Oddział udarowy otwarty po remoncie » Po 12 miesiącach remontu, a właściwie budowy od nowa, otwarto oddział udarowy Szpitala im. Mikołaja ... Społeczność Ormiańska ma swoją siedzibę w Gdańsku » Na uroczystości związane z otwarciem siedziby Ormian w Gdańsku przybył specjalnie z Erywania arcybis... Polacy korzystają z ostatnich tygodni sezonu » Końcówka lata i początek jesieni to czas korzystania z ofert last minute. Polacy coraz chętniej mies... Sportowe Twarze Gdańska - Twarzami AWFiS » Łukasz Przybytek, Paweł Kołodziński, Miłosz Jankowski, Mateusz Biskup, Piotr Myszka - to piątka sp... Nocne burze nad Polską. Trójmiasto szczęśliwie bez ofiar, pomorskie na... » W nocy z piątku na sobotę nad Polską przeszły intensywne burze. W Trójmieście na szczęście skończyło... "Drużba" Karnowskiego » Słabą ma pamięć Jacek Karnowski. Pomawiając działaczy SKT o powiązania rosyjskie - sam zapomniał, że... „Cud nad Martwą Wisłą” w CSW ŁAŹNIA 2 » Piątą edycję festiwalu „Cud nad Martwą Wisłą” adresowana jest do dzieci, młodzieży i dorosłych, któr... Daniel Obajtek: 3 milionowy klient, 448 milionów zysku » Podczas warszawskiej konferencji prasowej Grupy Energa S.A. poinformowano o uzyskaniu 3 milionowego ... Konstytuanta. Pierwsza debata ustrojowa odbędzie się w Gdańsku » Debata, która de facto rozpoczyna merytoryczną dyskusję jak powinna zmieniać się polska ustawa zasad... Rowerzysta gdański uprzywilejowany » Gdańsk od wielu lat uważany jest za najbardziej przyjazne dla rowerzystów miasto w Polsce. Interesów...
Reklama

Ocena użytkowników: / 19
SłabyŚwietny 
środa, 12 kwietnia 2017 17:38

Autostrada A 1 od Rusocina do Torunia w rękach zagranicznych. Zamiast winiet do budżetu opłaty do RPA. Amber One droga dedykowanego dobrobytu?



NDI Autostrada, spółka utworzona przez grupę NDI, kontrolowana przez Jerzego Gajewskiego, nie jest już akcjonariuszem autostrady Amber One, należącej do spółki GTC. Została przejęta przez spółkę Arcus A 1 z Luksemburga. Z jej zarządu w lutym b. roku ustąpiła Małgorzata Winiarek Gajewska, a nowy zarząd tworzą Stefano Brugnolo i Andrew Toby Smith. Pierwszy z nich reprezentuje nowego, luksemburskiego akcjonariusza w radzie nadzorczej GTC. Prezesem zarządu spółki autostradowej jest Arne Torbjorn Nohrstedt, zawiązany ze spółką od 2005 roku, a obok S. Brugnolo, w radzie nadzorczej są Jos Heemelaar i Jonathan Hillary. Od 2010 roku ze składu rady zniknął jeden z architektów pomysłu finansowo-organizacyjnego na północny odcinek A 1 J. Gajewski.


Kiedy GTC SA powstawała polscy udziałowcy, słynna gdańska firma drogowa GPRD i bank BGŻ miały pakiet kontrolny, a w radzie zasiadał m.in. Zbigniew Wojciechowski, prezes GPRD. Dziś nawet opłaty pobiera firma należąca do kapitału południowoafrykańskiego, choć ulokowana w Pelplinie.
Intertoll Polska to spółka z kapitałem 50 tys. złotych, którą założono w kwietniu 2005 roku. Podstawowa jej działalność to usługi wspomagające transport lądowy - jak elegancka nomenklatura urzędowa określa pobieranie opłat na bramkach i czynności eksploatacyjne. Właścicielem Intertoll Polska od samego początku jest Intertoll-Europe Tanacsado Korlatolt Felelossegu Tarsasag (sp. z o.o.) z Budapesztu, która w czerwcu 2006 zmieniła nazwę na "Intertoll-Europa działająca w kręgu zamkniętym doradcza SA". Pierwszy zarząd spółki tworzyli prezes Anthony Stratfold i wiceprezes George Jamieson, który pozostaje w zarządzie do dziś. W sierpniu 2011 prezesa Stratfolda zastąpił Zoltan Pap, który pracuje z kilkuosobowym zarządem. Jest w nim dwóch Polaków: Piotr Rotter - od kwietnia 2008 i Maciej Nafalski - od czerwca 2016, a także Christopher McClune.


Poza spółką w Ropuchach opodal Pelplina węgierski właściciel ma w Gdańsku dwie kolejne firmy: Intertoll Construction i Intertoll Infrastructure Services, zajmujące transportem drogowym towarów i wspomaganiem transportu. Prezesem obu tych wehikułów gospodarczych jest Zoltan Pap, a jego zastępcy to m.in. George Jamieson i Christopher McClune.


Właściciel tego gospodarczego kompleksu. Intertoll Europe, prowadzi swoja działalność w Budapeszcie od 1995 roku i chwali się na swojej stronie rozwojem biznesu na drogach Polski, Węgier, Bułgarii, a dobrze ocenia jego perspektywy w Europie Wschodniej. Firma należy do Group Five, południowoafrykańskiego giganta budowlanego, który powstał w latach 70-tych z fuzji 5 spółek i ma siedzibę w Johannesburgu.


Jan Ryszard Kurylczyk, polityk SLD, a wcześniej sekretarz PZPR w Lęborku i Słupsku, niezręczny kandydat lewicy na prezydenta Gdańska, który swój start chciał konsultować z abp. Tadeuszem Gocłowskim i urzędującym prezydentem Pawłem Adamowicze - wsiadając na koparkę w Swarożynie otworzył międzynarodową autostradę biznesu. Zamiast winiet wydawanych i rozliczanych przez rząd polski - zdewastowanych w sejmie przez europejczyków z PO i patriotów z PSL - mamy opłatę 4,90 zł na trasie Rusocin-Swarożyn, która czyni nas klientem wielkiego kapitału. Jeżdżąc poprawiamy samopoczucie i dostatek w Budapeszcie Johannseburgu a nawet pojedynczym obywatelom nad Bałtykiem.
Droga jest publiczna, ale dochody prywatne. Amber One to droga dedykowanego dobrobytu.

(set)


 Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Galeria Sztuki Gdańskiej


autoportret-2.jpg

W obiektywie Macieja Kostuna


2_neptun.jpg

Aktywne lato z GOKF i ENERGĄ

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam