W Urzędzie Miasta w Gdyni odbyła się konferencja prasowa dotycząca inauguracji programu TROLLEY, współfinansowanego przez program Komisji Europejskiej – INTERREG Europa Centralna. Konferencja oraz następujący po niej panel dyskusyjny miały na celu przedstawianie programu, którego założeniem jest promocja trolejbusów jako czystego i najbardziej ekonomicznego środka transportu w miastach i regionach Europy Centralnej.
W programie Trolley uczestniczy dziewięć miast z sześciu krajów Europy Centralnej - Eberswalde i Lipsk (Niemcy), Gdynia i Gdańsk (Polska), Szeged (Węgry), Brno (Czechy) oraz Parma (Włochy). W ramach programu miasto Gdynia wraz z pozostałymi uczestnikami programu poszukiwać będzie możliwości odblokowania ogromnego potencjału trolejbusów w celu przestawienia systemu transportowego na energię elektryczną.
– Będziemy pracować głównie nad optymalizacją poziomu zużycia energii przez system trolejbusowy. Póki co trolejbusy są najbardziej ekologicznym środkiem transportu miejskiego i trudno to czasem przeliczać na pieniądze, ale będziemy pracowali właśnie nad tym aby stał się również środkiem najtańszym - powiedział Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Partnerstwo to obejmuje 25% wszystkich trolejbusów, jak również 30% linii trolejbusowych aktualnie funkcjonujących na obszarze Europy Centralnej. – Jesteśmy świadomi, że w Europie Środkowej i Wschodniej potencjał drzemiący w trolejbusach, obiecującym środku transportu miejskiego, jest niewykorzystywany - powiedział Arulf Schuchman z Salzburg AG, partnera wiodącego projektu TROLLEY. - Jesteśmy przekonani, że nowoczesne pojazdy o napędzie elektrycznym są najbardziej efektywną alternatywą w stosunku do pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Staramy się powiększając nasza sieć kursujących trolejbusów i mamy nadzieję w przyszłości mieć tyle trolejbusów co Gdynia – dodał.
- Dzisiaj mają o jeden trolejbus mniej – wtrącił żartobliwie Marek Stępa.
Po zakończeniu panelu dyskusyjnego odbyło się oficjalne podpisanie „Wspólnej deklaracji Trolejbusowej”, która ma za zadanie dać świadectwo świadomości potencjału elektrycznego transportu publicznego w miastach europejskich oraz zaangażowanie we wsparcie projektu.
TROLLEY jest to największy projekt w programu komisji Europejskiej INTEREG Europa Centralna z budżetem 4,2 mln EUR, z czego 3.2 EUR to wkład Europejskiego funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF). Komunikacja trolejbusowa w Gdyni istnieje od 1943 roku i jest dziś jej wizytówką. W 1999 roku do ruchu wprowadzono pierwszy trolejbus niskopodłogowy. Od tego momentu na ulicach Gdyni systematycznie pojawiają się nowe tego typu pojazdy. W roku 2004 zaś rozpoczęto przebudowywanie używanych autobusów na trolejbusy. Do dziś zbudowano 27 tego typu pojazdów, a niebawem do eksploatacji wejdzie 28-my. Koszt takiego pojazdu stanowi jedynie 25% kosztu zakupu nowego trolejbusu. Dzięki danym i badaniom dotyczącym technicznej i operacyjnej gotowości oraz potencjału optymalizacji zużycia energii m.in. z Gdyni, opracowany zostanie podręcznik o zasadach konwersji autobusu na trolejbus. Tego typu opracowania będą zaś stanowić „know how” dla kolejnych gmin rozważających wprowadzenie trolejbusów do systemu komunikacji miejskiej.
Rafał Szultk
- 03/07/2010 16:43 - Półfinał eliminacji do Grand Prix w Ostrowie LIVE!
- 02/07/2010 23:45 - Lepsza sytuacja na rynku pracy
- 02/07/2010 22:54 - Wakacyjna Integracja w Mieście
- 02/07/2010 20:32 - Autobusy pod kontrolą
- 02/07/2010 20:15 - Nowe nazwy dla promów Stena Line
- 02/07/2010 14:43 - Wakacje z robotami
- 01/07/2010 10:46 - Co dalej z Jackiem Paszkiewiczem?
- 01/07/2010 09:22 - Open'er is open
- 01/07/2010 09:08 - Pies do hotelu
- 01/07/2010 09:02 - Nowe taryfy za przejazd SKM