Arwid Żebrowski otrzymał poparcie Andrzeja Jaworskiego » W piątek 20 września Arwid Żebrowski, kandydat na posła Sejmu RP z listy Prawa i Sprawiedliwości otr... Andrzej Kobylarz: Obywatel jest jak ciuch w wirówce » Z posłem Andrzejem Kobylarzem, z Klubu parlamentarnego Kukiz 15, kandydatem PSL-Koalicji Polskiej do... Energa z nagrodą na Energatab 2019 » Należąca do Grupy Energa spółka Energa Invest została uhonorowana Pucharem Prezesa Polskiego Towarzy... Dzień Seniora w Stacji Orunia GAK » Stacja Orunia GAK i Teatr GAK serdecznie zapraszają na Dzień Seniora. W niedzielę 29 września od god... Zakończenie sezonu spławikowego Koła PZW Nr 4 Gdańsk-Portowa » Zawody zakończenia sezonu spławikowego w Koła PZW Nr 4 Gdańsk-Portowa rozegrane zostały w sobotę 14 ... Co było w kuferku pradziadka - prokurator stawia zarzuty teściowej pre... » Prokuratura Krajowa postawiła kolejne zarzuty Janinie A., teściowej b. prezydenta Gdańska. Śledczy n... Województwo pomorskie zyska 11 karetek pogotowia ratunkowego » 16 września Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Maciej Miłkowski podpisał umowy o dofinansowa... Senackie duety na Pomorzu - powtórki z 2015 bez SLD » Tylko 14 osób będzie ubiegać się o mandat senatora w 6 pomorskich okręgach wyborczych. Miejsce w sen... Kobylarz - Szadółki trują, Kowalczuk - rezygnacja z węgla » „2050 Polska dla Pokoleń. Jaką przyszłość wybierzesz?” to temat debaty przedwyborczej zorganizowanej... Odsłonięto pomnik rotmistrza Pileckiego » Przed Muzeum II Wojny Światowej odsłonięto pomnik rotmistrza Witolda Pileckiego. W uroczystości wzię...
Reklama
Co było w kuferku pradziadka - prokurator stawia zarzuty teściowej prezydenta Gdańska
środa, 18 września 2019 20:04
Co było w kuferku pradziadka - prokurator stawia zarzuty teściowej prezydenta Gdańska
Prokuratura Krajowa postawiła kolejne zarzuty Janinie A., teściowej ...
MRKS uczcił 50-lecie na boisku
sobota, 21 września 2019 16:31
MRKS uczcił 50-lecie na boisku
Mecz MRKS z Drużyną Przyjaciół MRKS-u uczcił jubileusz 50-lecia M ...
Lechia dobiła do czołówki
sobota, 21 września 2019 17:45
Lechia dobiła do czołówki
Lechia wygrała trzeci mecz z rzędu i dobiła do czołówki ligi. Pod ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Artysta z pienińskiej wsi Sromowce Niżne
sobota, 31 sierpnia 2019 18:29
Artysta z pienińskiej wsi Sromowce Niżne
Wysiłkiem wielu życzliwych osób po wielu latach odkryto raz jeszcze ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
niedziela, 28 lipca 2019 16:38
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
Aktorzy Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni na lato prze ...
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
sobota, 14 września 2019 17:56
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
W piątek 13 września br. władze samorządowe Rumi i działacze spor ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Droga Czerwona w Gdańsku?

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
czwartek, 06 września 2012 10:49

 Jej potrzebę budowy dostrzega gdański magistrat, ponieważ muszą zostać odciążone Aleja Zwycięstwa i ulica Grunwaldzka w Gdańsku, Wrzeszczu i Oliwie. Powinna też ona przebiegać przez Sopot i Gdynię. 



alt 





Ale jeśli Sopot nie zrealizuje koncepcji tunelu mającego być kontynuacją gdańskiego odcinka, to i tak dwupasmowa Droga Czerwona z 9 skrzyżowaniami musi powstać. Tak powiedział podczas konferencji prasowej Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.


Pomysł budowy trasy łączącej Gdynię z Gdańskiem powstał wkrótce po wojnie. Trafił jednak na półkę i został „odkurzony” dopiero niedawno, po zmodyfikowaniu przez dodanie skrzyżowań z kilkoma ulicami w mieście. Jest rozpatrywany ponownie jako niezbędne rozwiązanie przy narastających problemach komunikacyjnych miasta, ale przewidywany do realizacji dopiero po... 2030 roku. 


Co do słuszności realizacji tej inwestycji, przekonują przeprowadzone badania nad "Transportowym modelem symulacyjnym dla miasta Gdańska” na nadchodzące lata. W badaniach tych uczestniczyli naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Krakowskiej wraz z pracownikami Biura Rozwoju Gdańska.




alt


Jak twierdzi pracownik tegoż biura Tomasz Budziszewski, (na zdjęciu z lewej) absolwent UG, za pomocą opracowanego modelu istnieje możliwość oddziaływania na układ dróg lokalnych. I tak np. budowa ulicy Nowej Świętokrzyskiej spowoduje ok. 60 proc. spadek natężenia ruchu na już istniejącej ulicy Świętokrzyskiej. Model ten daje też możliwości oceny efektywności realizacji inwestycji w zakresie transportu zbiorowego. Dobrze obrazuje to rozwój sieci tramwajowej w dzielnicy Gdańsk Południe, gdzie każdy kolejny odcinek linii tramwajowej oddany do użytku podnosi efektywność, czyli wzrost potoku pasażerskiego sieci w tym rejonie.


I tak na przykład w 2009 roku liczba pasażerów podróżujących w godzinie szczytu popołudniowego tramwajem w al. Armii Krajowej wynosiła ok. 900 pasażerów na jeden kierunek. Po uruchomieniu linii w al. V. Havla, liczba ta wzrosła do ok. 1300 pasażerów. Na podstawie modelu prognozuje się, że liczba ta może wzrosnąć do ok. 2200 pasażerów w roku 2025, oczywiście w przypadku kontynuowania budowy układu linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe. 


alt


Wyniki badań przeprowadzonych w 2009 r., a dotyczących przewidywanych zachowań komunikacyjnych gdańszczan w latach 2015, 2025, 2035, posłużą do tego, by lepiej planować rozbudowę infrastruktury. Analizy z 2009 roku wskazywały też, że 38 proc. mieszkańców Gdańska korzystało z transportu zbiorowego, a tylko o jeden procent więcej wybierało samochody. Co ciekawe, że coraz większa ilość mieszkańców deklaruje korzystanie z transportu rowerowego. Dlatego tak dużą wagę przykłada się w Gdańsku do budowy ścieżek rowerowych.



alt


W ocenie Bielawskiego, w krótkim czasie na pewno nie należy spodziewać się znaczącej zmiany przyzwyczajeń transportowych. Jest to proces długofalowy. Chociaż, gdańszczanie coraz częściej wskazują na rosnący komfort jazdy w autobusach i tramwajach, a także – co jest najbardziej dostrzegalne -  szybkość pojazdów transportu masowego i eliminacja szukania miejsc postojowych w mieście na samochody osobowe i kosztowne ich opłaty.  


Badania ankietowe w ramach tegoż projektu, dotyczące ruchu transportowego w Gdańsku, będą najprawdopodobniej powtarzane cyklicznie, co 7 lat, zgodnie z kalendarzem Unii Europejskiej decydującym o przyznawaniu funduszy na realizację poszczególnych inwestycji. 


"Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska" powstał w oparciu o program Visum, używany przez planistów m.in. w Warszawie i Szczecinie. Na potrzeby badań Gdańsk został podzielony na 161 "rejonów transportowych". W bieżącym badaniu ruchu pomóc ma także wdrażany właśnie na ulicach Trójmiasta program "Tristar", czyli inteligentny system sterowania ruchem.



Wła-49


Zdjęcia: Włodzimierz Amerski 



Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież