Franciszek Szmyt – polski kupiec gdański » Franciszek Szmyt, Polak, kupiec gdański ur. 24.01.1895 pochodził z poznańskiego (Kościan) z rodziny ... Konwencja PiS w Gdańsku: Elity w Gdańsku służą sobie same » - Chcemy spełniać te małe i duże marzenia mieszkańców naszego miasta, są one bardzo nie wymagające, ... Karol Rabenda: Będziemy iść w stronę Gdańska zwróconego ku interesom j... » Z Karolem Rabendą, wiceprezesem partii Porozumienie, kandydatem Zjednoczonej Prawicy do Rady Miasta ... Z zarzutami w radzie nadzorczej spółki Arena Operator, bo Adamowicz za... » Urzędniczka z zarzutami prokuratorskimi, zawieszona na czas postępowania zastępczyni dyrektora Wydzi... PKN Orlen ma plan ekspansji. Połączenie z Lotosem to pierwszy krok » Daniel Obajtek, były wójt Pcimia i były prezes ENERGA SA, obecnie prezes zarządu PKN Orlen uważa, że... Kacper Płażyński przedstawił swoją drużynę » Kacper Płażyński, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdańska, przed siedzibą Rady Miasta pr... III Gdański Piknik Patriotyczny » Na terenie Sali BHP odbył się III Gdański Piknik Patriotyczny. - Głównym przesłaniem tej edycji Pikn... Korekty PiS do sejmiku i rady miasta - Kanthak i Rabenda liderami? » Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Gazeta Gdańska", na listach Prawa i Sprawiedliwości do rady miast... Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta.... » Wielu z nas skorzysta lub skorzystało z usług linii lotniczych. Przeloty już dawno przestały być eks... Melodie wyborcze Piekarskiego » Z dr. Krzysztofem Piekarskim, historykiem i politologiem, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Zakładu ...
Reklama
Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta...
piątek, 14 września 2018 12:55
Kto objada się tortem na lotnisku Wałęsy? 600 tys. dla rady, a reszta...
Wielu z nas skorzysta lub skorzystało z usług linii lotniczych. Prze ...
MH Automatyka przeważała, ale przegrała po karnych
niedziela, 23 września 2018 21:15
MH Automatyka przeważała, ale przegrała po karnych
Niedosyt mogą czuć hokeiści MH Automatyki. Gdańszczanie w hali Oli ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Po wystawie prywatnej kolekcji malarstwa Andrzeja Walasa
niedziela, 09 września 2018 17:26
Po wystawie prywatnej kolekcji malarstwa Andrzeja Walasa
Dobiegły końca wakacje. Tradycyjnie w Gdańsku odbyło się wiele ci ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
wtorek, 11 września 2018 17:40
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
Jubileuszowy Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci zacznie się w Gd ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Ocena użytkowników: / 7
SłabyŚwietny 
czwartek, 16 sierpnia 2018 20:11

Powraca sprawa kosztów, jakie Gdynia, a dokładnie mieszkańcy miasta z morza i marzeń, ponieśli na budowę bezużytecznego lotniska w Babich Dołach – Kosakowie. W zeszłym roku władze z prezydentem Szczurkiem na czele ogłaszali sukces w sporze z Komisją Europejską. A ile wydaje codziennie każdy z gdynian na kaprys obecnego prezydenta?


Szczurek swoje…
Przypomnijmy. Gdyńscy urzędnicy podali, że koncepcja powstania cywilnego portu lotniczego w Gdyni-Kosakowie została wpisana do kluczowego dokumentu dotyczącego transportu, jakim jest Regionalna Strategia Rozwoju Transportu w Województwie Pomorskim na lata 2007–2020.


W kwietniu 2005 roku minister obrony narodowej, marszałek województwa pomorskiego, dowódca Marynarki Wojennej, wojewoda pomorski oraz przedstawiciele władz Gdyni, Sopotu, Gdańska i Kosakowa, a także prezes portu lotniczego w Gdańsku podpisali list intencyjny w sprawie adaptacji i rozbudowy lotniska należącego do bazy Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdyni na potrzeby portu cywilnego.


- Zgodnie z tym porozumieniem, zarządzanie przyszłym portem lotniczym Gdynia-Kosakowo miało zostać powierzone portowi w Gdańsku- czytamy na gdynia.pl. - W sierpniu 2007 roku władze samorządowe Gdyni i Kosakowa zawarły umowę notarialną powołującą do życia Spółkę Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. W grudniu 2009 roku uzyskano zgodę ministra transportu, aby nowo powstała spółka, a nie port lotniczy w Gdańsku, nadzorowała inwestycję mającą na celu powstanie cywilnego lotniska Gdynia-Kosakowo, a następnie nim zarządzała.


W związku z planami dokapitalizowania spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o.o. przeprowadzono Test Prywatnego Inwestora. Celem tego badania była odpowiedź na pytanie, czy udziałowcy spółki, będący podmiotami publicznymi, działają jak inwestor prywatny w warunkach rynkowych. Testy takie przeprowadzono w latach 2010 i 2011 i, wedle służb podległych prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi, dały one wynik pozytywny.

alt


…Komisja Europejska swoje…
Tymczasem Komisja Europejska zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Jak przypominają urzędnicy, ta decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości.


Warto zaznaczyć, że decyzja KE stwierdzała nielegalność przyznanej dotacji spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. - Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa – informowała Marta Angrocka-Krawczyk z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.


Sprawa trafiła przed Sąd Unii Europejskiej. W listopadzie 2017 roku władze Gdyni poinformowały, iż miasto oraz „miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska (…). Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej”.


„Determinacja władz Gdyni, zaangażowanie obu stron oraz realna, potwierdzona przez polski rząd (pismami ministrów rozwoju oraz infrastruktury) potrzeba wykonywania przede wszystkim tzw. lotów General Aviation w regionie oraz szkolenia pilotów innych pracowników branży lotniczej sprawiają, że jest możliwe, że już niedługo w Gdyni wylądują pierwsze małe samoloty cywilne. W tej kwestii miasto zakłada dalszą ożywioną współpracę z Komisją Europejską” – można było przeczytać w komunikacie sprzed dziewięciu miesięcy.


I rzeczywiście. W Gdyni wylądował samolot cywilny Szkoda tylko, że nie na lotnisku, za które musiał zapłacić każdy z płacących podatki gdynian, ale na plaży. I to nie w ramach transportu lotniczego….
"Polski pilot Kamil Skorupski w poniedziałkowy poranek dokonał pierwszego na świecie lądowania cywilnego samolotu na plaży położonej w centrum miasta. Wszystko to miało miejsce w Gdyni! Historyczny wyczyn jest elementem przygotowań do sierpniowych pokazów lotniczych Gdynia Aerobaltic 2018" – głosili w czerwcu dumni przedstawiciele gdyńskiego ratusza.


… a gdynianie płacą…
Jedno jest pewne. W Gdyni stoi makieta lotniska w skali 1:1 lotniska. Stoi i ….? No właśnie. Ile kosztuje?
- Powraca cały czas pytanie, co jest z naszym gdyńskim lotniskiem, dlaczego tak wielkie nakłady, jakie miasto poniosło na budowę tego lotniska, nadal nie zostały odzyskane? – dopytuje Marcin Strzelczyk, kandydat na prezydenta Gdyni z ramienia SLD. - W odpowiedzi na zapytania mieszkańców składam więc wniosek o udzielenie informacji publicznej do pana prezydenta Wojciecha Szczurka, jakie koszty ponosi miasto w związku z funkcjonowaniem lotniska? Chodzi o koszty ochrony, koszt etatów, koszt ubezpieczenia, Prawdopodobnie jakieś koszty są każdego dnia ponoszone i mieszkańcy Gdyni oraz ja, jako kandydat na prezydenta miasta, chciałbym o nich wiedzieć. Chcę też wiedzieć o całości kosztów jakie zostały poniesione od momentu budowy lotniska do dnia dzisiejszego. Wiem, że kwota oscyluje w granicach około 100 milionów złotych. Wiemy też, co w Gdyni przez ten czas nie zostało zrobione.

alt


Jak podkreślił Strzelczyk, inwestycje są potrzebne, tymczasem prezydent Szczurek wydał potrzebne na nie pieniądze na lotnisko. Za wspomniane kwoty mógłby powstać na przykład basen na Polance Redłowskiej, czy długo przez gdynian oczekiwane lodowisko.

Władze Gdyni na udzielnie odpowiedzi mają 14 dni. Do sprawy wrócimy.

Related news items:
Newer news items:
Older news items: