Śledztwo w sprawie pożaru w chojnickim hospicjum do wiosny przyszłego ... » Niebawem minie rok od tragicznego pożaru w chojnickim hospicjum. Śledztwo toczy się własnym rytmem i... Odszkodowanie za „Wilczy bilet” i pozbawienie pracy » Sąd Apelacyjny w Gdańsku orzeknie wkrótce w precedensowej sprawie odszkodowania za zakaz pracy w sta... Niebezpieczne związki - ktoś zbije termometr? » W drugim kwartale br. zlikwidowano w Polsce ponad 93 tys. miejsc pracy, z czego blisko połowę w zwią... List do redakcji: Co teraz zrobią ptaki? » Z pozycji starego mieszkańca Oliwy chciałbym zwrócić uwagę na niebywałą rzeź oliwskiej zieleni. Na t... Piotr Gierszewski: Eksperyment kadrowy na delikatnej tkance miasta » Z Piotrem Gierszewskim, wiceprzewodniczącym Rady Miasta Gdańska, radnym Gdańska od 1998 r., nauczyci... Bożena Brauer: Szkoła bez profanacji » Z Bożeną Brauer, przewodniczącą Komisji Międzyzakładowej Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ „Soli... LOTOS walczy z pandemią i zorganizuje szpital tymczasowy » Spółki Skarbu Państwa we współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych aktywnie walczą ze skutkami ... Kazimierz Smoliński: Osiem gwiazdek to wątły projekt i żadna oferta » Z Kazimierzem Smolińskim (PiS), posłem w latach 2010–2011 i od 2014), wiceministrem infrastruktury (... Monika Chabior - gdański pedagog postępu? » Aktywny udział w Strajku Kobiet przy akompaniamencie wulgarnych „seksualno-bojowych” haseł i okrzykó... „Solidarność”: Prezydent Gdańska akceptuje akty wandalizmu » Prezydium Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” skierowało do Aleksandry Dulkiewicz, prezyde...
Reklama
Monika Chabior - gdański pedagog postępu?
czwartek, 19 listopada 2020 17:49
Monika Chabior - gdański pedagog postępu?
Aktywny udział w Strajku Kobiet przy akompaniamencie wulgarnych
czwartek, 26 listopada 2020 21:01
W środę, 25 listopada, w wieku 67 lat, zmarł Zenon Plech. Jeden z
Porażka z Piastem zakończyła meczowy maraton Lechii
poniedziałek, 23 listopada 2020 20:37
Porażka z Piastem zakończyła meczowy maraton Lechii
Na zakończenie mini maratonu meczowego, w trakcie którego Lechia

Galeria Sztuki Gdańskiej

„Ci którzy odeszli są wśród nas”
wtorek, 10 listopada 2020 16:34
„Ci którzy odeszli są wśród nas”
Nawrót epidemii koronawirusa pokrzyżował plany prezentacji wystawy

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

W stronę tradycji

Ocena użytkowników: / 36
SłabyŚwietny 
wtorek, 31 grudnia 2019 15:29

Muzeum Narodowe w Gdańsku w swoim Oddziale - Bramie Zielonej prezentuje niezmiernie interesującą wystawę „Sztuka w 20-leciu międzywojennym. W Stronę tradycji”. To wystawa, na którą Gdańsk czekał już z niecierpliwością od jakiegoś czasu, bowiem okres ten w polskiej kulturze stanowi jeden z najważniejszych okresów jej rozwoju.


Z jednej strony odzyskanie niepodległości, z drugiej obudzenie się ducha europejskiej sztuki i napływ do Polski nowych tendencji spowodował duże zainteresowanie jej społecznym charakterem. Jakież moje zdziwienie wywołała ilość osób odwiedzająca wystawę. W niedzielne południe trudno było w spokoju cieszyć się oryginalnością prezentowanych prac, często w Gdańsku pokazywanych po raz pierwszy. Tym bardziej wielkie uszanowanie dla organizatorów prezentacji.

alt



alt

Henryk Hayden, Zatoka w Cassis, 1921, olej, płótno


Na dwóch piętrach muzeum zgromadzono dużą i adekwatną reprezentację malarstwa, rzeźby, mebli, kilimów i ceramiki. Okres 20-lecia międzywojennego to jeden z najciekawszych okresów rozwoju polskiej kultury, nowe tendencje modernistyczne sprzyjały rozwojowi zainteresowania sztuką, powstawały nowe ugrupowania artystyczne. W kilku krajowych uczelniach kształciła się rzesza nowych bardzo zdolnych artystów, zakładano towarzystwa, galerie, powstawały prywatne kolekcje, muzea otwierały się na nowoczesną sztukę. Rewolucyjne przemiany paryskiej awangardy, za pośrednictwem polskich artystów przenikały do kraju.

alt

Jan Cybis, Krzemieniec ul. Słowackiego, 1937, olej, płótno



alt

Jean Lambert-Rucki, Modlitwa/Pokłon, 1932, brąz patynowany


Głównym ośrodkiem pojawiania się nowych tendencji była Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. Rodziła się polska awangarda, która otwierała okres poszukiwań formalnych. Twórczość jawiąca się do tej pory jako trwanie narodowej tradycji, zaczęła istnieć w zupełnie innym obrazie eksperymentów nad formą i poszukiwaniem nowego stylu. Doświadczenia nie miały końca w różnego rodzaju grupach artystycznych, często znacznie różniących się od siebie, rodziły się nowe talenty. Pojawiła się sztuka polskiego kubizmu i ekspresjonizmu reprezentowana w Polsce przez formistów inspirujących się nie tylko europejskim ekspresjonizmem, ale również zdobyczami nowej autonomii formy i przetwarzania założeń kubizmu, futuryzmu, ekspresjonizmu, łącząc je z tradycją polskiej twórczości. Artyści poszukiwali nowego stylu narodowego. Pojawiły się takie indywidualności jak: Tytus Czyżewski, Andrzej i Zbigniew Pronaszkowie, Leon Chwistek, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tymon Tymański, August Zamoyski, Władysław Skoczylas, Wacław Wąsowicz, Mieczysław Szczuka, Leon Dołżycki. Inną grupę stanowili kapiści związani z Józefem Pankiewiczem: Jan Cybis, Zygmunt Waliszewski, Artur Nacht-Samborski, Juliusz Studnicki, Józef Czapski, Hanna Rudzka-Cybis, Piotr Potworowski. Wszyscy oni w ramach swoich ugrupowań szli własna drogą, nawet w ramach wyobrażeń o spójności założeń grupy tworzyli znacznie różniące się od siebie dzieła.

alt

Tamara Łempicka, Matka z dzieckiem, ok. 1922, olej, płótno


alt

Salon art deco


Wystawa w wyraźny sposób prezentuje te różnice, stając się znakomitym przewodnikiem po okresie polskiego 20-lecia międzywojennego. W Bramie Zielonej zobaczyć możemy również przedstawicieli polskich artystów żydowskiego pochodzenia, związanych z grupą Ecole de Paris: Mojżesza Kislinga, Romana Kramsztyka, Mele Muter, Leopolda Gottleba a także prace damy przedwojennej polskiej sztuki Tamary Łempickiej przedstawicielki art deco. Ta znakomita wystawa potrwa jeszcze do połowy marca. W jednym miejscu, mamy możliwość zobaczenia doskonałej polskiej twórczości okresu międzywojennego, w którym polscy artyści dzięki młodopolskim tradycjom i europejskim trendom wykreowali swój indywidualny styl. Wojna przerwała te poszukiwania, a wielu twórców zostało zamordowanych. Czarnym dniem polskiej kultury był 16.04.1942 roku kiedy to aresztowano w Domu Plastyków przy ulicy Łobzowej wielu wybitnych krakowskich malarzy, których wywieziono do Oświęcimia. Niemniej wystawa prezentuje doskonale skomponowany krajobraz twórczości okresu 20-lecia międzywojennego.

alt

Jerzy Hulewicz, Leda z łabędziem, 1928, olej, płótno


Ekspozycję oglądać można w Bramie Zielonej do 15. 03. 2020 roku. Polecam.

Stanisław Seyfried
Zdjęcia pochodzą z wystawy Muzeum Narodowego w Gdańsku "Sztuka w 20-leciu międzywojennym. W stronę tradycji"

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież