SLD po wyborach - tylko emblemat czy... » Czy SLD na Pomorzu to tylko emblemat? Bardzo dobre indywidualne wyniki Joanny Senyszyn, Macieja Koby... Grzegorz Braun: Stworzyłem gdańszczanom możliwość wyboru » Z Grzegorzem Braunem, reżyserem, dokumentalistą, monarchistą, kandydatem na urząd prezydenta RP w 20... Słuchacze poznawali Radio Gdańsk "od kuchni" » Kilkaset osób odwiedził siedzibę Radia Gdańsk podczas Dnia Otwartego rozgłośni.W środę, 13 lutego, R... Niemiecki przedsiębiorca skazany za używanie języka nienawiści wobec P... » Niemiecki przedsiębiorca Hans G., prowadzący firmę w gminie Kosakowo, został skazany za szerzenie i ... Odwiedź Radio Gdańsk podczas Dni Otwartych » 13 i 22 lutego Radio Gdańsk zaprasza na Dni Otwarte. Nie zabraknie spotkań z ciekawymi ludźmi, a po ... Architektura Biedronia - czy "Wiosna" nadeszła? » Partia "Wiosna" Roberta Biedronia, która zorganizowała swoją konwencję na Torwarze i notuje kilkunas... Premier Jan Olszewski dla "Gazety Gdańskiej": Byłem kandydatem neutral... » Fragmenty wywiadu z maja 1997 r. Marka Chorabika i Marka Formeli dla "Gazety Gdańskiej", opublikowan... Troje kandydatów na prezydenta Gdańska » Aleksandra Dulkiewicz, Marek Skiba i Grzegorz Braun zmierzą się w przedterminowych wyborach na prezy... Obchody urodzin Artura Schopenhauera w Stacji Orunia » W piątek 22 lutego 2019 przypada 231. rocznica urodzin Artura Schopenhauera. Tego dnia w Stacji Orun... Wystawa w Oliwskim Ratuszu Kultury » Oliwski Ratuszu Kultury przygotował niezmiernie interesującą wystawę XIX i XX – wiecznego malarstwa ...
Reklama
Premier Jan Olszewski dla
niedziela, 10 lutego 2019 14:11
Premier Jan Olszewski dla
Fragmenty wywiadu z maja 1997 r. Marka Chorabika i Marka Formeli dla " ...
Do sześciu razy sztuka czyli MH Automatyka wreszcie pokonała GKS Tychy
wtorek, 19 lutego 2019 22:33
Do sześciu razy sztuka czyli MH Automatyka wreszcie pokonała GKS Tychy
Rekordowa widownia na trybunach hali Olivia, dobra gra i wygrana gdań ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Wojciech Kossak i gdańscy Czarni Huzarzy
niedziela, 03 lutego 2019 17:03
Wojciech Kossak i gdańscy Czarni Huzarzy
Wojciecha Kossaka z Gdańskiem związała znajomość z Cesarzem Niemi ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
wtorek, 15 stycznia 2019 17:44
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
9 marca w Gdańsku Sali Koncertowej NOT, ul. Rajska 6, odbędzie się ...
Św. Jan Bosko patronem Rumi
poniedziałek, 28 stycznia 2019 11:11
Św. Jan Bosko patronem Rumi
W niedzielę 27 stycznia w Sanktuarium Najświętszej Maryi Panny Wspo ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

II Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
czwartek, 10 kwietnia 2014 19:56

Ograniczenie maksymalnie do 24 godzin czasu na dokonanie odprawy granicznej, zlokalizowanie wszystkich inspekcji w jednym budynku, utworzenie w Gdańsku lub Gdyni dostępnego laboratorium dla wszystkich inspekcji oraz warunkowe odprawy podczas rejsu na dwa dni przed zawinięciem statku do portu, to podstawowe warunki jakie muszą być spełnione dla odzyskania ładunków polskiego handlu zagranicznego. Te warunki przedstawiono podczas II Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014, jakie odbyło się 9 kwietnia w gdańskim AmberExpo.



Okazuje się, że aż 45 proc. ładunków kontenerowych z polskim importem trafia do obcych portów. Powody tego stanu rzeczy są trzy, brak centrów dystrybucji towarów, zbyt skomplikowane i czasochłonne odprawy graniczne oraz zbyt długi transport. Dla przykładu, jeśli z Ekwadoru ładunek trafia w 21 dni do Warszawy poprzez port w Antwerpii, to poprzez port w Gdańsku lub Gdyni aż o 17 dni dłużej.


Mimo tej czasowej zwłoki, aż dwie trzecie pociągów kontenerowych zaczyna lub kończy kursy w tychże dwóch trójmiejskich portach. Od 2013 roku regularnie kursuje pociąg pokonujący trasę o długości 10 tys. km przywożący towary z Chin do Polski, zaledwie w 12-14 dni. Rejs statkiem na tej trasie trwa znacznie dłużej, bo aż 45 dni. Zalety transportu kolejowego są zatem ewidentne. Brakuje jednakże w Polsce rozwoju transportu intermodalnego, utożsamiając go jedynie z koleją, a zapominając całkowicie o kliencie. I na tym tle rodzą się waśnie i konflikty pomiędzy decydentami transportu kolejowego i drogowego. Tak jest też w przypadku nierównomiernego podziału środków unijnych na te dwa rodzaje transportu, z preferencją na drogowy. W ogólnej strategii rozwoju naszego kraju nic się nie mówi o wzroście kolejowych ładunków kontenerowych oraz o centrach logistycznych, których właścicielami jest aż sześć podmiotów.


Podczas Forum zgłaszano opinie, że na szczeblu rządowym nie ma nikogo, kto by się zajął transportem intermodalnym. Ten transport realizujemy zbyt drogo, byle jak i nieefektownie. A w UE ten rodzaj transportu będzie wzrastał, przy czym Polska nie będzie na nim zarabiać, bo niewłaściwie rozwiązuje ten problem. Inni mówcy ostrzegali jednakże przed ingerencją rządu w gospodarkę, w tym transportową. Bo im jest w niej więcej rządu, tym jest gorzej. W gestii rządu, władz samorządowych owszem powinno być zapewnienie odpowiedniej infrastruktury. Ale to środowiska transportowe powinny mieć większą skłonność do kooperacji aby sprostać gospodarczym wyzwaniom.


alt



Uczestniczący w Forum wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński powiedział m.in. że Bałtyk nie może być marginalną prowincją. Polskie porty w ramach rywalizacji muszą ze sobą współpracować. Dobrze się dzieje, że z kilkunastu nasz eksport wzrósł ostatnio do 40 proc. Aby w najbliższym czasie wzrósł do wymaganych 60 proc., to już na szczeblu samorządowym musi być koordynacja w działaniu i podejmowaniu strategicznych decyzji. Duże szanse są dla osób kompetentnych, wzbudzających zaufanie, którzy potrafią handlować na skalę światową.
Wicepremier Piechociński wspomniał, że Polska zajmuje drugie miejsce w świecie pod względem budowy jachtów. Rząd na swoim ostatnim posiedzeniu przyjął ustawę o źródłach niekonwencjonalnych energii czyli o łupkach, otwierających duże szanse dla rozwoju gospodarczego Polski. Przyczyni się też do tego prawidłowe wykorzystanie przyznanych nam środków unijnych na lata 2014-2020. Głównie zostaną one przeznaczone na wspieranie biznesu i nauki. Na badania i szkolnictwo wyższe z dotychczasowych 0,3 proc. PKB nastąpi wzrost nakładów do 0,7 proc. PKB. Nastąpi powrót do rozwoju szkolnictwa zawodowego. Pieniądze do Powiatowych Urzędów Pracy będą przekazywane poprzez zakłady pracy aby mieć pewność, że szkolenia przyniosą konkretne efekty zatrudnieniowe.


Wicepremier Piechociński stwierdził na koniec, że w transporcie intermodalnym tkwi ogromna siła i powinniśmy go rozwijać. Bo jeśli Polska ma tylko 5 proc. udział w transporcie kolejowym, to Niemcy aż 27 proc., a Hiszpania 35 proc. Powinno jak najszybciej ruszyć połączenie transportowe Bałtyk – Adriatyk. Zapewnił też, że Polska nie odwróciła się od portów i przemysłu stoczniowego.


alt



Uczestniczący w jednej z trzech debat wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski (na powyższym zdjęciu trzeci od lewej) jako dobry przykład gospodarowania podał budowę 20-km Pomorskiej Kolei Metropolitarnej z wkładem samorządowych 250 mln zł, przy całkowitym koszcie 600 mln zł. Wkład własny w inwestycję, która ma być gotowa w drugim półroczu 2015 roku i która połączy ze sobą kilka dużych miast, a w tym głównie porty morskie z portem lotniczym w Gdańsku Rębiechowie. Jest to pierwsza od 40 lat taka samorządowa inwestycja komunikacyjna. Są kolejne plany rozwoju transportowego i komunikacyjnego, ale jak stwierdził Ryszard Świlski, sami jako samorząd nie damy rady tego zrealizować.


alt



Wicemarszałek Ryszard Świlski odebrał Nagrodę Primus Innovatorum 2013 w Transporcie, Logistyce i Infrastrukturze. Taką nagrodą uhonorowano również prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza oraz Józefa Marka Kowalczyka, przewodniczącego Komitetu Infrastruktury Gospodarczej Krajowej Izby Gospodarczej (Absolwent Wydziału Handlu i Transportu SGPiS w Warszawie).


Nagrody Innowacyjności w Transporcie 2013 i tytuły Ambasadorów Innowacyjności dotychczas otrzymało 13 innowacyjnych przedsiębiorców i wynalazców. Nagroda Primus Innovatorum 2013 została przyznana także trzem działaczom administracji państwowej, sześciu marszałkom i prezydentom miast, działaczom społecznym, przedsiębiorcom oraz dwóm uczelniom wyższym. Nagroda ta jest przyznawana w dowód uznania wieloletniej efektywnej i ważnej społecznie działalności wspierającej interdyscyplinarną innowacyjność, tworzenie efektywnych innowacyjnych programów i struktur administracyjnych i samorządowych, a także rozwijanie programów edukacyjnych i współpracy nauki i przedsiębiorców.
Nagrody ustanowiła Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI).


Kapituła Konkursu składa się z 19 profesorów wyższych uczelni i przedstawicieli praktyki gospodarczej z Polski i zagranicy zajmujących się transportem, logistyką i infrastrukturą.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież