Lotos nagrodził pracownice stacji paliw, które uratowały niemowlę » Pracownice stacji paliw Lotos, które uratowały niemowlę, zostały nagrodzone przez władze spółki. Pan... Święto Uniwersytetu Gdańskiego – otwarcie roku jubileuszowego 50-lecia... » 20 marca 2020 roku minie 50 lat od powstania Uniwersytetu Gdańskiego. Dziś to największa uczelnia w ... Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej » Rozmowa z Teresą Wulnikowską, jedyną kandydatką SLD do rad dzielnic w Gdańsku.- Czy mieszkańcy ul.Ko... Pomnik rotmistrza Pileckiego w Gdańsku jeszcze nie stanął, a już jest ... » 15 marca br. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku otrzymało wydaną w imieniu prezydent Miasta Gdańska... Zahistoriowani » Grupą uczniów II Liceum Ogólnokształcących uwielbiających historię licealistów pragnie przez projekt... Czy koalicja roztopi lewicę? » Z prof. Longinem Pastusiakiem, liderem pomorskich list SLD-UP do Europarlamentu w 2009 i 2014 roku, ... Rajmund Rybiński: Gospodarka III RP czyli restauracja kapitalizmu na m... » W niniejszym wykładzie chciałbym pokazać choćby cząstkę tego, co prawicowa polityka historyczna wypa... Red. Żebrowski rzecznikiem prezydent? » Według nieoficjalnych informacji "GG", głównym kandydatem do objęcia funkcji spikera prezydent Gdańs... Ostatnie pożegnanie Floriana Staniewskiego » W środę na cmentarzu łostowickim pożegnano Floriana Staniewskiego (73. l), zmarłego kilka dni temu p... Bistro Gdańsk » Ponad 900 tys. złotych przeznaczył w ciągu ostatnich trzech miesięcy gdański urząd miasta na "zakup ...
Reklama
Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej
wtorek, 19 marca 2019 13:46
Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej
Rozmowa z Teresą Wulnikowską, jedyną kandydatką SLD do rad dzielni ...
Trefl pokazał lwie serce, ale w Final Four zagra Zenit
wtorek, 19 marca 2019 19:42
Trefl pokazał lwie serce, ale w Final Four zagra Zenit
Siatkarze Trefl mieli cztery meczbole i piłkę w górze aby wygrać w ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Ewy Bogucka Pudlis w malborskim „Szpitalu Jerozolimskim”
wtorek, 05 marca 2019 14:11
Ewy Bogucka Pudlis w malborskim „Szpitalu Jerozolimskim”
Nie często wybieram się na wystawy malarstwa poza granice trójmiejs ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
wtorek, 15 stycznia 2019 17:44
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
9 marca w Gdańsku Sali Koncertowej NOT, ul. Rajska 6, odbędzie się ...
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
niedziela, 24 lutego 2019 16:54
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
Gala Sportu w Hali widowiskowo-sportowej MOSiR Rumia 22 lutego br., po ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Tunel pod Martwą Wisłą odetnie Nowy Port od Westerplatte pieszym i rowerzystom

Ocena użytkowników: / 9
SłabyŚwietny 
czwartek, 27 marca 2014 21:23

Już w połowie przyszłego roku samochody będą mogły przejechać wyczekiwanym od wielu lat tunelem pod Martwą Wisłą. Otwarcie tunelu będzie wiązać się z zaprzestaniem kursowania promu Wisłoujście, a co za tym idzie piesi i rowerzyści zostaną pozbawieni możliwości szybkiej przeprawy z Nowego Portu do Westerplatte i zmuszeni do objechania niemal całego Gdańska.


Już od kilku lat gdańskie wybrzeże można nazwać przyjaznym dla rowerzystów – sieć dróg rowerowych pozwala na szybki przejazd z Sopotu aż po Nowy Port i dalej – do twierdzy Wisłoujście i Westerplatte dzięki kursującemu między dwoma brzegami Martwej Wisły promowi "Wisłoujście". Nowy Port i Westerplatte to także ważne punkty turystyczne Gdańska – w Nowym Porcie wciąż dumnie stoi zabytkowa latarnia morska, z której żołnierze niemieccy ostrzeliwali posterunki na Westerplatte podczas pierwszych dni II Wojny Światowej. Od strony Nowego Portu rozpościera się także wspaniały widok na wieniec zlokalizowanej po drugiej stronie kanału Twierdzę Wisłoujście – jeden z najbardziej charakterystycznych zabytków Gdańska nieznajdujący się na Głównym Mieście. Dzięki przeprawie promowej, która stanowiła dodatkową atrakcję, turyści – zarówno rowerowi, jak i piesi, mogli łatwo dostać się z Szańca Zachodniego po stronie Portu na Szaniec Wschodni po stronie Twierdzy. To jednak zmieni się wraz z otwarciem budowanego tunelu pod Martwą Wisłą w przyszłym roku.

Rozpoczęta w maju ubiegłego roku budowa tunelu jest częścią Trasy Słowackiego, która ma na celu połączenie Portu Lotniczego w Rębiechowie z portem morskim. Tunel budowany aż 35 m pod poziomem morza pozwoli na połączenie północnej części Gdańska z Wyspą Portową, na którą dotąd można było jedynie dostać się dzięki promowi "Wisłoujście" bądź objeżdżając niemal pół Gdańska. Tunel pod Martwą Wisłą ułatwi na pewno ułatwi życie kierowcom samochodów – niestety kosztem pieszych i rowerzystów. Inwestycja ta na pewno długo oczekiwana, budzi jednak pod tym względem kontrowersje patrząc na fakt przyjętej strategii rozwoju Gdańska, w której Miasto stara się promować chociażby komunikację rowerową nad samochodową.

Jak informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych, ze względu na bezpieczeństwo tunelem faktycznie będą mogły poruszać się jedynie auta. Zadecydowały o tym przede wszystkim zasady ewakuacji, choć jak poinformował nas Jaromir Falandysz z Rady Miasta Gdańska, doszły tu również aspekty czysto formalne. - Brak ruchu rowerowego tłumaczono również tym, że zabraniają tego ustawa i rozporządzenia – mówił Falandysz.


alt


Czy jest to dobry plan władz Gdańska, które tak bardzo promują poruszanie się rowerem czy komunikacją miejską zamiast samochodem? - Ten temat długo był już dyskutowany – komentuje Jaromir Falandysz, Radny Prawa i Sprawiedliwości. - Za późno, żeby cokolwiek zmieniać. Szkoda, że nie pomyślano o tym na etapie projektów i koncepcji. To jest absolutnie sprzeczne z tym, co Gdańsk teraz robi. Mamy uchwaloną strategię rozwoju dróg rowerowych w mieście, a tutaj ani Pan Prezydent, ani jego urzędnicy, nie pomyśleli o rowerzystach.

Przeprawę niezmotoryzowanym mieszkańcom i turystom z jednego Szańca na drugi od wielu lat zapewniał prom "Wisłoujście". Jak się jednak dowiedzieliśmy od Katarzyny Kaczmarek, rzecznika prasowego Zarządu Dróg i Zieleni, który zarządza promem, otwarcie tunelu najprawdopodobniej oznaczać będzie wyłączenie promu z kursowania. Oznacza to, że niezmotoryzowani zmuszeni będą do obrania dłuższej trasy przez Wrzeszcz, Główne Miasto i Przeróbkę, a Szaniec Wschodni i Zachodni zostaną rozdzielone na dobre.


- Są sygnały, że być może prom zostanie zachowany dla turystów, w tym właśnie dla pieszych i rowerzystów – mówi Beata Dunajewska-Daszczyńska, Radna Platformy Obywatelskiej. - Ale trzeba brać także pod uwagę czynnik ekonomiczny, a prom jest drogi w utrzymaniu. Byłoby to optymalna opcja, bo sama z promu korzystam, ma to swój urok. Warto by go zachować ze względu na ten charakter turystyczne – oczywiście o ile ekonomia pozwoli. Na razie o tym nie rozmawiamy, bo mamy czas do 2016 roku. W międzyczasie są wybory i wszystko może się zdarzyć. Marzy mi się, żeby ten charakter turystyczno-rowerowy pozostał, a piesi mogli się przeprawiać.


alt



Alternatywą na obieranie niemal 18-kilometrowej trasy przez Gdańsk, by dostać się z Nowego Portu na Wyspę Portową, będzie autobus linii 158. Dziś kursujący rzadko, jedynie w dni powszednie do godziny 16, po otworzeniu tunelu zmieni swoją trasę. Zaspa "Młyniec" straci połączenie z Nowym Portem, ale za autobus umożliwi pieszym i rowerzystom przejazd tunelem – nowa trasa autobusów 158 będzie kończyła się na Stogach. Warto tu jednak nadmienić, że przejazdy komunikacją miejską nie są darmowe w Gdańsku, co stanowi mankament takiego rozwiązania. Ponadto autobus pomieści tylko ograniczoną ilość rowerów – co dla rodziny, która wybrała się na wycieczkę rowerową, oznaczać będzie jazdę "na raty".

Pomysł tunelu pod Martwą Wisłą nie jest pomysłem świeżym – pierwsze koncepcje sięgają jeszcze czasów PRL-u. Tunel na pewno ułatwi ruch samochodowy, jak w pierwotnym zamierzeniu zakładano, jednak wtedy nikt nie myślał o ekologii i problematyce zakorkowania miasta. W kontekście dzisiejszej polityki komunikacyjnej Miasta Gdańska – rozszerzania sieci dróg rowerowych i budowania liczników, by propagować właśnie ten sposób poruszania się, wystarczy spojrzeć na rogatki Miasta, takie jak Letnica, Nowy Port i Wyspa Portowa, by zobaczyć, o co naprawdę chodzi rządzącym – a wszystko sprowadza się do pieniądza i stwarzania pozorów dbania o ekologię miasta.

Alicja Kołbuc

fot. Alicja Kołbuc

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież