Osteobus przed Galerią Przymorze » W czwartek, 24 października, w godzinach od 9 do 16, przed Centrum Handlowym Galeria Przymorze przy ... „Środa z profilaktyką” w pomorskim NFZ » W środę, 23 października, w ramach cyklicznej akcji „Środa z profilaktyką” w godzinach od 10 do 14 n... W tygodniku „Sieci”: Triumf i ostrzeżenie » W nowym numerze tygodnika „Sieci” dziennikarze i publicyści analizują wyniki wyborów parlamentarnych... Zmarł Waldemar Świerkowski » 16 października zmarł Waldemar Świerkowski, wieloletni dyrektor należącej do RSW Prasa Książka Ruch... Zmarł Tadeusz Jabłoński » W nocy z 15 na 16 października, tydzień przed swoimi 100. urodzinami zmarł Tadeusz Jabłoński, pisarz... Krzysztof Piekarski: Będzie to kadencja przełomowej kontynuacji » Z dr. Krzysztofem Piekarskim, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Zakładu Teorii Polityki Instytutu Po... Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kilia... » Kadry powyborcze. Ani Ewa Lieder, ani Grzegorz Furgo, którzy cztery lata temu jako politycy Nowoczes... Złoto dla zuchwałych? Speckomisja: trzy lata pracy, wysłuchani świadko... » Speckomisja śledcza prezentowała w środę 16 października br., przy niemal pustych sejmowych łamach, ... Amber Gold. Sąd ogłosił wymiar kar po 7 latach » Po pięciu miesiącach sędzia gdańskiego Sądu Okręgowego 16 października br. zakończyła odczytywanie w... Kacper Płażyński podziękował wyborcom » W wyborach do Sejmu Kacper Płażyński uzyskał najlepszy wynik w okręgu nr 25 - 89 384 głosy. We wtore...
Reklama
Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kiliana, Dorniak bez powtórki, Banach bez Sopotu
czwartek, 17 października 2019 19:03
Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kiliana, Dorniak bez powtórki, Banach bez Sopotu
Kadry powyborcze. Ani Ewa Lieder, ani Grzegorz Furgo, którzy cztery l ...
Lotos PKH przełamał serię porażek
wtorek, 22 października 2019 20:11
Lotos PKH przełamał serię porażek
Hokeiści Lotos PKH wreszcie przełamali serię porażek. Gdańszczani ...
Emocjonujące derby na remis
niedziela, 20 października 2019 15:57
Emocjonujące derby na remis
Ponad sto minut trwały niedzielne derby Trójmiasta – sytuacji bram ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Mariusz Hoffman - poeta, grafik, malarz
poniedziałek, 14 października 2019 16:42
Mariusz Hoffman - poeta, grafik, malarz
Mariusz Hoffman posiada wiele talentów, czasami łączy je ze sobą, ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
niedziela, 28 lipca 2019 16:38
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
Aktorzy Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni na lato prze ...
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
sobota, 14 września 2019 17:56
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
W piątek 13 września br. władze samorządowe Rumi i działacze spor ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Po otwarciu terminalu T2: Za „kurnik” tłumaczył się w prokuraturze

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 02 kwietnia 2012 18:06

W sobotę uroczyście otwarto terminal T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Co mieli do powiedzenia goście uroczystości?




- Tłumaczyłem się w gdańskiej prokuraturze, za niegospodarność przy budowie terminalu T1 na lotnisku w Rębiechowie. Prokuratorowi prowadzącemu dochodzenie, na rozprawy przynosiłem podręczniki dotyczące lotnisk i tłumaczyłem mu, że zawsze buduje się z wyprzedzeniem. Na początku takiej inwestycji zawsze musi być brany pod uwagę wzrost pasażerów. Już wtedy wyjaśniałem, że za kilka lat terminal okaże się być za małym. I w tym się nie myliłem, czego potwierdzeniem jest budowa o wiele obszerniejszego terminalu T2. Mogę stwierdzić, że po latach przestoju, obecnie idziemy w dobrym kierunku rozwoju polskiego lotnictwa.


alt



Jest to wypowiedź prof. zw. dr. hab. Andrzeja Rucińskiego, pracownika Katedry Rynku i Transportu Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Przez 40 last był pilotem, a na UG zajmuje się transportem lotniczym. - Obecny prezes gdańskiego lotniska Tomasz Kloskowski jest moim wychowankiem. Ja od wielu lat zajmuję się portami lotniczymi  i mogę powiedzieć z całym obiektywizmem, że ten terminal T2 jest świetnie zaprojektowany i zbudowany. Nie ma porównania z tym, co zrobiono z nowym terminalem w Warszawie. Bo tam są wąskie korytarzyki oddzielone szklanymi ściankami, nad którymi rozpostarta jest siatka. To jest architektura więzienia. Kolory szary i stalowo szary, to jest tragedia. Tam jest ciemno, a tutaj dzięki szklanym ścianom jest bardzo widno. Terminalu lotniczego nie wolno dzielić na małe kliteczki. To musi być duża przestrzeń. Do tego gdańskiego T2 jest bardzo podobny nowy terminal wybudowany przed dwoma laty w Barcelonie. Jest równie piękny. Tam dodatkowo jest jeszcze szklany dach, przez co jest jeszcze więcej przeszklenia niż tutaj. Robi on też ogromne wrażenie. Ale jak wyjdzie zza chmur słońce i poświeci przez te szyby, to od razu wewnątrz robi się ciepło. I dlatego musi być sprawna i wydajna klimatyzacja, której na T2 w ogóle nie widać. Ona jest tutaj odpowiednio schowana i w ogóle nie szpeci wnętrza. Jestem z tego terminala bardzo dumny. Za mojej 4-letniej prezesury w Porcie Lotniczym Gdańsk Rębiechowo powstał terminal T1. Teraz wszyscy mówią, że to zbyt mały kurnik. Ale on był zaprojektowany na 750 tys. pasażerów, a obecnie obsługuje 2,2 mln, tj. prawie trzy razy więcej. A przypomnijmy, że jak go się budowało, to były liczne przeciwne głosy, że to wielkie marnotrawstwo, aby wznosić coś tak dużego.


alt



Jan Zarębski (na zdjęciu czwarty z lewej), były marszałek województwa pomorskiego, prezes zarządu Gdańskiego Klubu Biznesu, jednej z najstarszych organizacji pracodawców na Pomorzu: – Co roku do około 20 proc. zwiększa się ilość obsługiwanych pasażerów i mamy też coraz więcej nowych połączeń. W Polsce będzie się rozwijała komunikacja lotnicza i coraz częściej będziemy z niej korzystali. Tym bardziej, że cena biletu lotniczego jest w cenie biletu kolejowego. A przecież lot zdecydowanie skraca czas połączenia. I dlatego wszystkie większe miasta w Polsce modernizują swoje porty lotnicze, lub budują  nowe terminale. Idziemy w dobrym kierunku. Polska jest dużym krajem i liczebnym, dlatego istotne są także połączenia wewnątrz kraju. To właśnie one będą miały największą dynamikę rozwoju. Jest duży potencjał dużego i średniego biznesu. Zwiększa się też turystyka lotnicza, bo są bonusy na połączenia weekendowe. A jest również duży rozwój linii zagranicznych obłożonych w 80 procentach, a do miast brytyjskich nawet do 90 proc. Gdańsk ma już prawie 60 połączeń zagranicznych i one są najbardziej korzystne, bo mają wysoką rentowność. Korzystają z tych linii osoby pracujące za granicą. Europa się kurczy dzięki tym połączeniom i ten proces będzie postępował. Pocieszające, że przy budowie kolejnego segmentu portu lotniczego powstanie przystanek kolei metropolitarnej. Będzie jego bezpośrednie połączenie z terminalem T2.  Kolej ta jest już w planach i rozpoczął się proces realizacji. Ale z badań europejskich wynika, że większość pasażerów dojeżdża na lotnisko własnymi samochodami. I dlatego oprócz kolei musimy przy lotnisku wybudować duże parkingi dla samochodów. Są one w planach i są już wyznaczone stosowne tereny. Realizacja, to  do 2015 roku.


Rektor Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Bernard Lammek: - Bywałem na wielu lotniskach świata, ale ten gdański T2 robi również pozytywne wrażenie.  Doskonale zaprojektowano podpory, do złudzenia przypominające stoczniowe i portowe dźwigi. Jako architektoniczna bryła jest bardzo obszerny. Jednak za jakiś czas również może okazać się być zbyt ciasnym. Dlatego na przykład w Chinach wznosi się ogromne terminale, ale najładniejszy jaki widziałem to ten w Singapurze. Robi wrażenie ogromnego marketu, a odprawa podróżnych jest jakby mniej istotnym dodatkiem. Warto przy okazji przypomnieć, że pierwszy polski port lotniczy wybudowany całkowicie od podstaw został otwarty 2 maja 1974 roku właśnie w Gdańsku-Rębiechowie.


alt





Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej
(na zdjęciu powyżej z lewej wraz z Andrzejem Brzostowskim, specjalistą ds. ruchu lotniczego): - Pracuję w lotnictwie od 1992 roku, i ostatni rok jest okresem w którym następują bardzo duże przeobrażenia w tej dziedzinie gospodarki. Dzięki środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, stanowiącego część Narodowej Strategii Spójności oraz z uwagi na czerwcowe UEFA EURO 2012, w kilku naszych miastach piłkarskich rozgrywek zostały wybudowane lub zmodernizowane terminale lotnicze, a także infrastruktura lotniskowa. Mogliśmy tego dokonać dzięki wcześniej zaplanowanym inwestycjom, częściowo finansowanym ze środków unijnych. Gdański terminal T2 jest okazały i co istotne przestronny. W mojej ocenie, system polskich lotnisk regionalnych po wykonaniu w/w inwestycji jest w stanie obsłużyć potrzeby ruchu lotniczego z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć przez następne co najmniej kilkanaście lat.


Wypowiedzi zebrał: Włodzimierz Amerski

fot. Włodzimierz Amerski

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież