Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła... Kalkowski milczy o pracy w PORD, Gołuńskiego zaprosi prokurator - prze... » Przedwyborcze napięcie w Szemudzie i Kartuzach. Skazany za niewypłacenie 300 tys. zł wynagrodzeń nau... Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni... Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7...
Reklama
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
czwartek, 18 kwietnia 2024 16:32
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil
Trefl rozbity w Lublinie
czwartek, 18 kwietnia 2024 21:05
Trefl rozbity w Lublinie
Bardzo jednostronny był pierwszy mecz o piąte miejsce w PlusLidze.
Wymiana zdań właścicieli Lechii*Gedania znów zawiodła
piątek, 19 kwietnia 2024 14:48
Wymiana zdań właścicieli Lechii*Gedania znów zawiodła
I LIGA FORTUNA
Ostatnia kolejka I-ligowa nie była
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Lotnictwo warunkuje postęp gospodarki

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 26 stycznia 2013 21:59

Podjęcie przez Polskę odpowiednich działań związanych z transportem wymusza na nas postępująca integracja europejska oraz trendy rozwoju gospodarek regionu Azji i Pacyfiku, a także Zatoki Perskiej i Afryki. Trendy te powodują dużą konkurencyjność dla gospodarki Unii Europejskiej, do której my jako kraj należymy. Jednym ze sposobów komunikacji jest transport lotniczy.


Musimy zatem sobie jasno powiedzieć, czy my jako kraj, mający rozwijać naszą gospodarkę, mamy czym latać w tamte regiony świata? Czy tym samym, mamy czym napędzać koniunkturę naszym przedsiębiorcom? Lub, czy mamy takie możliwości, aby przyjmować flotę statków powietrznych z całego świata u siebie? I trzeba na te pytania odpowiedzieć sobie uczciwie.


W okresie minionych kilku lat wydarzenia w transporcie lotniczym w naszym kraju nie napawają optymizmem. Nie dają też żadnej gwarancji, żeby samoloty z polskimi znakami mogły operować po obszarach gospodarczych świata. A to dlatego, gdyż nie mamy samolotów transportowych. Ponadto nasze lotniska nie są przystosowane do przyjmowania frachtowców. To wymaga odpowiedniej infrastruktury i oprzyrządowania na lotniskach. A tego jak widać nie ma. Nasze lotniska owszem są przystosowane, ale do lekkich samolotów pasażerskich klasy C, jak Boeing 737 czy Airbus A 320. Są to samoloty latające głównie w Europie, przewożące turystów także na odpoczynek do krajów afrykańskich. Nowy Boeing 787 jak dotychczas ma pewne kłopoty techniczne, aby na trwałe i bezpiecznie wejść do eksploatacji. 


Co zatem należało by zrobić, aby opanować lotnictwo frachtowe? Na tak postawione pytanie odpowiedział nam Andrzej Brzostowski, specjalista ds. lotnictwa. - Po pierwsze, trzeba sobie jasno powiedzieć, że nasz obszar powietrzny trzeba przystosować do wymagań światowego transportu frachtowego. Po drugie, należy się zastanowić nad tym, jakie z 11 krajowych lotnisk trzeba zmodernizować pod tym względem. Po trzecie, musimy sobie uświadomić, czy posiadamy wykwalifikowany personel, który zawodowo jest przygotowany do spełnienia funkcji usługowych w tym zakresie. Oceniając poszczególne sektory rodzimej branży lotniczej dochodzimy do smutnej refleksji, że występują duże braki. A to okazuje się, że lotnisko ma wadliwie wykonany pas startowy, a to przewoźnik ma długi i władze w tym nawet rządowe zastanawiają się, jak go zreformować. Ponadto szkoły nie uczą odpowiednio w lotniczo portowych specjalnościach, a jeśli to wypuszczają absolwentów bez odpowiednich praktyk i licencji. Jeśli już się uczy, to wybiórczo. Nasz potencjał odbiega od europejskiego. Bo na przykład dwa sąsiednie lotniska w Berlinie pękają w szwach gdyż obsługują aż 25 mln pasażerów rocznie, zaś nasze wszystkie polskie łącznie nie przekraczają liczby 20 mln.


Z Trójmiasta niektóre ładunki dowożone są do innych miast europejskich jak Frankfurt, Lipsk czy Praga i dopiero stamtąd drogą powietrzną docierają do odległych odbiorców na innych kontynentach. Aby temu zaradzić, należy uruchomić trzy grupy pomostowe. Stworzyć stałą platformę komunikacji lotniczej połączoną ze środowiskiem biznesu i handlem zagranicznym. Trzeba jak najszybciej uruchomić szkoły uczące teoretycznej, ale przede wszystkim i praktycznej obsługi ruchu lotniczego, logistyki i spedycji. Należy także stworzyć ośrodki finansowe, które w tych kooperacjach handlowych będą brały aktywny udział.


Do tego jak na razie złożonego dla naszego kraju problemu dochodzi inicjatywa komisji UE zmierzająca do wykorzystania małego lotnictwa, tzw. General Aviation. Jest to dynamicznie rozwijający się segment rynku lotniczego, którego oferta adresowana jest zwłaszcza do klientów lotnictwa korporacyjnego. W przypadku Polski może doskonale posłużyć do rozwoju obszarów nie skomunikowanych. Tym tematem zajęto się już w regionie lubuskim. Za środki unijne ruszyło tam szkolenie specjalistów do obsługi ruchu lotniczego dalekiego zasięgu. Podobne szkolenie powinno ruszyć w regionie pomorskim dysponującym kilkoma lotniskami, które powinny mieć zabezpieczenie fachowej obsługi.
Wła-49

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież