Radni PiS o "sejmiku sejmików" i plamie Struka » W Łodzi odbył się I Kongres Sejmików Województw RP „Samorządowe oblicza regionów”, zorganizowany prz... "Usłyszeć obraz" - zgłoś się na szkolenie z audiodeskrypcji » CSW ŁAŹNIA zaprasza do wzięcia udziału w bezpłatnym szkoleniu z audiodeskrypcji, realizowanym już po... 8. Warszawskie Targi Książki » Około 75 000 osób odwiedziło 8. Warszawskie Targi Książki, odbywające się na PGE Stadionie Narodowym... Spotkanie ze świadkiem historii: Andrzej Kołodziej » W czwartek 1 czerwca 2017 roku o godzinie 18.00 Forum Młodej Prawicy wraz z Gdańskim Klubem Sportowy... Tenisowe rugby w Sopocie - set dla SKT » Elżbieta Jakubiak, b. minister sportu i szefowa gabinetu prezydenta Lecha Kaczyńskiego, ustanowiona ... Sławomir Neumann: Od Pomorza rozpoczęliśmy "odbijanie" Polski » Ze Sławomirem Neumannem, przewodniczącym Klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej i liderem PO ... 40-lecia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 2 w Gdańsku » „Przeszłość to dziś – 40 lat zatrzymane w kadrze” było hasłem przewodnim obchodów XI Pomorskiego Dni... Gedania - prezydent rozwiązuje umowę użytkowania i składa zawiadomieni... » Sprawa terenów Gedanii od dawna wzbudzała olbrzymie emocje. Ostatnie liczne publikacje nie jako zmus... Czarzasty: Nie pójdziemy z Wami do wyborów, bo jesteście kłamczuch » Włodzimierz Czarzasty, przewodniczący SLD, spotkał się z przedstawicielami mediów w Gdańsku.W pierws... Gedania - świetny biznes czy świętokradztwo? » Nie doszło do zapowiadanego na miniony piątek spotkania przedstawiciela prezydenta Gdańska z kierown...
Reklama

Ocena użytkowników: / 19
SłabyŚwietny 
środa, 12 kwietnia 2017 17:38

Autostrada A 1 od Rusocina do Torunia w rękach zagranicznych. Zamiast winiet do budżetu opłaty do RPA. Amber One droga dedykowanego dobrobytu?



NDI Autostrada, spółka utworzona przez grupę NDI, kontrolowana przez Jerzego Gajewskiego, nie jest już akcjonariuszem autostrady Amber One, należącej do spółki GTC. Została przejęta przez spółkę Arcus A 1 z Luksemburga. Z jej zarządu w lutym b. roku ustąpiła Małgorzata Winiarek Gajewska, a nowy zarząd tworzą Stefano Brugnolo i Andrew Toby Smith. Pierwszy z nich reprezentuje nowego, luksemburskiego akcjonariusza w radzie nadzorczej GTC. Prezesem zarządu spółki autostradowej jest Arne Torbjorn Nohrstedt, zawiązany ze spółką od 2005 roku, a obok S. Brugnolo, w radzie nadzorczej są Jos Heemelaar i Jonathan Hillary. Od 2010 roku ze składu rady zniknął jeden z architektów pomysłu finansowo-organizacyjnego na północny odcinek A 1 J. Gajewski.


Kiedy GTC SA powstawała polscy udziałowcy, słynna gdańska firma drogowa GPRD i bank BGŻ miały pakiet kontrolny, a w radzie zasiadał m.in. Zbigniew Wojciechowski, prezes GPRD. Dziś nawet opłaty pobiera firma należąca do kapitału południowoafrykańskiego, choć ulokowana w Pelplinie.
Intertoll Polska to spółka z kapitałem 50 tys. złotych, którą założono w kwietniu 2005 roku. Podstawowa jej działalność to usługi wspomagające transport lądowy - jak elegancka nomenklatura urzędowa określa pobieranie opłat na bramkach i czynności eksploatacyjne. Właścicielem Intertoll Polska od samego początku jest Intertoll-Europe Tanacsado Korlatolt Felelossegu Tarsasag (sp. z o.o.) z Budapesztu, która w czerwcu 2006 zmieniła nazwę na "Intertoll-Europa działająca w kręgu zamkniętym doradcza SA". Pierwszy zarząd spółki tworzyli prezes Anthony Stratfold i wiceprezes George Jamieson, który pozostaje w zarządzie do dziś. W sierpniu 2011 prezesa Stratfolda zastąpił Zoltan Pap, który pracuje z kilkuosobowym zarządem. Jest w nim dwóch Polaków: Piotr Rotter - od kwietnia 2008 i Maciej Nafalski - od czerwca 2016, a także Christopher McClune.


Poza spółką w Ropuchach opodal Pelplina węgierski właściciel ma w Gdańsku dwie kolejne firmy: Intertoll Construction i Intertoll Infrastructure Services, zajmujące transportem drogowym towarów i wspomaganiem transportu. Prezesem obu tych wehikułów gospodarczych jest Zoltan Pap, a jego zastępcy to m.in. George Jamieson i Christopher McClune.


Właściciel tego gospodarczego kompleksu. Intertoll Europe, prowadzi swoja działalność w Budapeszcie od 1995 roku i chwali się na swojej stronie rozwojem biznesu na drogach Polski, Węgier, Bułgarii, a dobrze ocenia jego perspektywy w Europie Wschodniej. Firma należy do Group Five, południowoafrykańskiego giganta budowlanego, który powstał w latach 70-tych z fuzji 5 spółek i ma siedzibę w Johannesburgu.


Jan Ryszard Kurylczyk, polityk SLD, a wcześniej sekretarz PZPR w Lęborku i Słupsku, niezręczny kandydat lewicy na prezydenta Gdańska, który swój start chciał konsultować z abp. Tadeuszem Gocłowskim i urzędującym prezydentem Pawłem Adamowicze - wsiadając na koparkę w Swarożynie otworzył międzynarodową autostradę biznesu. Zamiast winiet wydawanych i rozliczanych przez rząd polski - zdewastowanych w sejmie przez europejczyków z PO i patriotów z PSL - mamy opłatę 4,90 zł na trasie Rusocin-Swarożyn, która czyni nas klientem wielkiego kapitału. Jeżdżąc poprawiamy samopoczucie i dostatek w Budapeszcie Johannseburgu a nawet pojedynczym obywatelom nad Bałtykiem.
Droga jest publiczna, ale dochody prywatne. Amber One to droga dedykowanego dobrobytu.

(set)


 Inne artykuły związane z:
Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Galeria Sztuki Gdańskiej


p1270192.jpg

W obiektywie Macieja Kostuna


wp_20170320_09_50_25_pro.jpg

Sport w Szkole

Ta witryna korzysta z plików cookie. W ustawieniach swojej przeglądarki internetowej możesz w każdym momencie wyłączyć ten mechanizm. W celu pozyskania dodatkowych informacji na ten temat zobacz informacje o cookies.
OK, zamykam