Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła... Kalkowski milczy o pracy w PORD, Gołuńskiego zaprosi prokurator - prze... » Przedwyborcze napięcie w Szemudzie i Kartuzach. Skazany za niewypłacenie 300 tys. zł wynagrodzeń nau... Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni... Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7...
Reklama
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
czwartek, 18 kwietnia 2024 16:32
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil
Trefl rozbity w Lublinie
czwartek, 18 kwietnia 2024 21:05
Trefl rozbity w Lublinie
Bardzo jednostronny był pierwszy mecz o piąte miejsce w PlusLidze.
Wymiana zdań właścicieli Lechii*Gedania znów zawiodła
piątek, 19 kwietnia 2024 14:48
Wymiana zdań właścicieli Lechii*Gedania znów zawiodła
I LIGA FORTUNA
Ostatnia kolejka I-ligowa nie była
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Naukowo o tunelu pod Martwą Wisłą

Ocena użytkowników: / 3
SłabyŚwietny 
niedziela, 27 stycznia 2013 20:35

Temat dotyczący budowy tunelu drogowego pod Martwą Wisłą zgromadził ponad pół tysiąca osób podczas naukowego sympozjum, jakie pod koniec stycznia 2013 odbyło się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo w Gdańsku.


Swoje opracowania na temat tunelu zaprezentowali naukowcy z Politechniki Gdańskiej oraz Uniwersytetu Gdańskiego, a także przedstawiciele firm wykonawczych tego nowatorskiego w Polsce zadania inwestycyjnego.


alt


Rektor PG prof. Henryk Krawczyk powiedział na wstępie, że jego uczelnia bardzo chętnie podejmuje nowe wyzwania technologiczne. Z ochotą przystąpiono do opracowań związanych z tym tunelem. Politechnika Gdańska rocznie przygotowuje dla potrzeb przemysłu 5 tyś absolwentów w różnych specjalnościach. W tym roku uczelnię opuści stutysięczny absolwent. Rektor zaapelował do wykonawców, aby nie było żadnych większych problemów przy budowie tego tunelu, gdyż odium zła spadnie na inżynierów.


alt



Prezes Pracodawców Pomorza dr Zbigniew Canowiecki zapewnił, że przedsiębiorcy żywo są zainteresowani inwestycjami komunalnymi, a zwłaszcza drogowymi i transportowymi. To warunkuje rozwój ich firm i sprawniejszy handel. Przy budowie tunelu należy uwzględnić rachunek ciągniony, a więc wszystkie koszty związane z tą inwestycją, tj. zyski i straty.


Przedstawiciel portu gdańskiego Julian Skelnik objaśnił jak istotną dla portu jest ta inwestycja. Z tą jednak różnicą, że za przejazd podobnym tunelem w Rostocku trzeba płacić, natomiast ten gdański będzie bezpłatny.


Prof. Tomasz Perteka z PG powiedział, że w Polsce brak jest spójnego i sprawnego systemu transportowego, zintegrowanego z systemem europejskim. Najsłabszym ogniwem dostępności do portu gdańskiego jest system drogowy. Nieco usprawni go budowa tunelu.  


alt



Dr Beata Jaworska Szulc z PG przedstawiła warunki hydrogeologiczne i geotechniczne wskazując na możliwość napotkania po drodze podczas wierceń na otoczaki o średnicy kilkudziesięciu centymetrów, jak i większe występujące w warstwie żwirów pleistoceńskich. Tunel posadowiony będzie w obrębie warstwy wodonośnej o dobrych parametrach filtracyjnych i dużej miąższości o niewielkim spadku zwierciadła wody. W miejscu przeprawy tunelowej szerokość rzeki wynosi około 210 m, a głębokość 12,5 m. Tunel w swoim najgłębszym punkcie znajdzie się 34,25 m poniżej zwierciadła wody w Martwej Wiśle, natomiast minimalne zagłębienie tunelu pod dnem rzeki wyniesie około 9 m.


Mgr. inż. Bohdan Buca z PG zapewnił, że wykonano wiele badań gruntu (136 wierceń rurowanych i 75 sondowań) przy użyciu po raz pierwszy zastosowanej w Polsce sondy cylindrycznej wyprodukowanej przez Holendrów. Pozwoliło to na dokładne zbadanie gruntu do 70 m głębokości i ustaleniu, że w delcie Wisły jest on niestabilny. Podczas prac wiertniczych trzeba będzie na bieżąco prowadzić prace obserwacyjne zachowania terenu i obiektów będących w obrębie oddziaływania prowadzonych prac. Gdyby zaistniała taka potrzeba przewiduje się zamrażanie gruntu, tak jak to musiano uczynić podczas budowy metra w Warszawie.


alt



Prof. Bolesław Mazurkiewicz z PG (na zdjęciu powyżej) dokonał analizy potencjalnych rozwiązań budowlanych przeprawy drogowej przez Martwą Wisłę i omówił przebieg konsultacji naukowców różnych branż w wyniku czego doszło do wyboru tej koncepcji konstrukcyjnej. Rozważano różne warianty, a to mostu stałego lub ruchomego, a to otwartego kanału, jednak wydrążenie tunelu mimo wysokich kosztów okazało się najbardziej uzasadnione. Pod uwagę brano też tunel otwarty lub zatopiony. Drążony będzie miał 1377,5 m długości, a z dwoma dojazdami wannowymi 1700 m. Składać się będzie z dwóch rur tunelowych, po jednej dla każdego kierunku ruchu, rozstawionych w odległości 25 m. Prof. Mazurkiewicz podkreślił wagę zorganizowania tego sympozjum gromadzącego wielu naukowców różnych branż, co pozwoliło naświetlić ten problem w różnych aspektach.
Paull Russell, dyrektor generalny firmy Egis Road z Irlandii, która zarządza łącznie 44 km różnych tuneli i 2 tys. km dróg, zalecił polskiej stronie, aby już zawczasu wybrano odpowiedniego zarządcę gdańskiego tunelu. Nie można z tym czekać do końca zrealizowania tej inwestycji.


Hanna Dzikowska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku, pochwaliła wybór tej koncepcji, bo jest ona najmniej uciążliwa dla naturalnego środowiska. Martwa Wisła dla ichtiofauny jest bardzo ważnym korytarzem, siedliskiem wielu gatunków ryb. Ewentualna budowa mostu odległego 1300 m od Twierdzy Wisłoujście spowodowała by gromadzenie się na nim wielu owadów, a one z kolei wielu nietoperzy, które są pod ścisłą ochroną. Dzikowska wspomniała, że most w Hamburgu prowadzący do portu, zimą z powodu zalodzenia jest często zamykany. My pozbywamy się tego problemu przy wyborze budowy drążonego tunelu.


alt



Dymitr Petrow-Ganew z niemieckiej firmy dokonującej wierceń  powiedział o doborze głowic tunelowych TBM w zależności od istniejących warunków geotechnicznych i hydrogeologicznych. Stwierdził, że nie ma problemu, aby po zakończeniu tej inwestycji wybudować obok tunel kolejowy wywożący kontenery z portu gdańskiego lub kolejny tunel w Sopocie. Sprawa jest otwarta.     


Grzegorz Rybka ze spółki PERI Polska omówił rozwiązania konstrukcyjne systemów deskowań przy budowie tunelu. Z uwagi na skomplikowany przekrój tunelu, całą konstrukcję deskowania podzielono na segmenty długości około 3 metrów, przy czym masa jednego segmentu wynosi 1100 kg.


alt



Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz stwierdził, że dzięki środkom unijnym i własnym możemy w naszym mieście realizować marzenia, takie jak wybudowanie nowego terminalu lotniczego czy stadionu piłkarskiego, a teraz drogowego tunelu. Wiek XXI historycy będą wysoko oceniali Gdańsk pod względem zrealizowanych inwestycji. Adamowicz zwrócił też uwagę na potrzebę nagłaśniania tych inwestycji i przekonywania społeczeństwa o ich istocie, niezbędnej dla rozwoju pomorskiego regionu.


Wiceminister w resorcie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Janusz Żbik, mieszkający na co dzień w Krakowie uznał, że ilekroć przyjeżdża do Gdańska widzi ogromny postęp. To jest wręcz skok cywilizacyjny. On nadal będzie trwał, gdyż na rozwój polskiej kolei na najbliższe lata z UE otrzymamy 5 mld euro i po 10 mld euro na drogi oraz budownictwo ekologiczne i mało energetyczne. Żbik przekazał pozdrowienia od ministra gospodarki Sławomira Nowaka. Rozważył też możliwość budowy mostu kolejowego prowadzącego do portu gdańskiego i znalezienia na tą niezbędną inwestycję funduszy. Istniejący bowiem ponad stuletni jednotorowy most jest dla tego portu bardzo dużą przeszkodą.
Wiktor Piwkowski, sekretarz generalny Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa zasugerował, aby zaraz po wydrążeniu tego drogowego tunelu pod Martwą Wisłą, wziąć się za tunel kolejowy umożliwiający swobodny wywóz coraz większej ilości kontenerowych ładunków z portu gdańskiego.


alt



Drugiego dnia sympozjum jego uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia placu budowy koło Westerplatte. Zamontowane tam wielkie maszyny i urządzenia oraz już wykonane prace przygotowawcze do rozpoczęcia drążenia robiły na wszystkich ogromne wrażenie.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież