„Środa z profilaktyką” w pomorskim NFZ » W środę, 23 października, w ramach cyklicznej akcji „Środa z profilaktyką” w godzinach od 10 do 14 n... W tygodniku „Sieci”: Triumf i ostrzeżenie » W nowym numerze tygodnika „Sieci” dziennikarze i publicyści analizują wyniki wyborów parlamentarnych... Zmarł Waldemar Świerkowski » 16 października zmarł Waldemar Świerkowski, wieloletni dyrektor należącej do RSW Prasa Książka Ruch... Zmarł Tadeusz Jabłoński » W nocy z 15 na 16 października, tydzień przed swoimi 100. urodzinami zmarł Tadeusz Jabłoński, pisarz... Krzysztof Piekarski: Będzie to kadencja przełomowej kontynuacji » Z dr. Krzysztofem Piekarskim, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Zakładu Teorii Polityki Instytutu Po... Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kilia... » Kadry powyborcze. Ani Ewa Lieder, ani Grzegorz Furgo, którzy cztery lata temu jako politycy Nowoczes... Złoto dla zuchwałych? Speckomisja: trzy lata pracy, wysłuchani świadko... » Speckomisja śledcza prezentowała w środę 16 października br., przy niemal pustych sejmowych łamach, ... Amber Gold. Sąd ogłosił wymiar kar po 7 latach » Po pięciu miesiącach sędzia gdańskiego Sądu Okręgowego 16 października br. zakończyła odczytywanie w... Kacper Płażyński podziękował wyborcom » W wyborach do Sejmu Kacper Płażyński uzyskał najlepszy wynik w okręgu nr 25 - 89 384 głosy. We wtore... Znamy posłów z Gdańska i Gdyni oraz senatorów z Pomorza » Koalicja Obywatelska w Gdańsku zdobyła sześć miejsc w Sejmie, Prawo i Sprawiedliwość 4, a po jednym ...
Reklama
Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kiliana, Dorniak bez powtórki, Banach bez Sopotu
czwartek, 17 października 2019 19:03
Kadry powyborcze: Klęska Furgo, nokaut Baucia, upadek Liska, aut Kiliana, Dorniak bez powtórki, Banach bez Sopotu
Kadry powyborcze. Ani Ewa Lieder, ani Grzegorz Furgo, którzy cztery l ...
Lotos PKH bez przełamania, w derbach lepszy KH Energa Toruń
piątek, 18 października 2019 19:44
Lotos PKH bez przełamania, w derbach lepszy KH Energa Toruń
Huśtawkę nastrojów przeżywali kibice w hali Olivia. Ostatecznie fa ...
Emocjonujące derby na remis
niedziela, 20 października 2019 15:57
Emocjonujące derby na remis
Ponad sto minut trwały niedzielne derby Trójmiasta – sytuacji bram ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Boguchwała Bramińska – ostatnia gdyńska kolorystka
wtorek, 08 października 2019 20:34
Boguchwała Bramińska – ostatnia gdyńska kolorystka
W ubiegłym tygodniu w wieku 97 lat zmarła Boguchwała Bramińska ost ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
niedziela, 28 lipca 2019 16:38
Scena Letnia zaprasza na orłowską plażę
Aktorzy Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni na lato prze ...
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
sobota, 14 września 2019 17:56
Odnowiony Stadion Miejski w Rumi oficjalnie otwarty
W piątek 13 września br. władze samorządowe Rumi i działacze spor ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Trwa VI edycja festiwalu Wybrzeże Sztuki

altTemperatura rośnie na Wybrzeżu Sztuki! Trwa VI edycja Festiwalu podczas której możemy obejrzeć najciekawsze i najgłośniejsze spektakle minionego i obecnego sezonu. Teatr Wybrzeże zaprezentował także swoje najnowsze przedstawienie „Czarownice Salem”.



Tegoroczne festiwalowe przedstawienia, łączą pewne wspólne tematy, które najlepiej wyraża stwierdzenie „Fajnie być bogiem!...?”, choć na pewno towarzyszy mu pewna nuta wątpliwości. W naszych fajnych czasach, gdzie wszyscy są fajni ‒ no może kilkoro mniej, gdzie najważniejsze by było fajnie i sami jesteśmy najfajniejsi, gdzie ta fajność jest wartością najwyższą i fajny człowiek jest w centrum dajemy sobie nieograniczone prawa, również w sprawach pierwszych i ostatecznych. Jak chcą niektórzy nie ma już Boga, Stwórcy wszechrzeczy, jest tylko fajny człowiek. I automatycznie odwracają nam się wszelkie hierarchie, wszelkie wartości. Bo skoro fajny człowiek jest na samym szczycie, to trzeba odrzucić prawa pochodzące od Boga i ustalać prawa własne, budować nowy świat, który tamtym, nadzwyczaj już opresyjnym prawom nie podlega, który rządzi się swoimi pragmatycznymi, zmiennymi zasadami.

Co przed nami?
W sobotę obejrzymy Gdański Spektakl Roku, kontrowersyjne i szeroko komentowane „Amatorki” w reżyserii Eweliny Marciniak, kilkakrotnie już wyróżnianej, wschodzącej gwiazdy polskiej reżyserii teatralnej. W sobotę i niedzielę czeka nas spotkanie z „Pawiem królowej”, teatralną adaptacją uhonorowanej nagrodą Nike powieści Doroty Masłowskiej w brawurowej reżyserii debiutującego Pawła Świątka.

W niedzielę i poniedziałek przybędzie do nas kolejny obiekt latający ‒ „Nietoperz”, inkrustowany słynnymi ariami ze Straussowskiej „Zemsty nietoperza” wg scenariusza i w reżyserii opromienionego licznymi europejskimi wyróżnieniami Kornéla Mundruczó.

 W przyszły poniedziałek zobaczymy skandalizujący jeszcze nie tak dawno „Shopping and fucking” w reżyserii  Grzegorza Wiśniewskiego.

Festiwal w przyszły wtorek najnowszy spektakl wrocławskiej PWST Caryl Churchill „Love & information” Moniki Strzępki, która po raz pierwszy od dłuższego czasu reżyseruje innego autora tekstu, Paweł Demirski jest tym razem tylko tłumaczem.

Na festiwalu obejrzeliśmy już „Balladynę” (ale nie Słowackiego lecz Marcina Cecko) w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. W Sopocie swój autorski spektakl zaprezentował Iwan Wyrypajew pt. „Ufo. Kontakt”. Obaj twórcy, to laureaci dwóch ostatnich Paszportów Polityki. Na Dużej Scenie odbyła się premiera „Czarownic z Salem” w reżyserii Adama Nalepy. Na Scenie Kameralnej Piotr Sieklucki pokazał swój spektakl „Lubiewo”, który zwyciężył na ostatnim Festiwalu Prapremier.

(UA)

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM VI EDYCJI FESTIWALU

piątek, sobota, 26 i 27 kwietnia, godzina 19.00,
Scena Malarnia
TEATR WYBRZEŻE Gdańsk
Elfriede Jelinek
AMATORKI
Przekład: Anna Majkiewicz, Joanna Ziemska
Adaptacja i dramaturgia: Michał Buszewicz
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Scenografia: Marta Stoces MizBeware
Muzyka: Ala Masskotka, Piotr Kubiak
Choreografia: Dominika Knapik

Paula i Brigitte podążają zupełnie różnymi drogami, ale cały czas zdawać by się mogło, że ich życie wygląda bardzo podobnie. Erich i Heinz podążają tą samą drogą, ale zdawać by się mogło, że ich życie w zupełnie różny sposób naznaczy Paulę i Brigitte. Postacie, które muszą tu o coś walczyć to Paula i Brigitte. Osoby, które już wszystko mają, to Erich i Heinz. I to oni rozdzielają nagrody.


alt


Jelinek pokazuje w AMATORKACH świat, który choć opowiadany językiem pełnym emocji, opiera się przede wszystkim na kalkulacji, rywalizacji i planach. Językiem biznesowej transakcji opowiada realizację pragnień życiowych. Z pełną świadomością tego, że pierwszy milion trzeba ukraść, a bankructwo jest efektem błędnego ulokowania kapitału.


alt

fot. Dominik Werner


„Zaproszenie do Teatru Wybrzeże Eweliny Marciniak to kolejny programowy strzał w dziesiątkę dyrektora Adama Orzechowskiego. Reżyserka przygotowała inscenizację powieści AMATORKI noblistki Elfriede Jelinek, a scenariusz zaadaptował Michał Buszewicz. Przedstawienie już teraz uznawane jest za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych bieżącego sezonu. Zachwytów w recenzjach co niemiara i chyba po raz pierwszy jestem tak zgodny z większością opinii. AMATORKI to spektakl doskonały - dopracowany w każdym calu, konsekwentny muzycznie, scenograficznie i aktorsko."
Tomasz Kaczorowski, Nowa Siła Krytyczna

W spektaklu występują: Dorota Androsz (Brigitte), Piotr Biedroń (Heinz), Małgorzata Brajner (Matka), Katarzyna Dałek (Paula), Piotr Domalewski (Erich), Krzysztof Matuszewski (Ojciec) oraz Ala Masskotka.

Premiera: 24 listopada 2012 roku na Scenie Malarnia
Czas: 1 godzina 30 minut (bez przerw)

Spektakl zalecany dla widzów od 15. roku życia.

sobota, 27 kwietnia, godzina 19.00, niedziela, 28 kwietnia, godzina 18.00,
Scena Kameralna
NARODOWY STARY TEATR Kraków
Dorota Masłowska
PAW KRÓLOWEJ
Adaptacja i dramaturgia: Mateusz Pakuła
Reżyseria: Paweł Świątek (PWST)
Scenografia: Marcin Chlanda

„Żyjemy w społeczeństwach zbudowanych na idei wspólnoty. Europa przeżywa kryzys idei. Wspólnoty idei nie ma. Paw królowej to poemat renegatów języka, to poemat pokolenia, któremu obiecano wszystko, to poemat pokolenia, któremu wręczono wszystko na wstępie, to poemat o tym dlaczego, warto słuchać, tych którzy nie mają nic do powiedzenia. Nowi rebelianci wyruszają w ryzykowną drogę trasą: absurd, żeby odnaleźć jakąkolwiek przestrzeń, niezawłaszczoną medialną demokracją."


alt


Realizatorzy spektaklu
„Nic, które jest wokół, trzeba w teatrze napompować do absurdalnych rozmiarów. I walnąć z całej siły, żeby pękło. Więc młody reżyser załadował nam teraz asa serwisowego. A to, co na przedstawieniu poleciało w stronę publiczności, to już nie piłki, nie słowa, to bomby z zapalonymi lontami. Naprawdę nie przesadzam."
Łukasz Drewniak, Dziennik


alt

fot. Ryszard Kornecki


W spektaklu występują: Paulina Puślednik, Małgorzata Zawadzka, Szymon Czacki, Wiktor Loga-Skarczewski.

Premiera: 27 października 2012 roku na Nowej Scenie
Czas: 1 godzina 40 minut (bez przerwy)

Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia.

niedziela i poniedziałek, 28 i 29 kwietnia, godzina 19.00,
Duża Scena
TR WARSZAWA
NIETOPERZ
Reżyseria: Kornél Mundruczó
Scenariusz: Kata Wéber, Kornél Mundruczó
Scenografia i kostiumy: Márton Ágh
Muzyka: János Szemenyei oraz arie z ZEMSTY NIETOPERZA Johanna Straussa
Dramaturg: Gábor Thury
Światło i wideo: Kornél Mundruczó

Środek zimy, kilka dni przed Nowym Rokiem. W niepokojącej scenerii zimnych, szpitalnych wnętrz stojącego na uboczu domu, zbierają się obce sobie wcześniej osoby, aby wspólnie świętować nadchodzące święto. Przygotowania do uroczystości upływają przy słodkich dźwiękach operetki ZEMSTA NIETOPERZA Johanna Straussa (syna). Wielu z obecnych musiało zdobyć się na niejedno poświęcenie, aby znaleźć się w tym miejscu. Za ten przywilej gotowi byli oddać wiele, a nawet ryzykować reputacją. Są wśród nich młodzi i starzy, małżeństwa i osoby stanu wolnego. Łączy ich jedno - ciekawość, czy człowiek może udźwignąć ciężar boskiej wolności.


alt



Po nominowanym do Złotej Palmy filmie ŁAGODNY POTWÓR - PROJEKT FRANKENSTEIN, Kornél Mundruczó wraz z zespołem TR Warszawa realizuje klasyczną operę buffo. Sięgając po utwór, który powstał równolegle z ogłoszeniem przez Nietzschego śmierci Boga, węgierski reżyser podejmuje temat śmierci bez Boga i zadaje nieśmiertelne pytanie: czy i w jakim stopniu wolno nam decydować o własnym istnieniu.

„Powiedzieć, że spektakl Mundruczó w TR Warszawa jest doskonały, to nic nie powiedzieć. NIETOPERZ to nieustanny taniec na ostrzu noża, piruet nad brzegiem przepaści, wyścig na granicy powagi i kompromitacji."
Roman Pawłowski, Gazeta Wyborcza


alt

fot. Kuba Dąbrowski


W spektaklu występują: Małgorzata Buczkowska (Marta), Roma Gąsiorowska (Jaśmina), Agnieszka Podsiadlik (Irys), Justyna Wasilewska (Magda), Rafał Maćkowiak (Piotr), Dawid Ogrodnik (Łukasz), Sebastian Pawlak (Gustaw), Adam Woronowicz (Ryszard).

Premiera: 20 września 2012 roku
 Czas: 2 godziny 15 minut (bez przerwy)

W spektaklu użyto świateł stroboskopowych.

poniedziałek, 29 kwietnia, godzina 20.00,
Scena Malarnia
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, Łódź
Mark Ravenhill
SHOPPING AND FUCKING
Reżyseria, scenografia i światło: Grzegorz Wiśniewski
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
Kostiumy: Dominika Brzeska
Asystent reżysera: Paulina Gałązka

SHOPPING AND FUCKING ukazuje obraz współczesnego świata jednorazowego użytku, w którym wartości moralne zostały zastąpione przez chęć posiadania i wszystko łącznie z seksem, przemocą i narkotykami zredukowane zostaje do zwykłej transakcji. Bohaterowie dryfują bezwładnie przez moralny odkurzacz konsumpcji, a za ich działaniami stoi zagubienie, samotność i nienasycenie, którego zaspokoić nie mogą nawet ekstremalne doznania. Czarny humor obnaża tragikomiczność emocjonalnie skurczonego świata. Imiona bohaterów (Mark, Robbie, Gary) nawiązują do imion członków brytyjskiego boysbandu lat 90-tych Take That oraz piosenkarki Lulu, z którą wspólnie nagrali singiel RELIGHT MY FIRE. Brutalność prezentowana na scenie kontrastuje z przenikającą cały tekst sztuki potrzebą miłości, czułości, łagodności i akceptacji, potrzebą wyraźnie artykułowaną przez młodych bohaterów SHOPPING AND FUCKING. Jak mówi reżyser Grzegorz Wiśniewski, dramat Ravenhilla to "wycie o miłość".


alt

fot. Piotr Marciniak


„Propozycja warta polecenia! Gra świetna piątka dyplomantów PWSFTviT. Aktorstwo wysokiej próby. Inscenizacja perfekcyjna."
 Renata Sas, Express Ilustrowany

W spektaklu występują: Paulina Gałązka (Lulu), Piotr Bondyra (Gary), Konrad Korkosiński (Brian), Antoni Milancej (Robbie), Marcel Sabat (Mark).

Premiera: 10 listopada 2012 roku
Czas: 1 godzina 40 minut (bez przerwy)

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych

wtorek, 30 kwietnia, godzina 19.00, Duża Scena
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu
Caryl Churchill
LOVE & INFORMATION
Tłumaczenie: Paweł Demirski
Reżyseria: Monika Strzępka
Scenografia i kostiumy: Mateusz Stępniak
Muzyka: Jan Suświłło
Asystent reżysera: Radomir Rospondek
Asystent scenografa, projekcje multimedialne: Mateusz Mirowski

Ktoś kicha. Ktoś nie otrzymał wiadomości. Ktoś wyjawił tajemnicę. Ktoś nie chce otworzyć drzwi. Ktoś położył na stole słonia. Ktoś nie jest jeszcze gotowy do rozmowy. Ktoś jest matką swojego brata. Ktoś nienawidzi niewymiernych liczb. Ktoś doniósł policji. Ktoś dostał wiadomość od świateł drogowych. Ktoś nigdy nie czuł się jak teraz. Sztuka Caryl Churchill składa się z pięćdziesięciu sześciu scen, w których ponad sto postaci stara się zrobić użytek z posiadanych informacji. Czy świat w którym informacja staje się walutą jest w stanie poddać się autoanalizie? Czy informacje, które z niej wynikną są w stanie cokolwiek zmienić? A informacje o tym, że nie są w stanie nic zmienić, są w stanie coś zmienić?


alt

fot. Mateusz Mirowski


„Teatr wrocławskiej PWST po raz kolejny pokazał, że poziomem swoich realizacji dorównuje innym miejskim scenom. Najnowsza premiera - LOVE & INFORMATION Caryl Churchill w reżyserii Moniki Strzępki - to najciekawszy spektakl, jaki powstał we Wrocławiu w bieżącym roku."
 Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza

W spektaklu występują: Agata Bykowska, Karolina Gibki, Agata Grobel, Sonia Roszczuk, Michał Czaderna, Dawid Czupryński, Dariusz Dudzik, Łukasz Kaczmarek, Tomasz Kocuj, Michał Kosela, Dawid Lipiński, Adam Pietrzak, Radomir Rospondek, Jacek L. Zawada.

Premiera: 23 marca 2013 roku na Dużej Scenie Teatru PWST
 Czas: 1 godzina 45 minut (bez przerw)

Spektakl zalecany dla widzów od 15 roku życia

BILETY

PAW KRÓLOWEJ, NIETOPERZ ‒ normalny 80 zł, ulgowy 50 zł
SHOPPING AND FUCKING, LOVE & INFORMATION ‒ normalny 40 zł, ulgowy 30zł
AMATORKI ‒ normalny 40 zł, ulgowy 30 zł

ORGANIZATORZY
Organizatorem Festiwalu Wybrzeże Sztuki jest Teatr Wybrzeże. Festiwal powstał przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska, Samorządu Województwa Pomorskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież