Z pochylni B1 w Stoczni Gdańsk został czołowo zwodowany prom pasażersko-samochodowy „Stavanger Fjord”. Jest to 1025 jednostka zwodowana w 65-letniej historii działalności Stoczni Gdańsk.
GALERIA
Uroczystość odbyła się 12 kwietnia i podobnie jak przy ceremoniach palenia blach i położenia stępki, tak i tym razem wodowanie uświetnili swoją obecnością goście z Norwegii. Ze strony Fjord Line - armatora jednostki oraz Bergen Group Fosen, dla której Stocznia Gdańsk jest podwykonawcą.
Ceremonia wodowania była otwarta dla pracowników Stoczni Gdańsk, ich rodzin, a także dla wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Uczestniczyło w niej ponad tysiąc osób, w tym zorganizowane grupy przedszkolne, szkolne i studenckie. Było też wielu zawodowców i amatorów rejestrowania ważnych wydarzeń przy pomocy aparatów fotograficznych i kamer filmowych.
Wejście na uroczystość wodowania dla mieszkańców Trójmiasta tradycyjnie prowadziła przez bramę nr 3 na wysokości przystanku SKM – Gdańsk Stocznia. Trzeba było się stawić na 30 minut przed planowanym na godz. 12 wodowaniem.
- Stavanger Fjord to bardzo nowoczesna jednostka, przygotowana na zaimplementowanie ekologicznych rozwiązań. Na śródokręciu znajduje się specjalne pomieszczenie umożliwiające zainstalować napęd gazowy, tłumaczy project manager Przemysław Kaszubowski. Użycie takiego paliwa w istotny sposób ogranicza zanieczyszczenie środowiska. Prom ma jedenaście pokładów i posiada też lądowisko dla helikoptera.
- Jest moim ogromnym życzeniem, aby dalsza realizacja tego projektu, jak i znajdującej się za mną bliźniaczej jednostki już budowanej w sekcjach, przebiegła bez przeszkód i w atmosferze wzajemnego zaufania - oświadczył Arkadiusz Aszyk, członek Zarządu Stoczni Gdańsk. Ostatnia jednostka typu ropax opuściła Stocznię Gdańsk w połowie lat 90-tych i także popłynęła do Skandynawii. Obecny kontrakt na dwa takie promy mam nadzieję że jest zapowiedzią powrotu takich zamówień do tej stoczni, zatrudniającej obecnie 1700 stoczniowców. Dziękując im za włożony trud, życzył nowej jednostce pomyślnych wiatrów i stopy wody pod kilem. Drugi taki prom ma być gotowy już w połowie września 2012 roku.
Prom Stavanger Fjord został wybudowany dla norweskiego armatora Fjord Line. Parametry promu są następujące:
długość - 170 metrów
szerokość - 27,5 metra
wyporność - 6400 ton
ilość pasażerów - 1500
ilość pojazdów - 600
Prom został wykonany w części, dokończenie jego budowy nastąpi w Skandynawii. Po wykończeniu pojawi się on na linii Bergen - Stavanger – Hirtshals.
Wła-49
fot. Włodzimierz Amerski
Inne artykuły związane z:
- 16/04/2012 10:18 - Zamieszkać na morenowych wzgórzach z widokiem na zatokę…
- 14/04/2012 17:54 - „Za żelazną kurtyną” - sztuka oficjalna i niezależna
- 14/04/2012 17:47 - Śniadek: Tusk boi się prawdy
- 14/04/2012 09:01 - 15. Gdańskie Targi Turystyczne - GALERIA
- 13/04/2012 18:56 - Duda: Rząd odbiera prawo do dialogu. To agresja
- 13/04/2012 17:02 - Powrót Króla mórz
- 13/04/2012 16:28 - Gdańsk w hołdzie ofiarom sowieckiego totalitaryzmu
- 13/04/2012 16:18 - Były prezydent Kwaśniewski i biznesmeni na wykładach w Gdyni
- 13/04/2012 16:13 - PKO Bank Polski w Olivia Business Centre
- 13/04/2012 15:43 - Leki onkologiczne znikają z hurtowni