Osteobus przed Galerią Przymorze » W czwartek, 24 października, w godzinach od 9 do 16, przed Centrum Handlowym Galeria Przymorze przy ... „Środa z profilaktyką” w pomorskim NFZ » W środę, 23 października, w ramach cyklicznej akcji „Środa z profilaktyką” w godzinach od 10 do 14 n... W tygodniku „Sieci”: Triumf i ostrzeżenie » W nowym numerze tygodnika „Sieci” dziennikarze i publicyści analizują wyniki wyborów parlamentarnych... Zmarł Waldemar Świerkowski » 16 października zmarł Waldemar Świerkowski, wieloletni dyrektor należącej do RSW Prasa Książka Ruch... Zmarł Tadeusz Jabłoński » W nocy z 15 na 16 października, tydzień przed swoimi 100. urodzinami zmarł Tadeusz Jabłoński, pisarz... Krzysztof Piekarski: Będzie to kadencja przełomowej kontynuacji » Z dr. Krzysztofem Piekarskim, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Zakładu Teorii Polityki Instytutu Po... Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kilia... » Kadry powyborcze. Ani Ewa Lieder, ani Grzegorz Furgo, którzy cztery lata temu jako politycy Nowoczes... Złoto dla zuchwałych? Speckomisja: trzy lata pracy, wysłuchani świadko... » Speckomisja śledcza prezentowała w środę 16 października br., przy niemal pustych sejmowych łamach, ... Amber Gold. Sąd ogłosił wymiar kar po 7 latach » Po pięciu miesiącach sędzia gdańskiego Sądu Okręgowego 16 października br. zakończyła odczytywanie w... Kacper Płażyński podziękował wyborcom » W wyborach do Sejmu Kacper Płażyński uzyskał najlepszy wynik w okręgu nr 25 - 89 384 głosy. We wtore...
Reklama
Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kiliana, Dorniak bez powtórki, Banach bez Sopotu
czwartek, 17 października 2019 19:03
Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kiliana, Dorniak bez powtórki, Banach bez Sopotu
Kadry powyborcze. Ani Ewa Lieder, ani Grzegorz Furgo, którzy cztery l ...
Lotos PKH przełamał serię porażek
wtorek, 22 października 2019 20:11
Lotos PKH przełamał serię porażek
Hokeiści Lotos PKH wreszcie przełamali serię porażek. Gdańszczani ...
Emocjonujące derby na remis
niedziela, 20 października 2019 15:57
Emocjonujące derby na remis
Ponad sto minut trwały niedzielne derby Trójmiasta – sytuacji bram ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Mariusz Hoffman - poeta, grafik, malarz
poniedziałek, 14 października 2019 16:42
Mariusz Hoffman - poeta, grafik, malarz
Mariusz Hoffman posiada wiele talentów, czasami łączy je ze sobą, ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
niedziela, 28 lipca 2019 16:38
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
Aktorzy Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni na lato prze ...
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
sobota, 14 września 2019 17:56
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
W piątek 13 września br. władze samorządowe Rumi i działacze spor ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Tristar ma usprawnić trójmiejską komunikację

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
czwartek, 03 lipca 2014 18:34

Tristar to inteligentny system sterowania ruchem, który ma usprawnić poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z dwoma centrami sterowania w Gdańsku i Gdyni. Jego zadaniem będzie odpowiednie sterowanie sygnalizacją świetlną i regulowanie ruchem pojazdów komunikacji miejskiej. Tym systemem zostaje objęty główny ciąg drogowy, od Świętego Wojciecha w Gdańsku poprzez Sopot do granicy Gdyni z Rumią.


Bezpośrednio nad wszystkim tym co się dzieje na trójmiejskich drogach będą czuwali operatorzy ulokowani w owych dwóch centrach dowodzenia, tj. w Gdańsku z 8 stanowiskami dla operatorów i w Gdyni z 6 takimi stanowiskami. Pomocnym będzie także mały terminal w Sopocie. To z tych trzech miejsc do głównego komputera będą też trafiały dane na przykład o kończących się meczach sportowych lub koncertach.


alt



Te centra połączone są ze sobą szybkim łączem światłowodowym umożliwiającym błyskawiczny przesył informacji. Dane o ruchu z całego Trójmiasta będą rejestrowane i gromadzone w archiwum co najmniej na okres miesiąca czasu. Kamery obrotowe zastosowane głównie na skrzyżowaniach będą dokładnie obserwować co się dzieje z ruchem kołowym na wlotach, wychwycą też kto wymusił pierwszeństwo, czy kto przejechał na czerwonych światłach. Do zarejestrowanych danych będzie miała wgląd policja i inne państwowe służby, łącznie z firmami ubezpieczeniowymi.


alt



W samym Gdańsku centralny komputer będzie sterować ruchem na ul. Podmiejskiej, Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku, Jana z Kolna, Marynarki Polskiej, Słowackiego, Hallera, Klinicznej, Kościuszki i Starym Rynku Oliwskim. W Gdyni systemem objęta będzie ul. Wielkopolska, Droga Gdyńska, 10 Lutego i Trasa Kwiatkowskiego. W Sopocie oprócz al. Niepodległości Tristar będzie działał także na ul. 3 Maja. Jego głównym zadaniem jest generowanie "inteligentnej zielonej fali". W godzinach szczytów porannych i popołudniowych ma ona regulować poruszanie się samochodów z dozwoloną średnią prędkością.


alt



Tristar będzie też kontrolował parkingi w ten sposób, że przydrożne tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce. System ten już na wielu przystankach informuje na specjalnych wyświetlaczach o bieżącym rozkładzie jazdy, a także opóźnieniach autobusów i tramwajów.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach są tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer obserwuje sytuację na ulicach
- 59 fotorejestratorów "śledzi" przejeżdżających na czerwonym świetle
- 61 kamer wideo na skrzyżowaniach


alt



Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i jak się szacuje zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o około 20-30 proc.


W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki zamontowane w jezdniach, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, a także tablice o zmiennych treściach. Całość ma koordynować zespół operatorów pracujących we wrzeszczańskim centrum zarządzania ruchem drogowym (na zdjęciach). To również operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób trzeba będzie zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu.


W ramach systemu zainstalowano kilka stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Niebawem zostanie uruchomiona strona internetowa, na której wszyscy zainteresowani będą otrzymywać na bieżąco informacje na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Planuje się te informacje bezpośrednio przesyłać do lokalnych radiostacji, aby one w swoich programach przestrzegały kierowców o ewentualnych wypadkach i drogowych korkach.


alt


Dotychczasowy koszt realizacji tego projektu wynosi około 160 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Wydatki w Gdańsku to 85,5 mln zł, przy wkładzie własnym 12,7 mln zł.


W samym Gdańsku zmodernizowano 65 przestarzałych sygnalizacji świetlnych. Wyremontowano 565 masztów sygnalizacyjnych i 1280 latarni sygnalizacyjnych. Zastosowano energooszczędne i trwałe źródła światła LED. Jeszcze dziesięć lat temu w Gdańsku funkcjonowało 150 sygnalizacji świetlnych, zaś obecnie jest ich 230.


Systemem Tristar w zakresie transportu indywidualnego będzie zarządzał Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, zaś transportem zbiorowym Zarząd Transportu Miejskiego.


Z końcem lipca 2014 roku ma nastąpić zgłoszenie gotowości do odbioru całej tej inwestycji. Po odbiorze technicznym są jeszcze trzy miesiące czasu na doregulowanie tego systemu.


Miejmy nadzieję, że zarządzanie tym systemem pozwoli na uporządkowanie trójmiejskiego ruchu drogowego i uzyskanie jego płynności,  Jak zapewniają jego twórcy, system przetwarzania danych o ruchu stwarza możliwość neutralizacji miejsc zagrożonych. My uczestnicy ruchu samochodowego różnymi elektronicznymi sposobami i radiowymi na bieżąco mamy być informowani o panujących warunkach na drogach.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież