Był sobie Tusk... - polityka i biznes » Tajemniczy transfer prawa do albumu "Był sobie Gdańsk". Czy Donald Tusk wiedział, że powołana przez ... Nie żyje prof. Jerzy Limon » W wieku 70 lat zmarł prof. Jerzy Limon - anglista, literaturoznawca, pisarz, tłumacz i teatrolog, dy... Uzdrowiska wznawiają działalność » Od 11 marca uzdrowiska wznawiają działalność. Pacjenci, którzy czekają na leczenie uzdrowiskowe, będ... Powołanie nowego arcybiskupa: z Białegostoku do Gdańska » Arcybiskup białostocki Tadeusz Wojda będzie nowym metropolitą gdańskim. Decyzję papieża Franciszka o... Grzelak akceptuje - Gdańsk karze "S" za... » Urzędnik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w imieniu władz miasta Gdańska nałożył na “Solidarność” k... Poseł Płażyński wnioskuje do wojewody w sprawie kontrowersyjnego planu... » Poseł Kacper Płażyński wystosował do wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha pismo, w którym wnioskuj... Wraca sprawa obalenia pomnika prałata Jankowskiego » Przed Sądem Rejonowym Gdańsk-Południe w Gdańsku rozpoczął się po trzeciej próbie 1 marca br. proces ... W tygodniku „Sieci”: Kpina z Odszkodowań » W najnowszym wydaniu tygodnika „Sieci” wraca temat odszkodowań, który wywołał szef MSZ Niemiec oficj... Stanowisko Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku dot. rezol... » W związku z pojawiającymi się rezolucjami dotyczącymi ochrony lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazow... Wydarzenia z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych w MIIW... » Z okazji nadchodzącego Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańs...
Reklama
Był sobie Tusk... - polityka i biznes
czwartek, 04 marca 2021 19:18
Był sobie Tusk... - polityka i biznes
Tajemniczy transfer prawa do albumu "Był sobie Gdańsk". Czy Donald
III Memoriał Henryka Żyto zainauguruje sezon żużlowy w Gdańsku
czwartek, 04 marca 2021 11:49
III Memoriał Henryka Żyto zainauguruje sezon żużlowy w Gdańsku
Przed startem rozgrywek eWinner 1. Ligi, na stadionie im. Zbigniewa
Lechia podtrzymała zwycięską passę
sobota, 27 lutego 2021 18:12
Lechia podtrzymała zwycięską passę
Lechia wygrała trzeci mecz ligowy z rzędu. Podopieczni Piotra

Galeria Sztuki Gdańskiej

Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq
wtorek, 23 lutego 2021 10:36
Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq
Anna Bilińska, Sara Lipska, Zofia Stankiewicz, Pia Górska, Zofia

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Morskie Farmy wiatrowe szansą dla sektora stoczniowego i portowego

Ocena użytkowników: / 14
SłabyŚwietny 
wtorek, 22 września 2020 10:43

Wypływamy na szerokie wody. Do zrealizowania tak ogromnej inwestycji jak budowa przez Grupę PGE trzech morskich farm wiatrowych o łącznej mocy do 3,5 GW potrzebny jest odpowiednio dostosowany port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Projekty tej skali mają szansę zaktywizować cały szereg branż, w tym przede wszystkim portową i stoczniową. Niewielu wie, że dla budowy farm na Bałtyku kluczową rolę odgrywają… statki. Dlaczego?


Statki do budowy morskich farm wiatrowych
Są to tak zwane jednostki instalacyjne na potrzeby stawiania: osobno turbin, osobno fundamentów, lub obu tych komponentów przy wykorzystaniu tej samej jednostki pływającej. Należy pamiętać, że technologie branży offshore stale się rozwijają – parametry i wymiary wiatraków oraz ich komponentów od kilku lat rosną. Obecnie na rynku dostępne są turbiny o wysokości około 250 metrów, czyli przewyższające najwyższy budynek w Polsce – Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. To samo dotyczy fundamentów – przykład to monopale w rozmiarach XL i XXL, które mogą ważyć nawet 1500 ton i więcej, czyli tyle, ile kilkanaście Boeingów 787 typu Dreamliner (waga własna samolotu wynosi od 100 do 115 ton). Wraz ze wzrostem gabarytów wiatraków, wymagany jest odpowiedni sprzęt instalacyjny – w tym przede wszystkim statki.


Inny rodzaj statków zajmujących się wsparciem farm na etapie zarówno instalacji, jak i utrzymania, zajmują się statki typu CTV (Crew Transport Vessel) i SOV (Service Operation Vessel). Jednostki CTV są mniejsze i kursują trochę jak wodne taksówki. Z kolei SOV są większe i mogą długo przebywać na morzu, przez co są czasami wykorzystywane jako „pływający hotel” dla załogi obsługującej morskie farmy wiatrowe. Jednostki CTV wymagają osobnego zaplecza czyli tzw. portu serwisowego lub eksploatacji (mniejszego niż port instalacyjny). W Polsce jest kilka lokalizacji, które mogą spełnić wymagania portu serwisowego, m.in. Ustka, Łeba czy Władysławowo i inne. Lokalny port serwisowy regularnie przyjmujący jednostki typu CTV może istotnie wpłynąć na pobudzenie lokalnego rynku pracy.


Potencjał do wykorzystania

Jednostek gotowych do instalacji jest niewiele. Niemniej, część statków może zostać poddana modyfikacjom i sprostać zwiększonym wymaganiom instalacyjnym. Pamiętajmy jednak, że rynek statków na potrzeby morskich farm wiatrowych jest również monitorowany przez producentów turbin. Już dziś obserwujemy reakcję sektora offshore na przyszły niedobór, w postaci zamówień stoczniowych na jednostki nowej generacji. Branża morskiej energetyki wiatrowej jest jedną z najbardziej konkurencyjnych, w której popyt i podaż w znaczącym stopniu kształtują ceny instalacji. Dlatego w interesie deweloperów jest stymulowanie podaży statków.


Czy taki statek to ważny element inwestycji?
Statki instalacyjne mają fundamentalny wpływ na możliwość i efektywność procesu budowy morskich elektrowni wiatrowych. Jednostki nowej generacji powinny mieć możliwość zabierania większej liczby zestawów komponentów turbin (minimum 5-6) w celu redukcji przede wszystkim kosztów, ale również bezproduktywnego czasu tj. przejścia do/z zaplecza logistycznego. Ograniczenie kursów statków ma więc kluczowe znaczenie dla harmonogramu budowy oraz jej finansowania.


Bezpieczny port
Do budowy turbin na Bałtyku kluczowy jest także tzw. port instalacyjny. Polski rząd wskazał wstępnie Port Gdynia, jako najlepiej dostosowany do tego zadania. To uniwersalny i jeden z wiodących portów Południowego Bałtyku. Jest dostosowany do przyjmowania i obsługi ładunków ponadgabarytowych. Na wybór tej lokalizacji z pewnością wpłynął też fakt, że od strony wschodniej jest najbliżej położony względem obszarów, na których powstaną morskie farmy wiatrowe. Ważną zaletą jest również doświadczenie w przeładunkach lądowych konstrukcji farm wiatrowych, realizowanych na terenach terminali kontenerowych.

alt


Szansa dla regionu i polskich firm
Regiony nadmorskie są tymi, które czerpią największe korzyści z rozwoju innowacyjnej technologii offshore. Morskie farmy wiatrowe mają szansę powstawać z udziałem dostaw i usług polskich przedsiębiorców. Łańcuch dostaw inwestycji energetycznych na morzu może stać się naszą specjalizacją eksportową. Już dziś wiemy, że nowo powstająca branża offshore tworzy miejsca pracy u producentów łożysk, przekładni zębatych, generatorów oraz kabli w całym kraju. To również szansa na rozwój i nowe zamówienia dla branży stoczniowej i stalowej Dlatego tak ważną kwestią jest ustalenie tzw. local content, czyli udziału polskich przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw dla polskich morskich farm wiatrowych. Jasność w tym obszarze da inwestorom możliwość zintensyfikowania rozmów z potencjalnymi wykonawcami i dostawcami o planowanym zapotrzebowaniu na komponenty morskich farm wiatrowych, których znaczna część może powstać w kraju.


Potrzebna umowa sektorowa
Już teraz PGE Baltica, spółka odpowiedzialna w Grupie Kapitałowej PGE za budowę morskich farm wiatrowych, pracuje nad planem łańcucha dostaw. Określenie jego poszczególnych podmiotów jest kluczowe dla ostatecznego kształtu inwestycji i modelu finansowania. Biorąc pod uwagę potencjał rozwoju branży i jej wpływu na gospodarkę kwestia udziału krajowych firm jest obecnie priorytetowa.


Warto przyjrzeć się rozwiązaniom zastosowanym w krajach, bardziej doświadczonych w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. Istniejąca w Wielkiej Brytanii umowa sektorowa (sector deal) oraz wytyczne zachęcające do wykorzystywania krajowych zasobów przyczyniły się do dynamicznego rozwoju przemysłu. Polska poczyniła już ważny krok w tym kierunku podpisując 1 lipca 2020 roku „List intencyjny o współpracy w zakresie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce”. Celem tej inicjatywy jest podjęcie wspólnych działań służących rozwojowi rynku offshore w naszym kraju. Sygnatariuszami listu byli: Minister Klimatu, Minister Obrony Narodowej, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Minister Aktywów Państwowych, a także przedstawiciele inwestorów i branży. Jest to ważny krok pokazujący determinację i dobrą współpracę administracji państwowej z inwestorami na rzecz budowy morskich farm wiatrowych na Bałtyku oraz całego przemysłu wspierającego ten nowy sektor.

Materiał we współpracy z

alt


Inne artykuły związane z:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież