Piknik ekologiczny „Wyspa w lesie” w ramach Sobótkowego Święta Jaśkowe... » Ostatni tegoroczny weekend czerwca we Wrzeszczu Górnym obfituje w liczne atrakcje, które zostały zor... Prawie 900 uczniów nagrodzonych w Wielkim Maratonie Czytelniczym » W Europejskim Centrum Solidarności podsumowano kolejną edycję Wielkiego Maratonu Czytelniczego. Nagr... Hotel Central Gdańsk otwarty - nowe życie zabytkowego budynku » We wtorek oficjalnie otwarty został Central Hotel Gdańsk. Dawniej przychodnia kolejowa, dziś odnowio... 9. urodziny Filii Gdańskiej » Filia Gdańskiej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mariackiej świętowała 9 urod... Adamowicz skąpany w Madrycie » Radni PiS, Kazimierz Koralewski, Grzegorz Strzelczyk i Piotr Gierszewski, pytają prezydent Gdańska o... Leszek Miller dla wybrzeze24.pl: Gaz norweski - krótka historia kontra... » Kontrakt norweski czyli porozumienie polskiej i norweskich firm parafowane w obecności premierów tyc... Doroczne zebranie Stowarzyszenia „Pokolenia Wybrzeża Gdańskiego” » W sobotnie przedpołudnie w Sopocie odbyło się doroczne zebranie Stowarzyszenia „Pokolenia Wybrzeża G... Benefis 50-lecia pracy zawodowej Franciszka Potulskiego » W sobotę zorganizowany został benefis z okazji jubileuszu 50-lecia pracy zawodowej i działalności sp... O „Zorzy II” i propagandzie PRL wobec papieskiej pielgrzymki w 1987 ro... » Dokumenty, w tym wytworzone przez aparat bezpieczeństwa PRL oraz raporty i strategie PZPR wobec piel... 12. Piknik na Zdrowie » Bezpłatne badania i konsultacje prowadzone przez lekarzy, wykładowców i studentów Gdańskiego Uniwers...
Reklama

Ocena użytkowników: / 28
SłabyŚwietny 
czwartek, 16 października 2014 18:38

Gdańsk chwali się w Gdańsku swoimi sukcesami mierzonymi miejscami w rankingach. Z bilbordów o czerwonej barwie bije przekaz „Gdańsk najlepszy w rankingach”. Podobne reklamy pojawiły się w niektórych mediach. Prezydent Gdańska nachalnie też dziękuje gdańszczanom za głosowanie w sprawie budżetu obywatelskiego, a koperty z zaproszeniami na propagandową konferencję „Tak zmienił się Gdańsk” sygnują Międzynarodowe Targi Gdańskie. Jaki jest sens promowania miasta w mieście?


Odpowiedź na to na pozór kuriozalne pytanie daje samorządowa kampania wyborcza, w której oczywiście startuje i urzędujący prezydent Gdańska. Dziwnym trafem ta autopromocja Gdańska zbiegła się z jej startem. Konkurenci w wyborczych szrankach biją na alarm, że to handicap dla Pawła Adamowicza. Nie wykluczone, że sprawą tej wizerunkowej kampanii zajmie się Państwowa Komisja Wyborcza. Skargę do PKW na nielegalne dofinansowanie kampanii wyborczej ma niebawem złożyć kilka komitetów wyborczych, m.in. pomorski PiS.


- To promowanie miasta Gdańska w samym mieście, a województwa pomorskiego na Pomorzu jest kuriozalne. Chyba, że chodzi o to by gdańszczanie bardziej polubili prezydenta nadmotławskiego grodu za owe rankingi – mówi jeden z kontrkandydatów dotychczasowego prezydenta.
Fakt, że Gdańsk był kilkakrotnie nagradzany, a nawet uznany przez pismo samorządowców "Wspólnota” za samorząd, który w największym stopniu poprawił swój potencjał gospodarczy. Podobnie jak np. Gdynia, Sopot i Sztum. I bardzo to nas cieszy. W rankingu Samorządów Rzeczpospolitej 2014 Gdańsk zajął pierwsze miejsce w kategorii miast na prawach powiatu. Nagrodę otrzymał, a jakże i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz - III miejsce w rankingu "Sukces mijającej kadencji".


alt



Ileż jednak nas to kosztuje? Za miejsca udostępnianie na bilbordy i za druk całostronicowych reklam trzeba płacić. I to niemało. Ile? O to zapytaliśmy rzecznika prezydenta Gdańska  
- Gdańsk w tych rankingach nie był nagradzany. Gdańsk je wygrywał. A koszt kampanii „Gdańsk najlepszy w rankingach” to kwota 120 400 zł – przyznał Antoni Pawlak, prezydencki rzecznik.


Okazuje się, że za te pieniądze można sfinansować kilka miejskich profilaktycznych programów zdrowotnych.


We wszelkich wyborach komitety wyborcze mogą wydatkować na agitację wyborczą wyłącznie kwoty ograniczone limitami wydatków (art. 135 § 1 Kodeksu wyborczego).
W wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw limit wydatków oblicza się mnożąc kwotę przypadającą na jeden mandat radnego przez liczbę mandatów przypadających na okręg lub okręgi, w których komitet wyborczy zarejestrował. Kwota przypadająca na jeden mandat radnego wynosi w wyborach do rady gminy w gminach powyżej 40 tys. mieszkańców oraz w wyborach do rad dzielnic miasta stołecznego Warszawy — 1 200 zł, a wyborach do rady miasta w miastach na prawach powiatu (np. Gdańsk)— 3 600 zł, z kolei w wyborach do sejmiku województwa — 6 000 zł.


alt



Limit wydatków, związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej kandydata na wójta (prezydenta) w gminach do 500 tys. mieszkańców ustala się, mnożąc liczbę mieszkańców przez 60 groszy.


Kandydat na radnego Paweł Adamowicz (jednocześnie z kandydowaniem na prezydenta startuje on na radnego ze Śródmieścia i Chełma) może na swoją kampanię wydać 3 600 zł.   
- Bezwstyd pana Adamowicza nie ma granic. Ten proceder wykorzystywania pieniędzy publicznych gminy Gdańska trwa od pewnego czasu. Ostatnio jednak sytuacja zmieniła się na gorszą. Kandydat na prezydenta jest kandydatem zarejestrowanym na radnego. Zatem istnieje podejrzenie nielegalnego finansowania kampanii wyborczej. Apeluję do prokuratora Różyckiego by wyjrzał przez okno Prokuratury Okręgowej w Gdańsku lub włączył radio.  Jest to próba obejścia limitu narzuconego przez kodeks wyborczy i ratowania zawartości własnego portfela, która to zawartość przyda się panu Adamowiczowi przy zakupie kolejnego mieszkania - mówi Marek Formela, członek władz krajowych SLD.


Radny PiS Grzegorz Strzelczyk zapytany o kampanię pyta z kolei:
- Co, czy kogo, ta kampania ma właściwie promować?  


W podobny sposób przed wyborami za publiczne pieniądze spotami reklamowymi w trakcie kampanii wyborczej promują się członkowie zarządu woj. pomorskiego. Siedząc za okazałym stołem przekonują o walorach Pomorza i jego sukcesach.
ASG

fot. Tomasz Łunkiewicz i Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

W obiektywie Macieja Kostuna


wp_20170320_09_50_25_pro.jpg

Sport w Szkole

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam