Jest decyzja lokalizacyjna wojewody pomorskiego na realizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Jesienią ruszy budowa PKM.
Wojewoda pomorski Ryszard Stachurski wydał w czwartek decyzję lokalizacyjną budowy 20-kilometrowego torowiska, które połączy Gdańsk Wrzeszcz, Jasień, Piecki i Osową i kaszubskie gminy. Przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej nie będzie otwarty odcinek łączący lotnisko w Rębiechowie z Gdynią.
Decyzja lokalizacyjna wojewody określa zakres i lokalizację inwestycji oraz zatwierdza plan podziału nieruchomości podlegających wywłaszczeniu w związku z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Na mocy dokumentu będą mogły rozpocząć się negocjacje z właścicielami gruntów, a następnie ich wykup. Kolejnym etapem realizacji projektu PKM będzie ogłoszenie wiosną br. przetargu na wykonawcę prac budowlanych oraz rozpoczęcie budowy całej 20-kilometrowej linii kolei metropolitalnej jesienią 2012 r.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma 769,9 mln zł (netto), z czego 500,9 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.
Transprojekt Gdański przygotowuje na zlecenie PKM S.A. projekt budowlany całej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który ma być gotowy w marcu 2012 r. Trwają prace nad ostatecznym kształtem poszczególnych przystanków i obiektów inżynieryjnych. Zmiany dotyczą m.in. przystanku PKM Port Lotniczy, który ma generować w przyszłości największą liczbę pasażerów. Pierwotna koncepcja z czerwoną wstążką oplatającą przystanek i przechodzącą na chodnik oraz ulicę nie zyskała aprobaty władz gdańskiego lotniska, które uznały ją za zbyt dominującą. Nowy projekt przystanku PKM Port Lotniczy, zakłada m.in.: przesunięcie peronów i zadaszenia przystanku tak, aby maksymalnie odsłonić nowy terminal, zaprojektowanie zejść z przystanku na wprost wejść do budynku terminala, aby maksymalnie ułatwić komunikację pasażerów pomiędzy PKM i lotniskiem, podniesienie estakady i przystanku wysokości do 8,4 m, tak aby uzyskać pod całym obiektem skrajnię 4,5 m, wymaganą ze względów bezpieczeństwa dla umożliwienia przejazdu wozu lotniskowej straży pożarnej. Projekty wiaduktu nad ul. Słowackiego zakłada wiadukt łukowy, „bramę wjazdową” do miasta. To nawiązanie do historycznego wiaduktu dawnej kolei kokoszkowskiej, który stał w tym miejscu do 1945 r.
ASG
- 09/01/2012 13:17 - Prokurator wojskowy oskarża szefów i strzela sobie w głowę
- 09/01/2012 12:31 - Policyjne strzały w kierunku kierowcy - desperata
- 09/01/2012 09:47 - Podczas XX finał WOŚP zebrano ponad 40 mln złotych
- 06/01/2012 20:59 - Gdański Orszak Trzech Króli
- 06/01/2012 14:26 - 2,5 mln pasażerów gdańskiego lotniska
- 04/01/2012 22:55 - Powieje nad Bałtykiem – Ulli nadciąga
- 04/01/2012 16:44 - Wymiana sprzętu w lotnictwie. Pochodził z 1960 r...
- 04/01/2012 16:41 - Zanurz się i poznaj tajemnice wraków z Bałtyku
- 04/01/2012 16:38 - Olbrzymie kolejki do onkologów
- 04/01/2012 16:34 - Działalność władz Gdańska w opinii mieszkańców