Zenon Kwoka: Bohaterowie i mity Sierpnia » Z Zenonem Kwoką, inicjatorem strajku z sierpnia 1980 r. w Zakładzie Komunikacji Miejskiej Gdyni (WPK... W obronie księdza i cywilizacji » W najbliższy wtorek - 18.08 - o godz. 11,00 w sali 043 Sądu gdańskiego przy ul. Nowe Ogrody odbędzie... Ogłoszenie konkursu na "Koncepcję Cmentarza Wojskowego Żołnierzy Wojsk... » W Muzeum II Wojny Światowej ogłoszono konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektoniczn... Prezydent Duda nadał Małgorzacie Tarasiewicz Krzyż Komandorski Orderu ... » Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda podpisał Ustawę w której za wybitne zasługi w dział... W tygodniku „Sieci”: Czy to fałszywa pandemia? » Najnowszy numer „Sieci” podejmuje temat drugiej fali zakażeń koronawirusem. Ale czy rzeczywiście moż... Gdańsk przejmie wodę - koniec SNG w 2023? » 19 stycznia 2023 kończy się 30.letni kontrakt gminy Gdańsk ze spółką Saur Neptun Gdańsk SA na dostaw... Komunikat dyrektora MIIWŚ dotyczący budowy Muzeum Westerplatte i Wojny... » Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku dr Karol Nawrocki, wydał komunikat w związku z wydaniem... Grzegorz Bierecki: Skala wyzwań jest ogromna » Z Grzegorzem Biereckim, spółdzielcą, przedsiębiorcą, współtwórcą spółdzielczych kas oszczędnościowo-... Pożar w chojnickim hospicjum: biegły uzupełnił opinię » Na skutek tragicznego pożaru w chojnickim hospicjum 6 stycznia br. zginęły cztery osoby, 20 pensjona... Wystawa "Gdańsk i okolice w malarstwie" » Prezentacja wystawy „Gdańsk i okolice w malarstwie” rozpocznie się 6 sierpnia i potrwa miesiąc. Eksp...
Reklama
Gdańsk przejmie wodę - koniec SNG w 2023?
niedziela, 09 sierpnia 2020 17:06
Gdańsk przejmie wodę - koniec SNG w 2023?
19 stycznia 2023 kończy się 30.letni kontrakt gminy Gdańsk ze spó ...
Składy na mecz Zdunek Wybrzeże - Arged Malesa
czwartek, 13 sierpnia 2020 17:59
Składy na mecz Zdunek Wybrzeże - Arged Malesa
W sobotę Zdunek Wybrzeże na stadionie im. Zbigniewa Podleckiego zmie ...
Lechia przed sezonem: Trudne przygotowania
czwartek, 06 sierpnia 2020 11:41
Lechia przed sezonem: Trudne przygotowania
Piłkarze gdańskiej Lechii nie narzekają na moc atrakcji na kilkana ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Nastrojowe malarstwo Rainholda Bahla
poniedziałek, 03 sierpnia 2020 15:32
Nastrojowe malarstwo Rainholda Bahla
Pisząc o wysublimowanym kolorze, wyczuciu światła, eleganckich barw ...

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła zima... ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w Gdańs ...
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na Najle ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Damroka pokonała Martwą Wisłę

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
sobota, 12 października 2013 18:49

Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą, to gigantyczne przedsięwzięcie, jedyne tego rodzaju w Polsce. Dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego o całkowitej długości 1,4 km przebiega pod Martwą Wisłą na głębokości, w swym najniższym miejscu, prawie 35 metrów.


Każdy z dwóch tuneli będzie miał po dwa pasy ruchu. Połączony zostanie z drugim tunelem za pomocą siedmiu mini tuneli będących drogami ewakuacyjnymi. Tunel wykonany jest metodą drążoną, za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Ta specjalna maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska, a jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Mieszkańcy Gdańska w drodze głosowania nazwali ją imieniem "Damroka".


alt



Obecnie "Damroka" (powyżej zdjęcie jej tarczy) znajduje się już za nabrzeżem Wiślanym, po drugiej stronie rzeki. Udało się więc bezpiecznie przejść pod wodą Martwej Wisły. Gdański TBM dotychczas przewiercił 830 metrów. Minione październikowe dni, to spowolnienie jego pracy do zaledwie 4-5 metrów na dobę, ale wynikające z gruntów przez jakie obecnie przechodzi. Gliny i iły, nie pozwalają na razie na większe tempo prac.
Damroka pracuje pod ziemią, a na powierzchni intensywnie pracują robotnicy przygotowujący się do jej wyjścia na powierzchnię. Wyjście tarczy TBM do szybu końcowego (segment 28) będzie miało miejsce pod osłoną stalowej konstrukcji uszczelniającej, która została specjalnie zaprojektowana i obecnie wykonywana jest na zamówienie OHL w Dreźnie. Ze względu na warunki gruntowe i typ zastosowanej maszyny pracującej pod ziemią, zakończenie drążenia nie będzie tak spektakularne i widoczne jako bezpośrednie wyjście maszyny na przykład ze skał. W Gdańsku bowiem wyjście będzie możliwe pod osłoną stalowego „kapelusza”. Składa się on z pierścienia uszczelniającego oraz pokrywy.


alt


Po przeprowadzeniu skomplikowanych technicznie operacji tarcza będzie widoczna w komorze wyjściowej w segmencie 28. Kolejne operacje, to wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji potrwa co najmniej kilkanaście dni i prawdopodobnie zakończy się w listopadzie.


alt


Warto też wspomnieć, że wraz z drążeniem tunelu trwają prace przy szybie wyjściowym dla Damroki oraz rondzie Marynarki Polskiej. Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży „ Dworzec Drzewny” od strony Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Wła-49

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież