Politycy PiS apelują aby marszałek Bonna zrezygnował z zasiadania w za... » Poseł Kacper Płażyński i Jerzy Barzowski, radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego, członkiem Komisji ... Gdańskie ulice 2019 - mniej wypadków i rannych, więcej kolizji » O ponad 70 zmalała liczba wypadków drogowych na ulicach Gdańska w 2019 roku w stosunku do 2018. Mnie... Zaproszenie na wykład "Gedania to więcej niż klub sportowy" » W poniedziałek, 27 stycznia, o godz. 19.00 w klubie parafialnym „Fides” we Wrzeszczu przy Al. Legion... Polska Lewica o uchwale SN: Błędna społecznie i konstytucyjnie » Polska Lewica z zaniepokojeniem przyjmuje podjętą niejednogłośnie uchwałę Sądu Najwyższego w odpowie... Jerzy Barzowski: Jak Struk sprawdzi Bonnę? » Z Jerzym Barzowskim, radnym Sejmiku Województwa Pomorskiego, członkiem Komisji Zdrowia, Polityki Spo... Polska Gedania » Rozmowa z paniami Barbarą Janczukowicz i Rosvitą Stern rwie się, temat gorący, pasjonujący, zarazem ... Upadła wersja o walizce dziadka. Mit pozostał » Mandat Parlamentu Europejskiego, zdobyty w ub.r. z listy Koalicji Europejskiej, nie zwalnia Magdalen... Radni PiS i poseł Płażyński chcą poszerzenia Parku im. Ronalda Reagana » Procedowany plan zagospodarowania terenów zielonych na wschód od mola w Brzeźnie zakłada budowę 19-,... W tygodniku „Sieci”: Jak sędziowie chronią eSBeków » W nowym wydaniu tygodnika „Sieci” szokujące ustalenia: seria wyroków lekceważących konstytucję i ust... Krzysztof Piekarski: Polityczny fresk mieszczański - od Strasburga do ... » Z dr. Krzysztofem Piekarskim, wykładowcą w Zakładzie Teorii Polityki Instytutu Politologii UG rozmaw...
Reklama
Upadła wersja o walizce dziadka. Mit pozostał
środa, 22 stycznia 2020 15:55
Upadła wersja o walizce dziadka. Mit pozostał
Mandat Parlamentu Europejskiego, zdobyty w ub.r. z listy Koalicji Euro ...
LOTOS PKH wygrał zacięte derby Północy
niedziela, 26 stycznia 2020 19:22
LOTOS PKH wygrał zacięte derby Północy
Po raz piąty w tym sezonie LOTOS PKH zmierzył się z KH Energą Toru ...
Przemeblowanie w Lechii
czwartek, 23 stycznia 2020 19:29
Przemeblowanie w Lechii
Dobry rok 2019 Lechia zakończyła niespodziewanie źle. Bilans dwóch ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Kolekcjonerzy
czwartek, 16 stycznia 2020 16:45
Kolekcjonerzy
Poprzedni felieton dotyczył nowych impulsów na rynkach sztuki, końc ...

Foto "Kwiatki"

Foto
niedziela, 12 stycznia 2020 18:34
Foto
Bursztynowy ołtarz w kościele św. Brygidy w Gdańsku ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
LORD OF THE DANCE – Dangerous Games w ERGO Arenie
sobota, 09 listopada 2019 08:38
LORD OF THE DANCE – Dangerous Games w ERGO Arenie
W Gdańsku 16 listopada br. w ERGO Arenie zagości widowisko LORD OF T ...
Magdalena Łobacz: Angażujemy się w pomoc każdemu kto do nas trafia
poniedziałek, 13 stycznia 2020 15:37
Magdalena Łobacz: Angażujemy się w pomoc każdemu kto do nas trafia
Rozmowa z Magdaleną Łobacz, z założycielką Pomorskiej Kliniki Ter ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

XXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej w Rumi

Ocena użytkowników: / 11
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 29 października 2018 14:16

W sobotę 26 października br. zakończył się w Rumi jubileuszowy XXX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego. Grand Prix festiwalu zasłużenie wywalczył chór dziewczęcy z Poznania „Skowronki”. Aplauz widowni po występie finałowym świadczy o słuszności werdyktu.


W ramach festiwalu, tradycyjnie, przeprowadzone zostały trzy konkursy: organowy, zespołów chóralnych oraz na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim.


W konkursie muzyki organowej zwyciężył Mateusz Kozieł z Akademii Muzycznej w Katowicach.


Wśród zespołów chóralnych Złoty Dyplom za zajęcie I miejsca przypadł Akademickiemu Chórowi Politechniki Gdańskiej, wykonujący m.in. hymn „De profundis” i cerkiewne „Nynie Otpuszczajeszczy” oraz – „Conversion of Saul”. Srebrny Dyplom stał się udziałem Chóru Kameralnego „Sirenes” z Warszawy oraz Chóru „Nadzieja” z Nakła.

alt


Grand Prix zostało przyznane Chórowi Dziewczęcemu „Skowronki” z Poznania pod dyrekcją Alicji Szelugi.


W kategorii zespołów kameralnych zwyciężył Zespół Wokalny „Minimus” z Poznania. Kolejne nagrody przypadły Chórowi Żeńskiemu „Cartusia” z Kartuz (Srebrny Dyplom) i Chórowi Kameralnemu CK 105 z Koszalina.

alt


Nagroda za najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim została przyznana Chórowi Kameralnemu „Sirenes” z Warszawy. Najlepszymi wykonawcami kaszubskiego utworu został okrzyknięty Chór „Nadzieja” z Nakła nad Notecią.


Nim odbyły się wszystkie przesłuchania festiwalowe XXX Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi gwiazdą wydarzenia był piątkowy występ Kasi Moś (znanej m.in. z festiwalu Eurowizji) z chórem Gospel Joy.

alt


Zwieńczeniem festiwalu był koncert finałowy w 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, w wykonaniu Aleksandry Zamojskiej (sopran), Ewy Marciniec (alt), Leszka Skrla (baryton), Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz Chóru Opery Bałtyckiej pod batutą Wojciecha Rodka.


Warto tu przypomnieć opinię jednego z filozofów XX wieku:
- Do śpiewu, proszę państwa, głos musi być bez skazy, tu nie ma stopni czystości, albo się ma głos doskonały, albo nie ma go wcale, najmniejszy błąd, choćby niedostrzegalny, leciutki, maleńki fałsz psuje od razu wszystko, z głosem nie ma żartów, śpiew jest mową boską albo nie ma śpiewu – mówił Leszek Kołakowski, niegdyś trockista, który przeszedł od marksizmu do chrześcijaństwa stosując metodologię filozofii w swych poszukiwaniach, dając swoiste świadectwo.

alt


Rumski festiwal każe zastanowić się nad polską muzyczną edukacją i przyszłością chórów w Polsce, ważnych choćby na Pomorzy przez historyczny kontekst kultywowania polskości poprzez muzykę przed 1918 rokiem.


Inspiracją do zorganizowania Festiwalu była i jest postać, pracującego przez 26 lat w Rumi, wybitnego muzyka i kompozytora, wielkiego patrioty, humanisty i wychowawcy młodzieży, salezjanina ks. Stanisława Ormińskiego.


Kim był ksiądz Ormiński, patron festiwalu i Szkoły Podstaowej nr 8 w Rumi? Stanisław Ormiński, salezjanin, dyrygent i kompozytor jest autorem melodii, dla większości z nas znanej pieśni, czyli melodii do „Apelu Jasnogórskiego”.

alt


W czasie wojny wstąpił do konspiracji. W czasie tragicznego Powstania warszawskiego był kapelanem AK na Powiślu, m.in. w szpitalu polowym. W październiku 1944 roku opuścił stolicę wraz z ludnością cywilną.


Od roku 1961 ks. Stanisław Ormiński pracował w parafii NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi. Z pasją pełnił służbę jako organista. Powadził przy parafii chór mieszany „Lira”, orkiestrę dętą, chór „Rumawia” i scholę. Z „Lirą” brał udział w wielu festiwalach i przeglądach. Pieśni w wykonaniu rumskiego chóru nadawało Polskie Radio. Ks. Ormiński opracował i wydał drukiem 18 tomów pieśni religijnych i świeckich dla zespołów chóralnych. Wyszły też trzy płyty w oparciu o opracowania ks. Ormińskiego, nagrane przez chór „Lira” pod jego batutą. Jego imieniem nazwano jedną z ulic, a przed świątynią parafialną, w której pełnił posługę duszpasterską, stoi jego pomnik. Pamiątkowa tablica ku czci ks. Ormińskiego znajduje się w Kaplicy Cudownego Obrazu Maryi Królowej Polski na Jasnej Górze.

ASG

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież