Elżbieta Rafalska: Nie trzeba pisać nam scenariuszy drogi życia i kari... » Z Elżbietą Rafalską, posłem do Parlamentu Europejskiego (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy), o... Oświadczenie Stowarzyszenia „Godność“ w sprawie konfliktu Miasta z Sol... » Oświadczenie Stowarzyszenia „Godność“ w sprawie konfliktu Miasta z Solidarnością.Mija dwulecie rządó... Przyznanie Medali Stulecia Odzyskanej Niepodległości » Z inicjatywy dr. Karola Nawrockiego, dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Andrzej Papierz ... Dorwać wójta » Historia Daniela Obajtka przypomina fabułę filmu „Układ zamknięty”. Próbuje się zniszczyć człowieka,... Był sobie Tusk... - polityka i biznes » Tajemniczy transfer prawa do albumu "Był sobie Gdańsk". Czy Donald Tusk wiedział, że powołana przez ... Nie żyje prof. Jerzy Limon » W wieku 70 lat zmarł prof. Jerzy Limon - anglista, literaturoznawca, pisarz, tłumacz i teatrolog, dy... Uzdrowiska wznawiają działalność » Od 11 marca uzdrowiska wznawiają działalność. Pacjenci, którzy czekają na leczenie uzdrowiskowe, będ... Powołanie nowego arcybiskupa: z Białegostoku do Gdańska » Arcybiskup białostocki Tadeusz Wojda będzie nowym metropolitą gdańskim. Decyzję papieża Franciszka o... Grzelak akceptuje - Gdańsk karze "S" za... » Urzędnik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w imieniu władz miasta Gdańska nałożył na “Solidarność” k... Poseł Płażyński wnioskuje do wojewody w sprawie kontrowersyjnego planu... » Poseł Kacper Płażyński wystosował do wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha pismo, w którym wnioskuj...
Reklama
Był sobie Tusk... - polityka i biznes
czwartek, 04 marca 2021 19:18
Był sobie Tusk... - polityka i biznes
Tajemniczy transfer prawa do albumu "Był sobie Gdańsk". Czy Donald
III Memoriał Henryka Żyto zainauguruje sezon żużlowy w Gdańsku
czwartek, 04 marca 2021 11:49
III Memoriał Henryka Żyto zainauguruje sezon żużlowy w Gdańsku
Przed startem rozgrywek eWinner 1. Ligi, na stadionie im. Zbigniewa
Lechia podtrzymała zwycięską passę
sobota, 27 lutego 2021 18:12
Lechia podtrzymała zwycięską passę
Lechia wygrała trzeci mecz ligowy z rzędu. Podopieczni Piotra

Galeria Sztuki Gdańskiej

Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq
wtorek, 23 lutego 2021 10:36
Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq
Anna Bilińska, Sara Lipska, Zofia Stankiewicz, Pia Górska, Zofia

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Nie zwykły Sopot Moniki Knoblauch-Kwapińskiej

Ocena użytkowników: / 17
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 16 marca 2020 14:45

Wystawa malarska w Dworku Sierakowskich sopockiej artystki i architektki na pierwszy rzut oka stanowi jedynie ciekawą prezentację jej talentu. Nic jednak mylnego Monika Knoblauch-Kwapińska pragnąca podzielić się fascynacją i spojrzeniem na Sopot, miejsce swojego pochodzenia, urodzenia i życia zabiera nas rzeczywiście w podróż po Sopocie, również tym już nieistniejącym, ale z głęboko przemyślaną koncepcją artystycznej prezentacji.



Inną sprawą jest to czy akceptowalną czy nie. Poruszająca się w trochę innym bycie twórczym artystka dotyka nieco inaczej materii malarskiej niż pozostała reszta gdańskiego artystycznego towarzystwa korzystającego z już dawno utartych ścieżek. Nie przypuszczam aby powodem wyboru takiej drogi były studia, choć być może, bowiem jednym z jej wykładowców malarskich był prof. Jan Góra, ale artystka idzie dalej.

alt

Monika Knoblauch-Kwapińska, Skwar, 2018, olej, płótno


alt

Monika Knoblauch-Kwapińska


W tym miejscu warto wspomnieć o korzeniach malarskich profesora, którego jednym z pierwszych wykładowców był wychowanek krakowskiej Akademii Stanisław Wójcik. Prawdopodobnie to nie ma żadnego znaczenia dla malarstwa pani Moniki, ale należy przypuszczać, że ten gen krakowskiego malowania zawsze gdzieś się może pojawić i mam wrażenie, że się pojawia, jednak Monika Knoblauch-Kwapińska do malarstwa pokolenia swoich poprzedników dokłada nowe wartości. To sztuka otwierająca nowocześniejszą koncepcję malowania, już przed wielu laty zaproponowaną przez znane nazwiska europejskiego malarstwa. Słabo zauważane w polskim malarstwie choć niedawno podczas zbiorowej wystawy „Gdańsk przez pryzmat” Joanny Śmielowskiej miałem okazję zetknąć się z nimi. Kolorystyczny realizm sopockiej artystki nie jest tak oczywisty jak mogłoby się to wydawać na pierwszy rzut oka. Artystka nawiązuje dialog ze starym przed modernistycznym malarstwem reprezentowanym w Polsce przez Jana Stanisławskiego czy we Francji przez Eugena Boudina, jednego z ojców francuskiego impresjonistycznego malarstwa tworzącego urocze obrazy normandzkich plaż w Deauville czy Trouville. Knoblauch łączy tradycję ze współczesnością. Budowanie przestrzeni i koloru następuje poprzez wpisanie w tkankę obrazu fotograficznego nowych wartości malarskich. Artystka odwołuje się do dużej staranności i porządkowania płaszczyzny obrazu nawiązując do realistycznego malarstwa pejzażowego szkoły barbizon.

alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Biała sukienka, 2019, olej, płótno


alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Przed burzą, 2019, olej, płótno


Jednak to nieoczywiste powroty do minionej stylistyki, to coś innego, co wydaje się pewnego rodzaju nonszalancją stylistyczną. Tego typu poszukiwania to nawiązanie do nowoczesnego malarstwa Gerharda Richtera czy Neo Raucha, to przeniesienie twórczości trochę w inny wymiar i na inny poziom. Mam wrażenie, że artystka nie odnosi się do poszczególnych sytuacji, na razie czuje klimat mijającego czasu, myślę, że trwanie jej rodziny w tym miejscu obudzi wspomnienia opowiadań o jej przodkach i zaowocuje malarskim apokryfem.

alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Podwórko Al. Niepodległości, Sopot, 2011, pastel


alt

Monika Kloblauch-Kwapińska, Po deszczu, 2020, olej, płótno


Nam tradycjonalistom, do których akurat w ocenach malarskiego kunsztu należę trudno się zgodzić czy zaakceptować takie spojrzenie, ale nie miałbym nic przeciw takiemu wykorzystaniu kierunku rozwoju talentu sopockiej malarki. Opowiedzeniu historii sopockiego kurortu z uwzględnieniem starej fotografii rodzinnej. Myślę, że wtedy jej koncepcje malowania w mojej ocenie zyskałby jeszcze na większej wartości. Nadmorska rzeczywistość została przedstawiona w mocno wypunktowanej technice współczesności opartej na cyfrowej inteligencji, ale inspiracje pochodzą z odległych technik malarskich i myślenia o tradycyjnej sztuce malowania, co nadal wzbudza moją fascynację nad tematem, co do środków przyjdzie jeszcze czas na akceptację. Takie jest współczesne malarstwo. Rewolucja informatyczna pcha sztukę mocno do przodu i szybciej od myśli umiejscawia ją w innych rewirach nowoczesności. Warto zapoznać się z nowym myśleniem sopockiej malarki i odkryć „Nie zwykły Sopot” w nowej koncepcji malarskiej.

Stanisław Seyfried
Wystawa czynna do 29.03.2020 - Galeria Dworku Sierakowskich w Sopocie


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież