Taneczne „Pompowanie Radości" » W ramach akcji studentów UG „Pompujemy Radość" w piątek, 22 maja, dla małych podopiecznych Kliniki P... Tomasz Posadzki: Gdańsk usług wspólnych - prestiż i bezład » Z mec. Tomaszem Posadzkim, w latach 1994–2002 radnym miasta Gdańska, od 1994 do 1998 prezydentem Gda... 75 lat "Dziennika Bałtyckiego" - "co do napisania?" » "Dziennik Bałtycki" świętował 75 urodziny. Po raz pierwszy ukazał się PT Czytelnikom - 4 strony, 3 t... Płażynski pisze do prezesa Goldmana Sachsa - sprawa Gedanii to... » Poseł na Sejm RP Kacper Płażyński podejmuje dalsze działania na rzecz ratowania zabytkowego terenu K... K. Płażyński: Robyg nie zmusi mnie do milczenia w sprawie Gedanii » Deweloper Robyg przesłał do posła Kacpra Płażyńskiego pismo, w którym domaga się przeprosin i zapłat... Radni PiS chcą oddać hołd Janowi Pawłowi II » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska przedstawili projekt stanowiska z okazji 100 rocznicy urodzi... 42 tys. zł dla Struka - za flirt z rządami PRL » Marszałek pomorski, wiceprzewodniczący PO na Pomorzu, Mieczysław Struk, od 1988 roku "towarzysz nacz... Bogusław Gołąb: Kadencja pionierów » Z Bogusławem Kazimierzem Gołąbem, uczestnikiem strajków z 1970, 1980 r. i 1988 r., stoczniowcem, w 1... Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka otwarta dla czytelników » Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku jest już otwarta dla czytelników. W związku ze stanem e... Nie żyje legenda polskiego judo shihan Ryszard Zieniawa » Odszedł Ryszard Zieniawa, trener klasy mistrzowskiej judo. Człowiek skromny i twardy w „miękkiej szt...
Reklama
Tarcza na Pomorzu -
czwartek, 14 maja 2020 07:20
Tarcza na Pomorzu -
Gdański ZUS wypłacił już pomorskim przedsiębiorcom w ramach tarcz ...
eWinner 1. Liga ma ruszyć 11 lipca
środa, 13 maja 2020 18:57
eWinner 1. Liga ma ruszyć 11 lipca
Rywalizacja w żużlowej eWinner 1. Lidze ma się rozpocząć 11 lipca ...
Nalepa i Arak na dłużej w Lechii
poniedziałek, 11 maja 2020 18:03
Nalepa i Arak na dłużej w Lechii
Lechia Gdańsk przedłużyła kontrakty z Jakubem Arakiem oraz Michał ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Odszedł prof. Marek Model
piątek, 15 maja 2020 14:25
Odszedł prof. Marek Model
W wieku 61 lat, 15 maja 2020, po ciężkiej chorobie, którą znosił ...

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła zima... ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w Gdańs ...
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na Najle ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

O godność pracy dokera

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
wtorek, 21 lipca 2015 17:12

Sytuacja w gdańskim terminalu kontenerowym DCT i pat w negocjacjach związkowców z zarządem tej australijskiej firmy na temat układu zbiorowego pracy stała się okazją do omówienia sytuacji w zagranicznych koncernach działających na terenie Polski. Głos „Solidarności” i związkowców – marynarzy wsparty został głosem Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).



We wtorek, 21 lipca, przed siedzibą zarządu Deepwater Container Terminal kolegów portowców z DCT wsparli portowcy ze Szczecina, Świnoujścia, Gdyni i Portu Gdańsk.   Wspierali ich koledzy z ITF (International Transport Workers’ Federation), czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców.
- Jesteśmy tutaj by wspierać kolegów dokerów z „Solidarności” w ich negocjacjach z zarządem DCT. Nie jesteście sami. Solidarność to jest stawanie w obronie pracowników w wielkiej rodzinie ITF. Jesteśmy w stanie działać na poziomie regionu północnego, a nawet globalnie w walce o godne warunki zatrudnienia. Poinformujemy władze ITF o sytuacji w DCT – zapewnił Torben Seebold, wiceprzewodniczący Sekcji Dokerów ITF i lider grupy portowej w niemieckim związku.


Wśród pikietujących był Piotr Duda, lider NSZZ „Solidarność”, który zwrócił uwagę, że 35 lat po Sierpniu 1980 roku nadal trzeba upominać się o prawa związkowe i bronić ludzi niesłusznie zwalnianych z pracy.
– I to dzieje się tutaj, w Gdańsku, w mieście, w którym rodziła się „Solidarności” i w którym tak jak w Szczecinie i Jastrzębiu zaczęła się droga do odzyskania wolności. Wolności, z której korzystają też ci, którzy chcą robić biznes, przychodzą tutaj z innych stron świata. Ale niechaj nie zapominają, że Polska jest w Europie i obowiązują też tutaj cywilizowane standardy. Najważniejszym postulatów w 1980 roku były wolne związki zawodowe. Widzę młodych ludzi z DCT zaangażowanych w działalność związkową i zapewniam, że nie zostaną sami. Bo to jest „Solidarność” – powiedział nam Piotr Duda, a zwracając się do pikietujących podziękował za solidarność.
- Pokazujemy solidarność wobec tych, którzy uważają, że pracownik ma być traktowany jako przedmiot. W 35 rocznicę powstania „Solidarności” pierwszy postulat wolnych związków zawodowych wyrzuca się młodych ludzi za działalność związkową i domagania się zatrudnienia w standardach Unii Europejskiej – dodał Piotr Duda.


Przewodniczący NSZZ „S” w DCT Gdańsk Łukasz Kozłowski powiedział, że głównym żądaniem jest podjęcie przez zarząd dialogu na temat podniesienia wynagrodzeń, umów na czas nieokreślony dla pracowników operacyjnych ze stażem powyżej dwóch lat i wypłata zaległych dodatków za pracę na sprzęcie wyższej kategorii zgodnie z regulaminem wynagradzania oraz przywrócenia trzech kolegów do pracy. 26 czerwca br. z DCT Gdańsk zwolniono z pracy dwóch członków Komisji Zakładowej naszego Związku oraz pracownika, który zwrócił się do Państwowej Inspekcji Pracy o kontrolę prawidłowości wynagrodzeń.


- Upominamy się o godność człowieka pracy i przypominamy, że podstawą sukcesu i współżycia społecznego jest dialog, który pozwala poprawić sytuację pracowników, a nie szantaż i straszenie sądami za upominanie się o prawo do godnego życia. 35 lat temu w Stoczni Gdańskiej została zwolniona zwykła zdawałoby się suwnicowa a to zwolnienie Anny Walentynowicz doprowadziło do tego, że żyjemy w wolnym kraju – dodał Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ „S”.


Związek podnosi jeszcze sprawę umów na czas określony. Blisko połowa  zatrudnionych w DCT ma umowy czasowe, choć ich staże wynoszą kilka lat. 240 pracowników zatrudnionych jest na podstawie wieloletnich umów o pracę, ale na czas określony.


Podczas pikiety zarząd DCT prowadził swoistą wojnę propagandową przy pomocy prezentowanych okazałych banerów danymi broniącymi stanowiska pracodawcy, m.in. iż średnia płaca wynosi w DCT 4116,41 zł i mówiący o średnim wzroście wynagrodzeń o 25 proc.
– Nie wiem, jak wyliczono wzrost wynagrodzeń podając raz 7 a innym razem 48 proc., a wczoraj, że 25 procent. Co te wyliczenia są warte? Każda informacja jest inna. Nasza propozycja wyjściowa to tysiąc złotych brutto – argumentuje Łukasz Kozłowski, lider KZ „Solidarności” w DCT Gdańsk.


Spór toczy się też o wynagrodzenie za pracę na specjalistycznym sprzęcie. To praca wymagająca wyższych kwalifikacji, więc powinna być też odpowiednio wyżej wynagradzana, ale pracownicy nie otrzymywali za nią dodatkowego wynagrodzenia. Zdaniem kierownictwa DCT była to bowiem… forma szkolenia.
– Kierownictwo nie stosuje się do regulaminu wynagrodzeń, który samo określiło. Czy szkolenie na specjalistycznym sprzęcie może trwać trzy lata – mówi Łukasz Kozłowski.


Przypomnijmy, że DCT, czyli Deepwater Container Terminal w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu inwestycyjno-emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Sydney (Australia).


Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk w czerwcu 2007 r. Inwestycja okazała się biznesowym sukcesem i w 2013 r. gdański terminal znalazł się wśród stu największych terminali kontenerowych świata, a DCT dzisiaj to największy terminal kontenerowy na Bałtyku. DCT buduje więc drugi terminal przeładunkowy T2, dzięki któremu jego zdolność przeładunkowa ma się podwoić.
Sukces firmy w Polsce nie przełożył się jednak na warunki pracy i płacy pracowników.


Najważniejszy postulat związkowców to wzrost wynagrodzeń.  
- Nie byłoby nas tutaj, gdyby zarząd firmy usiadł ze związkowcami do stołu i wypracował porozumienie. Ta pikieta to zaproszenie do rozmów o warunkach zatrudnieni. Czy rozwój firmy ma opierać się na niskich płacach i na pracy na czas określony? – Nigel Venes z Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF).

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież