Oświadczenie MIIWŚ w sprawie gospodarki drzewostanem na Westerplatte » Oświadczenie Zastępcy dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku ds. organizacyjnych p. Waldemara... W tygodniku „Sieci”: Co jest na Nowaka? » W najnowszemu wydaniu „Sieci” wszystko o Sławomirze Nowaku. Opozycja ogłasza go więźniem politycznym... Jerzy Barzowski: Odczytał oświadczenie klubowe i trafił na policję » Z Jerzym Barzowskim, przewodniczącym Klubu radnych PiS w Sejmiku Województwa Pomorskiego rozmawia Ar... Sędziowie oświadczają - partie, kluby, Iustitia... » Zgodnie z art. 88 ustawy o ustroju sądów powszechnych gdańscy sędziowie składali oświadczenia o swoi... Fundacja Ordo Iuris przeciwko kłamstwom, pomówieniom i hejtowi fundacj... » Na razie pozew Fundacja Ordo Iuris złożyła w imieniu Wspólnoty Żołnierzy Chrystusa, ale chce pomagać... Narodowy Spis powszechny Ludności i Mieszkań » Narodowy Spis powszechny Ludności i Mieszkań w 2021 roku jest przeprowadzany od 1 kwietnia 2021 roku... Gdański Konkurs Literacki im. Bolesława Faca » Miasto Gdańsk oraz Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w G... (PO)lowanie na prezesa - tankowanie na (PO)morzu » W tzw. sprawie Daniela Obajtka pod szyldem „dziennikarskiego śledztwa” przez wiele tygodni epatowano... Zgłoś się do V Pomorskiej Uczniowskiej Konferencji Naukowej » V Pomorska Uczniowska Konferencja Naukowa odbędzie się pod hasłem "Niewidzialny świat wirusów i bakt... W tygodniku „Sieci”: Pandemia zmieniła nasz świat na zawsze » Na łamach najnowszego numeru tygodnika „Sieci” wywiad z ministrem zdrowia Adamem Niedzielskim, który...
Reklama
Sędziowie oświadczają - partie, kluby, Iustitia...
czwartek, 15 kwietnia 2021 17:55
Sędziowie oświadczają - partie, kluby, Iustitia...
Zgodnie z art. 88 ustawy o ustroju sądów powszechnych gdańscy
Zdunek Wybrzeże wygrało obie rundy DMPJ na gdańskim torze
środa, 21 kwietnia 2021 20:30
Zdunek Wybrzeże wygrało obie rundy DMPJ na gdańskim torze
Młodzieżowcy Zdunek Wybrzeże wykorzystali atut własnego toru i
Ligowe podium oddal się od Lechii
wtorek, 20 kwietnia 2021 21:04
Ligowe podium oddal się od Lechii
Coraz dalej od ligowego podium znajduje się Lechia. Podopieczni

Galeria Sztuki Gdańskiej

Monika Wilkońska - Monikony
poniedziałek, 12 kwietnia 2021 14:35
Monika Wilkońska - Monikony
Założenie pewnej niezgrabności w kontrapunkcie z harmonijnym

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Lunch z Kurierem: Potrzeba opracowania polityki transportowej

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
piątek, 20 lipca 2012 16:21

W polskiej komunikacji transportowej nie ma strategicznego myślenia! Nie ma kto podejmować niezbędnych i istotnych decyzji! Jeśli już podejmuje się jakieś działania, to jedynie lokalnie i indywidualnie, bez patrzenia w daleką przyszłość. To główne wnioski z kolejnej debaty z cyklu "Lunch z Kurierem", która tym razem odbyła się w Gdańsku. Mimo wysłanego zaproszenia, w debacie zabrakło głównych decydentów, czyli przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury.




Sam marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk, otwierający spotkanie, w pojedynkę nie wiele może zdziałać. Tym bardziej, że ma wiele innych spraw na głowie. On też nie miał czasu na wysłuchanie końcowych wniosków z debaty, bo przed czasem musiał opuścić Salę Herbową Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, bo wzywały go inne obowiązki służbowe. Organizatorem lunchu była redakcja tygodnika Kurier Kolejowy, z siedzibą w Warszawie.


alt


Marszałek swoim wystąpieniem na początku lunchu wlał trochę łyżki dziegdziu zebranym prezesom i dyrektorom firm od kolejnictwa i polskich portów morskich. Stwierdził bowiem, że w kolejnictwie aktualny stan jest fatalny! Od lat wąskim gardłem jest kolejowe połączenie z Portem Gdańskim. Kolejowy most nad Martwą Wisłą, przez który towarowe pociągi transportują tysiące kontenerów, grozi zawaleniem. Do stolicy Polski - Warszawy, trasę 360 km z Gdańska, pociąg Intercity pokonuje w ponad 6 godzin.


alt



Ze strony PKP usłyszeliśmy, że najbardziej zaniedbany jest torowy środek Polski. Natomiast sprawny dojazd do Portu Gdańskiego istotnie w dużej mierze blokuje 105-letni most na Martwej Wiśle. Jest plan budowy obok istniejącego wantowego (na zdjęciu), drugiego mostu kolejowego. Na szerokości 50 metrów mają być ułożone dwa tory, co pozwoli też zwiększyć prędkość przejazdu z dotychczasowych 60 do 100 km/godz.
Przedstawiciele portu zakwestionowali budowę mostu tylko o dwóch torach. Jest to stanowczo za mało patrząc perspektywicznie. Obecnie przez jednotorowy most przejeżdżają 82 pociągi na dobę, a w najbliższym czasie ma ich być łącznie 240 na dobę. Port Gdański rocznie teraz przeładowuje 1,1 mln kontenerów. W najbliższych latach te przeładunki mają wzrosnąć kilkakrotnie. Rozrastający się Terminal Kontenerowy DCT Gdańsk, już obecnie wysyła w kraj i za granicę 35 pociągów towarowych tygodniowo, a za trzy lata planuje się, że będzie ich 45 tygodniowo. A to dlatego, bo wzrastają przewozy kontenerowe do Kaliningradu i na Ukrainę.


Ponad stuletni most, z uwagi na wiek, może każdej chwili stać się zatorem nie do pokonania. Już teraz DCT tylko w 40 proc. swoich przewozów wykorzystuje kolej, a w 30 proc. transport samochodowy. Łatwiej dostarczyć kontenery drogą wodną do Gdańska, niż je rozwieść na czas do miejsc przeznaczenia. Po prostu polski transport kolejowy nie nadąża za wzrastającą masą towarową. Samochody przejęły rolę pociągów, przyczyniając się do szybszego niszczenia naszych dróg.


alt



Gdańscy portowcy uznali, że plan budowy 2-torowego mostu jest chybiony, bo za kilka lat okaże się niewystarczający w stosunku do potrzeb. Przedstawiciel DCT uznał, że jeśli jeden pociąg zabiera 40 kontenerów, to aby wywieźć planowanych 2 mln kontenerów rocznie, w przeliczeniu daje to 33 tys. pociągów rocznie, tj. sto dziennie. A przecież swoje rosnące potrzeby ma też Port Gdański. Dlatego należałoby mówić o konieczności budowy portowej autostrady kolejowej, podobnej do tej jaka jest w Rotterdamie. Czasu do likwidacji 105-letniego mostowego zatoru pozostało niewiele, bo tylko DCT już za dwa lata planuje wywóz 1,5 mln kontenerów rocznie.


alt



A tu okazuje się, że hamulcowym są też stacje rozrządu. W Gdyni jest jedna taka stacja i ciągnie się ona z portu do Gdyni Cisowa. Port w Gdyni był budowany pod ładunki masowe i pod nie ułożono tory, które są modernizowane (na zdjęciu).  Zator powstaje w samym porcie.


W Gdańsku takich stacji rozrządu jest kilka, w Porcie Północnym, Przeróbce, Zaspie, Gdańsku Wiślanym i Kanale Kaszubskim. Ogromna struktura jest rozczłonkowana. Ale jest plan budowy stacji rozrządowej dla pociągów kontenerowych w Zajączkowie Tczewskim. Plan, którego terminu realizacji ściśle nie określono...


A przecież z Gdańska w kraj i za granicę również LOTOS wysyła swoje kolejowe cysterny z paliwem. Firma ma 50 własnych lokomotyw spalinowo-elektrycznych i jeśli obecnie każda z nich, wykonując też inne zlecone usługi, średnio pokonuje w miesiącu 9 tys. km, to w najbliższym czasie plan przewiduje wzrost do 25 tys. km. Tak więc ma nastąpić prawie trzykrotny wzrost. Czy kolej to uwzględnia?


Ktoś sarkastycznie zapytał podczas lunchu, a czy polska kolej w ogóle jest zainteresowana wzrostem liczby pociągów? Transportowcy mają bowiem wrażenie, że pociągi towarowe jej przeszkadzają, bo stawki przewozowe są bardzo wysokie, aby nie powiedzieć zaporowe. Powołano nawet rewidenta, aby zbadał zasadność stawek przewozowych na kolei w Polsce.


Jak nieformowalną jest zatęchła PKP, niech świadczy też wypowiedź przedstawiciela jednej z najbogatszych firm, jaką jest Polska Miedź. Aby wysłać pociąg z ładunkiem miedzi do portu, trzeba uzgodnień aż z... 40-osobami z PKP Cargo. I tak na niewiele się to zdaje, bo pilna i kosztowna przesyłka musi swoje odstać na bocznicy, w tym czasie będąc okradziona, w efekcie nie na czas jest dostarczona do portu, z którego już odpłynął statek. Trzeba wtedy płacić kary za niedotrzymanie terminów przesyłki, stając się w świecie niewiarygodnym partnerem.


alt


Na koniec lunchu prezes Zarządu Portu Gdańskiego dr Ryszard Strzyżewicz powiedział, że musi być dobre zaplecze, a dla portów takim zapleczem jest Europa Centralna z 60 mln i część europejska Rosji ze 120 mln mieszkańców. To potencjalni odbiorcy ładunków kontenerowych. A skonteneryzowany ładunek w przewozie jest czterokrotnie tańszy, dlatego kontenery to priorytet. Polska kolej musi spojrzeć na międzynarodowe powiązania polskich portów, jeśli chce oczywiście więcej zarabiać na przewozach. 


alt



Skoro Gdańsk ma wodne połączenia z Chinami, to dlaczego nie może mieć łatwego połączenia kolejowego z Centralną Europą i Rosją? Jeśli ten dostęp się udrożni, ilość ładunków może wzrosnąć dwukrotnie, z aktualnie 27 mln ton rocznie do 54 mln ton. Kolej musi sobie uświadomić, że obecnie, przy rosnącej konkurencji, liczy się sprawność i czas dojazdu.


Tymi odezwami zakończył się w Gdańsku kolejny lunch specjalistów zajmujących się transportem. Ale takie rozmowy, lunchy trwają już od kilkunastu lat. Nie ma kto podjąć strategicznych decyzji. Zamiast gadania, potrzeba jest opracowania polityki transportowej. Tylko, kto się tego podejmie?

Tekst i zdjęcia: Włodzimierz Amerski
 

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież