Piotr Gierszewski: Szkoła czy biznes » Z Piotrem Gierszewskim, radnym Gdańska od 1998 r., wiceprzewodniczącym Rady Miasta Gdańska, rozmawia... Oświadczenie Radnych PiS w sprawie wywiadu prezydent Dulkiewicz » W odniesieniu do wywiadu prezydent Dulkiewicz dla niemieckiej rozgłośni radiowej Radni Prawa i Spraw... Wręczono nagrody w pierwszej edycji konkursu "Pro bono Poloniae" » W sali konferencyjnej im. Jana Olszewskiego w Muzeum II Wojny Światowej podczas uroczystej gali wręc... „8 tygodni do zdrowia” » „8 tygodni do zdrowia” to tytuł programu profilaktyczno-treningowego przygotowanego przez Akademię N... Prof. Gwizdała złożył mandat Rektora Uniwersytetu Gdańskiego » Dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała, prof. UG z dniem 28 września 2020 r. na ręce Przewodniczącego Rady Uni... „Sieci”: Dlaczego Kreml boi się Polski » W najnowszym wydaniu tygodnika „Sieci” o postrzeganiu Polski przez Rosję pisze publicysta Marek Budz... Srebrny jubileusz Rënk-u » Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A. Rënk świętowało 25-lecie istnienia.- Nasz rynek istni... Kacper Płażyński: Władze Gdańska nie zdały egzaminu z wrażliwości hist... » Z mec. Kacprem Płażyńskim, posłem PiS, rozmawia Artur S. Górski– Tunel pod Martwą Wisłą został oddan... Maseczka choć mała, może uratować Twoje życie » Eksperci nie mają wątpliwości. Zakrywanie ust i nosa, zachowywanie dystansu fizycznego oraz częsta d... "Ziarna i plewy" demokracji - PO i PZPR bliżej siebie? » Przed Dworem Artusa odbył się "Wiec Demokracji", kolejna impreza liturgii politycznej uwielbianej pr...
Reklama
Oświadczenie Radnych PiS w sprawie wywiadu prezydent Dulkiewicz
czwartek, 01 października 2020 06:25
Oświadczenie Radnych PiS w sprawie wywiadu prezydent Dulkiewicz
W odniesieniu do wywiadu prezydent Dulkiewicz dla niemieckiej
Mecz w Tarnowie przełożony na niedzielę
środa, 30 września 2020 17:49
Mecz w Tarnowie przełożony na niedzielę
Zaplanowany na czwartek mecz Unii Tarnów ze Zdunek Wybrzeże został
Lechia rozbiła Podbeskidzie
sobota, 26 września 2020 18:42
Lechia rozbiła Podbeskidzie
Dobrze gra się w tym sezonie Lechii z beniaminkami. Podopieczni

Galeria Sztuki Gdańskiej

Wspomnienie o Krystynie Górskiej
czwartek, 24 września 2020 09:50
Wspomnienie o Krystynie Górskiej
Kiedy w 2012 roku przygotowywałem się do spotkania z Krystyną

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Tristar ma usprawnić trójmiejską komunikację

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
czwartek, 03 lipca 2014 18:34

Tristar to inteligentny system sterowania ruchem, który ma usprawnić poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z dwoma centrami sterowania w Gdańsku i Gdyni. Jego zadaniem będzie odpowiednie sterowanie sygnalizacją świetlną i regulowanie ruchem pojazdów komunikacji miejskiej. Tym systemem zostaje objęty główny ciąg drogowy, od Świętego Wojciecha w Gdańsku poprzez Sopot do granicy Gdyni z Rumią.


Bezpośrednio nad wszystkim tym co się dzieje na trójmiejskich drogach będą czuwali operatorzy ulokowani w owych dwóch centrach dowodzenia, tj. w Gdańsku z 8 stanowiskami dla operatorów i w Gdyni z 6 takimi stanowiskami. Pomocnym będzie także mały terminal w Sopocie. To z tych trzech miejsc do głównego komputera będą też trafiały dane na przykład o kończących się meczach sportowych lub koncertach.


alt



Te centra połączone są ze sobą szybkim łączem światłowodowym umożliwiającym błyskawiczny przesył informacji. Dane o ruchu z całego Trójmiasta będą rejestrowane i gromadzone w archiwum co najmniej na okres miesiąca czasu. Kamery obrotowe zastosowane głównie na skrzyżowaniach będą dokładnie obserwować co się dzieje z ruchem kołowym na wlotach, wychwycą też kto wymusił pierwszeństwo, czy kto przejechał na czerwonych światłach. Do zarejestrowanych danych będzie miała wgląd policja i inne państwowe służby, łącznie z firmami ubezpieczeniowymi.


alt



W samym Gdańsku centralny komputer będzie sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim. W Gdyni systemem objęta będzie ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja. Jego głównym zadaniem jest generowanie "inteligentnej zielonej fali". W godzinach szczytów porannych i popołudniowych ma ona regulować poruszanie się samochodów z dozwoloną średnią prędkością.


alt



Tristar będzie też kontrolował parkingi w ten sposób, że przydrożne tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce. System ten już na wielu przystankach informuje na specjalnych wyświetlaczach o bieżącym rozkładzie jazdy, a także opóźnieniach autobusów i tramwajów.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach są tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer obserwuje sytuację na ulicach
- 59 fotorejestratorów "śledzi" przejeżdżających na czerwonym świetle
- 61 kamer wideo na skrzyżowaniach


alt



Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i jak się szacuje zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o około 20-30 proc.


W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki zamontowane w jezdniach, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, a także tablice o zmiennych treściach. Całość ma koordynować zespół operatorów pracujących we wrzeszczańskim centrum zarządzania ruchem drogowym (na zdjęciach). To również operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób trzeba będzie zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu.


W ramach systemu zainstalowano kilka stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Niebawem zostanie uruchomiona strona internetowa, na której wszyscy zainteresowani będą otrzymywać na bieżąco informacje na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Planuje się te informacje bezpośrednio przesyłać do lokalnych radiostacji, aby one w swoich programach przestrzegały kierowców o ewentualnych wypadkach i drogowych korkach.


alt


Dotychczasowy koszt realizacji tego projektu wynosi około 160 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Wydatki w Gdańsku to 85,5 mln zł, przy wkładzie własnym 12,7 mln zł.


W samym Gdańsku zmodernizowano 65 przestarzałych sygnalizacji świetlnych. Wyremontowano 565 masztów sygnalizacyjnych i 1280 latarni sygnalizacyjnych. Zastosowano energooszczędne i trwałe źródła światła LED. Jeszcze dziesięć lat temu w Gdańsku funkcjonowało 150 sygnalizacji świetlnych, zaś obecnie jest ich 230.


Systemem Tristar w zakresie transportu indywidualnego będzie zarządzał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zaś transportem zbiorowym Zarząd Transportu Miejskiego.


Z końcem lipca 2014 roku ma nastąpić zgłoszenie gotowości do odbioru całej tej inwestycji. Po odbiorze technicznym są jeszcze trzy miesiące czasu na doregulowanie tego systemu.


Miejmy nadzieję, że zarządzanie tym systemem pozwoli na uporządkowanie trójmiejskiego ruchu drogowego i uzyskanie jego płynności,  Jak zapewniają jego twórcy, system przetwarzania danych o ruchu stwarza możliwość neutralizacji miejsc zagrożonych. My uczestnicy ruchu samochodowego różnymi elektronicznymi sposobami i radiowymi na bieżąco mamy być informowani o panujących warunkach na drogach.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież