Interwencja wojewody w Pruszczu Gd.: kto dyrektorem ZSOiO? » Wojewoda pomorski Dariusz Drelich uchylił uchwałę starostwa powiatowego w Pruszczu Gdańskim w sprawi... Będzie druga tura w Gdańsku, a w niej wszystko możliwe » Paweł Adamowicz, rządzący miastem od 20 lat, niegdyś konserwatysta, potem w PO, a teraz bezpartyjny ... Gdynia E(x)plory Week 2018 » Gdynia E(x)plory Week to największe w Polsce wydarzenie promujące naukę i nowoczesne technologie, kt... Prof. Czauderna: Miasto obrosło siecią układów wynikających z wielolet... » Z prof. Piotrem Czauderną, koordynatorem Sekcji Ochrony Zdrowia Narodowej Rady Rozwoju przy Prezyden... Brudno(s)pis wyborczy: Z mroków PRL-u lider PO » Mieczysław Struk, który zimą 1988 roku od przydziału pokoju z kuchnią uzależniał niejako wybór na st... Agnieszka Trojok: Mieszkańcy mają zyskiwać, a nie tracić na rozwoju mi... » Rozmowa z Agnieszką Trojok, kandydatką do Rady Miasta Gdańska w okręgu nr 3 z listy PiS, pozycja nr ... Kazimierz Koralewski: Czy wyzwolimy się ze zbiorowego syndromu sztokho... » Z Kazimierzem Koralewskim, przewodniczącym Klubu Radnych PiS w Radzi Miasta Gdańska, radnym od 2000 ... Jak oddać głos by go nie zmarnować » Przed nami najważniejsze dla lokalnych ojczyzn wybory. Ich wynik zależy nie tylko od preferencji ucz... Zagadka okólnika czyli jak ubezpieczać w Gdańsku » Według informacji "Gazety Gdańskiej" Andrzej Bojanowski, wówczas zastępca prezydenta Gdańska ds. pol... III Pomorski Konwent Regionalny Osób z Niepełnosprawnościami » W środę, 17 października, na Uniwersytecie Gdańskim, na Wydziale Prawa i Administracji odbył się III...
Reklama
Będzie druga tura w Gdańsku, a w niej wszystko możliwe
niedziela, 21 października 2018 20:42
Będzie druga tura w Gdańsku, a w niej wszystko możliwe
Paweł Adamowicz, rządzący miastem od 20 lat, niegdyś konserwatysta ...
Dwie zabójcze kontry i Śląsk na kolanach przed Arką
sobota, 20 października 2018 18:41
Dwie zabójcze kontry i Śląsk na kolanach przed Arką
Arka Gdynia do Wrocławia na mecz ze Śląskiem pojechała, by powtór ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

ZPAP - Spore oczekiwania, ale brak współpracy
poniedziałek, 08 października 2018 15:37
ZPAP - Spore oczekiwania, ale brak współpracy
Dobiega końca kolejna czteroletnia kadencja zarządu (2014-2018) Pols ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
wtorek, 11 września 2018 17:40
X Festiwal Filmowy Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Gdynia
Jubileuszowy Festiwal Niepokorni Niezłomni Wyklęci zacznie się w Gd ...
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
środa, 14 czerwca 2017 13:58
30 lat od pielgrzymki na Wybrzeże Wojewódzka Olimpiada Wiedzy o Świętym Janie Pawle II
12 czerwca w Gimnazjum w Kosakowie (woj. pomorskie) odbyła  się Woj ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Tomasz Nowak, Wojciech Czeszejko-Sochacki: Problematyka usług turystycznych cz.II

Ocena użytkowników: / 1
SłabyŚwietny 
czwartek, 24 lipca 2014 18:04

altW kolejnym artykule przedstawimy problemy które powstają na linii klient – biuro podróży powstające w przypadku niewywiązywania się lub nienależytego wywiązania się z umowy przez drugi ze wskazanych podmiotów.



Symptomatyczne są przecież sytuacje gdy po przybyciu do określonego miejsca wypoczynku okazuje się, iż pokój z widokiem na morze nie jest w rzeczywistości „upragnionym rajem” ponieważ możemy z niego  zobaczyć ściany przylegającego magazynu, na ścianie jest grzyb a klimatyzacja w ogóle nie działa. W takim wypadku prawo, a konkretnie jego instytucje, przychodzą nam z pomocą.


W sytuacji gdy organizator naszego pobytu nie dotrzymał zobowiązań zawartych w umowie odnośnie wyżywienia, zakwaterowania, programu zwiedzania, etc…, możemy dochodzić określonym roszczeń, które zrekompensują nam powstałe szkody – zarówno te majątkowe (wymierne) jak i te które nie dadzą się „wymierzyć” – tj. szkody na osobie (np. fatalne samopoczucie wywołane nieudanym urlopem).


W sytuacji gdy organizator naszego pobytu nie dotrzymał zobowiązań zawartych w umowie odnośnie wyżywienia, zakwaterowania, programu zwiedzania, etc…, możemy dochodzić określonym roszczeń, które zrekompensują nam powstałe szkody – zarówno te majątkowe (wymierne) jak i te które nie dadzą się „wymierzyć” – tj. szkody na osobie (np. fatalne samopoczucie wywołane nieudanym urlopem).

Odnośnie roszczeń z pierwszej grupy – zawsze możemy złożyć reklamację, ponieważ oferowane nam usługi nie są zgodne z umową i ustalonymi standardami. Reklamację powinno poprzedzać zgłoszenie określonej usterki tj. zawiadomienie (do organizatora usługi lub wykonawcy) o wadliwym wykonaniu tejże usługi (np. brak wody w łazience czy też niedogodności związane podczas wycieczki objazdowej - fatalny stan autobusu). Można powiedzieć, iż owe zawiadomienie to nasz obowiązek. W dalszej kolejności organizator winien zaoferować usługę zastępczą.


Jeżeli jakość świadczenia usługi zastępczej jest niższa, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy. Jeżeli wykonanie świadczeń zastępczych nie jest możliwe lub z uzasadnionych powodów nie wyraziliśmy zgody na proponowane świadczenia zastępcze, możemy odstąpić od umowy. Gdy zdecydujemy się na taki krok ważne jest wskazanie chociażby pilotowi wycieczki wszystkich usterek i okoliczności naszej decyzji, a jeszcze lepiej jeżeli posiadamy podpis przedstawiciela organizatora pod pismem w którym zawarte są zaistniałe usterki oraz dysponujemy dokumentacją np. fotograficzną. Na domiar tego organizator jest zobowiązany zapewnić nam powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy w warunkach nie gorszych niż określone w umowie  –  bez dodatkowych kosztów z tego tytułu.


W sytuacji gdy kontakt z biurem podróży lub jego przedstawicielem jest utrudniony lub niemożliwy, możemy się wówczas skontaktować z Urzędem Marszałkowskim województwa, w którym znajduje się siedziba organizatora wycieczki. Marszałek województwa ma prawo wykorzystać środki z umowy ubezpieczeniowej bądź umowy gwarancji bankowej, aby pokryć koszty powrotu turystów do Polski.


Następnie w dalszej kolejności przysługuje nam żądanie naprawienia wynikłej z tego tytułu szkody poprzez złożenie reklamacji.
Takie żądanie możemy złożyć już po powrocie do kraju w terminie max. 30 dni jeżeli (najlepiej listem poleconym, jeżeli nie składaliśmy go wcześniej – tzn. już podczas pobytu na wakacjach). Co istotne, organizator (biuro turystyczne) musi odnieść się w terminie 30 dni do reklamacji od dnia jej złożenia, w przeciwnym razie jest domniemanie, iż uwzględnił on nasze żądanie.


W reklamacji możemy określić kwotę jakiej się domagamy, poza tym jeżeli w ciągu 30 dni nie otrzymamy odpowiedzi warto wysłać jeszcze jedno (podobnie jak reklamację – listem poleconym, gdzie powinniśmy wskazać jeszcze raz okoliczności zdarzenia, kwotę jakiej się domagamy i przykładowo na jaki numer konta ma zostać przelana). W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony biura podróży, pozostaje nam skierować żądanie na drogę sądową (aczkolwiek z dużymi szansami na sukces). W tym zakresie może też nam pomóc miejski rzecznik konsumentów właściwy dla miejsca zamieszkania.


Niemniej warto pamiętać, że są okoliczności takie jak tzw. siła wyższa czyli np. złe warunki atmosferyczne, które trudno było przewidzieć (tytułem przykładu casus wulkanu na Islandii, którego erupcja miała miejsce w 2010 r.) i które wyłączają odpowiedzialność organizatora wycieczki. Wśród przesłanek wyłączających odpowiedzialność organizatora znajdują się  ponadto działanie lub zaniechanie klienta oraz działanie lub zaniechanie osób trzecich, nie uczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań nie można było przewidzieć ani uniknąć (biorąc pod rozwagę tę ostatnią okoliczność warto pamiętać aby nie korzystać podczas urlopu za granicą z usług organizatorów wycieczek działających w miejscu pobytu i nie współpracujących z biurem podróży).


Gdy jednak złożymy reklamację w takiej sytuacji, to organizator imprezy turystycznej i tak winien wykazać że zaszła okoliczność, która wyłącza jego odpowiedzialność.

Ponadto jak już wyżej wspomniano, klientowi biura podróży przysługuje też prawo do rekompensaty za zmarnowany urlop w sytuacji gdy negatywne konsekwencje z tym związane wpływają na samopoczucie klientów biura. Zawiedzony, poirytowany i rozczarowany turysta może, zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, oprócz roszczeń za szkody majątkowe domagać się także zadośćuczynienia za poniesioną krzywdę (tzw. szkodę niemajątkową).

Podstawa prawna: znajdująca zastosowanie we wskazanych w artykule sytuacjach:
(ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U.2014.196 j.t); kodeks cywilny (Dz.U.2014.121 j.t) oraz (orzecznictwo Sądu Najwyższego w tym uchwała z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. III CZP 79/10).


W kolejnym numerze w dalszym ciągu pozostaniemy w tematyce usług turystycznych postaramy się odpowiedzieć na pytanie co w przypadku gdy podczas urlopu zostaliśmy okradzeni.  


Opracowali członkowie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku:
Tomasz Nowak                         Wojciech Czeszejko-Sochacki
Radca prawny                         aplikant radcowski    

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież