Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania » Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów przyjętych przez posłów Zjednoczone... Genowefa Grabowska: Jaka suwerenność? » Kto wygrał w samorządach, dlaczego relokacja migrantów niczego nie rozwiąże, jakie CV powinien mieć ... Liberał na etacie w Brukseli - Lewandowski w interesie Ukrainy » Janusz Lewandowski, pierwszy przewodniczący Kongresu Liberalno-Demokratycznego, minister prywatyzacj... Brządkowski wygrał proces i wybory » Trudno było sobie wyobrazić inny finał - Karnowski i Pobłocki muszą zapłacić po 2500 zł na cel społe... Dzień Ziemi w Przedszkolu nr 31 » Ekologia i dbanie o środowisko były głównymi tematami Dnia Ziemi zorganizowanego w Przedszkolu nr 31... Nowi włodarze w Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie, bez zmian Kartuzach i S... » W niedzielę odbyła się II tura wyborów samorządowych. W Pruszczu Gdańskim i Kwidzynie wybrano nowe w... Rozprawa w trybie wyborczym w Tczewie » Łukasz Brządkowski, kandydat na prezydenta Tczewa pozwał swojego konkurenta i wspierającego go posła... Kalkowski milczy o pracy w PORD, Gołuńskiego zaprosi prokurator - prze... » Przedwyborcze napięcie w Szemudzie i Kartuzach. Skazany za niewypłacenie 300 tys. zł wynagrodzeń nau... Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni... Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi...
Reklama
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
piątek, 26 kwietnia 2024 16:46
Kataklizm blisko - 19 zł za godzinę parkowania
Czy godzina parkowania będzie kosztowała 19 zł? Według przepisów
#OrzechowaOsada PSŻ - Energa Wybrzeże LIVE
piątek, 26 kwietnia 2024 21:12
#OrzechowaOsada PSŻ - Energa Wybrzeże LIVE
W sobotę o godz. 16.30 w Poznaniu rozpocznie się mecz
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
piątek, 26 kwietnia 2024 17:34
Lechia krok od Ekstraklasy, wpadka Arki
I LIGA FORTUNA
Liga przyśpiesza. W ciągu tygodnia od 21 do
Skromna wygrana, duży krok do Ekstraklasy
środa, 24 kwietnia 2024 21:27
Skromna wygrana, duży krok do Ekstraklasy
Lechia skromnie pokonała na Polsat Plus Arena Polonię Warszawa 1:0

Galeria Sztuki Gdańskiej

Michał Wójcik - „Na początku jest rysunek”
sobota, 13 kwietnia 2024 18:02
Michał Wójcik - „Na początku jest rysunek”
Tytuł ostatniej wystawy Michała Wójcika nie może zaskakiwać.

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Ciemności kryją ziemię
środa, 17 kwietnia 2024 14:01
Ciemności kryją ziemię
Od pierwszych chwil ciemność, a właściwie półmrok towarzyszy
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Nadmorskie pejzaże Johanna Carla Schultza

Ocena użytkowników: / 65
SłabyŚwietny 
piątek, 10 stycznia 2014 14:18

W pamięci potomnych Johann Carl Schultz (1801–1873) pozostał przede wszystkim piewcą starego Gdańska, miłośnikiem jego zabytków i autorem graficznego albumu z widokami nadbałtyckiego portu, który „ku pamięci potomnych” ukazywał się sukcesywnie w latach 1855-1868.


Do dziś mało znaną kartą w twórczości artysty jest natomiast cykl siedmiu akwarel z dawnej kolekcji króla Friedricha Wilhelma IV (1795–1861), przedstawiających okolice wsi Górki (Neufähr) pod Gdańskiem po wielkiej powodzi, jaka miała miejsce w nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1840 roku. Wówczas skłębione fale wiślane i kra przebiły się przez wąski pas Mierzei Wiślanej, żłobiąc z impetem nowe ujście do Bałtyku, nazwane przez Wincentego Pola (1807–1872) – Wisłą Śmiałą. W następstwie tej katastrofy ujściowy odcinek królowej polskich rzek został znacznie skrócony a stara osada rybacka, sięgająca swymi początkami wieków średnich, została przedzielona na dwie nierówne części – Górki Wschodnie i Zachodnie (Östlich – Westlich Neufähr).




Malarska dokumentacja nowo utworzonego przez żywioł nadmorskiego krajobrazu powstała kilka miesięcy po przejściu „wielkiej wody“ i została utrzymana w dość pogodnej kolorystyce, oddającej nastrój wyciszenia oraz kontemplacji jakby zastygłej w swym trwaniu natury. Widok rozpoczynający cykl przedstawia ujście Wisły od południowego zachodu, w kierunku Zatoki Gdańskiej.


alt

Widok ujścia Wisły w Górkach pod Gdańskiem od południowego zachodu; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Jego główną dominantę tworzy rozległy pas nabrzeża z drewnianymi zabudowaniami, składem materiałów budowlanych i zwierzęcym sztafażem. W oddali zaś rysuje się wstęgą wód ledwie zaznaczone stożkowate ujście rzeki z rybackimi łodziami żaglowymi. Po bokach jej kres flankują piaszczyste wały Mierzei, a na linii horyzontu szaro-błękitne wody Bałtyku.


Kolejne trzy pejzaże rejestrują od wschodu, w różnych zbliżeniach ujście Wisły Śmiałej do morza, z sylwetą majestatycznego Gdańska na horyzoncie. W pierwszym kadrze przedni plan tworzy fragment nadmorskiej plaży z czterema drzewami, padającymi szerokim cieniem na zlany w słońcu piasek.


alt

Widok ujścia Wisły od wschodu z panoramą Gdańska w oddali; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Ich korony odcinają się gamą wielu odcieni zieleni od błękitu rozświetlonego nieba. Zza tych wertykalnych kulis wyrastają po lewej i prawej stronie piaszczyste wzniesienia Mierzei przerwanej tak gwałtownie przez rwący nurt rzeki. Na linii horyzontu, w środkowej partii kadru za żaglem łodzi, zaś strzeliste wieże kościołów i budowli municypalnych znaczą o potędze królującego nad Zatoką Gdańska.


Następny widok zdjęty ze szczytu wydmy wschodniej ukazuje w dużym zbliżeniu miejsce, w którym wody Wisły Śmiałej łączą się bezpośrednio z nurtem Bałtyku.


alt

Widok ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej od wschodu; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Rytm tej wypełnionej światłem kompozycji wyznacza utrzymany w różnorodnej skali brązów, częściowo zacieniony piaszczysty wierzchołek Mierzei z lewej strony. Opada on łagodnie ku przeciwległej krawędzi obrazu, otwierając rozległą perspektywę na szerokie rozlewisko rzeki z zielonymi łąkami na piaszczystych ławicach, sylwetę portowego miasta, profil wydmy zachodniej i akwen morski po prawej stronie. Koloryt wód został tu znacznie zróżnicowany: od białych refleksów światła na jakby zastygłej w bezruchu Wiśle, do szaro-turkusowych tonów lekko falującej powierzchni morza. A nad ziemią i wodami rozpościera się ciemnoniebieskie niebo, rozbielone gęstymi kłębami chmur.


Natomiast w kolejnej akwareli artysta główny nacisk położył na odtworzenie wyglądu zachodniego fragmentu omawianej powyżej wydmy.


alt

Widok ujścia Wisły do Zatoki Gdańskiej od wschodu; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Jej malownicza fizjonomia, z płynnie przenikającymi się w falistym rytmie, brunatno-sepiowymi pagórkami i zagłębieniami, pokrytymi gdzieniegdzie roślinnością, wypełnia połowę kadru i nakreśla strukturę przestrzenną widoku. Zróżnicowanie naturalnej rzeźby terenu uwypukla także padające znad morza światło, tworząc szerokie partie cienia na wzniesieniach planu pierwszego i partii środkowej. Kompozycję ożywia sztafaż – rudawe sarny i drewniane chaty z dwuspadowymi dachami po lewej stronie a na Wiśle płynie berlinka. Na horyzoncie rysuje się zaś mało czytelna panorama Gdańska.


Następna karta cyklu przedstawia od południa fragment małej wysepki powstałej w wyniku powodzi.


alt

Widok wysepki na Wiśle; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Jej piaszczyste brzegi oblewają z dwóch stron, lekkim łukiem, wody oświetlonej promieniami słońca rzeki. A na północnym krańcu stoją rozpadające się, drewniane zabudowania. W głębi kadr zamykają profile dwu wydm i wody Bałtyku zbiegające się na horyzoncie z biało-błękitnym niebem.


W szóstym widoku malarz skoncentrował swoją uwagę na odtworzeniu zmiennej aury i uchwycił krajobraz Górek w kierunku zachodnim, z terenu położonego u stóp wschodniej wydmy, na krótko przed nadciągającą od strony lądu burzą.


alt

Widok ujścia Wisły z wysepką pośrodku; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009


Masywny grzbiet wydmy i półkoliście biegnący pas plaży z epatującymi smutkiem konarami drzew na pierwszym planie pozbawione są słońca i toną w cieniu. Ich brązowo-szara tonacja współgra z rozpościerającym się w górze, po lewej stronie, szaro-fioletowym niebem, na tle którego lecą kluczem nieokreślone w swoim gatunku ptaki. W dalszej części pejzażu widzimy zaś jeszcze oświetlone blaskiem promieni słonecznych lustro Wisły z łodziami żaglowymi i usytuowaną opodal wysepkę z ruinami dawnych stajni.


Natomiast na ostatniej akwareli malarz zarejestrował od południowego zachodu prace hydrotechniczne - przy budowie kanału, prowadzone w okolicy Płoni Wielkiej (dawniej: Płonina, Pleniewo, niem. Groß Plehnendorf/ Plönendorf) na południowym brzegu Martwej Wisły, na zachód od ramienia ujściowego Wisły Śmiałej.


alt

Budowa nowego kanału na Martwej Wiśle; rep. wg: Portret artysty na nowo odkryty. Johann Carl Schultz (1801-1873) znany i nieznany. Muzeum Zamkowe w Malborku. Katalog wystawy. 7 sierpnia-11 października 2009, Malbork 2009.


Podjęto je w celu ochrony Gdańska przed kapryśną, niosącą zagrożenia rzeką. W poprzek starego koryta Leniwki usypano wał i zbudowano dziś już nieistniejącą śluzę komorową. W kilka lat później tuż obok powstała także reduta - Fort Neufähr, której zadaniem była kontrola ruchu na rzece i poziomu jej wód. Obie konstrukcje rozebrano w XX wieku.


Cykl pejzaży Schultza z 1840 roku jest ciekawym przyczynkiem rozwoju malarstwa pejzażowego; gatunku, który bujnie rozwijał się w XIX stuleciu. Pokazuje fascynacje artysty nie tylko architekturą i sztuką Gdańska ale również pięknem ziemi ojczystej. Dokumentuje topografię nadmorskiej miejscowości i daje świadectwo zmian dokonanych przez naturę przed 174 laty.
Justyna Lijka
Muzeum Zamkowe w Malborku


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież