Prezes Orlenu dla "Gazety Gdańskiej: Pomorzanie nie mają powodów do obaw - Wybrzeze24.pl
Fundacja I See You podsumowała 7 miesięcy działania » W piątek 3 sierpnia odbyło się spotkanie Podopiecznych i Sympatyków Fundacji I See You. Miejscem spo... Niemcy nie sprzedadzą udziałów w GPEC nawet za 800 mln zł » 185 milionów euro zaproponowane przez Polską Grupę Energetyczną za niemieckie większościowe udziały ... Rozpad PO w Gdańsku » Paweł Adamowicz konsekwentnie demoluje gdańską PO, swoją macierzystą partię, której był do czasu pow... Piotr Czauderna: Czas odbić Gdańsk z rąk aroganckiej władzy » Z prof. dr hab. nauk med. Piotrem Czauderną, chirurgiem dziecięcym, radnym Miasta Gdańska, członkiem... Radna Wirska apeluje do Adamowicza » Radna Anna Wirska wystosowała apel do prezydenta Pawła Adamowicza. Szanowny Panie Prezydencie,apeluj... Taxi z urzędu » Jaśnie państwo z gdańskiego magistratu. Samochody służbowe traktują jak taksówki na telefon. Każą si... Wskaźniki rozwoju Energi w górę! » Grupa Energa odnotowała w pierwszym półroczu tego roku wzrost zysku netto do 557 mln zł oraz wzrost ... Ultimatum „Solidarności” » „Solidarność” stawia rządowi PiS i sojuszników ultimatum do 29 sierpnia br. Dotychczas obóz dobrej z... Związkowcy tracą cierpliwość. Spec-spotkanie „Solidarności” z premiere... » Nadzwyczajne spotkanie Komisji Krajowej NSZZ “Solidarność” z premierem Mateuszem Morawieckim odbędzi... Dwie role wicewojewody - w aurze lobbysty? » Michał Owczarczak, b. wicewojewoda pomorski z PO, przez kilka miesięcy był jednocześnie przewodniczą...
Reklama
Niemcy nie sprzedadzą udziałów w GPEC nawet za 800 mln zł
sobota, 11 sierpnia 2018 13:53
Niemcy nie sprzedadzą udziałów w GPEC nawet za 800 mln zł
185 milionów euro zaproponowane przez Polską Grupę Energetyczną za ...
Speed Car Motor - Zdunek Wybrzeże 42:48 89:91
niedziela, 12 sierpnia 2018 04:32
Speed Car Motor - Zdunek Wybrzeże 42:48 89:91
O godz. 14.30 w Lublinie rozpocznie się mecz Speed Car Motoru ze Zdun ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

„Czerwone maki” pani Rosvity z Sopotu
poniedziałek, 06 sierpnia 2018 09:28
„Czerwone maki” pani Rosvity z Sopotu
W sopockiej Państwowej Galerii Sztuki dobiegła końca wystawa malars ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gdańsk Lotos Siesta Festival 2018 - święto muzyki, śpiewu, wiatru, morza i… przygody
poniedziałek, 09 kwietnia 2018 20:49
Gdańsk Lotos Siesta Festival 2018 - święto muzyki, śpiewu, wiatru, morza i… przygody
Siesta Festival po raz kolejny zagości w Gdańsku. Wystąpią gwiazdy ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
czwartek, 29 marca 2018 19:26

Z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN Orlen o konsolidacji sektora paliwowego rozmawia Marek Formela



- Z jakich racji strategicznych wynika zamiar konsolidacji polskiego sektora paliwowego?
Daniel Obajtek: Rozważamy obecnie wszystkie możliwe scenariusze przeprowadzenia tej transakcji, ale dążymy do jednego celu – stworzenia silnego koncernu w branży energetycznej, który nie tylko umocni pozycję na krajowym rynku, ale będzie też mógł skutecznie konkurować z zagranicznymi firmami. Szacuje się, że giełdowa wartość nowego podmiotu, niezależnie od jego formy, mogłaby przekroczyć nawet 50 miliardów złotych. To już gwarantuje szereg przewag biznesowych, jak lepsza pozycja w negocjacjach cenowych z kontrahentami z USA, krajów Biskiego Wschodu czy Rosją. Do tego należy dołożyć inne synergie biznesowe związane z optymalizacją łańcucha wartości w ramach zazębiających się obszarów. Obecnie mam poczucie, że przedstawiliśmy już szereg argumentów dlaczego warto i teraz chcemy skoncentrować się na tym, jak tę transakcję przeprowadzić, aby maksymalnie wykorzystać olbrzymi potencjał z niej płynący.


- PKN Orlen ma doświadczenie w przejmowaniu kontroli korporacyjnej nad firmami litewskimi czy czeskimi, miał przygotowany list intencyjny w sprawie fuzji z węgierskim MOL-em. To kwestia wyłącznie gospodarcza, czy też nowe synergię wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne Polski i polską rację stanu?
Daniel Obajtek: To oczywiste, że silny narodowy koncern, odporny na wahania rynkowe będzie miał większą przewagę konkurencyjną, również na rynku europejskim. A im silniejszy podmiot, tym skuteczniej może on zapewnić krajowe bezpieczeństwo energetyczne. Inni, znaczący gracze europejscy już dawno obrali ten kierunek – doskonałym tego przykładem jest właśnie wspomniany węgierski MOL, ale też francuski TOTAL, czy austriackie OMV. Jak Pan słusznie zauważył, my też mamy doświadczenie w tym zakresie, bo Grupa ORLEN od wielu lat skutecznie wykorzystuje potencjał integracji działalności kolejnych podmiotów. Liczę, że tak będzie również w przypadku Lotosu.


- Co z perspektywy Pomorza, oznacza podpisanie listu intencyjnego w sprawie fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos?
Daniel Obajtek: Niezależnie od wypracowanego scenariusza, skuteczna realizacja zainicjowanej transakcji to dla Pomorza przede wszystkim ogromna szansa. Zdaję sobie sprawę, że dla społeczności lokalnej argumentacja o bezpieczeństwie energetycznym kraju może okazać się zbyt ogólna, a nawet abstrakcyjna. Dlatego warto podkreślić, że to właśnie Lotos, może zyskać najwięcej. Synergie produkcyjne i sprzedażowe, wymiana ekspercka pracowników, efekt skali zamówień surowców i produktów, wspólne wzmacnianie innowacyjności, pakiety dodatkowych korzyści dla pracowników to tylko niektóre z obszarów gdzie możemy wypracować bardzo dobre rozwiązania dla obydwu firm.

alt


- Politycy PO z Gdańska straszą, że przejęcie Lotosu przez Orlen oznacza finansowy kataklizm dla sytuacji budżetowej gminy Gdańska i województwa pomorskiego. Czy Pomorzanie mają powody do obaw?
Daniel Obajtek: Naszym celem jest wzmacnianie pozycji Lotosu, a nie jego deprecjacja. Dlatego z całą mocą pragnę podkreślić, że Pomorzanie nie mają żadnych powodów do obaw. Zainicjowana transakcja jest potrzebna, a jej skuteczna i przemyślana realizacja może przynieść wymierne korzyści dla wszystkich interesariuszy. Warto mieć na uwadze, że inni europejscy gracze na tym rynku się wzmacniają. W związku z tym nie możemy się tylko przyglądać i czekać co będzie się działo. W tym kontekście to raczej stagnacja i kurczowe trzymanie się status quo jest najlepszą drogą do świadomego uplasowania się na marginesie branży.


- Jako prezes Energi przywiązywał Pan duże znaczenie do społecznej odpowiedzialności biznesu na Pomorzu? Jak to będzie wyglądać z perspektywy firmy, której znaczenie w Polsce ma charakter globalny?
Daniel Obajtek: Na przestrzeni ostatnich lat, niezależnie od prowadzonych procesów konsolidacyjnych w ramach Grupy ORLEN, nie zapominaliśmy o lokalnych społecznościach, a w zdecydowanej większości przypadków to one były głównym beneficjentem takich transakcji. Nie zakładam więc, że tym razem będzie inaczej. Wiemy, że LOTOS skupił się na wspieraniu w dużej mierze projektów ogólnokrajowych jak np. sponsoring reprezentacji Polski w Piłce Nożnej czy też Polskiego Związku Narciarskiego, ale my mamy na uwadze także to, że warto pamiętać o lokalnej społeczności. Będziemy starali się wspólnie z mieszkańcami wypracować i wdrożyć pomysły, które mogą stanowić wartość dla społeczności Trójmiasta. Orlen jako firma odpowiedzialna społecznie  przekazuje istotne środki finansowe jako darczyńca. Tylko w ubiegłym roku sfinansowaliśmy w samym Płocku ponad 60 inicjatyw na kwotę ponad 20 mln zł. Warto zauważyć, że niezależnie od planów przejęcia ORLEN już realizuje kilka projektów dla mieszkańców Pomorza. Jest to np. budowa bezpiecznych przejść dla dzieci przy szkole w Redzie, Słupsku, Wicku, Starym Polu, Przodkowie i Wejherowie, a kolejne będą zrealizowane dzięki naszemu wsparciu w tym roku w województwie pomorskim. Udzieliliśmy także wsparcia jednostkom straży pożarnych.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież