Rozmowa z Barbarą Kawińską, dyrektor Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Gdańsku
- EWUŚ – Cóż to takiego? Proszę rozszyfrować ten sympatyczny skrót…
Barbara Kawińska: EWUŚ to Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców, system który od 1 stycznia 2013 roku powinien znacznie ułatwić życie zarówno ubezpieczonym pacjentom, jak i placówkom ochrony zdrowia.
- Na czym te ułatwienie miałoby polegać?
Barbara Kawińska: Otóż te placówki ochrony zdrowia, które wdrożą u siebie EWUŚ, a wystarczy do tego komputer z dostępem do internetu oraz przysłowiowe „dobre chęci”, będą mogły przyjmować pacjentów posługujących się tylko i wyłącznie dowodem osobistym. Ewentualnie posłużyć można się będzie innym dokumentem tożsamości, paszportem bądź prawem jazdy, ale pod warunkiem, że pacjent pamiętać będzie swój PESEL, bo numer PESEL będzie tu absolutnie kluczową informacją.
- Dowód osobisty pokażemy pani w rejestracji i…
Barbara Kawińska: I upoważniona osoba wpisując numer PESEL pacjenta do komputera uzyska natychmiast zwrotną informację czy konkretna osoba widnieje w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych prowadzonym przez NFZ. „Zielone światło” potwierdzi prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych z pieniędzy publicznych.
- A co będzie, jeśli zapali się „czerwone”?
Barbara Kawińska: Wówczas ta osoba, jeśli będzie przekonana, że ma takie prawo, a z jakiegoś powodu nie została uwzględniona w systemie, będzie mogła złożyć specjalne oświadczenie, które też da jej prawo do skorzystania ze świadczenia medycznego. Takie oświadczenie będzie miało moc jedynie jednorazową, a pacjent który je złoży musi być przygotowany, że NFZ zwróci się do niego o przedstawienie dokumentów potwierdzających prawo do ubezpieczenia. I tu mamy największą korzyść dla świadczeniodawców, czyli zakładów opieki zdrowotnej. Nawet jeśli okaże się po pewnym czasie, że pacjent złożył fałszywe oświadczenie lub na przykład zakład pracy, w którym pacjent jest zatrudniony, nie odprowadza składek na ubezpieczenie zdrowotne, to i tak świadczeniodawca otrzyma od NFZ wynagrodzenie za udzieloną pomoc medyczną. To NFZ od 1 stycznia zajmie się windykacją należności od nieuczciwych.
- Czy EWUŚ obejmie wszystkich świadczeniodawców?
Barbara Kawińska: To nie będzie system obowiązkowy. Ani resort zdrowia, ani NFZ nie mogą narzucać takiego rozwiązania. Są przecież zakłady opieki zdrowotnej, które nie są jeszcze skomputeryzowane. Być może znajdą się też takie, które najzwyczajniej nie będą miały ochoty na skorzystanie z nowego rozwiązania. Trafiając do takiej lecznicy pacjent będzie się musiał liczyć z koniecznością zastosowania się do rozwiązań stosowanych obecnie, a więc przedstawienia druku RMUA, zaświadczenia z zakładu pracy, legitymacji emeryta bądź rencisty i tym podobnych. Jesteśmy jednak przekonani w Funduszu, że wszyscy świadczeniodawcy przekonają się do nowego rozwiązania, bo będzie to działanie w ich własnym interesie.
- A co z dziećmi, jak EWUŚ będzie weryfikował najmłodszych?
Barbara Kawińska: W przypadku maluchów do trzeciego miesiąca życia, które mogą jeszcze nie mieć własnego numeru PESEL, elektroniczne potwierdzenie odbędzie się na podstawie numeru PESEL rodzica. W przypadku dzieci objętych obowiązkiem szkolnym, do ukończenia 18 roku życia, trzeba będzie pokazać aktualną legitymację. A skoro już mowa o najmłodszych, to od 1 stycznia ubezpieczony rodzic będzie miał obowiązek w ciągu 7 dni poinformować swojego pracodawcę, płatnika składek, o nowo narodzonym dziecku, które należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. Od stycznia może to zrobić każdy z rodziców. W pewnych okolicznościach dziecko mogą też zgłosić do ubezpieczenia babcia albo dziadek. Pamiętajmy również w przypadku zmiany pracy o konieczności poinformowania nowego pracodawcy o członkach rodziny, których należy zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego. Niedopełnienie tych obowiązków może poskutkować koniecznością opłacenia przez rodziców świadczenia medycznego udzielonego ich dziecku!
- Gdzie można uzyskać więcej informacji o EWUŚ?
Barbara Kawińska: Szczegółowe dane znaleźć można na stronach internetowych Centrali i oddziałów NFZ. Na Pomorzu telefoniczną informację uzyskać będzie można pod numerami telefonów NFZ: 58 32 18 635 oraz 58 32 18 626. Na początku grudnia powinny też trafić do świadczeniodawców ulotki od nas adresowane do pacjentów. Planujemy również „dni otwarte” w Funduszu w soboty 8 i 15 grudnia. Każdy zainteresowany będzie mógł wówczas przyjść do przedstawicielstw NFZ, uzyskać informacje i ewentualnie sprawdzić czy jego nazwisko widnieje w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych.
GG
Inne artykuły związane z:
- 28/11/2012 16:27 - Gdańskie SLD przeciw uchwałom Rady Miasta Gdańska
- 27/11/2012 21:45 - Uchwała o odpadach komunalnych dopiero w grudniu
- 27/11/2012 18:47 - Poszerzanie strefy płatnego parkowania o Siedlce
- 27/11/2012 12:53 - Zarządzanie Metropoliami XXI wieku
- 26/11/2012 19:10 - Zmarła Joanna Bogacka
- 26/11/2012 08:59 - Pomorski SLD o rolnictwie
- 25/11/2012 14:12 - ENCYKLOPEDIA GDAŃSKA - Dla Gdańska. Dla Gdańszczan. I nie tylko… - GALERIA
- 25/11/2012 11:47 - Wielki marsz w Gdańsku w obronie wolności mediów
- 24/11/2012 09:37 - Cudo latało nad Trójmiastem
- 22/11/2012 20:44 - Parkingowe eldorado władzy