Pierwsze powszechne wolne wybory odbyły się w Polsce 27 maja 1990 r. » Po przemianach ustrojowych z 1989 roku jedną z pierwszych decyzji Senatu i senatorów była uchwała o ... 72. rocznica śmierci rtm. Witolda Pileckiego » 72. rocznicę śmierci rtm. Witolda Pileckiego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku uczciło akcją #Znic... W tygodniku „Sieci”: Kulisy afery w radiowej Trójce » W najnowszym numerze „Sieci”: co naprawdę się stało w Trójce i kto manipulował przy liście przebojów... "Lektury na ucho". Radio Gdańsk zaprasza na cykl "ściągawek" dla matur... » Radio Gdańsk zaprasza na cykl "ściągawek" dla maturzystów. "Lektury na ucho" to będzie lekcja inna n... Taneczne „Pompowanie Radości" » W ramach akcji studentów UG „Pompujemy Radość" w piątek, 22 maja, dla małych podopiecznych Kliniki P... Tomasz Posadzki: Gdańsk usług wspólnych - prestiż i bezład » Z mec. Tomaszem Posadzkim, w latach 1994–2002 radnym miasta Gdańska, od 1994 do 1998 prezydentem Gda... 75 lat "Dziennika Bałtyckiego" - "co do napisania?" » "Dziennik Bałtycki" świętował 75 urodziny. Po raz pierwszy ukazał się PT Czytelnikom - 4 strony, 3 t... Płażynski pisze do prezesa Goldmana Sachsa - sprawa Gedanii to... » Poseł na Sejm RP Kacper Płażyński podejmuje dalsze działania na rzecz ratowania zabytkowego terenu K... K. Płażyński: Robyg nie zmusi mnie do milczenia w sprawie Gedanii » Deweloper Robyg przesłał do posła Kacpra Płażyńskiego pismo, w którym domaga się przeprosin i zapłat... Radni PiS chcą oddać hołd Janowi Pawłowi II » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska przedstawili projekt stanowiska z okazji 100 rocznicy urodzi...
Reklama
Tarcza na Pomorzu -
czwartek, 14 maja 2020 07:20
Tarcza na Pomorzu -
Gdański ZUS wypłacił już pomorskim przedsiębiorcom w ramach tarcz ...
Ruben Schott odchodzi z Trefla Gdańsk
poniedziałek, 25 maja 2020 17:14
Ruben Schott odchodzi z Trefla Gdańsk
Po dwóch sezonach w Treflu Gdańsk z klubem żegna się przyjmujący ...
Lechia szykuje się do wznowienia rozgrywek
poniedziałek, 25 maja 2020 19:28
Lechia szykuje się do wznowienia rozgrywek
W najbliższy weekend wznowione zostaną rozgrywki piłkarskiej ekstra ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Gdańskie portrety funeralne
poniedziałek, 18 maja 2020 16:23
Gdańskie portrety funeralne
Europejska grafika szczególnie dogodne warunki rozwoju znalazła we F ...

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła zima... ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w Gdańs ...
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na Najle ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Elżbieta Jachlewska: Oddajmy nasze miasto mieszkańcom, wtedy Gdańsk będzie lepszy

Ocena użytkowników: / 25
SłabyŚwietny 
czwartek, 23 sierpnia 2018 16:20

Z Elżbietą Jachlewską, ekonomistką, aktywistką społeczną i feministką, jedną z liderek Inicjatywy Feministycznej i Partii Kobiet, kandydatką Lepszego Gdańska na prezydenta Miasta Gdańska rozmawia Artur S. Górski


- Czy feminizm ma polityczne oblicze, czy jest lewicowy, a nawet jak go widzą konserwatyści lewacki i libertyński?
Elżbieta Jachlewska: Porzućmy te fobie. Mnie nie da się włożyć do szuflady. Nie zmieszczę się ani w tej z lewej, ani w tej z prawej. Mam społeczną wrażliwość. Czy zatem jestem lewicowa? Jeśli takim wyznacznikiem jest fakt, iż w kwestiach społecznych nie zgadzam się z opiniami wielu kobiet, które siebie sytuują na prawicy, bo - jak o sobie mówią - bronią tradycyjnego modelu społeczeństwa i rodziny, to jestem lewicowa. Jeśli dodam, że pracuję na rzecz równego traktowania kobiet i mężczyzn, na rzecz osób wykluczonych, to też jestem lewicowa. Ale co począć z faktem, że popieram ludzi przedsiębiorczych, że nie pochwalam rozdawnictwa, które powoduje wychodzenie kobiet z rynku pracy? To znaczy, że jestem prawicowa?


- Lepszy Gdańsk wystawia kobietę. Kobiety w polityce odgrywały i odgrywają znaczną rolę… Choćby Indira Gandhi, Golda Meir, Evita Peron, Hillary Clinton, Angela Merkel, Theresa May oraz Margaret Thatcher, żelazna dama, która miała tak silną osobowość, że nawet obecny kandydat SLD na prezydenta Gdańska prof. Ceynowa zachwalał Thatcher na partyjnych zebraniach, tworząc własny thatcheryzm, lewicowy…
Elżbieta Jachlewska: Mamy więc swoiste pomieszanie pojęć. Warto się czasem zastanowić, gdzie się jest i jakie tezy się wygłasza. Nie silę się więc na opisywanie politycznych programów. Miasto ich nie potrzebuje. A przy okazji można popaść w absurd. Bywa, że ktoś był lansowany jako kandydat lewicy, a stał się po kilku latach konserwatystą. Z kolei nazywający się prawicą realizują programy socjalistyczne. Stawiam więc na społeczną wrażliwość. A to, czy ktoś ma taki, czy inny światopogląd, czy jest ateistą, czy wierzącym, nie ma znaczenia dla zarządzania miastem. Państwo jest świeckie i miasto jest świeckie, a każdy ma prawo do swego wyznania. Moja wolność, to jest wolność wyboru, przekonań, wyrażania racji. Ja wierzę w ludzi. Może naiwnie…


- Stąd działania na rzecz tych, którzy nie radzą sobie w realiach gospodarczych?
Elżbieta Jachlewska: Każdy z nas może stać się osobą bezdomną, może przytrafić mu się nieszczęście, rozpad związku, upadek firmy. Może uwikłać się w toksyczny związek, w przemoc, może zachorować. Wszyscy będziemy starzy. Wykluczone społecznie czy ekonomicznie jest smutne. Warto mu zapobiegać. Czy wsparcie dla tych ludzi to jest lewica czy prawica? Przecież i PiS ma program lewicowy, który pomógł wygrać wybory…


- Ale w patriotycznym sztafażu, z hasłem wstawania z kolan i dobrej zmiany…
Elżbieta Jachlewska: I z pakietem socjalnym, który starają się lepiej, gorzej, realizować. A powiedzmy politykom PiS, że są lewicą… Będą bardzo, ale to bardzo, oburzeni. Podział na lewicę i prawicę bywa dzisiaj złudny. To nie są lata 80.

alt


- Miasto nie ma poglądów?
Elżbieta Jachlewska: Urząd ich nie powinien mieć i infrastruktura też nie. Idealne jest miasto przyjazne jego mieszkańcom i otwarte na przybyszów i turystów. Takie, w którym dobrze czuje się przedsiębiorca i dobrze żyje się mieszkańcom. W którym biznesmen i państwo sprzedający pietruszkę i kwiaty na chodniku mają swoje miejsce…


- W którym nie tylko deweloperom się dobrze wiedzie, a handlujących zieleniną i bawełną nie polewa się wodą…
Elżbieta Jachlewska: Przecież ci dorabiający na zieleninie pracują, nie są tylko klientami pomocy społecznej. Nie wyciągają ręki „daj!”. Moje poglądy wyrosły w trakcie rozmów z setkami ludzi. W biurach, na ulicach, na bazarach.


- Czy ruchy miejskie mają więc szanse by skutecznie zaistnieć w lokalnych ojczyznach?
Elżbieta Jachlewska: Gdybym nie miała przekonania, że ruchy społeczne mają swoje racje i szanse, nie angażowałabym swego czasu i energii. Postulaty Lepszego Gdańska są mi bliskie, współtworzyłam ten projekt i jego program. Do tej pory nie odnieśliśmy spektakularnego sukcesu, ale kilku prezydentów udało się nam wywalczyć, chociażby w Poznaniu. Pierwszy krok został uczyniony. Najpierw zaznacza się teren, a potem się teren zdobywa. Oddałabym samorządy mieszkańcom i komitetom miejskim.


- Recepta na ów Lepszy Gdańsk?
Elżbieta Jachlewska: To miasto przyjazne, miasto małych odległości: do przedszkola, szkoły, przychodni zdrowia, czyli jeśli budujesz to zapewnij mieszkańcom sferę użyteczną i minimum komfortu życia. Przemieszczanie się w korkach by odwieźć dzieci do żłobka, do przedszkola, to były dla mnie w obie strony trzy godziny z życia. Doceniam też domy sąsiedzkie na osiedlach. Sama taki dom prowadzę. To jest centrum życia dzielnicy, miasto w mieście.


- Rodzina i Inicjatywa Feministyczna. Nie ma w tym sprzeczności?
Elżbieta Jachlewska: Żadnej. Mąż jest zdeklarowanym feministą, dzieci chodziły ze mną na manifestacje. Są bardzo równościowe. Każdą ważną decyzję podejmujemy wspólnie.


- W wyborach zaś czasem decyduje wąska grupa, komitet polityczny co do miejsc na listach…
Elżbieta Jachlewska: To, niestety, są tendencje dominujące, nie są ona zbawienne dla samorządu i dla rozwiązania lokalnych problemów. Wyznaczanie przez partyjne komitety kandydatów na prezydentów, czy wyznaczanie z centrali, po pierwsze frustruje działaczy lokalnych tych ugrupowań, bo to oni tutaj pracują na co dzień i wypracowują pozycję ugrupowania. A po drugie niesie ze sobą ryzyko, że nawet jeśli taki kandydat wygra, to czy on zna lokalną specyfikę, układy, z którymi przyjdzie mu się zmierzyć? Miasto trzeba rozumieć i je czuć. Jesteśmy wolni od polityki centralnej, ale nie zwolnimy samorządu od odpowiedzialności za opiekę zdrowotną, za pomoc osobom starszymi i niepełnosprawnym, za edukację i usługi komunalne. Jestem za zmianą, za dobrą zmianą, nie w sensie hasła. Będzie ona taka, jaka wskażą wyborcy. Oni zdecydują. Najważniejsze by gdańszczanie poszli na te wybory.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież