II Pomorska Uczniowska Konferencja Naukowa » Około 300 uczniów z pomorskich szkół wzięło udział w II Pomorskiej Uczniowskiej Konferencji Naukowej... Franciszek Szmyt – polski kupiec gdański » Franciszek Szmyt, Polak, kupiec gdański ur. 24.01.1895 pochodził z poznańskiego (Kościan) z rodziny ... Konwencja PiS w Gdańsku: Elity w Gdańsku służą sobie same » - Chcemy spełniać te małe i duże marzenia mieszkańców naszego miasta, są one bardzo nie wymagające, ... Karol Rabenda: Będziemy iść w stronę Gdańska zwróconego ku interesom j... » Z Karolem Rabendą, wiceprezesem partii Porozumienie, kandydatem Zjednoczonej Prawicy do Rady Miasta ... Z zarzutami w radzie nadzorczej spółki Arena Operator, bo Adamowicz za... » Urzędniczka z zarzutami prokuratorskimi, zawieszona na czas postępowania zastępczyni dyrektora Wydzi... PKN Orlen ma plan ekspansji. Połączenie z Lotosem to pierwszy krok » Daniel Obajtek, były wójt Pcimia i były prezes ENERGA SA, obecnie prezes zarządu PKN Orlen uważa, że... Kacper Płażyński przedstawił swoją drużynę » Kacper Płażyński, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdańska, przed siedzibą Rady Miasta pr... III Gdański Piknik Patriotyczny » Na terenie Sali BHP odbył się III Gdański Piknik Patriotyczny. - Głównym przesłaniem tej edycji Pikn... Korekty PiS do sejmiku i rady miasta - Kanthak i Rabenda liderami? » Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Gazeta Gdańska", na listach Prawa i Sprawiedliwości do rady miast... Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta.... » Wielu z nas skorzysta lub skorzystało z usług linii lotniczych. Przeloty już dawno przestały być eks...
Reklama
Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta...
piątek, 14 września 2018 12:55
Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta...
Wielu z nas skorzysta lub skorzystało z usług linii lotniczych. Prze ...
MH Automatyka przeważała, ale przegrała po karnych
niedziela, 23 września 2018 21:15
MH Automatyka przeważała, ale przegrała po karnych
Niedosyt mogą czuć hokeiści MH Automatyki. Gdańszczanie w hali Oli ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Krystyna Jacobson - nestorka sopockiego malarstwa
poniedziałek, 17 września 2018 18:59
Krystyna Jacobson - nestorka sopockiego malarstwa
Prawdopodobnie należy do najstarszych żyjących studentek prof. Artu ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
wtorek, 11 września 2018 17:40
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
Jubileuszowy Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci zacznie się w Gd ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Ocena użytkowników: / 132
SłabyŚwietny 
wtorek, 02 grudnia 2014 18:07

Alfred Scherres (1864-1924) niewątpliwie należy do czołówki malarzy XIX-wiecznego Gdańska. Co prawda kształcił się poza Gdańskiem, jednak większość jego znakomitych obrazów została namalowana nad Motławą.


Był synem malarza, pochodzącego z Królewca - Carla Scherresa (1833 -1923). Tego samego, który w 1862 roku wraz Wilhelmem Stryowskim i Louisem Sy w Dworze Artusa restaurował olbrzymich rozmiarów obraz „Polowanie Diany” Carl Scherres podczas swego pobytu w Gdańsku, wielce zasłużył się dla rozwoju sztuki w mieście, bowiem był czynnym członkiem  Gdańskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych. Malarz znany jest z wielu melancholijnych i sentymentalnych pejzaży malowanych w okolicach Królewca, Elbląga, Gdańska oraz Brandenburgii. Jego najbardziej znany obraz ” Powódź w Prusach Wschodnich”, będący własnością Muzeum Miejskiego w Gdańsku zaginął w czasie wojny. Dziś podobny pejzaż w swoich zbiorach posiada berlińska Galeria Narodowa. Bliźniaczy pejzaż znajduje się w kolekcji gdańszczanina Andrzej Walasa.


alt

Carl Scherres, "Powódź w Prusach Wschodnich", olej


Warto przypomnieć, że Carl Scherres uwieczniony została na płótnie Otto Brausewettera „Wieczór malarzy w domu Stoddarda”. Namalowana w 1862 roku scena, przedstawia  dyskusję przy rozświetlonym lampą naftową stole.  Wśród kolegów, członków towarzystwa, w dyskusji bierze udział między innymi Wilhelm Stryowski. Również i ten obraz  zaginął podczas II wojny światowej . Odnalazł się w zasobach Fundacji Pruskiego Dziedzictwa  i w 2010 roku przekazany został do gdańskiego Muzeum Narodowego, spadkobiercy Muzeum  Miejskiego. W czasie  sześcioletniego pobytu Carla Scherresa  nad Motławą (1859-1865) w domu przy dzisiejszej ulicy Chlebnickiej przyszedł na świat  Alfred. Niebawem rodzina Scherresów, na krótko przeniosła się do Królewca, po czym zamieszkała w Berlinie, gdzie mały Alfred dorastał. Zapewne talent, syn odziedziczył po ojcu. Studia malarskie w roku 1884 rozpoczął w berlińskiej Akademii. Po dwóch latach przeniósł się do królewieckiej Akademii Sztuki, w której przed laty studiował jego ojciec. W 1889 roku już jako początkujący malarz trafił jeszcze na dwa lata do małej Akademii w Karlsruhe, ale za to do dwóch znanych niemieckich malarzy, prof. Hermana Baischa i prof. Gustawa Schönlebera. Po studiach powrócił do Berlina, ale już od 1883 roku zaczął pojawiać się  w swoim  ukochanym rodzinnym mieście. W Gdańsku spędzał wiele miesięcy w roku. Pozostawił wielką kolekcję obrazów przedstawiającą zakątki hanzeatyckiego miasta z jego nabrzeżami nad Motławą, parowcami w kanałach portowych, lomami pod żaglami, łodziami rybackimi przy brzegu morza.


alt

Alfred Scherres , "W gdańskim porcie", 1908, olej



alt

Alfred Scherres, "Łódź na brzegu", olej


Alfred  Scherres malował również sceny rodzajowe. Przykładem może być obraz „Na wsi”, prezentowany w 2010 roku podczas wystawy malarstwa pejzażowego w Sopockim Domu Aukcyjnym. Niewykluczone, że pejzaż mógł być namalowany w Oliwie. Scena przedstawia drogę z wiejskimi zabudowaniami, prowadzącą od strony Chwaszczyna w stronę oliwskiego opactwa, dziś już słabo rozpoznawalną.


Większość prac Adolfa Scherresa to jednak widoki Gdańska. Tak jak znakomity, ostatni nabytek w kolekcji  Andrzeja Walasa „Targ Rybny w Gdańsku”. Obraz przyjechał z Niemiec i jak zapewnia jego nowy właściciel, niestety nie był tani, ale jak mówi, jego miejsce powinno być w naszym mieście. Scena tytułowa znajduje się w centralnym miejscu, w środku obrazu, jednak nie od razu ją zauważamy. Dopiero po krótkiej chwili, po ogarnięciu całości, pojawia się  i zmienia kontekst pierwszego wrażenia. Scena targu jawi się na przeciwległym brzegu Motławy, na Długim Pobrzeżu na tle dobrze znanego widoku starego miasta z dominującą bryłą kościoła św. Jana. Pokazana jest z perspektywy przeciwległego nabrzeża i stojących przy nim łodzi. To ulubiony zakątek malarza.


alt

Alfred Scherres, "Targ Rybny w Gdańsku" 1898, olej


alt

Alfred Scherres , "Targ Rybny w Gdańsku", 1898, olej, fragment


Obraz namalowany został w pochmurny dzień, przed zmierzchem i pochodzi z 1898 roku, a więc z czasów kiedy artysta był w pełni sił twórczych, miał wtedy 34 lata. Szarość dnia, unosząca się deszczowa mgiełka, sprawia trochę przygnębiające wrażenie. Pojawiają się jednak przebijające  przez mgłę resztki zachodzącego światła, które wywołują fascynującą, delikatną grę przytłumionych kolorów. Malarz z dużym smakiem przywołuje wtedy jeszcze mało wykorzystywane efekty luministyczne, które zauważyć możemy na tafli wód Motławy, a nawet w tej małej kałuży wody widocznej na nabrzeżu. Największe wrażenie robi stosunkowo mała, zarysowana w oddali scena tytułowa, przebijająca się przez ciężkie powietrze, a usytuowana na tle ciemnej bryły miasta. Rozpraszające się w półcieniach sylwety ludzi, stłoczonych w jednym miejscu, zajętych zapewne kupowaniem ryb w pierwszej chwili nie zwracają uwagi. To nic nieznacząca kolorowa plamy. Scena zróżnicowana walorowo tworzy jednak pewną iluzję, niewątpliwie zdradzającą wpływy francuskiego impresjonizmu. Kompozycja na tle wielu podobnych gdańskich ujęć jest jak na tamte czasy bardzo nowatorska, znamionuje duże umiejętności i spory warsztat artysty.


Tę świetlną, grę możemy również zaobserwować w innym dziele malarza. Doskonale przedstawia ją w „Nokturnie z żaglowcem w porcie”, którego właścicielem jest Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Wydaje się, że to szczytowe osiągnięcie Alfreda Scherresa. Przypomnę, że dzieło trafiło do muzeum, dzięki staraniom Towarzystwa Przyjaciół Muzeum. Zakupione zostało w Sopockim Domu Aukcyjnym, a do Polski przyjechało ze Stuttgartu. Znany jest również inny obraz namalowany w tym samym miejscu. Obraz prezentowany był na wystawie „Malarze XIX-wiecznego Gdańska”. Praca  zatytułowana „Na Motławie, przy Ołowiance” pochodzi z 1893 roku i przedstawia widok rzeki w pełnym świetle dnia, przed południem.


alt

Alfred Scherres, "Na Motławie, przy Ołowiance", olej


Alfred Scherres należy do sporej rzeszy gdańskich twórców pojawiających się ostatnio na aukcjach renomowanych, europejskich domów aukcyjnych. Wydaje się, że zastój na rynkach antykwarycznych mamy  już za sobą. Ceny obrazów drgnęły i osiągają coraz lepsze notowania. Szczególnie cieszy pojawianie się ostatnio wielu  dzieł znakomitych Gdańszczan (Stryowski, Rodde, Meyerheim, Brandis, Bahl, Hildebrandt). Wbrew niektórym sceptykom uważającym gdańskie malarstwo XIX i XX wieku za prowincjonalne, ponownie powraca moda na solidną, dobrą sztukę.

Stanisław Seyfried
Obrazy pochodzą z kolekcji Andrzeja Walasa

http://galeria-essey.pl


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież