Elżbieta Rafalska: Nie trzeba pisać nam scenariuszy drogi życia i kari... » Z Elżbietą Rafalską, posłem do Parlamentu Europejskiego (Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy), o... Oświadczenie Stowarzyszenia „Godność“ w sprawie konfliktu Miasta z Sol... » Oświadczenie Stowarzyszenia „Godność“ w sprawie konfliktu Miasta z Solidarnością.Mija dwulecie rządó... Przyznanie Medali Stulecia Odzyskanej Niepodległości » Z inicjatywy dr. Karola Nawrockiego, dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Andrzej Papierz ... Dorwać wójta » Historia Daniela Obajtka przypomina fabułę filmu „Układ zamknięty”. Próbuje się zniszczyć człowieka,... Był sobie Tusk... - polityka i biznes » Tajemniczy transfer prawa do albumu "Był sobie Gdańsk". Czy Donald Tusk wiedział, że powołana przez ... Nie żyje prof. Jerzy Limon » W wieku 70 lat zmarł prof. Jerzy Limon - anglista, literaturoznawca, pisarz, tłumacz i teatrolog, dy... Uzdrowiska wznawiają działalność » Od 11 marca uzdrowiska wznawiają działalność. Pacjenci, którzy czekają na leczenie uzdrowiskowe, będ... Powołanie nowego arcybiskupa: z Białegostoku do Gdańska » Arcybiskup białostocki Tadeusz Wojda będzie nowym metropolitą gdańskim. Decyzję papieża Franciszka o... Grzelak akceptuje - Gdańsk karze "S" za... » Urzędnik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w imieniu władz miasta Gdańska nałożył na “Solidarność” k... Poseł Płażyński wnioskuje do wojewody w sprawie kontrowersyjnego planu... » Poseł Kacper Płażyński wystosował do wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha pismo, w którym wnioskuj...
Reklama
Był sobie Tusk... - polityka i biznes
czwartek, 04 marca 2021 19:18
Był sobie Tusk... - polityka i biznes
Tajemniczy transfer prawa do albumu "Był sobie Gdańsk". Czy Donald
III Memoriał Henryka Żyto zainauguruje sezon żużlowy w Gdańsku
czwartek, 04 marca 2021 11:49
III Memoriał Henryka Żyto zainauguruje sezon żużlowy w Gdańsku
Przed startem rozgrywek eWinner 1. Ligi, na stadionie im. Zbigniewa
Lechia podtrzymała zwycięską passę
sobota, 27 lutego 2021 18:12
Lechia podtrzymała zwycięską passę
Lechia wygrała trzeci mecz ligowy z rzędu. Podopieczni Piotra

Galeria Sztuki Gdańskiej

Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq
wtorek, 23 lutego 2021 10:36
Kobiety w gdańskim malarstwie - Eva van Brelicq
Anna Bilińska, Sara Lipska, Zofia Stankiewicz, Pia Górska, Zofia

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Pikieta przed DCT Gdańsk o bezpieczeństwo pracy dokerów

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
środa, 25 września 2019 14:20

24 września br. gdańscy i gdyńscy dokerzy z NSZZ „Solidarność” pikietowali przed wejściem do biurowca DCT Gdańsk SA. Domagali się respektowania przepisów bhp i ograniczenia zatrudnienia poprzez agencje pracy tymczasowej. Protestów będzie więcej i będą organizowane od Gdańska, przez Gdynię po Świnoujście.


Pikieta, jak powiedział Adam Piotrowski, przewodniczący „Solidarności” w DCT, była skierowana przeciwko regulacjom, które dopuszczają do terminali agencje pracy tymczasowej i prowadzą do nieprzestrzegania bhp. Chodzi też związkowcom o to, by praca miała swoją wartość, by pracownik był najdroższy. Ma to wymusić innowacyjność, inwestycje w profesjonalny osprzęt.


Osią sporu w gdańskim DCT oraz dwóch gdyńskich portowych terminalach OT i GCT jest zatrudnianie osób z firm zewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych, czyli tzw. kupowanie usług od agencji pracy tymczasowej i firm zewnętrznych. Na DCT związkowcy z NSZZ „Solidarność” domagają się zawarcia porozumienia zarządu terminalu z organizacją związkową i chcą informowania organizacji zakładowej o zamiarze powierzenia wykonywania pracy osobom zatrudnianym przez podmioty zewnętrzne, od których „usługa” jest nabywana przez DCT.


Kierownictwo terminal woli mówić o nabywaniu usług niż o zatrudnianiu poprzez zewnętrzne podmioty. Szczególnie związkowcom chodzi o operatorów ciągników terminalowych (IMV).


Związkowcy żądają zapewnienia bezpieczeństwa warunków pracy i organizacji pracy, gdyż ta wykonywana jest przez pracowników DCT w jednych zespołach roboczych (przy przeładunku i w usługach transportowych) z osobami zatrudnionymi przez podmioty zewnętrzne.
- Na co mamy czekać? Na tragedię? Przecież na nabrzeżach jest niezwykle odpowiedzialna praca. Nie można szukać oszczędności w etatach. Transportery mają nośność do 60 ton. Razem taki skład waży ponad 60 ton. Nie jest zabawką – mówi Adam Piotrowski, przewodniczący KZ NSZZ „Solidarność” w DCT Gdańsk S.A.

alt


O skali odpowiedzialności świadczy to, że w DCT gros prac przeładunkowych wykonują pracujący na suwnicach typu ship-to-shore (STS). Każda waży tysiąc ton, ma 70 metrów wysokości i zasięg do 100 m. Obsługują największe statki kontenerowe na świecie (jak ostatnio gigant należący do Mediterranean Shipping Company „Gülsün”). Do tego suwnice placowe RTG oraz sprzęt placowy potrzebnym do ich obsługi.
- Reagujemy na zjawisko zatrudniania obcokrajowców, którzy niestety nie są odpowiednio przeszkoleni i nie są w stanie z nami porozumieć się, bo nie znają języka polskiego. Pytam się polityków idących wkrótce pod ocenę wyborców: co zrobiliście by praca była bezpieczna, by ludzie czuli się bezpiecznie i wracali do domu zdrowi. Tak gdzie jest udział Skarbu Państwa państwo ma prowadzić z nami dialog – mówił Roman Kuzimski, wiceprzewodniczący ZRG NSZZ „S”.


Jednym z udziałowców DCT jest skarb państwa poprzez Polski Fundusz Rozwoju ((30%). Inni udziałowcy terminalu to (40%) PSA International Ptd Ltd i (30%) IFM Investors, globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnym.
– Nie możemy wyjść z państwa teoretycznego. Przepisy nie funkcjonują.  Nie chcemy tolerować patologii i łamania przepisów bhp, braku szkoleń dla pracowników. Chcemy pracować normalnie i normalne zarobki otrzymywać – mówił Jacek Szornak, przewodniczący Sekcji Krajowej Portów Morskich NSZZ „Solidarność” wskazując przykłady wypadków przy pracy na terminalach z ostatnich czterech lat oraz problem patologii „jednoosobowych firm” pracujących przy przeładunkach wobec których i PIP jest bezradna.


Postulaty dokerów będą artykułowane jednym głosem. Tym bardziej uzasadnione, że przeładunki w polskich portach rosną.


Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk poinformował, że przeładunki w polskich portach morskich przekroczyły w ubiegłym roku barierę 100 mln ton. Był to historycznie najlepszy wynik zanotowany w czterech największych portach podległych resortowi (Gdańsk, Gdynia, Świnoujście i Szczecin). Tym samym przeładunki w stosunku do 2017 r. wzrosły o 16 proc. W tym roku Port Gdańsk po raz pierwszy przeładował w ciągu 6 miesięcy 25 mln ton towarów.


W tym roku na wiosnę strategiczne znaczenie potwierdził Naftoport (PERN), który odebrał w I półroczu 2019 r. 8,3 mln ton ropy naftowej o blisko 30 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r.


Rośnie też wpływ z usług portowych do budżetu państwa. W 2018 roku zarządy morskich portów odprowadziły do budżetu państwa 40,6 mld zł z tytułu podatków: VAT, akcyzy oraz ceł (10 proc. łącznych wpływów z tego tytułu w budżecie).

ASG

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież