Stanowisko Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku dot. rezol... » W związku z pojawiającymi się rezolucjami dotyczącymi ochrony lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazow... Wydarzenia z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych w MIIW... » Z okazji nadchodzącego Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańs... Marek Markiewicz: Misją sędziego nie jest polityka » Z mec. Markiem Markiewiczem, delegatem na I Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarność” w Gdańsku, za... Podwyżka cen wody poza termin kontraktu - płacowe kominy pod kranem » Od jutra istotnie drożeją woda i ścieki w Gdańsku - i tak będzie przez kolejne 3 lata, choć kontrakt... Od piątku wzrost opłat za wodę i ścieki » Od piątku, 26 lutego, wzrośnie opłata za metr sześcienny wody i ścieków w Gdańsku. To pierwsza z pod... Europosłanka i wdowa po prezydencie Gdańska przed sądem » W poniedziałek 22 lutego przed Sądem Rejonowym w Gdańsku rozpoczął się proces Magdaleny Adamowicz (z... Akcja „Wieniec” - stop nieetycznym zbieraczom poroża! » Poszukiwanie zrzutów staje się coraz bardziej popularne. Nie ma w tym nic nagannego, o ile zbieracze... Kontrahenci gminy klientami Adamowiczów » W poniedziałek, 22 lutego, przed Sądem Rejonowym Gdańsk-Południe powinien rozpocząć się proces euro... Dodatkowe wyjazdowe punkty szczepień zorganizowane przez NFZ » Specjalne wyjazdowe punkty szczepień dotrą do pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą ... Daniel Obajtek - Człowiek Wolności tygodnika Sieci » Uroczysta gala – finał plebiscytu Człowiek Wolności tygodnika Sieci odbyła się 16 lutego i jak co ro...
Reklama
Podwyżka cen wody poza termin kontraktu - płacowe kominy pod kranem
czwartek, 25 lutego 2021 06:37
Podwyżka cen wody poza termin kontraktu - płacowe kominy pod kranem
Od jutra istotnie drożeją woda i ścieki w Gdańsku - i tak będzie
Arkowcy udanie zainaugurowali wiosenną rundę I ligi
sobota, 27 lutego 2021 08:53
Arkowcy udanie zainaugurowali wiosenną rundę I ligi
Po intensywnym okresie przygotowawczym odbytym na przełomie roku,
Lechia podtrzymała zwycięską passę
sobota, 27 lutego 2021 18:12
Lechia podtrzymała zwycięską passę
Lechia wygrała trzeci mecz ligowy z rzędu. Podopieczni Piotra

Galeria Sztuki Gdańskiej

Alfred Pawlowski – Pasjonat Gdańska
poniedziałek, 15 lutego 2021 10:32
Alfred Pawlowski – Pasjonat Gdańska
Nazwisko malarza realistycznych widoków Gdańska Alfreda

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Lotnictwo warunkuje postęp gospodarki

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 26 stycznia 2013 21:59

Podjęcie przez Polskę odpowiednich działań związanych z transportem wymusza na nas postępująca integracja europejska oraz trendy rozwoju gospodarek regionu Azji i Pacyfiku, a także Zatoki Perskiej i Afryki. Trendy te powodują dużą konkurencyjność dla gospodarki Unii Europejskiej, do której my jako kraj należymy. Jednym ze sposobów komunikacji jest transport lotniczy.


Musimy zatem sobie jasno powiedzieć, czy my jako kraj, mający rozwijać naszą gospodarkę, mamy czym latać w tamte regiony świata? Czy tym samym, mamy czym napędzać koniunkturę naszym przedsiębiorcom? Lub, czy mamy takie możliwości, aby przyjmować flotę statków powietrznych z całego świata u siebie? I trzeba na te pytania odpowiedzieć sobie uczciwie.


W okresie minionych kilku lat wydarzenia w transporcie lotniczym w naszym kraju nie napawają optymizmem. Nie dają też żadnej gwarancji, żeby samoloty z polskimi znakami mogły operować po obszarach gospodarczych świata. A to dlatego, gdyż nie mamy samolotów transportowych. Ponadto nasze lotniska nie są przystosowane do przyjmowania frachtowców. To wymaga odpowiedniej infrastruktury i oprzyrządowania na lotniskach. A tego jak widać nie ma. Nasze lotniska owszem są przystosowane, ale do lekkich samolotów pasażerskich klasy C, jak Boeing 737 czy Airbus A 320. Są to samoloty latające głównie w Europie, przewożące turystów także na odpoczynek do krajów afrykańskich. Nowy Boeing 787 jak dotychczas ma pewne kłopoty techniczne, aby na trwałe i bezpiecznie wejść do eksploatacji. 


Co zatem należało by zrobić, aby opanować lotnictwo frachtowe? Na tak postawione pytanie odpowiedział nam Andrzej Brzostowski, specjalista ds. lotnictwa. - Po pierwsze, trzeba sobie jasno powiedzieć, że nasz obszar powietrzny trzeba przystosować do wymagań światowego transportu frachtowego. Po drugie, należy się zastanowić nad tym, jakie z 11 krajowych lotnisk trzeba zmodernizować pod tym względem. Po trzecie, musimy sobie uświadomić, czy posiadamy wykwalifikowany personel, który zawodowo jest przygotowany do spełnienia funkcji usługowych w tym zakresie. Oceniając poszczególne sektory rodzimej branży lotniczej dochodzimy do smutnej refleksji, że występują duże braki. A to okazuje się, że lotnisko ma wadliwie wykonany pas startowy, a to przewoźnik ma długi i władze w tym nawet rządowe zastanawiają się, jak go zreformować. Ponadto szkoły nie uczą odpowiednio w lotniczo portowych specjalnościach, a jeśli to wypuszczają absolwentów bez odpowiednich praktyk i licencji. Jeśli już się uczy, to wybiórczo. Nasz potencjał odbiega od europejskiego. Bo na przykład dwa sąsiednie lotniska w Berlinie pękają w szwach gdyż obsługują aż 25 mln pasażerów rocznie, zaś nasze wszystkie polskie łącznie nie przekraczają liczby 20 mln.


Z Trójmiasta niektóre ładunki dowożone są do innych miast europejskich jak Frankfurt, Lipsk czy Praga i dopiero stamtąd drogą powietrzną docierają do odległych odbiorców na innych kontynentach. Aby temu zaradzić, należy uruchomić trzy grupy pomostowe. Stworzyć stałą platformę komunikacji lotniczej połączoną ze środowiskiem biznesu i handlem zagranicznym. Trzeba jak najszybciej uruchomić szkoły uczące teoretycznej, ale przede wszystkim i praktycznej obsługi ruchu lotniczego, logistyki i spedycji. Należy także stworzyć ośrodki finansowe, które w tych kooperacjach handlowych będą brały aktywny udział.


Do tego jak na razie złożonego dla naszego kraju problemu dochodzi inicjatywa komisji UE zmierzająca do wykorzystania małego lotnictwa, tzw. General Aviation. Jest to dynamicznie rozwijający się segment rynku lotniczego, którego oferta adresowana jest zwłaszcza do klientów lotnictwa korporacyjnego. W przypadku Polski może doskonale posłużyć do rozwoju obszarów nie skomunikowanych. Tym tematem zajęto się już w regionie lubuskim. Za środki unijne ruszyło tam szkolenie specjalistów do obsługi ruchu lotniczego dalekiego zasięgu. Podobne szkolenie powinno ruszyć w regionie pomorskim dysponującym kilkoma lotniskami, które powinny mieć zabezpieczenie fachowej obsługi.
Wła-49

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież