W tygodniku „Sieci”: Kulisy afery w radiowej Trójce » W najnowszym numerze „Sieci”: co naprawdę się stało w Trójce i kto manipulował przy liście przebojów... "Lektury na ucho". Radio Gdańsk zaprasza na cykl "ściągawek" dla matur... » Radio Gdańsk zaprasza na cykl "ściągawek" dla maturzystów. "Lektury na ucho" to będzie lekcja inna n... Taneczne „Pompowanie Radości" » W ramach akcji studentów UG „Pompujemy Radość" w piątek, 22 maja, dla małych podopiecznych Kliniki P... Tomasz Posadzki: Gdańsk usług wspólnych - prestiż i bezład » Z mec. Tomaszem Posadzkim, w latach 1994–2002 radnym miasta Gdańska, od 1994 do 1998 prezydentem Gda... 75 lat "Dziennika Bałtyckiego" - "co do napisania?" » "Dziennik Bałtycki" świętował 75 urodziny. Po raz pierwszy ukazał się PT Czytelnikom - 4 strony, 3 t... Płażynski pisze do prezesa Goldmana Sachsa - sprawa Gedanii to... » Poseł na Sejm RP Kacper Płażyński podejmuje dalsze działania na rzecz ratowania zabytkowego terenu K... K. Płażyński: Robyg nie zmusi mnie do milczenia w sprawie Gedanii » Deweloper Robyg przesłał do posła Kacpra Płażyńskiego pismo, w którym domaga się przeprosin i zapłat... Radni PiS chcą oddać hołd Janowi Pawłowi II » Radni klubu PiS w Radzie Miasta Gdańska przedstawili projekt stanowiska z okazji 100 rocznicy urodzi... 42 tys. zł dla Struka - za flirt z rządami PRL » Marszałek pomorski, wiceprzewodniczący PO na Pomorzu, Mieczysław Struk, od 1988 roku "towarzysz nacz... Bogusław Gołąb: Kadencja pionierów » Z Bogusławem Kazimierzem Gołąbem, uczestnikiem strajków z 1970, 1980 r. i 1988 r., stoczniowcem, w 1...
Reklama
Tarcza na Pomorzu -
czwartek, 14 maja 2020 07:20
Tarcza na Pomorzu -
Gdański ZUS wypłacił już pomorskim przedsiębiorcom w ramach tarcz ...
eWinner 1. Liga ma ruszyć 11 lipca
środa, 13 maja 2020 18:57
eWinner 1. Liga ma ruszyć 11 lipca
Rywalizacja w żużlowej eWinner 1. Lidze ma się rozpocząć 11 lipca ...
Nalepa i Arak na dłużej w Lechii
poniedziałek, 11 maja 2020 18:03
Nalepa i Arak na dłużej w Lechii
Lechia Gdańsk przedłużyła kontrakty z Jakubem Arakiem oraz Michał ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Odszedł prof. Marek Model
piątek, 15 maja 2020 14:25
Odszedł prof. Marek Model
W wieku 61 lat, 15 maja 2020, po ciężkiej chorobie, którą znosił ...

Foto "Kwiatki"

Foto
środa, 18 marca 2020 10:30
Foto
W marcu na chwilkę Pomorze odwiedziła zima... ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
sobota, 29 lutego 2020 12:50
Jeśli lubisz film „Buena Vista Social Club” nie możesz przegapić show na Ołowiance
Porywające kubańskie show zagości w niedzielę 1 marca br. w Gdańs ...
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
poniedziałek, 17 lutego 2020 09:52
Najlepsi rumscy sportowcy, trenerzy i sponsorzy sportu
Za nami XI Rumska Gala Sportu i dwudziesty szósty konkurs „Na Najle ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Rowerowa Oliwa

Ocena użytkowników: / 2
SłabyŚwietny 
czwartek, 04 kwietnia 2013 20:10

Wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powstanie trasa rowerowa. Urzędnicy bronią tego projektu, mieszkańcy są na „NIE”, nawet cykliści mówią, że to „zgniły kompromis”.


Specyfiką tego przedsięwzięcia jest wyznaczenie jednokierunkowych pasów rowerowych po obu stronach ulicy, które byłyby częścią jezdni. Miejsca postojowe dla samochodów powstaną pomiędzy jezdnią i chodnikami. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlna. Dodatkowo na skrzyżowaniach wyznaczone będą śluzy rowerowe.


Będzie bezpieczniej
‒ Śluzy rowerowe zwiększą bezpieczeństwo rowerzystów ‒  mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej. ‒ Wolelibyśmy, żeby powstała ścieżka rowerowa, ale jej wybudowanie to koszt ok. 2-3 mln zł. Pasy rowerowe to zdecydowanie mniejszy wydatek. Kilka lat temu miała postać taka droga wzdłuż Uniwersytetu Gdańskiego. Uczelnia nawet przekazała część własnych terenów na ten cel, ale zabrakło funduszy.
‒ To „zgniły kompromis” ‒ mówi Janusz Chilicki z Koła SLD Żabianka Oliwa Osowa. – Jestem jednak miłośnikiem dwóch kółek, nawet teraz poruszam się po Gdańsku rowerem i trudno mi negować ten pomysł. Oczywiście jako rowerzysta wolałbym, żeby w tym miejscu powstała ścieżka rowerowa, ale pasy rowerowe jako tymczasowe rozwiązanie  na razie akceptuję.


Parkingi rowerowe na 7 tys. miejsc
Budowa wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego została zaaprobowana przez Radę Miasta Gdańska już w 2006 r. Ostatecznie zadanie to znalazło się jednak w projekcie „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007–2013”, który uzyskał dofinansowanie unijne i jest obecnie realizowany.  Urzędnicy uważają, że jest potrzeba wytyczenia tej trasy. Rozbudowuje się kampus uniwersytecki, według planów mają tam powstać parkingi rowerowe na 7 tys. miejsc. Przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (z przystankiem Strzyża) również zaprojektowano parking rowerowy na 75 miejsc.


Szkoda tych pieniędzy
Mieszkańcy dziwią się jednak tej inwestycji.
– Podczas spotkań z władzami miasta wielokrotnie zgłaszaliśmy, że wydzielenie pasów rowerowych jest zbędnym kosztem. Szkoda tych pieniędzy – zauważa Julia Lewandowska, radna Rady Osiedla Oliwa. - Wita Stwosza jest mało uczęszczana, natomiast ścieżka rowerowa przy ul. Spacerowej kończy się ślepą ulicą, wielokrotnie zgłaszaliśmy miastu ten problem, sugerowaliśmy, żeby tam przenieść środki i dokończyć tamtą inwestycję. Urzędnicy wysłuchali naszej opinii, ale i tak zrobili po swojemu.


Całe przedsięwzięcie kosztować będzie ok. 800 tys. zł. Pasy rowerowe na jezdni zostaną pomalowane. Najwięcej wydatków pochłonie instalacja sygnalizacji świetlnej i budowa zatoczek parkingowych. W ramach tej inwestycji nieplanowany jest remont nawierzchni ulicy.
– Nasi mieszkańcy chcą ścieżki rowerowej w pasie zieleni, ponieważ stan nawierzchni jest bardzo zły, są dziury, koleiny...  Czy musi dojść do tragedii, żeby ktoś jednak stwierdził, że to nie jest dobry pomysł? Samochód mi podskakuje kiedy tamtędy jadę, a co dopiero rower... Jestem mamą dwójki dzieci, nie czułabym się bezpiecznie, gdyby moje dzieci  jeździły tą drogą – stwierdza Beata Łopatniuk, Przewodnicząca Zarządu Osiedla VII Dwór.


Kierowcy się sprzeciwiają
Pomysł wydzielenia pasów rowerowych krytykują również kierowcy, zauważając brak symetrii w traktowaniu wszystkich uczestników ruchu drogowego.
– Gdańsk jest jedynym miastem, który zamienia dwupasmowe drogi w jednopasmowe deptaki dla rowerów. Nie zauważyłem, żeby Adamowicz pedałował rowerem na lotnisko, tylko każe się podwozić pod same drzwi służbowym Volvo. Co innego proponuje się do spożycia mieszkańcom, a co innego serwuje się sobie samemu – mówi Marek Formela, szef gdańskiego SLD.  


Piesi i rowerzyści też ważni
Zapytaliśmy Polskiego Związku Motorowego w Gdańsku z zapytaniem, dlaczego nie reprezentuje interesów kierowców w tej kwestii.
– Zadaniem Polskiego Związku Motorowego jest reprezentowanie interesów wszystkich uczestników ruchu drogowego, a zatem także pieszych i rowerzystów – zauważa Lesław Orski, prezes Polskiego Związku Motorowego. – Bezpieczeństwo na drogach jest kluczowym dla nas działaniem. Popieramy zatem wszelkie działania mające na celu jego poprawę. Jestem wprawdzie radnym Sopotu i tutaj staramy się budować ścieżki rowerowe, Gdańsk wydzielając pasy rowerowe działa w sposób wyjątkowy, chce zmotywować mieszkańców do poruszania się na rowerach. Nie jesteśmy Holandią czy Belgią, jeszcze daleka droga przed nami, ale warto promować taki sposób życia.


Lesław Orski,  prezes Polskiego Związku Motorowego w Gdańsku dodaje, że w dniach 6-12 maja będziemy obchodzić ONZ-wski Światowy Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a jego tematyka skupiać się będzie wokół bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, jakimi są piesi i rowerzyści. Ich ochrona jest jednym z punktów programu Dekady Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020.
Urszula Abucewicz

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież