Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały » Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil Struk uzyskał najlepszy indywidualni... Ryszard Czarnecki w tygodniku „Sieci”: Polacy, idźmy z Trumpem! » W nowym numerze „Sieci” Ryszard Czarnecki, poseł do Parlamentu Europejskiego w zaskakującym wywiadzi... O pożytku głupoty i jeszcze raz o budowie CPK » Nie musiałem zbyt długo czekać na odpowiedź, choć z góry wiedziałem, że taka będzie musiała nastąpić... T. Rakowski ocenia: Dwie drużyny w Gdańsku » O wyniku wyborczym PiS w Gdańsku, o rozłamie wewnątrz partii i kampanii, która była prowadzona dwuto... Gdańska rada: liderzy i outsiderzy » Dziś remanenty wyborcze. W Gdańsku najwięcej głosów do rady miasta uzyskała Aleksandra Dulkiewicz, k... Zmiana jednak jest możliwa » Wybory samorządowe przyniosły wiele niespodzianek. Druga tura w Gdyni bez udziału Wojciecha Szczurka... Nowa Rada Miasta Gdańska 2024-2028 » Koalicja Obywatelska zwiększyła swój stan posiadania w Radzie Miasta. Aż czterech radnych mniej będz... KO zyskuje dwa mandaty, PiS traci trzy w sejmiku pomorskim » W wyborach do sejmiku województwa pomorskiego zwyciężyła KO z wynikiem 43,84 proc. PiS uzyskało 25,7... Magdalena Czarzyńska-Jachim wygrała wybory na prezydenta Sopotu » Według danych Państwowej Komisji Wyborczej ze wszystkich sopockich obwodowych komisji, na Magdalenę ... W tygodniku „Sieci”: To bitwa mojego życia » Na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci” Zbigniew Ziobro, były minister sprawiedliwości i prokurat...
Reklama
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
czwartek, 18 kwietnia 2024 16:32
Barwy pomorskiego sejmiku: Od Struka do Ścigały
Z poparciem 39 799 gdańszczan pomorski lider PO Mieczysław Emil
Trefl rozbity w Lublinie
czwartek, 18 kwietnia 2024 21:05
Trefl rozbity w Lublinie
Bardzo jednostronny był pierwszy mecz o piąte miejsce w PlusLidze.
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
piątek, 12 kwietnia 2024 15:35
Bolesna porażka Lechii, Jaguar znów zwycięski
I LIGA FORTUNA
Radość w Gdyni, niepokój w Gdańsku.
Lechia odzyskała pozycję lidera
niedziela, 14 kwietnia 2024 16:59
Lechia odzyskała pozycję lidera
Lechia wykorzystała potknięcie Arki i odzyskała fotel lidera.

Galeria Sztuki Gdańskiej

W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
niedziela, 07 kwietnia 2024 14:42
W tonacji ekspresji Stefana Szmaja
Ostatnio trafił w moje ręce linoryt polskiego ekspresjonisty

Sport w szkole

Rozdano medale w wioślarstwie halowym
sobota, 30 marca 2024 16:46
Rozdano medale w wioślarstwie halowym
22 marca w hali sportowej Szkoły Podstawowej 94 po raz kolejny

"Gdańska" w antrakcie

Coppelia
wtorek, 09 kwietnia 2024 15:19
Coppelia
Bardzo trudno we współczesnym teatrze trafić na klasykę w
Powstaniec z Gdyni
piątek, 05 stycznia 2024 16:35
Powstaniec z Gdyni
„Powstaniec 1863”- to długo oczekiwany film o wielkim bohaterze

Muzeum Stutthof w Sztutowie

2076 dni obozu pod Gdańskiem
piątek, 16 września 2022 18:15
2076 dni obozu pod Gdańskiem
Obóz koncentracyjny Stutthof wyzwoliły wojska III Frontu

Foto "Kwiatki"

Zimowe oblicza Trójmiasta
sobota, 13 lutego 2021 11:08
Zimowe oblicza Trójmiasta
Zimowe oblicze Trójmiasta w obiektywie Roberta
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
środa, 17 kwietnia 2024 12:38
Debata w Szemudzie: Dołkowski pyta, Kalkowski kluczy
II tura wyborów samorządowych w gminie Szemud wchodzi w
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
poniedziałek, 10 kwietnia 2017 18:04
Spotkali się, by oszacować możliwości założenia muzeum
Fundacja „Mater Dei”, ta sama dzięki której w dużej mierze

Dlaczego nie głosuję na Tuska

środa, 04 października 2023 12:35
Już dni dzielą nas od kolejnych wyborów. Niektórzy twierdzą, że

Wnioski po debacie o gdańskiej edukacji

Ocena użytkowników: / 0
SłabyŚwietny 
poniedziałek, 27 lutego 2012 19:34

Należy dokonać weryfikacji decyzji o likwidacji w Gdańsku szkół podstawowych! To chyba najistotniejszy wniosek debaty o gdańskiej edukacji, jaka odbyła się 27 lutego w sali obrad Rady Miasta Gdańska.



Ten wniosek, nagrodzony gromkimi oklaskami pełnej sali słuchaczy, wygłosił prof. Izydor Sobczak, który mówił o prognozach demograficznych. Według niego największy przyrost naturalny w Polsce był w latach 1946-1960. Urodziło się wówczas ponad 11 mln dzieci. Ten wyż obecnie wchodzi w wiek poprodukcyjny. Stanowi on u nas 14 proc. tj. ludzi po 60 roku życia. W krajach zachodnich, ten odsetek wynosi średnio około 20 proc.


alt


Co do urodzeń w Polsce, to niż nastąpił od 1995 roku. Największy był w okresie lat 2002-2005, kiedy to liczba urodzeń nie wyrównywała liczby zgonów. Na szczęście w ostatniej dekadzie w Gdańsku następuje powolny przyrost naturalny. Jeśli w latach 2001-2005 przyszło na świat 19 834 dzieci, to w latach 2006-2010 już 23 521 dzieci, tj. o 3 687 więcej.


Profesor Sobczak swoją hipotezę, aby nie likwidować w Gdańsku szkół podstawowych opiera też na tym, że obecnie w wiek produkcyjny wchodzi rocznik z lat osiemdziesiątych, kiedy to w roku 1980 urodziło się w naszym mieście 7 907 dzieci, a w pięć lat później niewiele mniej, bo 7 165. Roczniki te w większości już założyły swoje rodziny i ich dzieci za kilka lat trafią do przedszkoli i szkół.


Na tą hipotezę wpływ mają także dane dotyczące emigracji, jeśli w latach 2001-2005 wyjechało z Gdańska za pracą 1 155 osób, to w następnej pięciolatce już tylko 517, tj. prawie 2-krotnie mniej. Ba, zakłada się nawet, że będzie następowała migracja, powrót do ojczystego kraju.


Według profesora Sobczaka po opublikowaniu danych ze spisu powszechnego ludności, przeprowadzonego w 2011 roku, natychmiast należy opracować nowy program rozwoju miasta Gdańska, z uwzględnieniem kwestii demografii, przyrostu lub ubytku miejsc pracy, zarobków itp.


alt


Inny z mówców prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, dokonał oceny jakości pracy szkoły w kontekście społecznych funkcji edukacji. Omówił rozwój edukacji w aspekcie historycznym, podając przykłady z USA i Wielkiej Brytanii. To właśnie na tej ostatniej, po naszych transformacjach z lat 90-tych, oparliśmy nasze szkolnictwo. Uwzględniając utrzymujący się jeszcze system z okresu PRL, obecnie polska edukacja stanowi swoistą hybrydę. Stare kontrole poziomu edukacji przenikają się z nowymi kontrolami. Nie ma jednak wskazań, jak ma być lepiej po tych kontrolach.


Tworzą się szkoły elitarne, prywatne, a szkoły powinny skupiać młodzież z różnych środowisk społecznych. W takich placówkach dydaktycznych młodzież uczy się lepiej dogadywać z rówieśnikami, współpracować, porozumiewać, co owocuje w przyszłości, tak w życiu studenckim jak i - co bardziej istotne - w życiu dorosłym. Nabór do szkół jest bardzo istotny, bo na przykład z uczniami zdolnymi nie trzeba wiele pracować, a i tak efekt końcowy będzie pozytywny. Istotna jest umiejętność uczenia się przez uczniów, a to w dużej mierze leży w gestii nauczyciela.
 
 
Renata Ropela, dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli mówiła o Edukacyjnej Wartości Dodatniej (EWD), jej możliwościach i ograniczeniach w zastosowaniu. O wartości, pozwalającej na sprawiedliwszą rywalizację pomiędzy szkołami i nauczycielami. Z niepokojem stwierdziła, że złe wyniki na egzaminach z matematyki ściągają w dół przedmioty matematyczno-przyrodnicze, jak chemia, fizyka, czy przyroda. Na podstawie ocen można stwierdzić, że dziewczynki lepiej przyswajają sobie przedmioty humanistyczne, a gorzej matematyczno-przyrodnicze. Z chłopcami jest odwrotnie.


Barbara Przychodzeń z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, Gdańskiej Rady Oświatowej, omówiła czynniki warunkujące osiągnięcia uczniów. Przedstawiła wyniki badań przeprowadzonych w 40 gimnazjach w latach 2006-2009. Konkluzje są takie, że na wyniki nauczania ma wpływ klimat społeczny jaki panuje w danej szkole. Czy nauczyciele potrafią przeprowadzić lekcje w miarę atrakcyjny sposób, czy potrafią przekonać uczniów do uczenia się, do wartości zdobywania wiedzy. Niepokojący jest brak zainteresowania swoimi dziećmi przez rodziców, tym, czego i jak się uczą. Nauczyciele nie mają wsparcia ze strony rodziców. A przecież te dzieci i ta młodzież, która rozwija swoje pasje, która angażuje się w życie szkoły, to osiąga lepsze wyniki w nauce, a później lepiej daje sobie radę w dorosłym życiu. Problem w tym, że w szkołach edukację się uśrednia, nie ma praktycznie indywidualizacji.


alt


Franciszek Potulski z Zarządu Głównego ZNP, z pomocą Karoliny Sadowskiej (na zdjęciu powyżej), szczegółowo omówił wydatki na edukację w Gdańsku, porównując je z innymi miastami. Stwierdził, że koszt utrzymania jednej klasy w 2011 roku wynosił 125 tys. zł, a w tym roku będzie większy o 10 proc. Subwencja w tym roku, po waloryzacji, w porównaniu do 2011 roku, powinna wzrosnąć o 1,8 mld zł. A trzeba przy tym uwzględnić fakt, że we wrześniu 2011 roku ubyło w Polsce około 6 tys. nauczycieli, co zmniejszy wydatkowanie z subwencji o 400 mln zł. Potulski powiedział też, że po 7 latach tłustych dla samorządów, kiedy dochody wzrastały o 195 proc., to od 2008 roku drastycznie zaczynają wzrastać wydatki i deficyt. Miasta zaciągnęły kredyty, które teraz trzeba spłacać. Z tym jednakże istotnym zastrzeżeniem, że gminy nie mają obecnie problemów z wydatkami na oświatę. Problem jest ze szkołami niepublicznymi, które otrzymują zbyt wysokie subwencje, w sytuacji, kiedy tylko jedna trzecia uczniów tych szkół zdaje egzaminy maturalne.


Jak powiedział Jerzy Jasiński, wicedyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Gdańsku, na oświatę wydatkowano w naszym mieście 620 834 zł w 2011 roku, a w tym roku, ta kwota wzrośnie o 2,58 proc. tj. do sumy 636 804 zł. Z tego państwowa subwencja wyniesie ponad 392 mln zł, a z budżetu miasta przeznaczy się ponad 244 mln zł. Średnie wynagrodzenie nauczyciela w Gdańsku wynosi około 4 tys. zł. Z zastrzeżeniem, że od 2003 roku w Gdańsku ubyło tysiąc nauczycieli, tj. 14 proc. Pocieszającym jest fakt, że w 2007 roku Gdańsk dysponował tysiącem miejsc w przedszkolach niepublicznych, a obecnie jest ich aż 5 tysięcy. Wychowaniem przedszkolnym objętych jest w Gdańsku 10 tys. dzieci. Na wspomnianą kwotę prawie 621 mln zł wydatkowaną w 2011 roku na gdańską oświatę, 80 mln zł było przeznaczone na gdańskie przedszkola. I na koniec, pocieszające, że prawie o sto milionów złotych wzrosły w Gdańsku wydatki na oświatę w porównaniu z 2007 rokiem.


alt


W ramach debaty Janusz Łapszo (na zdjęciu z prawej) przekazał Bogdanowi Oleszkowi, Przewodniczącemu Rady Miasta Gdańska, program proponowanych kierunków reformy systemu Wychowania Fizycznego i sportu w szkole polskiej. Zwrócił uwagę na fakt, że podczas debaty mówiono o wynikach nauczania, a niewiele o wychowaniu, o motywacji do nauczania. A najwięcej zachowań wychowawczych występuje właśnie na lekcjach WF. I do nich, jak i do nauczycieli tego przedmiotu, winniśmy przykładać więcej uwagi.
Z kolei była minister MEN Katarzyna Hall poddała pod rozwagę propozycję, w jaki sposób mierzyć istotną dla edukacji młodzieży sytuację w szkole i w klasie? Jak ocenić panującą w nich atmosferę? Co jest przyczyną trudności i jak je pokonać? Potrzebna jest - jak stwierdziła - bateria wielowymiarowych wskaźników. Patrząc na szkołę jedynie poprzez osiągane oceny, robi się szkole krzywdę. Niepokoi też ekonomizacja edukacji.


Podsumowując ponad trzy godzinną debatę Ewa Kamińska, zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. Polityki Społecznej, powiedziała, że było to pierwsze tego rodzaju spotkanie osób odpowiedzialnych za edukację. Władze miasta wnikliwie analizują egzaminy zewnętrzne i Edukacyjną Wartość Dodatnią (EWD). To pozwoli odpowiednio wesprzeć szkoły z gorszymi wynikami w nauczaniu. Należy też zrobić wszystko, aby nie dochodziło do likwidacji w Gdańsku kolejnych placówek dydaktycznych.


Debata o wybranych aspektach polityki oświatowej w Gdańsku odbyła się na podstawie jednomyślnej uchwały Rady Miasta Gdańska. Była pierwszą z trzech, a kolejne będą dotyczyły szkolnictwa zawodowego i programu „Gdańszczanin 2020”. Uczestniczyły w niej różne środowiska akademickie, władze oświatowe różnych szczebli, związki zawodowe ZNP i NSZZ „Solidarność”, dyrektorzy szkół, nauczyciele placówek publicznych i niepublicznych, radni dzielnic i osiedli, członkowie Gdańskiej Rady Oświatowej i Gdańskiego Forum Rad Szkół i Rad Rodziców, łącznie blisko 100 osób.


Następne takie spotkanie odbędzie się 12 marca i będzie ono poświęcone szkolnictwu zawodowemu.
Wła-49

Related news items:
Newer news items:
Older news items:
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież