiego istotną zaletą samochodów elektrycznych jest także ich ekologiczny wizerunek, a 25 proc. docenia poprawę komfortu. Ale zaledwie 26 proc. Polaków ma jakiekolwiek obawy związane z samochodami elektrycznymi. Spośród nich najwięcej osób wymienia mały zasięg, przy czym aż 65 proc. z tej grupy przejeżdża dziennie średnio nie więcej niż 60 km, więc ich obawy nie są uzasadnione. Więcej niż 140 km na co dzień przemierza tylko 9 proc. kierowców w Polsce, a 72 proc. dziennego przebiegu wynosi mniej niż 60 km.


alt



Co ważne, województwo pomorskie należy do liderów, pod względem wprowadzania do motoryzacji rozwiązań mających na celu ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin. W Gdańsku funkcjonują od kilku lat punkty ładowania samochodów elektrycznych na parkingu Multikina oraz nieopodal ul. Pomorskiej i ul. Gospody. - Moja firma wydała pierwsze w Polsce elektryczne Ople Ampera, większość sprzedaży Lexusa to samochody hybrydowe. W Wejherowie i Gdyni możemy kupować elektryczne Fiaty Panda, będące owocem kooperacji Akademii Morskiej i firmy Auto Mobil - powiedział Józef Haller. 


Obecnie, każdy liczący się producent samochodów wprowadza lub już posiada samochody elektryczne lub hybrydowe w swoim portfolio. Opel ma rewolucyjną Amperę, Toyota i Lexus szereg interesujących modeli różnych segmentów, VW wprowadził elektrycznego Golfa i planuje e-up’a, Citroen ma swojego C-zero, Nissan Leefa, Renault gamę modeli Z.E. a Chevrolet duży model Volt i za chwilę wprowadzi elektryczną odmianę miejskiego Sparka EV, którego zasięg w pełni naładowanego akumulatora w cyklu mieszanym (miasto/autostrada) wynosi 132 kilometry, a moc to aż 130KM. To zasługa połączenia silnika elektrycznego na magnesy trwałe z koaksjalnym zespołem napędowym.


alt



Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego stwierdził, że jeśli rozpatrywać strukturę parku aut w wieku do 10 lat pod względem rodzaju paliwa używanego do ich napędu, to zdecydowanie dominują dwa podstawowe rodzaje benzyna i olej napędowy, natomiast wśród napędów alternatywnych 7,7 proc. stanowią auta elektryczne. Ich przyrost w 2012 roku stanowił aż 200 proc. wśród osób prywatnych.


Jak wynika z raportu globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, świadczącej usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, to Polska, Czechy i Rumunia są w czołówce najbardziej atrakcyjnych rynków dla sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Regionie, który może się pochwalić stabilną sytuacją makroekonomiczną oraz populacją przekraczającą 101 mln ludzi. W nich sprzedaż powinna według prognoz przekroczyć 60 tys. sztuk do roku 2017.


W Polsce segment samochodów elektrycznych powinien osiągnąć około 4,4 procent udziału w rynku samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w 2017 roku, co da mu ponad 43 procent udziału w ogólnym rynku samochodów elektrycznych w regionie.


Z najnowszej analizy, dotyczącej sektora pojazdów elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wynika, że znaczący wzrost rynku (z 245 sztuk sprzedanych w 2011 roku do 62 tys. sztuk prognozowanej sprzedaży do 2017 roku) jest efektem rosnącego zapotrzebowania na wygodne i efektywne ekologicznie rozwiązania przede wszystkim w ośrodkach miejskich.


Frost & Sullivan ocenia, że rynek pojazdów elektrycznych w regionie CEE osiągnie w latach 2011-2017 imponujący wynik w zakresie wzrostu rzędu 151 procent. Najwyższego wzrostu należy oczekiwać po 2015 roku, zakładając, że w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej dostępne będą pełne zachęty rządowe i samorządowe, włączając opodatkowanie nowych pojazdów w oparciu o emisję CO2 oraz możliwość wykorzystywania pasów dla autobusów, darmowego parkowania czy wjazdu w strefy ograniczonego ruchu.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież