Grzegorz Strzelczyk: Miasto nie jest biznesmenem » Z Grzegorzem Strzelczykiem, radnym PiS rozmawia Artur S. Górski- Czy dzieciom i młodzieży z Gdańska ... Ponad 8 mln złotych na reklamy Gdańska - prof. Czauderna pyta prezyden... » Dobra propaganda, to propaganda skuteczna. Liczona ilością odsłon stron i podstron, materiałów zamie... Bunt gdańskiego barona - Adamowicz sam(o)rządzi » Oskarżony o składanie nieprawdziwych oświadczeń majątkowych i podejrzewany o oszustwa podatkowe,pozb... Beton na boiskach AWFiS » Maklerzy umysłów czy Parceli Dziwna sytuacja w oliwskiej AWFiS. Na wniosek uczelni procedowany j... Oświadczenie Piotra Dudy » Koleżanki i Koledzy, Członkowie Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność", cora... J. Duszewski: Dość Karnowskiego - Sopotem można zająć się lepiej! » Rozmowa z dr. Jarosławem Duszewskim, niezależnym kandydatem na prezydenta Sopotu. -W programie na ż... Co ustali prokurator? - Grunwaldzka 597 » Sprzedaż przy ul. Grunwaldzkiej 597 w Oliwie jest badana przez prokuraturę. Sprawdzana jest sama tra... Tlen jako opium? » ”Tlen” od czasu swojego powstania (rok 2003) przewędrował już przez wiele polskich teatrów (również ... Karol Rabenda: Mam plan dla Gdańska » Konieczny jest zwrot ku mieszkańcom, traktowanym przez włodarza jak najemcyZ Karolem Rabendą, wicepr... Impulsy płyną z Tel Awiwu - wywiad z Leszkiem Millerem » W zachowaniu Polaków wobec Żydów w czasie wojny mieliśmy wszelkie możliwe postawy. Od pięknych i her...
Reklama

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 24 września 2016 23:16

Specjaliści z Politechniki Gdańskiej na zlecenie władz województwa, czyli m.in. marszałka Struka, przygotowali dokument, w którym analizują stan techniczny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po lipcowej ulewie. Okazuje się, że, według analiz, nie zawinił człowiek, a deszcz, który przekroczył wszelkie parametry stosowane w projektowaniu systemów odwodnień torowisk,dróg, obiektów inżynierskich kolejowych i drogowych.


W skład komisji eksperckiej, która oceniała stan techniczny PKM-ki, weszli specjaliści z Politechniki Gdańskiej: prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała, dr inż. Angelika Duszyńska, prof. nadz. PG dr hab. inż. Michał Szydłowski, prof. nadz. PG dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski. W stworzonym dokumencie zawarto ekspertyzy dotyczące tła hydrologicznego, odwodnienia, geotechniki, nasypów oraz obiektów konstrukcyjnych. Ustalenia udokumentowano fotografiami oraz odpowiednim komentarzem.


Z dokumentu przedstawionego przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej wynika, że wszelkie wymogi budowy PKM-ki zostały zachowane. "W konstrukcjach Pomorskiej Kolei Metropolitarnej zastosowano najnowsze rozwiązania materiałowe i technologiczne szeroko stosowane w budownictwie drogowym, natomiast rzadziej w klasycznym budownictwie kolejowym. Dotyczy to konstrukcji zarówno nasypów jak i wykopów, nowych oraz adaptowanych istniejących" – czytamy w dokumencie.

– Cała konstrukcja, zarówno nasypy, jak i obiekty inżynieryjne zostały zaprojektowane zgodnie z przepisami i normami, ale w odniesieniu do klasycznych obciążeń. W naszym opracowaniu pokazaliśmy, że deszcz, który zdarzył się 14 lipca bieżącego roku był tak specyficzny, że właściwie nazwać go możemy pięćsetletnim, czyli takim, który zdarza się bardzo rzadko – powiedział na antenie "Radia Gdańsk" prof. Kazimierz Gwizdała.


Eksperci z PG podkreślili także, że wpływ na zniszczenia po lipcowej ulewie miały również tereny sąsiadujące z Pomorską Koleją Metropolitalną: "Na rozmiar uszkodzeń na torowiskach prowadzonych w wykopach istotny wpływ miała zlewnia terenów otaczających trasę kolei. Układ tych terenów spowodował lokalną koncentrację spływu wód opadowych na teren wód opadowych na teren PKM, powodując spotęgowanie erozji" – napisano w ekspertyzie. Jednocześnie dodano, że: "Rozwiązania zastosowane w budowie PKM są zgodne z obowiązującymi przepisami i zasadami sztuki inżynierskiej".  Specjaliści wyrazili także potrzebę, by, zważywszy na coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska pogodowe, rozpatrzyć potrzebę zmian w obecnych przepisach i wytycznych związanych z projektowaniem systemów odwodnień i melioracji infrastruktury drogowo-kolejowej.


Karolina Rabiej

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

J. Duszewski: Dość Karnowskiego - Sopotem można zająć się lepiej! J. Duszewski: Dość Karnowskiego - Sopotem można zająć się lepiej!
Rozmowa z dr. Jarosławem Duszewskim, niezależnym kandydatem na prezy ...
J. Duszewski: Dość Karnowskiego - Sopotem można zająć się lepiej!
Prezydenci ministrów Prezydenci ministrów
Mateusz Morawiecki został 16 - a właściwie 17, bo M.F. Rakowski, kt ...
Prezydenci ministrów
Lechii sześć - drużyna jedna! Lechii sześć - drużyna jedna!
Biało-zieloną drużynę piłkarską obsługuje 5 spółek i fundacja ...
Lechii sześć - drużyna jedna!

Galeria Sztuki Gdańskiej

Profesor Wiesław Zaremba artysta z Uniwersytetu Sabanci Profesor Wiesław Zaremba artysta z Uniwersytetu Sabanci
Sztukę prof. Wiesława Zaremby zawsze charakteryzuje doskonały rysun ...
Profesor Wiesław Zaremba artysta z Uniwersytetu Sabanci

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...
Odkrywanie tajemnic spod ogona

Sport w szkole

Program ferii z GZSiSS Program ferii z GZSiSS
Od 29 stycznia do 9 lutego w województwie pomorskim dzieci i młodzie ...
Program ferii z GZSiSS
Młody jazz 3-miasta Młody jazz 3-miasta
21 lipca w Ogrodzie Muzeum Miasta Sopotu wystąpi Tomasz Chyła Quinte ...
Młody jazz 3-miasta
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II 30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam