PiS odsłania karty w wyborach do europarlamentu » Prawo i Sprawiedliwość przedstawiło kolejne nazwiska na swych listach wyborczych do europarlamentu.Â... Dama z bursztynem za 18 450 zł » Kancelaria prezydenta zapłaciła za nowe insygnia władzy prezydent Aleksandry Dulkiewicz 18 450 zł. Z... Magdalena Adamowicz rozpoczyna listem swoją kampanię wyborczą » Magdalena Adamowicz w ciągu dwóch miesięcy jakie minęły od tragicznej śmierci jej męża wyrosła na wa... Tadeusz Cymański: Urna prawdę nam powie » Z posłem Tadeuszem Cymańskim (Solidarna Polska), europosłem w latach 2009-2014 rozmawia Artur S. Gór... 979 kandydatów do Rad Dzielnic » 24 marca zostaną wybrane Rad Dzielnic na lata 2019-2023 w 34 dzielnicach Gdańska. Do Miejskiej Komi... 25. Targi Akademia » W ramach Święta Uniwersytetu Gdańskiego odbyły się Targi AKADEMIA oraz DNI OTWARTE Uczelni.Targi AKA... Więcej pieniędzy na Pomorzu na endoprotezy i psychiatrię » Dodatkowe prawie 10 milionów złotych pomorski NFZ przeznaczy na wszczepianie endoprotez stawów biodr... Lotos nagrodził pracownice stacji paliw, które uratowały niemowlę » Pracownice stacji paliw Lotos, które uratowały niemowlę, zostały nagrodzone przez władze spółki. Pan... Święto Uniwersytetu Gdańskiego – otwarcie roku jubileuszowego 50-lecia... » 20 marca 2020 roku minie 50 lat od powstania Uniwersytetu Gdańskiego. Dziś to największa uczelnia w ... Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej » Rozmowa z Teresą Wulnikowską, jedyną kandydatką SLD do rad dzielnic w Gdańsku.- Czy mieszkańcy ul.Ko...
Reklama
Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej
wtorek, 19 marca 2019 13:46
Teresa Wulnikowska: Przymorze wzdłuż Kołobrzeskiej
Rozmowa z Teresą Wulnikowską, jedyną kandydatką SLD do rad dzielni ...
Trefl zawiódł w ostatnim meczu rundy zasadniczej
sobota, 23 marca 2019 22:18
Trefl zawiódł w ostatnim meczu rundy zasadniczej
Dużą niespodzianką zakończył się ostatni mecz rundy zasadniczej ...

Galeria Sztuki Gdańskiej

Ewy Bogucka Pudlis w malborskim „Szpitalu Jerozolimskim”
wtorek, 05 marca 2019 14:11
Ewy Bogucka Pudlis w malborskim „Szpitalu Jerozolimskim”
Nie często wybieram się na wystawy malarstwa poza granice trójmiejs ...

W obiektywie Macieja Kostuna

Odkrywanie tajemnic spod ogona
środa, 26 lipca 2017 18:30
Odkrywanie tajemnic spod ogona
Solidarność męska powinna mnie powstrzymać od plotek na tematy int ...

Sport w szkole

Finały zawodów lekkoatletycznych
poniedziałek, 30 kwietnia 2018 17:19
Finały zawodów lekkoatletycznych
Gdański Zespół Schronisk i Sportu Szkolnego zaprasza do udziału w ...
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
wtorek, 15 stycznia 2019 17:44
Gala Wiedeńska w Sali Koncertowej NOT
9 marca w Gdańsku Sali Koncertowej NOT, ul. Rajska 6, odbędzie się ...
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
niedziela, 24 lutego 2019 16:54
Rumia miastem sportu. Plebiscyt na sportowców, trenerów i działaczy 25-lecia
Gala Sportu w Hali widowiskowo-sportowej MOSiR Rumia 22 lutego br., po ...
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze powr ...

Tomasz Nowak, Wojciech Czeszejko-Sochacki: Problematyka usług turystycznych

Ocena użytkowników: / 4
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 07 lipca 2014 16:50

altSzanowni Czytelnicy rozpoczynamy cykl publikacji na tematy prawne dotyczące problemów życia codziennego. Dlatego zdecydowaliśmy się powołać w ramach portalu wybrzeze24.pl nową rubrykę pt: „Prawo na co dzień” mamy nadzieje że z Państwa pomocą nasza rubryka będzie się rozwijać tym samy chcielibyśmy zachęcić wszystkich Naszych czytelników do dzielenia się z prawnikami - redagującymi rubrykę - swoimi problemami oraz wątpliwościami dotyczącymi życia codziennego w których pojawiają się często niezrozumiałe dla wszystkich zagadnienia prawne.



Tak więc przechodząc do rzeczy z uwagi na zbliżający się okres urlopowy chcielibyśmy przedstawić Państwu bliżej szeroko rozumianą problematykę usług turystycznych.


W okresie „przed-wakacyjnym”  wielu z nas planuje wypoczynek nierzadko za granicą (zakładając ryzykowną koncepcją rządu i premiera „by żyło się nam lepiej” oraz tezę, iż większość Polaków stać na wyjazd zagraniczny). Wiążę się to oczywiście z wyszukiwaniem atrakcyjnych wycieczek i zawarciem w tym zakresie określonej umowy, która zagwarantuje nam upragniony „raj” podczas urlopu. Tymczasem bezpośrednio przed wyjazdem lub też (co gorsze) w trakcie pobytu zagranicznego, mają miejsce losowe(?), a na pewno niemiłe zdarzenia. Z pewnością każdy z nas spotkał się z widokiem hotelu po przyjeździe na urlop, który nie przypominał tego z prospektów turystycznych, albo w zakresie oferowanych usług na miejscu nie było przewidzianych umową wycieczek, lub też w ogóle okazało się iż turyści nie mają gdzie spać i muszą „koczować” na lotnisku.


Niestety, pomijając spiskową teorię dziejów, tego typu nieprzyjemne zdarzenia dotykają również turystów z innych krajów UE (choć ich jakby rzadziej – ale dlaczego?). Oczywiście czasem o tych „przykrych” zdarzeniach decyduje los (tzw. siła wyższa – katastrofy klimatyczne lub konflikty regionalne, zbrojne, etc.), a czasem po prostu nierzetelny organizator wycieczki czy biuro turystyczne.


W dzisiejszym artykule omówimy problemy jakie mogą pojawić się na etapie zawierania oraz po zawarciu umowy z biurem turystycznym (czyt. organizatorem wycieczki).


Warto wskazać, że wielokrotnie zdarza się iż organizator wycieczki jeszcze przed wyjazdem zmienia warunku wycieczki – co do hotelu, wycieczek fakultatywnych , zmienia wysokość cen za poszczególne wycieczki wymienione w umowie, lub po prostu cenę całej imprezy turystycznej. Zatem co w takich sytuacji powinniśmy zrobić, pogodzić się i biernie akceptować nierzadko bezpodstawne decyzje organizatora wycieczki (biura turystycznego) w obawie przed karami umownymi czy utratą wpłaconej kwoty? Na tak postawione pytanie należy udzielić przeczącej odpowiedzi albowiem w świetle przepisów prawnych przysługuje nam szereg uprawnień.


W pierwszej kolejności organizator powinien nas zawiadomić o zmianie warunków umowy, ponadto istotnym jest czy zmiana warunków spowodowana jest przyczynami niezależnymi od biura turystycznego, w przeciwnym razie klient może dochodzić również odszkodowania. Obowiązek udowodnienia owych zmian warunków umowy spoczywa na organizatorze, zwłaszcza jeśli są to przyczyny niezależne (np. siła wyższa – a więc np. zmiana koniunktury gospodarczej powodującej wzrost cen czy też zmiana miejsca pobytu na skutek czynników klimatycznych – powodzie w regionie), co jednak w praktyce nie musi występować często. Ponadto do niezależnych przesłanek na skutek których organizator może zmienić warunki umowy czy też odwołać ją - można zaliczyć niewystarczającą liczbę osób poniżej której impreza nie odbędzie się (liczba ta jest zazwyczaj określona w warunkach uczestnictwa imprezy turystycznej).


W podanych sytuacjach klient biura podróży może: odstąpić od umowy i otrzymać zwrot wpłaconej kwoty (bez obowiązku zapłaty jakichkolwiek kar umownych), może także co oczywiste zaaprobować zmianę umowy.

Co istotne klient musi wyrazić zgodę na przyjęcie nowej oferty lub na uczestnictwo w imprezie zastępczej – nie może to być zgoda dorozumiana. Postanowienia, które określają, że w przypadku braku odpowiedzi po stronie konsumenta w przepisanym terminie należy uznać, iż akceptuje on nowe warunki umowy, są traktowane przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone postanowienia (tzw. abuzywne) i nie wiążą klienta. Zbyt krótki czas ustosunkowania się konsumenta do propozycji organizatora co do zmiany świadczeń lub uczestnictwa w imprezie zastępczej stanowi także niedozwolone postanowienie umowne. W przypadku więc, gdy klient nie odpowie w zakreślonym przez organizatora wycieczki terminie, organizator jest zobowiązany do natychmiastowego zwrotu klientowi (konsumentowi) wszystkich wniesionych przez niego świadczeń.

Po odstąpieniu od umowy klient może jednak wybrać inny wyjazd zaproponowany przez biuro podróży (tzw. imprezę zastępczą) w tym samym lub wyższym standardzie. Może też wybrać imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Wybór alternatywnego wyjazdu jest jednak przywilejem, a nie obowiązkiem klienta, dlatego może on też od razu domagać się zwrotu wpłaconych pieniędzy.

Ponadto w razie odwołania wyjazdu klient może się też domagać się dodatkowo odszkodowania – ale pod warunkiem odwołania imprezy turystycznej z przyczyn innych aniżeli przytoczone powyżej, tj. krótko mówiąc przyczyn wywołanych przez organizatora wycieczki (zawinione działania biura turystycznego). Zdarza się również  że strona umowy w tym wypadku organizator, zwiększa cenę oferowanych wycieczek tudzież całej imprezy. Taka praktyka jest też co do zasady zabroniona, za wyjątkiem kilku wyjątków, a mianowicie cena wycieczki może wzrosnąć najpóźniej na 21 dni przed początkiem imprezy turystycznej i tylko w sytuacji wpływu kilku określonych czynników takich jak:
- wzrostu kosztów transportu,
- wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
- wzrostu kursów walut;


W kolejnych artykułach przedstawimy problemy które powstają na linii  klient – biuro podróży powstające w przypadku niewywiązywania się lub nienależytego wywiązania się z umowy przez drugi ze wskazanych podmiotów.


Opracowali aplikanci radcowscy przy OIRP w Gdańsku:
Tomasz Nowak
Wojciech Czeszejko-Sochacki


Inne artykuły związane z:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież