Polska Gedania » Rozmowa z paniami Barbarą Janczukowicz i Rosvitą Stern rwie się, temat gorący, pasjonujący, zarazem ... Upadła wersja o walizce dziadka. Mit pozostał » Mandat Parlamentu Europejskiego, zdobyty w ub.r. z listy Koalicji Europejskiej, nie zwalnia Magdalen... Radni PiS i poseł Płażyński chcą poszerzenia Parku im. Ronalda Reagana » Procedowany plan zagospodarowania terenów zielonych na wschód od mola w Brzeźnie zakłada budowę 19-,... W tygodniku „Sieci”: Jak sędziowie chronią eSBeków » W nowym wydaniu tygodnika „Sieci” szokujące ustalenia: seria wyroków lekceważących konstytucję i ust... Krzysztof Piekarski: Polityczny fresk mieszczański - od Strasburga do ... » Z dr. Krzysztofem Piekarskim, wykładowcą w Zakładzie Teorii Polityki Instytutu Politologii UG rozmaw... Radio Gdańsk ujawnia: kontrola w fundacji Palium i relacje rodzinne » Do 30 czerwca Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma przeprowadzić kontrolę wydatkowania pie... Co z Gedanią? » Historyczny teren klubu sportowego KKS Gedania w Gdańsku wpisany do rejestru zabytków pod numerem 19... Burmistrz Żukowa w klinczu w sołectwie Nowy Świat » Od zeszłego roku trwa postępowanie administracyjne prowadzone przez gminę Żukowo w celu wydania waru... Poseł i radny próbowali złożyć wniosek o odwołanie prezesa SM Ujeścisk... » Poseł Kacper Płażyński i radny Przemysław Majewski na spotkaniu z mediami przed siedzibą Spółdzielni... „Środa z profilaktyką” w NFZ: walka z otyłością » W środę 15 stycznia, w godzinach od 10 do 14 w siedzibie pomorskiego NFZ przy ulicy Podwale Staromie...
Reklama
Upadła wersja o walizce dziadka. Mit pozostał
środa, 22 stycznia 2020 15:55
Upadła wersja o walizce dziadka. Mit pozostał
Mandat Parlamentu Europejskiego, zdobyty w ub.r. z listy Koalicji Euro ...
Szósta przegrana Trefla z rzędu
środa, 22 stycznia 2020 20:59
Szósta przegrana Trefla z rzędu
Siatkarzom Trefla nie udało się przełamać złej passy w PlusLidze. ...
Przemeblowanie w Lechii
czwartek, 23 stycznia 2020 19:29
Przemeblowanie w Lechii
Dobry rok 2019 Lechia zakończyła niespodziewanie źle. Bilans dwóch ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Nie żyje prof. Andrzej Dyakowski
wtorek, 14 stycznia 2020 19:23
Nie żyje prof. Andrzej Dyakowski
W wieku 84 lat zmarł nagle prof. Andrzej Dyakowski (ur. 1936), artyst ...

Foto "Kwiatki"

Foto
niedziela, 12 stycznia 2020 18:34
Foto
Bursztynowy ołtarz w kościele św. Brygidy w Gdańsku ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
LORD OF THE DANCE – Dangerous Games w ERGO Arenie
sobota, 09 listopada 2019 08:38
LORD OF THE DANCE – Dangerous Games w ERGO Arenie
W Gdańsku 16 listopada br. w ERGO Arenie zagości widowisko LORD OF T ...
Magdalena Łobacz: Angażujemy się w pomoc każdemu kto do nas trafia
poniedziałek, 13 stycznia 2020 15:37
Magdalena Łobacz: Angażujemy się w pomoc każdemu kto do nas trafia
Rozmowa z Magdaleną Łobacz, z założycielką Pomorskiej Kliniki Ter ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

„Corpus" – Wystawa z okazji 70-lecie ASP w Gdańsku

Ocena użytkowników: / 14
SłabyŚwietny 
środa, 18 listopada 2015 09:26

Zupełnie niepostrzeżenie przemknęła wystawa „Corpus" przedstawiająca historię Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. 70-lecie powstania uczelni stało się okazją do zaprezentowania jej dorobku.



Latem w sopockim klubie „Sfinks” budynku pierwszych zajęć, egzaminów oraz pracowni malarskich i rzeźbiarskich m.in. Artura Nacht - Samborskiego, Stanisława Horno–Popławskiego i Adama Smolany mogliśmy obejrzeć wystawę „Szkoła Sopocka – między sztuką a polityką”, a w willi Bergera w historycznym miejscu założenia Instytutu Sztuk Plastycznych wystawę multimedialną „Love me or Leave me”. W ramach jubileuszu miało miejsce również wiele mniejszych wydarzeń i wystaw. Przygotowywane jest jeszcze przez Akademię na grudzień główne wydarzenie  obchodów. Mimo wszystko wydaje się, że tak poważna prezentacja jak historia gdańskiej rzeźby powinna mieć inną - donioślejszą oprawę.


alt



alt

Janina Stefanowicz - Schmidt, Tors, jasny piaskowiec



Kurator wystawy dr Adriana Majdzińska i tak dokonała cudu, bowiem w małej przestrzeni galerii domu akademickiego uczelni, czytelnie i z dużym smakiem, a przede wszystkim klarownie, zestawiła biogramy, zdjęcia archiwalne, rzeźby, ich projekty oraz prezentację filmową prawie wszystkich najważniejszych profesorów - rzeźbiarzy 70-lecia.   


alt

Dr Adriana Majdzińska - kurator wystawy



Adriana Majdzińska: To trochę dokument. Głównym celem wystawy było przypomnienie historii i archiwów. Wystawa skierowana jest przede wszystkim do studentów i młodych artystów. Chodzi o pewną pokoleniową kontynuację i pokazanie jak od powojennych lat rozwijał się Wydział Rzeźby. Studenci szczególnie zainteresowali się rzeźbami, które dziś są już pewnym rodzajem klasyki. Sami prezentują już nieco inne pojęcie formy. To nie oznacza, że klasyczna rzeźba całkowicie zaniknęła, jednak interesują się nowocześniejszymi dyscyplinami, których granice nie są tak sztywne.


- Czy nie uważa Pani, że taka ekspozycja zasługuje na inne miejsce?.
Adriana Majdzińska: Oczywiście tak, ale ta wystawa jest jedynie przyczynkiem do pokazania historii gdańskiej rzeźby. Mam nadzieję na taką prezentację chociażby w naszej nowej przestrzeni wystawienniczej Wielkiej Zbrojowni. Niewątpliwie Ci wielcy artyści zasłużyli na większą uwagę. Przygotowałam jedynie pewną refleksję. Ale nawet tu, na tak małej przestrzeni, widać różnie rozwijające się sposoby myślenia o rzeźbie. Najpiękniejsze jest to, że jedno wynika z drugiego, widać jak nasza sztuka rozwijała się. Widać na przykład, że profesor Zdzisław Pidek, który zaprojektował pomnik w Katyniu jest uczniem profesora Franciszka Duszeńki współautora pomnika „Bohaterów Westerplatte”. Czuje się tę kontynuację.


- Chciałem poruszyć problem „burzenia pomników” przez młodych artystów, ale może tę złożoną kwestię, pozostawię na inną okazję.
Adriana Majdzińska: Młodzi  przeważnie pokazują nowy, buntowniczy sposób wypowiedzi i to jest nieuniknione, to naturalna kolej rzeczy. Oczywiście podstawą powinien być warsztat. Od wieków sztuka analizy ciała jest bazą, ale tu pojawia się kłopot - nie zawsze wszyscy sobie z nią radzą. To naprawdę wielowątkowe i szerokie zagadnienie, na dłuższą rozmowę.


alt

Alfred Wiśniewski, Cisza, piaskowiec



alt

Adam Smolana, Ikar, drewno



Rzeczywiście młodość ma swoje prawa, ale aby ją zrozumieć i docenić trzeba znać wzorce – solidne podstawy warsztatu i kunsztu artystycznego, a te podziwiać możemy na wystawie „Corpus”. Niewątpliwie ekspozycja powinna być jedynie zapowiedzią szerokiej prezentacji twórczości wspaniałych gdańskich artystów rzeźbiarzy, którzy  przez wiele lat stanowili  i nadal stanowią czołówkę polskiej rzeźby. Na wystawie zaprezentowane jest grono profesorów gdańskiej uczelni wśród których są: Marian Wnuk, Hanna Żuławska, Adam Smolana, Alfred Wiśniewski, Stanisław Horno- Popławski, Franciszek Duszeńko, Anna Pietrowiec, Janina Stefanowicz- Schmidt, Albert Zalewski, Edward Sitek, Sławoj Ostrowski, Stanisław Radwański, Henryk Lula, Zdzisław Pidek.


alt

Zdzisław Pidek, Głowa, kamień, tworzywo syntetyczne



alt

Anna Pietrowiec, Portret, brąz  


Na zakończenie przypomnę najważniejsze daty związane z powołaniem szkoły artystycznej w wolnym Gdańsku. Inauguracja roku akademickiego nastąpiła 15 października 1945 roku. Na dyrektora Instytutu Sztuk Plastycznych w Sopocie przy ul. Obrońców Westerplatte 24 powołany został pismem Ministra Kultury i Sztuki z dnia 20 września 1945 artysta malarz, kapista Janusz Strzałecki. W pierwszym roku studiów regularnie uczęszczało na zajęcia 81 studentów. Instytut posiadał pracownię rysunku i liternictwa, kompozycji brył i płaszczyzn, kreślenia, historii sztuki i perspektywy oraz dwie pracownie studium z natury. 6 grudnia 1945 roku Minister Kultury i Sztuki Leon Kruczkowski wydał zarządzenie w sprawie przekształcenia Instytutu w Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych w Gdańsku z siedzibą w Sopocie. W 1954 roku uczelnię przeniesiono do Gdańska, a w roku 1996 nadano jej status Akademii Sztuk Pięknych.


Stanisław Seyfried

Wystawa „Corpus” – Galeria ASP, Gdańsk- ul. Chlebnicka 13/16 (Akademik ASP). Jeszcze tylko do 20 listopada.

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież