Pierwsze powszechne wolne wybory odbyły się w Polsce 27 maja 1990 r. » Po przemianach ustrojowych z 1989 roku jedną z pierwszych decyzji Senatu i senatorów była uchwała o ... 72. rocznica śmierci rtm. Witolda Pileckiego » 72. rocznicę śmierci rtm. Witolda Pileckiego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku uczciło akcją #Znic... W tygodniku „Sieci”: Kulisy afery w radiowej Trójce » W najnowszym numerze „Sieci”: co naprawdę się stało w Trójce i kto manipulował przy liście przebojów... "Lektury na ucho". Radio Gdańsk zaprasza na cykl "ściągawek" dla matur... » Radio Gdańsk zaprasza na cykl "ściągawek" dla maturzystów. "Lektury na ucho" to będzie lekcja inna n... Taneczne „Pompowanie Radości" » W ramach akcji studentów UG „Pompujemy Radość" w piątek, 22 maja, dla małych podopiecznych Kliniki P... Tomasz Posadzki: Gdańsk usług wspólnych - prestiż i bezład » Z mec. Tomaszem Posadzkim, w latach 1994–2002 radnym miasta Gdańska, od 1994 do 1998 prezydentem Gda... 75 lat "Dziennika Bałtyckiego" - "co do napisania?" » "Dziennik Bałtycki" świętował 75 urodziny. Po raz pierwszy ukazał się PT Czytelnikom - 4 strony, 3 t... Płażynski pisze do prezesa Goldmana Sachsa - sprawa Gedanii to... » Poseł na Sejm RP Kacper Płażyński podejmuje dalsze działania na rzecz ratowania zabytkowego terenu K... K. Płażyński: Robyg nie zmusi mnie do milczenia w sprawie Gedanii » Deweloper Robyg przesłał do posła Kacpra Płażyńskiego pismo, w którym domaga się przeprosin i zapłat... Radni PiS chcą oddać hołd Janowi Pawłowi II » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska przedstawili projekt stanowiska z okazji 100 rocznicy urodzi...
Reklama
Tarcza na Pomorzu -
czwartek, 14 maja 2020 07:20
Tarcza na Pomorzu -
Gdański ZUS wypłacił już pomorskim przedsiębiorcom w ramach tarcz ...
Ruben Schott odchodzi z Trefla Gdańsk
poniedziałek, 25 maja 2020 17:14
Ruben Schott odchodzi z Trefla Gdańsk
Po dwóch sezonach w Treflu Gdańsk z klubem żegna się przyjmujący ...
Lechia szykuje się do wznowienia rozgrywek
poniedziałek, 25 maja 2020 19:28
Lechia szykuje się do wznowienia rozgrywek
W najbliższy weekend wznowione zostaną rozgrywki piłkarskiej ekstra ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Gdańskie portrety funeralne
poniedziałek, 18 maja 2020 16:23
Gdańskie portrety funeralne
Europejska grafika szczególnie dogodne warunki rozwoju znalazła we F ...

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła zima... ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w Gdańs ...
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na Najle ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Kontrowersje wokół centrum sportów motorowych w Pruszczu Gdańskim

Ocena użytkowników: / 5
SłabyŚwietny 
niedziela, 18 maja 2014 16:11

Sporo kontrowersji wśród mieszkańców Pruszcza Gdańskiego wzbudza projekt budowy samochodowego toru wyścigowego. Dali temu wyraz podczas samorządowej debaty połączonych Komisji Sportu i Turystyki Rady Miasta Gdańska, Rady Miasta Pruszcza Gdańskiego i Gminy Pruszcz Gdański. Uczestniczyli w niej też przedstawiciele Samorządu, Biura Rozwoju Gdańska, Polskiego Związku Motorowego i niemieckiej firmy architektonicznej Tilke GMBH z siedzibą w Aachen.


Debata miała miejsce w ramach II konferencji pt. „Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji”, która odbyła się w połowie maja w gdańskim Amber Expo. Debatę poprowadził gdański radny Piotr Grzelak, reprezentujący Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego Sp. z o.o.


alt



Rozpoczęła Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański stwierdzając, że projektowany tor samochodowy wchodzi w teren zabudowy mieszkaniowej. W pobliskim osiedlu Rotmanka mieszka 3 tys. osób, którzy przeciw temu się burzą, tak jak mieszkańcy Borkowa i Straszyna. Są poważne obawy zaburzenia komfortu zamieszkiwania w ciszy. Można znaleźć lepsze miejsce na tą inwestycję, oddaloną od zamieszkałych osiedli. Użytkownicy z istniejącego małego toru już stwarzają wiele hałasu.


Radny Mirosław Zdanowicz (na poniższym zdjęciu drugi z lewej), przewodniczący Komisji Sportu i Turystyki oraz członek Komisji Rozwoju Przestrzennego UM Gdańsk: - My tego nie robimy po cichu. To jest już nasze drugie spotkanie. Tam zaczęliśmy naszą działalność 10 lat temu, a teren wskazało nam Miasto. Chcemy odciągnąć młodzież od komputerów, leczyć ich i rozwijać poprzez sport. Firma projektująca tor jest najlepsza w świecie i uwzględnia ona walory środowiskowe.


alt


Radny Marek Bumblis (na powyższym zdjęciu pierwszy z lewej): - Jestem radnym już czwartą kadencję, a przez trzy byłem szefem komisji sportu i turystyki. W mojej ocenie, to co robi radny Mirosław Zdanowicz będzie doskonale służyło młodzieży. Zapewniam, że my nie chcemy, aby tutaj doszło do społecznego konfliktu.

Małgorzata Czarnecka-Szafrańska z pruszczańskiej gminy: - Też jestem radną czwartą kadencję. Każdy z nas troszczy się o mieszkańców. Oni nie mogą czuć się źle jak powstanie ten tor. Dlatego trzeba rozmawiać na ten temat.

Ewa Romik, sołtys Rotmanki, emerytowana nauczycielka stwierdziła, że główny dojazd na tor będzie przebiegał przez ulicę Leśną. A projektodawca ze strony niemieckiej wyjaśnił zebranym, że tak nie będzie.

Piotr Morawska, gdański radny pierwszą kadencję: - Od 15 lat miasto się rozszerza, zajmując tereny odległe od centrum. Jeśli nie powstanie tor, to ten teren przejmą deweloperzy. Jesteśmy milionową aglomeracją i ten projekt wart jest realizacji.

Jan Grabowski, inspektor ds. ochrony przed hałasem Wydziału Środowiska Urzędu Miasta w Gdańsku: - Projekt uwzględnia naturalne elementy dźwiękoszczelne. Projektanci pracują nad tym, aby takie dźwiękowe dolegliwości pomniejszyć, do minimum a jak się uda to nawet je zlikwidować.

Mariusz Kociński, radny gminy Pruszcz Gdański domagał się przytoczenia przykładów innych torów, które powstały w podobnych lokalizacjach. W jego ocenie projektowany teren jest przecież wyniesiony do góry, co tylko potęguje hałas.

Ralf van Wersch z biura projektowego udzielił odpowiedzi, że owszem powstały takie tory pomiędzy zabudowaniami w hiszpańskiej Saragossie i niemieckiej Saksonii.

Wójtowa Kołodziejczak: - Było spotkanie w Cieplewie i wyraziliśmy nasze obawy, które nie znalazły odzwierciedlenia w przedstawionej nam prezentacji. A położone w Straszynie osiedle Przylesie już ma przekroczenia dopuszczalnej normy hałasu.  

Małgorzata Osowska, pruszczańska radna: - My już 15 last temu tam się sprowadziliśmy i normy hałasu są zwiększone poprzez uruchomioną obwodnicę południową Gdańska. Budowa takiego toru, to dla nas będą dodatkowe uciążliwości komunikacyjne.

Mirosław Zdanowicz: - Ale jak będą się ścigać samochody elektryczne, a to nas czeka już niebawem, to hałasu nie będzie. Na tym torze będzie rozgrywanych do 10 wyścigów rocznie.

Piotr Morawski: - 15 lat temu 100 tys. pasażerów latało rocznie z lotniska w Rębiechowie, a teraz ta liczba dochodzi do 3 mln. Miasto musi się rozwijać i wykorzystywać tereny pod ciekawe inwestycje.

Uczestnicy spotkania dopytywali, jaki jest koszt tej inwestycji i czas jej realizacji?


alt



Piotr Grzelak (na powyższym zdjęciu pierwszy z prawej) odpowiedział, że jak na razie powstała tylko koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Inwestycja powstanie etapowo ze środków publiczno-prywatnych. Termin realizacji wyznaczono do 2020 roku. Zacznie się od studium wykonalności, które wykaże, czy inwestycję tą będzie się opłacało zrealizować.


Ralf van Wersch powiedział, że całościowy koszt tej inwestycji, to około 100 mln euro, a sam tor o długości prawie 5 km, w zależności od warunków glebowych, będzie kosztował około 60 mln euro.


alt



Mirosław Zdanowicz: - Plan zagospodarowania tego terenu powstał już w 2004 roku. A takie studium opracowano już w 2007 roku i według ówczesnych cen sam tor samochodowy, bez zaplecza, to koszt 8,7 mln zł, a tor motocyklowy to zaledwie 170 tys. zł. Trzeba uwzględnić, że będzie to też centrum rekreacji, do której Miasto nie dołoży nawet złotówki. Mogę zdradzić, że Gdańska Rafineria obiecała nam wylać swoją asfaltową nawierzchnię, aby mieć własny tor do testowania swoich nowych produktów ropopochodnych. Na początek powinien powstać choćby tor kartingowy, bo komisarz unijny Janusz Lewandowski zapewnia nas, że na inwestycje przeznaczone dla młodzieży aż w 90 procentach możemy pozyskać unijne dotacje.


alt



Andrzej Mielczarek, dziennikarz motoryzacyjny: - Władze gmin nie ostrzegały mieszkańców tych terenów, że czekają na nich uciążliwości, o których było wcześniej wiadomo, bo teren ten był przeznaczony pod inwestycje rekreacyjno-sportowe. Gminy sprzedały te tereny deweloperom, oni wybudowali osiedla mieszkaniowe i teraz powstał problem, kto ma racje?

Mieszkaniec Robert Jakubiak: - My już teraz mamy problem z hałasem, bo w weekendy rozgrywane są różne zawody. Teren ten tak jest ukształtowany, że tylko wzmaga dźwięk. My musimy mieć pewność, że hałas będzie znośny.

Mirosław Zdanowicz: - To na nasze konto jeżdżą amatorzy dobrowolnie na dziko.

Jan Grabowski, ochrona środowiska: - Teren będzie ogrodzony, monitorowany, bez dzikiego dostępu.

Jedna z mieszkanek: - Może z obwodnicy zrobić zjazd na tor. Uchwała o zmianie zagospodarowania przestrzennego jest z 2007 roku, a ja wybudowałam się tutaj w 1999 roku. Jest wiele innych dyscyplin sportu, po co nam tu tory samochodowe. My chcemy z takich obiektów korzystać, niech lepiej powstanie pływalnia, korty tenisowe.

Lesław Orski, radny Sopotu, od czwartej kadencji, szef Okręgowego Związku Motorowego: - Społeczność lokalna jest najważniejsza i projekt musi być dla niej jak najmniej uciążliwy. W Polsce jednakże rocznie na drogach ginie do 4 tys. osób. Takie centrum motorowe, to wyróżnienie dla Pomorza. Mieszkańcy w tej inwestycji muszą być podmiotem. Nie ma u nas w polskiej edukacji wychowania komunikacyjnego. Sami sobie wypowiedzieliśmy trzecią wojnę światową pod względem ilości trupów na drogach. Jeśli podejmiemy się tej inwestycji, to będzie skok epokowy tego terenu.

Wła-49
Fot. Włodzimierz Amerski
 

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież