Nowe biuro PiS w Pruszczu » Pomorskie struktury PiS od soboty wzbogaciła się o nowe biuro w Pruszczu Gdańskim. Szefem struktur p... Szkoła z Włocławka z patentem na wygraną w konkursie Energia Młodych » Uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych z Włocławka zwyciężyli w szóstej edycji konkursu Energia Młody... Finaliści Olimpiady Solidarności spotkali się z R. Kwiatkiem, współtwó... » Finaliści IV Olimpiady Solidarności odwiedzili Europejskie Centrum Solidarności, w którym spotkali s... Festiwal Innowacyjnej Edukacji » Na jak długo podczas nauki zapamiętujemy materiał? Bez utrwalenia materiału zazwyczaj jest to jeden ... Biedroń skrada się do SLD? » Prezydent Słupska Robert Biedroń szuka sojuszników na wybory samorządowe 2018. Były polityk SLD sond... Szkolne sztuczki gdańskie - Kokoszki » W siedzibie Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność” odbyła się konferencja prasowa związku, dotyczącą ... Usamorządowić szkołę oddaną prywatnej spółce » Związkowcy z NSZZ „Solidarność” przedstawili na środowej konferencji prasowej w siedzibie związku ra... Nowe studio TVP 3 - forpoczta wzrostu poziomu telewizji regionalnej » Z udziałem Jacka Kurskiego, prezesa Telewizji Polskiej i Jarosława Sellina, sekretarza stanu w Minis... Wielkanocne śniadanie dla potrzebujących » W Wielką Sobotę, 15 kwietnia, na Targu Węglowym zorganizowane zostało tradycyjne śniadanie wielkanoc... Leszek Miller: Elektorat lewicowy się nie rozpłynął » Z Leszkiem Millerem, premierem w latach 2001-04, byłym ministrem pracy i ministrem spraw wewnętrznyc...
Reklama

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 24 września 2016 23:16

Specjaliści z Politechniki Gdańskiej na zlecenie władz województwa, czyli m.in. marszałka Struka, przygotowali dokument, w którym analizują stan techniczny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po lipcowej ulewie. Okazuje się, że, według analiz, nie zawinił człowiek, a deszcz, który przekroczył wszelkie parametry stosowane w projektowaniu systemów odwodnień torowisk,dróg, obiektów inżynierskich kolejowych i drogowych.


W skład komisji eksperckiej, która oceniała stan techniczny PKM-ki, weszli specjaliści z Politechniki Gdańskiej: prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała, dr inż. Angelika Duszyńska, prof. nadz. PG dr hab. inż. Michał Szydłowski, prof. nadz. PG dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski. W stworzonym dokumencie zawarto ekspertyzy dotyczące tła hydrologicznego, odwodnienia, geotechniki, nasypów oraz obiektów konstrukcyjnych. Ustalenia udokumentowano fotografiami oraz odpowiednim komentarzem.


Z dokumentu przedstawionego przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej wynika, że wszelkie wymogi budowy PKM-ki zostały zachowane. "W konstrukcjach Pomorskiej Kolei Metropolitarnej zastosowano najnowsze rozwiązania materiałowe i technologiczne szeroko stosowane w budownictwie drogowym, natomiast rzadziej w klasycznym budownictwie kolejowym. Dotyczy to konstrukcji zarówno nasypów jak i wykopów, nowych oraz adaptowanych istniejących" – czytamy w dokumencie.

– Cała konstrukcja, zarówno nasypy, jak i obiekty inżynieryjne zostały zaprojektowane zgodnie z przepisami i normami, ale w odniesieniu do klasycznych obciążeń. W naszym opracowaniu pokazaliśmy, że deszcz, który zdarzył się 14 lipca bieżącego roku był tak specyficzny, że właściwie nazwać go możemy pięćsetletnim, czyli takim, który zdarza się bardzo rzadko – powiedział na antenie "Radia Gdańsk" prof. Kazimierz Gwizdała.


Eksperci z PG podkreślili także, że wpływ na zniszczenia po lipcowej ulewie miały również tereny sąsiadujące z Pomorską Koleją Metropolitalną: "Na rozmiar uszkodzeń na torowiskach prowadzonych w wykopach istotny wpływ miała zlewnia terenów otaczających trasę kolei. Układ tych terenów spowodował lokalną koncentrację spływu wód opadowych na teren wód opadowych na teren PKM, powodując spotęgowanie erozji" – napisano w ekspertyzie. Jednocześnie dodano, że: "Rozwiązania zastosowane w budowie PKM są zgodne z obowiązującymi przepisami i zasadami sztuki inżynierskiej".  Specjaliści wyrazili także potrzebę, by, zważywszy na coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska pogodowe, rozpatrzyć potrzebę zmian w obecnych przepisach i wytycznych związanych z projektowaniem systemów odwodnień i melioracji infrastruktury drogowo-kolejowej.


Karolina Rabiej

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

W obiektywie Macieja Kostuna


zaba.jpg

Sport w Szkole

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam