Znamy posłów z Gdańska i senatorów z Pomorza » Koalicja Obywatelska w Gdańsku zdobyła sześć miejsc w Sejmie, Prawo i Sprawiedliwość 4, a po jednym ... Wybory 2019: PiS kontynuacja. Polacy zdecydowali » Przy wysokiej frekwencji PiS utrzymuje stan posiadania. Do Sejmu wraca lewica. Senat może okazać się... Wybory 2019: Gdyńska Lewica liczy na dwa mandaty » Z pierwszych informacji po zamknięciu lokali wyborczych wynika, że wybory parlamentarne 2019 wygrało... Dulkiewicz w Lipsku za... żelazna kurtyną » Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, udała się do Lipska, którego władze zgrabnie i za niewygór... Wicemarszałek na skraju ciszy wyborczej - tylko kajaki czy... ? » Podczas sobotniej ciszy wyborczej Ryszard Świlski, kandydat Koalicji Obywatelskiej na senatora w okr... 50 000 tysięcy drzew dla Nadleśnictwa Lipusz » 19 i 26 października nastąpi wielki finał akcji „Do nasadzenia”, której inicjatorem jest firma Torus... Horała: Popularność Lewicy to nieudolność kampanii PO » Kilkanaście godzin przed ciszą wyborczą z mediami spotkał się lider słupsko-gdyńskiej list PiS do Se... Lewica spakowała walizki i wraca do Sejmu » W Gdyni dzień przed ciszą wyborczą odbył się happening miejscowej Lewicy. Kandydaci na posłów mówili... Co ukrywa senator Kleina? 4,5 mln zł korekty i rozliczenia z Łebą » Kandydat PO do senatu, b. burmistrz Łeby, senator Kazimierz Kleina, do dziś nie odpowiedział na pyta... Wyborczy finisz - Chmiel obłudnie pod bramą TVP Gdańsk, Biedroń kręci ... » Wybory na finiszu. Przed bramą TVP 3 Gdańsk przypomniała o sobie posłanka PO Małgorzata Chmiel. Ogło...
Reklama
czwartek, 10 października 2019 17:33
Odnalazł się zlikwidowany w kwietniu 2005 roku znany gdański dzienn ...
Efektowne wygrane hokeistek Stoczniowca w Tychach
niedziela, 13 października 2019 16:47
Efektowne wygrane hokeistek Stoczniowca w Tychach
Bardzo udane było weekendowe granie dla hokeistek Stoczniowca. Podopi ...
Lechia zasiadła na fotelu lidera
sobota, 28 września 2019 20:14
Lechia zasiadła na fotelu lidera
Czwarte z rzędu zwycięstwo w PKO Ekstraklasie odniosła Lechia. Bia ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Boguchwała Bramińska – ostatnia gdyńska kolorystka
wtorek, 08 października 2019 20:34
Boguchwała Bramińska – ostatnia gdyńska kolorystka
W ubiegłym tygodniu w wieku 97 lat zmarła Boguchwała Bramińska ost ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
niedziela, 28 lipca 2019 16:38
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
Aktorzy Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni na lato prze ...
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
sobota, 14 września 2019 17:56
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
W piątek 13 września br. władze samorządowe Rumi i działacze spor ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

O godność pracy dokera

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
wtorek, 21 lipca 2015 17:12

Sytuacja w gdańskim terminalu kontenerowym DCT i pat w negocjacjach związkowców z zarządem tej australijskiej firmy na temat układu zbiorowego pracy stała się okazją do omówienia sytuacji w zagranicznych koncernach działających na terenie Polski. Głos „Solidarności” i związkowców – marynarzy wsparty został głosem Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).



We wtorek, 21 lipca, przed siedzibą zarządu Deepwater Container Terminal kolegów portowców z DCT wsparli portowcy ze Szczecina, Świnoujścia, Gdyni i Portu Gdańsk.   Wspierali ich koledzy z ITF (International Transport Workers’ Federation), czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców.
- Jesteśmy tutaj by wspierać kolegów dokerów z „Solidarności” w ich negocjacjach z zarządem DCT. Nie jesteście sami. Solidarność to jest stawanie w obronie pracowników w wielkiej rodzinie ITF. Jesteśmy w stanie działać na poziomie regionu północnego, a nawet globalnie w walce o godne warunki zatrudnienia. Poinformujemy władze ITF o sytuacji w DCT – zapewnił Torben Seebold, wiceprzewodniczący Sekcji Dokerów ITF i lider grupy portowej w niemieckim związku.


Wśród pikietujących był Piotr Duda, lider NSZZ „Solidarność”, który zwrócił uwagę, że 35 lat po Sierpniu 1980 roku nadal trzeba upominać się o prawa związkowe i bronić ludzi niesłusznie zwalnianych z pracy.
– I to dzieje się tutaj, w Gdańsku, w mieście, w którym rodziła się „Solidarności” i w którym tak jak w Szczecinie i Jastrzębiu zaczęła się droga do odzyskania wolności. Wolności, z której korzystają też ci, którzy chcą robić biznes, przychodzą tutaj z innych stron świata. Ale niechaj nie zapominają, że Polska jest w Europie i obowiązują też tutaj cywilizowane standardy. Najważniejszym postulatów w 1980 roku były wolne związki zawodowe. Widzę młodych ludzi z DCT zaangażowanych w działalność związkową i zapewniam, że nie zostaną sami. Bo to jest „Solidarność” – powiedział nam Piotr Duda, a zwracając się do pikietujących podziękował za solidarność.
- Pokazujemy solidarność wobec tych, którzy uważają, że pracownik ma być traktowany jako przedmiot. W 35 rocznicę powstania „Solidarności” pierwszy postulat wolnych związków zawodowych wyrzuca się młodych ludzi za działalność związkową i domagania się zatrudnienia w standardach Unii Europejskiej – dodał Piotr Duda.


Przewodniczący NSZZ „S” w DCT Gdańsk Łukasz Kozłowski powiedział, że głównym żądaniem jest podjęcie przez zarząd dialogu na temat podniesienia wynagrodzeń, umów na czas nieokreślony dla pracowników operacyjnych ze stażem powyżej dwóch lat i wypłata zaległych dodatków za pracę na sprzęcie wyższej kategorii zgodnie z regulaminem wynagradzania oraz przywrócenia trzech kolegów do pracy. 26 czerwca br. z DCT Gdańsk zwolniono z pracy dwóch członków Komisji Zakładowej naszego Związku oraz pracownika, który zwrócił się do Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę prawidłowości wynagrodzeń.


- Upominamy się o godność człowieka pracy i przypominamy, że podstawą sukcesu i współżycia społecznego jest dialog, który pozwala poprawić sytuację pracowników, a nie szantaż i straszenie sądami za upominanie się o prawo do godnego życia. 35 lat temu w Stoczni Gdańskiej została zwolniona zwykła zdawałoby się suwnicowa a to zwolnienie Anny Walentynowicz doprowadziło do tego, że żyjemy w wolnym kraju – dodał Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „S”.


Związek podnosi jeszcze sprawę umów na czas określony. Blisko połowa  zatrudnionych w DCT ma umowy czasowe, choć ich staże wynoszą kilka lat. 240 pracowników zatrudnionych jest na podstawie wieloletnich umów o pracę, ale na czas określony.


Podczas pikiety zarząd DCT prowadził swoistą wojnę propagandową przy pomocy prezentowanych okazałych banerów danymi broniącymi stanowiska pracodawcy, m.in. iż średnia płaca wynosi w DCT 4116,41 zł i mówiący o średnim wzroście wynagrodzeń o 25 proc.
– Nie wiem, jak wyliczono wzrost wynagrodzeń podając raz 7 a innym razem 48 proc., a wczoraj, że 25 procent. Co te wyliczenia są warte? Każda informacja jest inna. Nasza propozycja wyjściowa to tysiąc złotych brutto – argumentuje Łukasz Kozłowski, lider KZ „Solidarności” w DCT Gdańsk.


Spór toczy się też o wynagrodzenie za pracę na specjalistycznym sprzęcie. To praca wymagająca wyższych kwalifikacji, więc powinna być też odpowiednio wyżej wynagradzana, ale pracownicy nie otrzymywali za nią dodatkowego wynagrodzenia. Zdaniem kierownictwa DCT była to bowiem… forma szkolenia.
– Kierownictwo nie stosuje się do regulaminu wynagrodzeń, który samo określiło. Czy szkolenie na specjalistycznym sprzęcie może trwać trzy lata – mówi Łukasz Kozłowski.


Przypomnijmy, że DCT, czyli Deepwater Container Terminal w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu inwestycyjno-emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Sydney (Australia).


Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk w czerwcu 2007 r. Inwestycja okazała się biznesowym sukcesem i w 2013 r. gdański terminal znalazł się wśród stu największych terminali kontenerowych świata, a DCT dzisiaj to największy terminal kontenerowy na Bałtyku. DCT buduje więc drugi terminal przeładunkowy T2, dzięki któremu jego zdolność przeładunkowa ma się podwoić.
Sukces firmy w Polsce nie przełożył się jednak na warunki pracy i płacy pracowników.


Najważniejszy postulat związkowców to wzrost wynagrodzeń.  
- Nie byłoby nas tutaj, gdyby zarząd firmy usiadł ze związkowcami do stołu i wypracował porozumienie. Ta pikieta to zaproszenie do rozmów o warunkach zatrudnieni. Czy rozwój firmy ma opierać się na niskich płacach i na pracy na czas określony? – Nigel Venes z Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież