Zmarła Olga Krzyżanowska » W wieku 88 lat zmarła Olga Krzyżanowska polska polityk, działaczka społeczna, lekarka. Była posłanką... Prezesi prezydenta - gdański konwój dostatku » Bez pomocy posła Krzysztofa Brejzy (PO) "Gazeta Gdańska" ujawnia dobrobyt panujący w strefie gospoda... Waldemar Bartelik: Sport czy polityka - sukces rodzi się w głowie » Z Waldemarem Bartelikiem, byłym prezesem Energa SA, byłym reprezentantem Polski i zawodnikiem drużyn... Ksiądz motocyklista zginął w wypadku drogowym » Ksiądz Bogdan Pulczyński zginął w poniedziałek rano w wypadku drogowym na trasie Kłanino – Sulicice.... 10. urodziny Filii Gdańskiej WiMBP » Filia Gdańska Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku obchodziła 10. urodziny. W ci... Radio Gdańsk świętowało 73. urodziny » Radio Gdańsk ma 73 lata. Podczas urodzinowej gali w Studiu Koncertowym im. Janusza Hajduna nagrodzon... Festyn z okazji 10-lecia Fundacji "Autyzm bez Tabu" » W dniu 30 czerwca Fundacja "Autyzm bez Tabu" organizuje Festyn rodzinny z okazji 10-lecia jej powsta... 2500 książek dla 1085 uczniów maratończyków w czytaniu » 1085 uczniów - laureatów, finalistów i wyróżnionych - otrzymało 2500 książek podczas podsumowania ko... XII Pomorski Dzień na Rzecz Godności Osób Niepełnosprawnych » Obchody XII Pomorskiego Dnia na Rzecz Godności Osób Niepełnosprawnych pod hasłem „Rodzina blisko nas... Zmiany na stanowiskach w Prokuraturze Regionalnej w Gdańsku » Z dniem 11 czerwca br. prokurator Andrzej Golec podjął nowe obowiązki w Prokuraturze Krajowej. Kiero...
Reklama
Prezesi prezydenta - gdański konwój dostatku
czwartek, 21 czerwca 2018 17:18
Prezesi prezydenta - gdański konwój dostatku
Bez pomocy posła Krzysztofa Brejzy (PO) "Gazeta Gdańska" ujawnia dob ...
Zdunek Wybrzeże powalczyło w Daugavpils, ale poległo
niedziela, 17 czerwca 2018 14:50
Zdunek Wybrzeże powalczyło w Daugavpils, ale poległo
Zdunek Wybrzeże bez punktów wraca z Daugavpils. Gdańszczanie przegr ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Dzieje się w Gdańsku...
sobota, 16 czerwca 2018 13:45
Dzieje się w Gdańsku...
Rzeźbiarz Stanisław Gierada w Europejskim Centrum Solidarności, mal ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gdańsk Lotos Siesta Festival 2018 - święto muzyki, śpiewu, wiatru, morza i… przygody
poniedziałek, 09 kwietnia 2018 20:49
Gdańsk Lotos Siesta Festival 2018 - święto muzyki, śpiewu, wiatru, morza i… przygody
Siesta Festival po raz kolejny zagości w Gdańsku. Wystąpią gwiazdy ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
czwartek, 10 sierpnia 2017 09:20

Gdańsk od wielu lat uważany jest za najbardziej przyjazne dla rowerzystów miasto w Polsce. Interesów rowerzystów oraz spraw związanych z infrastrukturą rowerową pilnuje właściwy Pełnomocnik. Choć temat ten w gdańskim magistracie potrafi wywołać drażliwość.



Gdańsk rowerami stoi na tle Polski, jak i Europy

Gdańsk od wielu lat uważany jest za rowerową stolicę Polski, o czym Urząd Miejski w Gdańsku skwapliwie chwali się na prowadzonym przez siebie Portalu Miasta Gdańska – www.gdansk.pl. Korzystający z tego pojazdu kołowego gdańszczanie w latach 2015-2017 wyjeździli miastu tytuł „Najbardziej rowerowego miasta” w międzynarodowym wyzwaniu „European Cycling Challenge”. Gdańszczanie chętnie korzystają z rowerów również dzięki temu, że miasto wyposażone jest w odpowiednią infrastrukturę rowerową. Według informacji dostępnych na dedykowanej witrynie rowerowygdansk.pl, sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 671,1 km. W skład tras rowerowych wchodzą wydzielone drogi rowerowe (118,5 km), ciągi pieszo-rowerowe z pierwszeństwem pieszych (17,3 km), chodniki z dopuszczonym ruchem rowerów (od ciągu pieszo-rowerowego różni się tym, że rowerzysta nie jest zobowiązany z niego korzystać – 30,6 km), pasy rowerowe w jezdni (7,3 km), pasy autobusowo-rowerowe (0,7 km), ciągi pieszo-jezdne (drogi bez chodnika i pobocza, z ograniczonym ruchem pojazdów mechanicznych – 12,3 km), ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h (483,8 km, odsetek całkowitej długości dróg publicznych wynosi 60,3%) oraz ulice jednokierunkowe z dopuszczonym ruchem rowerów „pod prąd” (51,5 km, takich ulic jest 208).


alt



Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej
O interesy rowerzystów oraz sprawę infrastruktury dla nich dba Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej. Od maja 2009 roku funkcję tę pełni Remigiusz Kitliński. Dlaczego powołano Pełnomocnika ds. Komunikacji Rowerowej? – Każdy złożony projekt wymaga koordynatora. Stanowisko Pełnomocnika ds. Komunikacji Rowerowej istnieje w Gdańsku od 2006 roku, a jego powołanie zbiegło się z przygotowaniami do największego wówczas w Polsce rowerowego projektu infrastrukturalnego wartego 80 mln zł o nazwie Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 – wyjaśniła Magdalena Skorupka-Kaczmarek, pełniąca funkcję Rzecznika Prasowego Prezydenta. – W 2010 roku przeprowadzony audyt gdańskiej polityki rowerowej według europejskiej metodologii BYPAD wskazał na konieczność poszerzenia zespołu kierowanego przez Pełnomocnika – dodała.


alt



Dlaczego rowerzyści mają swojego pełnomocnika, a użytkownicy innych środków transportu bądź piesi nie?
Takie pytanie również zostało postawione Rzecznikowi Prasowemu Prezydenta. – Wynika to z zakresu działań realizowanych w obszarze rozwoju komunikacji rowerowej. Od wspomnianego największego w Polsce projektu infrastrukturalnego Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013 po inne działania infrastrukturalne, z zakresu zarządzania ruchem oraz liczne tzw. „działania miękkie” (czyli nie wprost nakłady w infrastrukturę) i kampanie promocyjne szerzej opisane w planie działań opracowanym w ramach audytu BYPAD – odpowiedziała Magdalena Skorupka-Kaczmarek. Należy w tym miejscu nadmienić, że – pomimo szczególnej atencji okazywanej użytkownikom rowerów przez władze Miasta Gdańska – nie wszystko w tej dziedzinie polityki transportowej Miasta Gdańska funkcjonuje doskonale, co pokazuje przykład dużej liczby wypadków z udziałem rowerzystów (według statystyk prowadzony przez Komendę Główną Policji rowerzyści są drugimi, po kierowcach samochodów, najczęstszymi sprawcami wypadków drogowych) oraz ich problemy w środkach publicznego transportu zbiorowego (problemy dotyczące wprowadzania rowerów do pojazdów obsługujących tego typu transport). Co więcej, w mieście – po licznych kolizjach – wystąpił również problem z niedoborami taboru tramwajowego, a część inwestycji budowlanych spowodowała wzrost liczby zatorów drogowych. W związku z tym, może również użytkownicy innych środków transportu powinni zyskać właściwego dla nich Pełnomocnika Prezydenta Miasta? Nie można również zapominać o pieszych.


alt



„Uszczypliwość”
Choć Gdańsk w zakresie komunikacji rowerowej odnosi sukcesy, temat działalności Pełnomocnika ds. Komunikacji Rowerowej, a konkretnie pytania o nią, musi wywoływać w gdańskim magistracie bliżej niezrozumiała drażliwość. Na pytanie o możliwość powołania pełnomocników do spraw pieszych, do spraw pasażerów publicznego transportu zbiorowego lub do spraw kierowców samochodów, Rzecznik Prasowa Prezydenta odpowiedziała, iż nie rozumie jego celu, sugerując jednocześnie „uszczypliwy” charakter. Najwidoczniej, do licznych w Polsce grup uprzywilejowanych, w Gdańsku dołączyli rowerzyści. Korzystając z wywodzącego się z biologii binominalnego nazewnictwa gatunków, użytkownika roweru w Gdańsku można zatem określić mianem rowerzysty gdańskiego uprzywilejowanego – porusza się na rowerze po Gdańsku, a jego interesów strzeże Pełnomocnik ds. Komunikacji Rowerowej, co stanowi ich przywilej w stosunku do pozostałych użytkowników innych środków transportu oraz pieszych.


Patryk Bukowski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież