Grzegorz Braun: Stworzyłem gdańszczanom możliwość wyboru » Z Grzegorzem Braunem, reżyserem, dokumentalistą, monarchistą, kandydatem na urząd prezydenta RP w 20... Słuchacze poznawali Radio Gdańsk "od kuchni" » Kilkaset osób odwiedził siedzibę Radia Gdańsk podczas Dnia Otwartego rozgłośni.W środę, 13 lutego, R... Niemiecki przedsiębiorca skazany za używanie języka nienawiści wobec P... » Niemiecki przedsiębiorca Hans G., prowadzący firmę w gminie Kosakowo, został skazany za szerzenie i ... Odwiedź Radio Gdańsk podczas Dni Otwartych » 13 i 22 lutego Radio Gdańsk zaprasza na Dni Otwarte. Nie zabraknie spotkań z ciekawymi ludźmi, a po ... Architektura Biedronia - czy "Wiosna" nadeszła? » Partia "Wiosna" Roberta Biedronia, która zorganizowała swoją konwencję na Torwarze i notuje kilkunas... Premier Jan Olszewski dla "Gazety Gdańskiej": Byłem kandydatem neutral... » Fragmenty wywiadu z maja 1997 r. Marka Chorabika i Marka Formeli dla "Gazety Gdańskiej", opublikowan... Troje kandydatów na prezydenta Gdańska » Aleksandra Dulkiewicz, Marek Skiba i Grzegorz Braun zmierzą się w przedterminowych wyborach na prezy... Obchody urodzin Artura Schopenhauera w Stacji Orunia » W piątek 22 lutego 2019 przypada 231. rocznica urodzin Artura Schopenhauera. Tego dnia w Stacji Orun... Wystawa w Oliwskim Ratuszu Kultury » Oliwski Ratuszu Kultury przygotował niezmiernie interesującą wystawę XIX i XX – wiecznego malarstwa ... Krzysztof Gawkowski: Wiosna liberalnego socjalizmu » Z Krzysztofem Gawkowskim, sekretarzem zarządu partii Wiosna, w latach 2012-2018 Sekretarzem Generaln...
Reklama
Premier Jan Olszewski dla
niedziela, 10 lutego 2019 14:11
Premier Jan Olszewski dla
Fragmenty wywiadu z maja 1997 r. Marka Chorabika i Marka Formeli dla " ...
Lechia może czuć niedosyt po remisie w Kielcach
sobota, 16 lutego 2019 22:22
Lechia może czuć niedosyt po remisie w Kielcach
Bezbramkowym remisem zakończył się mecz Lechii z Koroną w Kielcach ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Wojciech Kossak i gdańscy Czarni Huzarzy
niedziela, 03 lutego 2019 17:03
Wojciech Kossak i gdańscy Czarni Huzarzy
Wojciecha Kossaka z Gdańskiem związała znajomość z Cesarzem Niemi ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
wtorek, 15 stycznia 2019 17:44
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
9 marca w Gdańsku Sali Koncertowej NOT, ul. Rajska 6, odbędzie się ...
Św. Jan Bosko patronem Rumi
poniedziałek, 28 stycznia 2019 11:11
Św. Jan Bosko patronem Rumi
W niedzielę 27 stycznia w Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Wspo ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Opener '17: Foo Fighters. Więcej mówić nie trzeba

Drugi dzień festiwalu Open'er był o niebo ciekawszy od pierwszego. Sam fakt, że najpewniej byliśmy świadkami najlepszego koncertu w jego historii, najlepiej opisuje to, co działo się w czwartek na gdyńskich scenach. Foo Fighters jednocześnie otworzyli i zamknęli imprezę, bo tego występu już nikt nie jest w stanie przebić.


Szczęśliwie znów uczestników oszczędziła pogoda. Wprawdzie mało letnia, ale znów teren lotniska ominęły ulewne deszcze i burze. Nie ominęły jednak Europy i ze względu na utknięcie w powietrzu G-Eazy'ego, trzeba było poprzesuwać koncerty na scenie głównej.


Dzień tak naprawdę rozpoczął się od różowego show w wykonaniu Brytyjki, Charli XCX. Młoda gwiazdka pop tak naprawdę niczym się nie wyróżnia ze współczesnej sceny tego gatunku, jednak – jak każdy – ma swoich słuchaczy. Od zakończenia jej występu był okres przestoju, bo wspomniany G-Eazy, który miał pierwotnie wyjść na scenę po 18, został przesunięty na 1 w nocy. Tym samym pierwszym istotnym koncertem był dopiero ten w wykonaniu Jimmy Eat World o 19.30 na Tent Stage.


Była to swoista podróż w czasie. Zespół, dla wielu kultowy, a przez innych znienawidzony, czerpiący styl głównie z pierwszej fali emo i początków indie rocka, dał naprawdę dobry koncert. Wiadomo, że nie można było się tu spodziewać fajerwerków, ale dla ludzi, którzy dorastali na przełomie wieków, była to na pewno przyjemność. Tym bardziej, że Amerykanie zagrali bardzo przekrojowy set.


Następnie szybko trzeba było się przemieścić pod główną scenę Open'era, bo tam wyszli uwielbiani w Polsce The Kills. Duet Alison Mosshart i Jamie Hince mają za sobą bardzo burzliwą znajomość, ale widać, że niesnaski chyba już ostatecznie odstawili na bok, bo na scenie wywiązała się między nimi bardzo dobra chemia. Zespół wprawdzie nie zachwycił swoją najnowszą płytą, ale na koncercie nadrobili hitami sprzed lat. Inna sprawa, że charyzma wokalistki jest tak duża, że nawet gdyby tylko stała, tłum by wiwatował.


Ale to wszystko to nic w porównaniu z tym, co się działo od 22 na Orange Main Stage. Foo Fighters. Zespół założony przez perkusistę Nirvany niedługo po tym, jak ta się rozpadła. Już samo to wróżyło sukces, ale Dave Grohl, bo o nim mowa, nie zamierzał odcinać kuponów. Stworzył świetny zespół, już legendę, nagrywając raz po raz genialne płyty, porywając pokolenia słuchaczy.



To, co działo się przez 135 minut, najpewniej było najlepszym koncertem w historii festiwalu. Trudno szukać innego, który mógłby konkurować z rock and rollowym show Amerykanów. Tym bardziej śmiesznie wręcz wyglądają headlinerzy kolejnych dni, którzy bazują na miałkich, syntetycznych brzmieniach i nie mają najmniejszych szans, aby zapisać się w annałach muzyki.


Ale nie o tym teraz. Foo Fighters zgrali wszystko to co najważniejsze („Skin and Bones”, „My Hero”, „Best of You”, „Learn to Fly”, „Cold Day in the Sun” czy „The Pretender”), to co najnowsze („La Dee Da” z gościnnym udziałem Mosshart oraz „Run”) i to, co bardzo rzadkie, ale piękne (chociażby „Wheels”). Można powiedzieć, że to było the best of the best z repertuaru zespołu. Absolutnie fenomenalny kontakt z publicznością. Niewymuszony, szczery i przesympatyczny. Dave Grohl pokazał, że można być gwiazdą i człowiekiem w jednym. Zaczepiał publiczność, rozmawiał, opowiadał... Aż w końcu, ku zaskoczeniu reszty zespołu, zbiegł z gitarą do fosy i szalał w tłumie.


To był koncert, którego Open'er nie zapomni nigdy. Żaden inny zespół w taki sposób nie wystąpił. To była szkoła rocka. Foo Fighters pokazali wszystkim – młodym i starym zespołom – jak należy to robić. Tu było naprawdę wszystko. Byłem pewien, że będzie to najlepszy koncert tej edycji. Okazało się jednak, że był to zarazem najlepszy koncert w historii imprezy. Czapki z głów.


Dzień drugi zakończył się późną nocą. W czasie, gdy pod sceną piszczały rozhisteryzowane nastolatki, mdlejące na widok wykonawcy, który jest wizualnie mariażem Elvisa Presleya i Alexa Turnera, ale bawiącego się w czarny rap (złoto, kasa, panienki), pod namiotem magiczny, fenomenalny, wymykający się wszelkim schematom gatunkowym koncert dał Trentemoller. To zderzenie pokazało jak wiele różni prawdziwego artystę od zaledwie marketingowego tworu.


Przed nami jeszcze dwa dni. Już na pewno nie tak niesamowite pod względem scenicznego obycia, ale interesujące. Zwłaszcza dla młodego pokolenia.


Patryk Gochniewski

fot. mat. prasowe


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież