Malarskie szlagiery gdańskiego lata 2016 - Wybrzeze24.pl
Westerplatte nie powinno i nie może się stać zarzewiem konfliktu » 15 sierpnia br. w Dzień Wojska Polskiego, ustanowionego na cześć zwycięstwa polskiego oręża nad bols... Fundacja I See You podsumowała 7 miesięcy działania » W piątek 3 sierpnia odbyło się spotkanie Podopiecznych i Sympatyków Fundacji I See You. Miejscem spo... Niemcy nie sprzedadzą udziałów w GPEC nawet za 800 mln zł » 185 milionów euro zaproponowane przez Polską Grupę Energetyczną za niemieckie większościowe udziały ... Rozpad PO w Gdańsku » Paweł Adamowicz konsekwentnie demoluje gdańską PO, swoją macierzystą partię, której był do czasu pow... Piotr Czauderna: Czas odbić Gdańsk z rąk aroganckiej władzy » Z prof. dr hab. nauk med. Piotrem Czauderną, chirurgiem dziecięcym, radnym Miasta Gdańska, członkiem... Radna Wirska apeluje do Adamowicza » Radna Anna Wirska wystosowała apel do prezydenta Pawła Adamowicza. Szanowny Panie Prezydencie,apeluj... Taxi z urzędu » Jaśnie państwo z gdańskiego magistratu. Samochody służbowe traktują jak taksówki na telefon. Każą si... Wskaźniki rozwoju Energi w górę! » Grupa Energa odnotowała w pierwszym półroczu tego roku wzrost zysku netto do 557 mln zł oraz wzrost ... Ultimatum „Solidarności” » „Solidarność” stawia rządowi PiS i sojuszników ultimatum do 29 sierpnia br. Dotychczas obóz dobrej z... Związkowcy tracą cierpliwość. Spec-spotkanie „Solidarności” z premiere... » Nadzwyczajne spotkanie Komisji Krajowej NSZZ “Solidarność” z premierem Mateuszem Morawieckim odbędzi...
Reklama
Niemcy nie sprzedadzą udziałów w GPEC nawet za 800 mln zł
sobota, 11 sierpnia 2018 13:53
Niemcy nie sprzedadzą udziałów w GPEC nawet za 800 mln zł
185 milionów euro zaproponowane przez Polską Grupę Energetyczną za ...
Trzecie podejście w Łodzi 25 sierpnia
piątek, 17 sierpnia 2018 10:11
Trzecie podejście w Łodzi 25 sierpnia
Trzecie podejście do rozegrania meczu Orła Łódź ze Zdunek Wybrze ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

„Czerwone maki” pani Rosvity z Sopotu
poniedziałek, 06 sierpnia 2018 09:28
„Czerwone maki” pani Rosvity z Sopotu
W sopockiej Państwowej Galerii Sztuki dobiegła końca wystawa malars ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gdańsk Lotos Siesta Festival 2018 - święto muzyki, śpiewu, wiatru, morza i… przygody
poniedziałek, 09 kwietnia 2018 20:49
Gdańsk Lotos Siesta Festival 2018 - święto muzyki, śpiewu, wiatru, morza i… przygody
Siesta Festival po raz kolejny zagości w Gdańsku. Wystąpią gwiazdy ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Ocena użytkowników: / 15
SłabyŚwietny 
czwartek, 07 lipca 2016 19:05

Wiele atrakcyjnych wydarzeń w gdańskiej kulturze przyniosły ostatnie dni. Szlagierem przełomu czerwca i lipca stała się wystawa francuskich malarzy ”Normandia namalowana – Monet, Renoir, Delacroix i inni”. W gdańskiej przestrzeni sztuki WL4 (Gdańsk ul. Wiosny Ludów 4) do środy 20 lipca oglądać można wystawę mistycznych kamiennych rzeźb i monumentalnych rysunków Anny Bem Boruckiej. Związek Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku zaproponował w lipcu dwie bardzo interesujące wystawy.



Muzeum Narodowe w Gdańsku – Oddział Sztuki Nowoczesnej w Oliwskim Pałacu Opatów prezentuje kolekcję jakiej dawno na Wybrzeżu nie widzieliśmy. Bodaj w roku 2004 po raz ostatni mieliśmy taką okazję, kiedy gościła wystawa 11 obrazów francuskich impresjonistów z Milwaukee Art Museum. Natomiast tegoroczny pokaz, to zbiór normandzkich krajobrazów. Kolekcja powstawała pod okiem Alain Tapié, byłego kuratora w Muzeum Sztuk Pięknych w Caen, a także Pałacu Sztuk Pięknych w Lille. W skład kolekcji wchodzą prace między innymi Claude’a Moneta, Eugènea’a Boudina, Theodore’a Gericaulta, Edouarda Vuillarda, Gustave’a Couberta, Jeana-Baptiste’a Camille’a Corota, Raoula Dufy’ego, Auguste’a  Renoira. To wspaniałe malarstwo stanowi uzupełnienie francuskiej sztuki surowej Bretanii i słonecznej Prowansji. Wśród prezentowanych obrazów zauważyłem dwie prace znakomitego francuskiego malarza, marynisty Eugène’a Isabeya, profesora u którego w latach 1842-43 studiował gdańszczanin Eduard Hildebrandt. Zbiór obejmuje malarstwo Normandii stworzone między rokiem 1790-1940  i stanowi zapis lirycznego krajobrazu tamtych terenów, zarówno artystów końca romantyzmu jak i początków impresjonizmu. Wernisaż wystawy zaszczycili: Pierre Buhler – Ambasador Francji w Polsce, Jarosław Sellin – Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Alain Tapié  - Dyrektor Kolekcji. Kuratorem wystawy jest Steen Heidemann. Wystawa będzie dostępna do 18 września 2016.


alt

Alain Tapié - Dyrektor kolekcji



alt

Eugène Delacroix, Wybrzeże Normandii



W gdańskiej przestrzeni sztuki WL4 (Gdańsk ul. Wiosny Ludów 4) do środy 20 lipca oglądać można wystawę mistycznych kamiennych rzeźb i monumentalnych rysunków Anny Bem Boruckiej. Artystka, sopocianka w latach 1975-1980 studiowała na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Dyplom obroniła w Pracowni prof. Adama Smolany, a specjalizację z ceramiki zrobiła w Pracowni prof. Henryka Luli. Od 1980 związana z gdańską uczelnią. Pracowała jako asystent w Pracowni Wzornictwa prof. Adama Haupta, a od 1982 w Pracowni prof. Adama Smolany. Od 1994 roku prowadziła Pracownię Rzeźby na Wydziale Architektury i Wzornictwa. W roku 2000 została profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Od  roku 2008 pracuje w Międzywydziałowym Instytucie Nauk o Sztuce. Tworzy wieloelementowe kompozycje z surowo ociosanych granitów, działających swoją siłą, wielką syntezą i uproszczeniem. Jak sama pisze „Fascynuje mnie iluzoryczność sztuki. Wszystko się zmienia w zależności od kontekstu, uwarunkowań, od tego co jest dla nas ważne, jak patrzymy na otaczający nas świat, na to co nas inspiruje, daje nam siłę, aby przekraczać samego siebie, własny horyzont. Jesteśmy częścią porządku przyrody, a jednocześnie poza nim żyjemy w dwóch światach jako istoty cielesne i duchowe zarazem, poddane prawom natury, ale mające również wpływ na to co się z nami dzieje”. Jej wielkoformatowe prace podziwiać można na całym świecie.


alt

prof. Anna Bem Borucka



alt



Związek Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku zaproponował w lipcu dwie bardzo interesujące wystawy. W galerii ZPAP przy ulicy Piwnej 67/68 do 21 lipca obejrzeć można świetną wystawę twórczości malarskiej Bogusława Lustyka. Natomiast drugą wystawę proponuje Galeria ZPAP przy ulicy Mariackiej 46/47, gdzie ma miejsce niemniej interesujący pokaz marokańskich pejzaży Barbary Gruszki. Wystawa potrwa do 3 sierpnia 2016. Bogusław Lustyk to artysta z dużym bagażem doświadczeń malarskich i wyrobionej marce. Swoje życie zawodowe dzieli między Stany Zjednoczone, gdzie przebywa od roku 1994, a Polskę. Studia ukończył w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni plakatu prof. Józefa Mroszczaka i malarstwa prof. Jerzego Tchórzewskiego. Przez wiele lat zajmował się plakatem. Jest malarzem, grafikiem i rzeźbiarzem.  Często sięga po nowe techniki wyrazu. W swoich wypowiedziach artystycznych interesuje go przede wszystkim ruch, ale uchwycony w pewnych ramach ekspresji kompozycji. Na gdańskiej wystawie pokazuje wspaniałe prace poświęcone trzem zagadnieniom tematycznym tym samym, które stanowią tytuł wystawy „Konie, Muzyka , Taniec”.


alt

Bogusław Lustyk



alt

Bogusław Lustyk, cykl Konie


I ostatnia wystawa, którą rekomenduję z wielka przyjemnością, bowiem światło i kolory Maghrebu to trochę inne kolory niż pozostałej części Afryki, a to właśnie koloryt nadaje tym pracom orientalnej oryginalności. Pejzaże marokańskie Barbary Gruszki w sposób idealny oddają klimatyczną aurę tego zakątka świata z chłodnymi porankami i jego południową nie do wytrzymania temperaturą. Kolory szafranu, cytryn, pomarańczy czy turkusy przeważają w pracach artystki i nadają im jakże oryginalną siłę wyrazu, aż czuć unoszący się w powietrzu zapach typowego marokańskiego souku, orientalnej muzyki, warsztatów tkackich czy nawet mało przyjemnych zapachów miejscowych farbiarni skór, a barwy safijskiej ceramiki przybliżają  nas do  estetyki malarki jej wrażliwości i wysublimowanego smaku. Ta wystawa, dla tych wszystkich, którzy znają Maroko, może stać się chwilą wspaniałych wspomnień, a dla tych wszystkich, którzy  Maroka  nie znają, zachętą do odwiedzenia tego wyjątkowego miejsca. Zatem przede wszystkim zapraszam na wystawę i kontemplację marokańskich pejzaży tak smakowicie namalowanych przez Barbarę Gruszkę.


alt

Barbara Gruszka, Kolory Maroka, 2016, akryl



alt

Barbara Gruszka



Tekst i zdjęcia: Stanisław Seyfried

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież