”W Gdańsku staliśmy tak jak mur” » Do dziś ostateczna liczba obrońców placówki na Westerplatte we wrześniu1939 roku jest nieznana. Przy... G. Pellowski: nie dla parkingu - umowy z gminą jawne » Czy parking podziemny w obrębie Starego Miasta może zagrozić gdańskim zabytkom? To pytanie wymaga ry... Kolejny dar serca dla Oddziału Hematologii Dziecięcej » Osiem elektrycznie sterowanych łóżek Eleganza 2 Premium i jedno Tom 2 dla małych pacjentów otrzymał ... Korol w kadrze Dulkiewicz - dołączył bohater taśm Neumanna! » Adam Korol, b. poseł PO, specyficzny bohater taśm Neumanna - "Nie oszukujmy się, o to chodzi, żeby g... O ofiarach stanu wojennego w Radiu Gdańsk » Pieśni poety i pieśniarza Jacka Kaczmarskiego, który od lat 70 (od wykonania „Obławy”) miał wielki w... W tygodniku „Sieci”: Nie będzie miękkiej gry w walce o wolność słowa » W najnowszym numerze „Sieci” mocny wywiad z prezesem TVP, Jackiem Kurskim: Nie będzie miękkiej gry w... Foto "Kwiatki": Szklane domy » Ludzkie mrowiska w szklanych biurowcach, czy o takich pisał Żeromski? Drastyczne podwyżki za wywóz śmieci, większy czynsz » W czwartek, 28 listopada, Rada Miasta Gdańska przegłosowała podwyżkę cen wywozu śmieci o 100 % oraz ... Jerzy Barzowski: Struk wpływom z podatku CIT nie wierzy, a drogi czeka... » Z radnym Jerzym Barzowskim, przewodniczącym klubu PiS w Sejmiku Województwa Pomorskiego rozmawia Art... Ostrożny pomorski budżet » Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk nie dowierza rządowi i zapowiadanym w projekcie b...
Reklama
Korol w kadrze Dulkiewicz - dołączył bohater taśm Neumanna!
wtorek, 03 grudnia 2019 21:54
Korol w kadrze Dulkiewicz - dołączył bohater taśm Neumanna!
Adam Korol, b. poseł PO, specyficzny bohater taśm Neumanna - "Nie os ...
LOTOS PKH podtrzymał zwycięską passę
wtorek, 03 grudnia 2019 21:44
LOTOS PKH podtrzymał zwycięską passę
Trzeci mecz z rzędu wygrali hokeiści LOTOS-u PKH. Gdańszczanie wygr ...
Zabójcze dziesięć minut dało Lechii awans do 1/4 Pucharu Polski
środa, 04 grudnia 2019 19:18
Zabójcze dziesięć minut dało Lechii awans do 1/4 Pucharu Polski
Przez 50 minut Lechia nie mogła znaleźć sposobu na Zagłębie i wyd ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Sentymentalny Gdańsk w grafice
poniedziałek, 25 listopada 2019 20:01
Sentymentalny Gdańsk w grafice
Przede mną na biurku leży spory zbiór czarno-białych kart pocztowy ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
LORD OF THE DANCE – Dangerous Games w ERGO Arenie
sobota, 09 listopada 2019 08:38
LORD OF THE DANCE – Dangerous Games w ERGO Arenie
W Gdańsku 16 listopada br. w ERGO Arenie zagości widowisko LORD OF T ...
31 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. Stanisława Ormińskiego w Rumia
poniedziałek, 28 października 2019 20:45
31 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. Stanisława Ormińskiego w Rumia
Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumia od ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

O godność pracy dokera

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
wtorek, 21 lipca 2015 17:12

Sytuacja w gdańskim terminalu kontenerowym DCT i pat w negocjacjach związkowców z zarządem tej australijskiej firmy na temat układu zbiorowego pracy stała się okazją do omówienia sytuacji w zagranicznych koncernach działających na terenie Polski. Głos „Solidarności” i związkowców – marynarzy wsparty został głosem Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).



We wtorek, 21 lipca, przed siedzibą zarządu Deepwater Container Terminal kolegów portowców z DCT wsparli portowcy ze Szczecina, Świnoujścia, Gdyni i Portu Gdańsk.   Wspierali ich koledzy z ITF (International Transport Workers’ Federation), czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców.
- Jesteśmy tutaj by wspierać kolegów dokerów z „Solidarności” w ich negocjacjach z zarządem DCT. Nie jesteście sami. Solidarność to jest stawanie w obronie pracowników w wielkiej rodzinie ITF. Jesteśmy w stanie działać na poziomie regionu północnego, a nawet globalnie w walce o godne warunki zatrudnienia. Poinformujemy władze ITF o sytuacji w DCT – zapewnił Torben Seebold, wiceprzewodniczący Sekcji Dokerów ITF i lider grupy portowej w niemieckim związku.


Wśród pikietujących był Piotr Duda, lider NSZZ „Solidarność”, który zwrócił uwagę, że 35 lat po Sierpniu 1980 roku nadal trzeba upominać się o prawa związkowe i bronić ludzi niesłusznie zwalnianych z pracy.
– I to dzieje się tutaj, w Gdańsku, w mieście, w którym rodziła się „Solidarności” i w którym tak jak w Szczecinie i Jastrzębiu zaczęła się droga do odzyskania wolności. Wolności, z której korzystają też ci, którzy chcą robić biznes, przychodzą tutaj z innych stron świata. Ale niechaj nie zapominają, że Polska jest w Europie i obowiązują też tutaj cywilizowane standardy. Najważniejszym postulatów w 1980 roku były wolne związki zawodowe. Widzę młodych ludzi z DCT zaangażowanych w działalność związkową i zapewniam, że nie zostaną sami. Bo to jest „Solidarność” – powiedział nam Piotr Duda, a zwracając się do pikietujących podziękował za solidarność.
- Pokazujemy solidarność wobec tych, którzy uważają, że pracownik ma być traktowany jako przedmiot. W 35 rocznicę powstania „Solidarności” pierwszy postulat wolnych związków zawodowych wyrzuca się młodych ludzi za działalność związkową i domagania się zatrudnienia w standardach Unii Europejskiej – dodał Piotr Duda.


Przewodniczący NSZZ „S” w DCT Gdańsk Łukasz Kozłowski powiedział, że głównym żądaniem jest podjęcie przez zarząd dialogu na temat podniesienia wynagrodzeń, umów na czas nieokreślony dla pracowników operacyjnych ze stażem powyżej dwóch lat i wypłata zaległych dodatków za pracę na sprzęcie wyższej kategorii zgodnie z regulaminem wynagradzania oraz przywrócenia trzech kolegów do pracy. 26 czerwca br. z DCT Gdańsk zwolniono z pracy dwóch członków Komisji Zakładowej naszego Związku oraz pracownika, który zwrócił się do Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę prawidłowości wynagrodzeń.


- Upominamy się o godność człowieka pracy i przypominamy, że podstawą sukcesu i współżycia społecznego jest dialog, który pozwala poprawić sytuację pracowników, a nie szantaż i straszenie sądami za upominanie się o prawo do godnego życia. 35 lat temu w Stoczni Gdańskiej została zwolniona zwykła zdawałoby się suwnicowa a to zwolnienie Anny Walentynowicz doprowadziło do tego, że żyjemy w wolnym kraju – dodał Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „S”.


Związek podnosi jeszcze sprawę umów na czas określony. Blisko połowa  zatrudnionych w DCT ma umowy czasowe, choć ich staże wynoszą kilka lat. 240 pracowników zatrudnionych jest na podstawie wieloletnich umów o pracę, ale na czas określony.


Podczas pikiety zarząd DCT prowadził swoistą wojnę propagandową przy pomocy prezentowanych okazałych banerów danymi broniącymi stanowiska pracodawcy, m.in. iż średnia płaca wynosi w DCT 4116,41 zł i mówiący o średnim wzroście wynagrodzeń o 25 proc.
– Nie wiem, jak wyliczono wzrost wynagrodzeń podając raz 7 a innym razem 48 proc., a wczoraj, że 25 procent. Co te wyliczenia są warte? Każda informacja jest inna. Nasza propozycja wyjściowa to tysiąc złotych brutto – argumentuje Łukasz Kozłowski, lider KZ „Solidarności” w DCT Gdańsk.


Spór toczy się też o wynagrodzenie za pracę na specjalistycznym sprzęcie. To praca wymagająca wyższych kwalifikacji, więc powinna być też odpowiednio wyżej wynagradzana, ale pracownicy nie otrzymywali za nią dodatkowego wynagrodzenia. Zdaniem kierownictwa DCT była to bowiem… forma szkolenia.
– Kierownictwo nie stosuje się do regulaminu wynagrodzeń, który samo określiło. Czy szkolenie na specjalistycznym sprzęcie może trwać trzy lata – mówi Łukasz Kozłowski.


Przypomnijmy, że DCT, czyli Deepwater Container Terminal w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu inwestycyjno-emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Sydney (Australia).


Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk w czerwcu 2007 r. Inwestycja okazała się biznesowym sukcesem i w 2013 r. gdański terminal znalazł się wśród stu największych terminali kontenerowych świata, a DCT dzisiaj to największy terminal kontenerowy na Bałtyku. DCT buduje więc drugi terminal przeładunkowy T2, dzięki któremu jego zdolność przeładunkowa ma się podwoić.
Sukces firmy w Polsce nie przełożył się jednak na warunki pracy i płacy pracowników.


Najważniejszy postulat związkowców to wzrost wynagrodzeń.  
- Nie byłoby nas tutaj, gdyby zarząd firmy usiadł ze związkowcami do stołu i wypracował porozumienie. Ta pikieta to zaproszenie do rozmów o warunkach zatrudnieni. Czy rozwój firmy ma opierać się na niskich płacach i na pracy na czas określony? – Nigel Venes z Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież