"Szybkojezdne" stojaki dla Oddziału Hematologii » 28 stojaków do kroplówek amerykańskiej marki Pryor oraz dwie wagi i miarka SECA to sprzęt, który dzi... Andrzej Jaworski: PZU Zdrowie w Gdańsku z "Linią życia" » Rozmowa z Andrzejem Jaworskim, b. wiceprezesem zarządu PZU SA, wieloletnim posłem PiS- Powitanie pre... 1400 podpisów do referendum w Sopocie » Blisko 1600 podpisów zebrali już zwolennicy referendum w sprawie odwołania prezydenta Sopotu, Jacka ... KKS Gedania zasługuje na szacunek » Ostatnie oświadczenie firmy Robyg było powodem zwołania przez mec. Kacpra Płażyńskiego konferencji p... Artyści przed Urzędem Marszałkowskim: Stop niszczeniu Opery Bałtyckiej » W strugach deszczu i przy podmuchach wiatru blisko pięćdziesiąt osób uczestniczyło w zgromadzeniu pu... Krystian Kłos: prawdziwe intencje firmy Robyg będą znane po sesji Rady... » Krystian Kłos – przewodniczący zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, uważa, że to jeszcze za wcześnie n... "Żegnaj Przyjacielu, żegnaj Nauczycielu, żegnaj Mistrzu" - W Sopocie p... » Na Cmentarzu Komunalnym w Sopocie pożegnano w ceremoniale świeckim prof. Jerzego Młynarczyka, prezyd... Teresa Krystman: Żal mleczarstwa i tylu lat wysiłków, budowania marki » Teresa Krystman, ostatnia prezes Spółdzielni Mleczarskiej Maćkowy do przejęcia przez Polmlek, uważa,... Prezes o środowisku i osiedlach » W przesłanym nam oficjalnym stanowisku Grupy Polmlek wobec likwidacji zakładu produkcyjnego Polmek-M... Podwójne odbicie. Miliony pod sopocką siatką » Z nieoficjalnych informacji "Gazety Gdańskiej" wynika, że w grupie PGE trwa audyt umów zawieranych p...

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
sobota, 24 września 2016 23:16

Specjaliści z Politechniki Gdańskiej na zlecenie władz województwa, czyli m.in. marszałka Struka, przygotowali dokument, w którym analizują stan techniczny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po lipcowej ulewie. Okazuje się, że, według analiz, nie zawinił człowiek, a deszcz, który przekroczył wszelkie parametry stosowane w projektowaniu systemów odwodnień torowisk,dróg, obiektów inżynierskich kolejowych i drogowych.


W skład komisji eksperckiej, która oceniała stan techniczny PKM-ki, weszli specjaliści z Politechniki Gdańskiej: prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała, dr inż. Angelika Duszyńska, prof. nadz. PG dr hab. inż. Michał Szydłowski, prof. nadz. PG dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski. W stworzonym dokumencie zawarto ekspertyzy dotyczące tła hydrologicznego, odwodnienia, geotechniki, nasypów oraz obiektów konstrukcyjnych. Ustalenia udokumentowano fotografiami oraz odpowiednim komentarzem.


Z dokumentu przedstawionego przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej wynika, że wszelkie wymogi budowy PKM-ki zostały zachowane. "W konstrukcjach Pomorskiej Kolei Metropolitarnej zastosowano najnowsze rozwiązania materiałowe i technologiczne szeroko stosowane w budownictwie drogowym, natomiast rzadziej w klasycznym budownictwie kolejowym. Dotyczy to konstrukcji zarówno nasypów jak i wykopów, nowych oraz adaptowanych istniejących" – czytamy w dokumencie.

– Cała konstrukcja, zarówno nasypy, jak i obiekty inżynieryjne zostały zaprojektowane zgodnie z przepisami i normami, ale w odniesieniu do klasycznych obciążeń. W naszym opracowaniu pokazaliśmy, że deszcz, który zdarzył się 14 lipca bieżącego roku był tak specyficzny, że właściwie nazwać go możemy pięćsetletnim, czyli takim, który zdarza się bardzo rzadko – powiedział na antenie "Radia Gdańsk" prof. Kazimierz Gwizdała.


Eksperci z PG podkreślili także, że wpływ na zniszczenia po lipcowej ulewie miały również tereny sąsiadujące z Pomorską Koleją Metropolitalną: "Na rozmiar uszkodzeń na torowiskach prowadzonych w wykopach istotny wpływ miała zlewnia terenów otaczających trasę kolei. Układ tych terenów spowodował lokalną koncentrację spływu wód opadowych na teren wód opadowych na teren PKM, powodując spotęgowanie erozji" – napisano w ekspertyzie. Jednocześnie dodano, że: "Rozwiązania zastosowane w budowie PKM są zgodne z obowiązującymi przepisami i zasadami sztuki inżynierskiej".  Specjaliści wyrazili także potrzebę, by, zważywszy na coraz częściej występujące ekstremalne zjawiska pogodowe, rozpatrzyć potrzebę zmian w obecnych przepisach i wytycznych związanych z projektowaniem systemów odwodnień i melioracji infrastruktury drogowo-kolejowej.


Karolina Rabiej

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Galeria Sztuki Gdańskiej


p1280332.jpg

W obiektywie Macieja Kostuna


2_neptun.jpg

Aktywne lato z GOKF i ENERGĄ

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam