Spotkanie z książką dzieci z Przedszkola nr 77 i Przedszkola nr 81 » W Bibliotece Manhattan odbyło się spotkanie z książką, w którym wzięły udział dzieci z Przedszkola N... 65-lecie Koła PZW nr 4 Gdańsk-Portowa » 12 października w siedzibie Zarządu Okręgu PZW odbyło się spotkanie okolicznościowe z okazji 65 rocz... 100#WOLNOŚĆ z okazji stulecia odzyskania niepodległości i 60-lecia TVP... » W sobotę 13 października br. wieczorem w Gdańsku na placu przed Muzeum II Wojny Światowej zorganizow... Fotograficzna pasja Marii Kamenskiej » W piątek 12 października w Stacji Orunia GAK odbył się wernisaż wystawy fotografii Marii Kamenskiej.... W kadrach Adamowicza - "Zasłużony działacz ORMO" » Andrzej Schulz, członek ORMO od 1 maja 1974 do 1989 roku, od lipca 1983 dyrektor gabinetu wojewody g... Gdańska woda napędza młyny w Île-de-France » Kolejny rok przyniósł wysoki zysk 13,5 mln zł dla Saur Neptun Gdańsk, przedsiębiorstwa zajmującego s... Kacper Płażyński przedstawił swoje propozycje dla Przeróbki, Stogów, K... » W ramach cyklu spotkań "Lepiej w dzielnicy" we wtorek, 9 października, Kacper Płażyński, kandydat Zj... K. Płażyński i prezes Portu Gdańsk o plaży na Stogach » Kacper Płażyński, kandydat na prezydenta Gdańska, i Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk, zapewnili, ... GPEC grzeje Lipsk » Coraz cieplej mieszkańcom Lipska, dopieszczanym przez Stadtwerke GPEC. Rok 2017 był dla saksońskiego... Kacper Płażyński: Samorząd powinien po prostu służyć mieszkańcom » Z Kacprem Płażyńskim, kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta miasta Gdańska, rozmawia Artur S...
Reklama
GPEC grzeje Lipsk
czwartek, 04 października 2018 07:37
GPEC grzeje Lipsk
Coraz cieplej mieszkańcom Lipska, dopieszczanym przez Stadtwerke GPEC ...
MH Automatyka z Nowego Targu wraca
niedziela, 14 października 2018 20:47
MH Automatyka z Nowego Targu wraca
Po raz kolejny defensywa była decydująca w meczu MH Automatyki. Bia ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

ZPAP - Spore oczekiwania, ale brak współpracy
poniedziałek, 08 października 2018 15:37
ZPAP - Spore oczekiwania, ale brak współpracy
Dobiega końca kolejna czteroletnia kadencja zarządu (2014-2018) Pols ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
wtorek, 11 września 2018 17:40
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
Jubileuszowy Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci zacznie się w Gd ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Malarskie szlagiery gdańskiego lata 2016

Ocena użytkowników: / 15
SłabyŚwietny 
czwartek, 07 lipca 2016 19:05

Wiele atrakcyjnych wydarzeń w gdańskiej kulturze przyniosły ostatnie dni. Szlagierem przełomu czerwca i lipca stała się wystawa francuskich malarzy ”Normandia namalowana – Monet, Renoir, Delacroix i inni”. W gdańskiej przestrzeni sztuki WL4 (Gdańsk ul. Wiosny Ludów 4) do środy 20 lipca oglądać można wystawę mistycznych kamiennych rzeźb i monumentalnych rysunków Anny Bem Boruckiej. Związek Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku zaproponował w lipcu dwie bardzo interesujące wystawy.



Muzeum Narodowe w Gdańsku – Oddział Sztuki Nowoczesnej w Oliwskim Pałacu Opatów prezentuje kolekcję jakiej dawno na Wybrzeżu nie widzieliśmy. Bodaj w roku 2004 po raz ostatni mieliśmy taką okazję, kiedy gościła wystawa 11 obrazów francuskich impresjonistów z Milwaukee Art Museum. Natomiast tegoroczny pokaz, to zbiór normandzkich krajobrazów. Kolekcja powstawała pod okiem Alain Tapié, byłego kuratora w Muzeum Sztuk Pięknych w Caen, a także Pałacu Sztuk Pięknych w Lille. W skład kolekcji wchodzą prace między innymi Claude’a Moneta, Eugènea’a Boudina, Theodore’a Gericaulta, Edouarda Vuillarda, Gustave’a Couberta, Jeana-Baptiste’a Camille’a Corota, Raoula Dufy’ego, Auguste’a  Renoira. To wspaniałe malarstwo stanowi uzupełnienie francuskiej sztuki surowej Bretanii i słonecznej Prowansji. Wśród prezentowanych obrazów zauważyłem dwie prace znakomitego francuskiego malarza, marynisty Eugène’a Isabeya, profesora u którego w latach 1842-43 studiował gdańszczanin Eduard Hildebrandt. Zbiór obejmuje malarstwo Normandii stworzone między rokiem 1790-1940  i stanowi zapis lirycznego krajobrazu tamtych terenów, zarówno artystów końca romantyzmu jak i początków impresjonizmu. Wernisaż wystawy zaszczycili: Pierre Buhler – Ambasador Francji w Polsce, Jarosław Sellin – Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Alain Tapié  - Dyrektor Kolekcji. Kuratorem wystawy jest Steen Heidemann. Wystawa będzie dostępna do 18 września 2016.


alt

Alain Tapié - Dyrektor kolekcji



alt

Eugène Delacroix, Wybrzeże Normandii



W gdańskiej przestrzeni sztuki WL4 (Gdańsk ul. Wiosny Ludów 4) do środy 20 lipca oglądać można wystawę mistycznych kamiennych rzeźb i monumentalnych rysunków Anny Bem Boruckiej. Artystka, sopocianka w latach 1975-1980 studiowała na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Dyplom obroniła w Pracowni prof. Adama Smolany, a specjalizację z ceramiki zrobiła w Pracowni prof. Henryka Luli. Od 1980 związana z gdańską uczelnią. Pracowała jako asystent w Pracowni Wzornictwa prof. Adama Haupta, a od 1982 w Pracowni prof. Adama Smolany. Od 1994 roku prowadziła Pracownię Rzeźby na Wydziale Architektury i Wzornictwa. W roku 2000 została profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od  roku 2008 pracuje w Międzywydziałowym Instytucie Nauk o Sztuce. Tworzy wieloelementowe kompozycje z surowo ociosanych granitów, działających swoją siłą, wielką syntezą i uproszczeniem. Jak sama pisze „Fascynuje mnie iluzoryczność sztuki. Wszystko się zmienia w zależności od kontekstu, uwarunkowań, od tego co jest dla nas ważne, jak patrzymy na otaczający nas świat, na to co nas inspiruje, daje nam siłę, aby przekraczać samego siebie, własny horyzont. Jesteśmy częścią porządku przyrody, a jednocześnie poza nim żyjemy w dwóch światach jako istoty cielesne i duchowe zarazem, poddane prawom natury, ale mające również wpływ na to co się z nami dzieje”. Jej wielkoformatowe prace podziwiać można na całym świecie.


alt

prof. Anna Bem Borucka



alt



Związek Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku zaproponował w lipcu dwie bardzo interesujące wystawy. W galerii ZPAP przy ulicy Piwnej 67/68 do 21 lipca obejrzeć można świetną wystawę twórczości malarskiej Bogusława Lustyka. Natomiast drugą wystawę proponuje Galeria ZPAP przy ulicy Mariackiej 46/47, gdzie ma miejsce niemniej interesujący pokaz marokańskich pejzaży Barbary Gruszki. Wystawa potrwa do 3 sierpnia 2016. Bogusław Lustyk to artysta z dużym bagażem doświadczeń malarskich i wyrobionej marce. Swoje życie zawodowe dzieli między Stany Zjednoczone, gdzie przebywa od roku 1994, a Polskę. Studia ukończył w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni plakatu prof. Józefa Mroszczaka i malarstwa prof. Jerzego Tchórzewskiego. Przez wiele lat zajmował się plakatem. Jest malarzem, grafikiem i rzeźbiarzem.  Często sięga po nowe techniki wyrazu. W swoich wypowiedziach artystycznych interesuje go przede wszystkim ruch, ale uchwycony w pewnych ramach ekspresji kompozycji. Na gdańskiej wystawie pokazuje wspaniałe prace poświęcone trzem zagadnieniom tematycznym tym samym, które stanowią tytuł wystawy „Konie, Muzyka , Taniec”.


alt

Bogusław Lustyk



alt

Bogusław Lustyk, cykl Konie


I ostatnia wystawa, którą rekomenduję z wielka przyjemnością, bowiem światło i kolory Maghrebu to trochę inne kolory niż pozostałej części Afryki, a to właśnie koloryt nadaje tym pracom orientalnej oryginalności. Pejzaże marokańskie Barbary Gruszki w sposób idealny oddają klimatyczną aurę tego zakątka świata z chłodnymi porankami i jego południową nie do wytrzymania temperaturą. Kolory szafranu, cytryn, pomarańczy czy turkusy przeważają w pracach artystki i nadają im jakże oryginalną siłę wyrazu, aż czuć unoszący się w powietrzu zapach typowego marokańskiego souku, orientalnej muzyki, warsztatów tkackich czy nawet mało przyjemnych zapachów miejscowych farbiarni skór, a barwy safijskiej ceramiki przybliżają  nas do  estetyki malarki jej wrażliwości i wysublimowanego smaku. Ta wystawa, dla tych wszystkich, którzy znają Maroko, może stać się chwilą wspaniałych wspomnień, a dla tych wszystkich, którzy  Maroka  nie znają, zachętą do odwiedzenia tego wyjątkowego miejsca. Zatem przede wszystkim zapraszam na wystawę i kontemplację marokańskich pejzaży tak smakowicie namalowanych przez Barbarę Gruszkę.


alt

Barbara Gruszka, Kolory Maroka, 2016, akryl



alt

Barbara Gruszka



Tekst i zdjęcia: Stanisław Seyfried

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież